Bekijk volle/desktop versie : Na overlijden organen doneren

27-09-2002, 21:10

Citaat door siena:
Asaalaam Aleikum,

Ik loop een hele tijd met deze vraag.
Mag je als moslim na je overlijden je organen doneren.
Ik heb het aan mijn vader gevraagd maar die wist het antwoord niet.
Ik ken iemand die heeft een leverinfectie opgelopen en heeft een lever gekregen van een niet-moslim. Waarom mag dat wel?
Ben benieuwd naar jullie antwoord.

groetjes,
Siena
.

27-09-2002, 21:18

ja dat vraag ik me ook al af....

ben ook benieuwd

27-09-2002, 21:27
is toegestaan in de islam want het is namelijk toegestaan om een orgaan te ontvangen en om te krijgen moet je ook kunnen geven.
ik heb dit jaren geleden door mijn vader aan de imam laten vragen.

30-09-2002, 19:24
Het is helemaal niet toegestaan om je organen te doneren want in de koran staat dat als je dood bent moet zijn zoals god je geschapen hebt dus je mag geen organen missen.

02-10-2002, 13:01

Orgaantransplantaties zijn WEL toegestaan in de Islaam omdat de behoeften van de levenden voorrang hebben boven die van de doden.[/size]

[size=2] Veel moslims maken zich zorgen over het verbod op het beschadigen van de doden. Dit slaat in feite op de barbaarse praktijken van het verminken van de doden op het slagveld, zoals werd gedaan door de heidense Arabieren in veldslagen tegen de eerste moslims. Niet op het geval waarin een getroffen familie een ander persoon wil helpen door het afstaan van de organen van hun geliefde famillielid. Bureaus die orgaantransplantaties regelen, verzoeken altyd om donoren.
Het is de moeite waard om de zaak nu goed te overdenken en als je er toe bereid bent, maak dan je wensen kenbaar door een donorcodicil bij je te dragen.

Bron: Darsh, in antwoord op een vraag van Yusra Nemeth en Aisha Boukhris.

02-10-2002, 13:16
bronnen vermelden svp. dit voor de gasten die dat niet gedaan hebben.

ik dacht zelf dat het niet toegestaan was, maar heb nu ook geen bron bij de hand, ik zal het thuis opzoeken!

02-10-2002, 19:33

Citaat:
Origineel gepost door Ismahane82
Het is helemaal niet toegestaan om je organen te doneren want in de koran staat dat als je dood bent moet zijn zoals god je geschapen hebt dus je mag geen organen missen.
het is niet je lichaam die naar de hemel stijgt maar je ziel.
want wil je soms zeggen dat mensen die door ziekte geen nier, darmen etc hebben niet naar de hemel mogen.

02-10-2002, 19:39
(0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?

Vraag: Ik wil graag weten wat de Islam over donor transplantatie zegt. Bijvoorbeeld als de dokter zegt dat het slagen van de transplantatie 50/50 is.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie . De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
-Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
-Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
-Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.
bron: Islamitische jurisprudentie verslagen

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland

02-10-2002, 20:00
nou ik heb gehoord dat het niet mag anders ga je nie "compleet naar het hiernamaals. als je bijvoorbeeld je hart doneert heb je in het leven na de dood geen hart.
snappie klikt misschien ingewikkeld hoeik t heb uitgelgd maar t is simpel hoor

02-10-2002, 20:11

Citaat:
Origineel gepost door miss_couscous
nou ik heb gehoord dat het niet mag anders ga je nie "compleet naar het hiernamaals. als je bijvoorbeeld je hart doneert heb je in het leven na de dood geen hart.
snappie klikt misschien ingewikkeld hoeik t heb uitgelgd maar t is simpel hoor
maar het is niet je lichaam die naar het hiernamaals gaat (dat gaat namelijk gewoon weg rotten onder de grond) het is je ziel die naar het hiernamaals gaat