Bekijk volle/desktop versie : Baard

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

10-01-2004, 14:16
Vraag: Is het aan te raden je baard te laten staan, of is het verplicht?

Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.
Geleerden zijn anoniem mee eens dat het scheren van de baard niet toegestaan is. Het laten van de baard is een plicht die de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) voor de mannen verplicht heeft gesteld.
Allah de Verhevene heeft gezegd: "En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling." (Qor-aan, Soerat 33; Al ahzaab, aya 36)
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Iemand van jullie kan slechts beweren gelovig te zijn, wanneer zijn verlangens overeenstemmen met de leringen, die mij zijn gegeven" (nawawi). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "knip jullie snorren bij en laat jullie baard groeien! Onderscheidt u van de vurenaanbidders!" (Moesliem) Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "Doe het tegenovergestelde van de heidenen: knip jullie snorren en laat jullie baard vrij!"
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft bevolen om de baarden te laten en niet te knippen, het is dus duidelijk dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) ons verplicht heeft om het niet te knippen of te scheren.
Sheikh Ibn 'Oteymien heeft gezegd: "het bijknippen of scheren van de baard is een zonde, dit omdat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) ons beviel om het te laten groeien, degene die het scheert past dit bevel niet toe..."

En Allah weet het het beste.

10-01-2004, 15:04

Citaat:
we see that there are three views on shaving the beard. First, shaving beard is prohibited. This is the view of Ibn Taimyiah. Second: it is Makruh (reprehensible), that is `Iyad’s view. The Third view is that there is no problem in shaving the beard. This view is held by many contemporary scholars.
zie voor meer informatie: http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hFatwaID=65268

11-01-2004, 05:16
selam7alikoem

ewa jah kijk er zijn bewijzen dat een baard verplicht is toch geven ze meningen en zo dwalen mensen ook bij het roken allahz egt in de koran deze 2 dingen ook wie gif neemt neem ook gif op de dag des oordeels en ook alles wat schadelijk is voor je lichaam is haram

houden ze daar aan neeeeeeeeeeeealleen maar meningen

la hawla wa la qoewata illeh billeh

11-01-2004, 15:33
Salaam Aleikom Wa rahmatoeallah

De Grote soujouch zijn er over eens dat het scheren van de baard niet toegestaan is, der komt niet in terug dat er een 2de mening is, of een 3de

Er wordt een Europese soort van Islam gecreerd, dat dingen van de soenna probeert aan te passen/veranderen, om welke reden dan ook.. Erg jammer Laat je niet misleiden door hun uitspraken!! Der is duidelijke bewijs uit de soenna El7amdoelilah dat baard afscheren niet is toegestaan..

"Allah haalt niet abrupt de kennis weg van de harten van de mensen, maar hij haalt de kennis weg door (de levens) van de geleerden weg te halen. Wanneer er geen geleerden meer over zijn gebleven, zullen de mensen onwetende personen als hun leiders nemen. Die zullen hen fatwa’s geven zonder kennis. Door dit te doen, zullen zij dwalen en anderen laten dwalen". (Al-Boekhaarie)

Atrikel over het scheren van de baard

http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=1189&dgn=4

Ghair Insch'Allah

Salaam Aleikom

11-01-2004, 16:12

Dat is wel zo van dat er geleerden overlijden en dat mensen overblijven die niks of anders gezegt niet voldoende weten en twijfelen aan dingen die wel en niet mogen in de islam..

11-01-2004, 21:36
Asallaamu aleikum,

Kom eens met een paar duidelijke ahadith. Met het zeggen dat de geleerden dit en dat hebben gezegt worden we niet veel wijzer. Ik zou graag een hadith willen lezen waarin de profeet (SAW) hier wat over zegt. Zodat we het zeker kunnen weten.

Asallaamu aleikum

11-01-2004, 21:49

Citaat:
Origineel gepost door KhalidL
Asallaamu aleikum,

Kom eens met een paar duidelijke ahadith. Met het zeggen dat de geleerden dit en dat hebben gezegt worden we niet veel wijzer. Ik zou graag een hadith willen lezen waarin de profeet (SAW) hier wat over zegt. Zodat we het zeker kunnen weten.

Asallaamu aleikum
ja lees dan gewoon de eerste post van omar17.

ma3a selema

11-01-2004, 21:52
Het laten groeien van de baard is verplicht,
Allah vertelt dat de Satan heeft gezegd:
(En ik zal hen bevelen de schepping van Allah te veranderen) (4:119)

Het scheren van de baard is verandering van de schepping van Allah en is gehoorzaamheid aan de Satan.
En Allah heeft gezegd:
( En wat de Boodschapper jullie geeft, neemt dat; en wat hij jullie verbiedt, onthoudt jullie daarvan) (59:7)

De profeet heeft gezegd: " Knipt de snorren bij en laat de baarden groeien, onderscheidt jullie van de heidenen" Moeslim

Dit beteken dat de man het haar van de sor moet knippen dat op de lip valt en de baard moet latren groeien.

De profeet (saas) heeft de manne die vrouwen imiteren vervloekt (el boechaarie)

en zo kan ik nog een aantal hadiths noemen maar ik hou het hierbij ik dnek dat dit duidelijk genoeg is. dus weg die scheermesjes.

salaam karima

11-01-2004, 21:53

Citaat:
Asallaamu aleikum,

Asallaamu aleikum
mijn hadiths zijn denk ik verhelderend voor je of wil je nog meer bewijs?
karima

11-01-2004, 22:34

Citaat:
Asallaamu aleikum,

Asallaamu aleikum
Aleikom Salaam

De broeder Omar heeft toch een duidelijk post neer gezet wat daliel bevat uit de Quraan en Soenna. Als je mijn post even door neemt zie je er een link staan naar een fatwa met ahadieth omtrent de baard, en een artikel waarin het duidelijk wordt uitgelegd.

Salaam Aleikom

11-01-2004, 23:10
eeh maar omar eerlijk gezegd haal ik die van mij weg man

11-01-2004, 23:23
ewa neefje...alles goed

eerlijk gezegd ik ook maar komt goed over een tijdje insha allah

12-01-2004, 02:04

Asallaamu aleikum

Het enige wat ik kan zeggen op dit moment is Allahu a3lem. Veel geleerden zeggen dat het niet haram is om je baard te scheren. Het is een soenna, zeggen ze. En in deze tijd is niet alles meer hetzelfde als hoe het toen was. Er zijn ook joden die hun baard laten groeien en hun snor bijknippen. Daarom is het moeilijk om dit te bepalen. Het belangrijkste is je Niya (intentie) hierbij.
Er zijn meerdere aspecten waarbij dit het geval is. Bijvoorbeeld, het kopen van een huis met een hypotheek waarover je rente moet betalen. Rente is verboden omdat men vroeger vast zat aan de rente inner. Die liet je steeds meer betalen of verdubbelde telkens de rente of pakte zelfs je zoon af als vergoeding. Nu is dat niet meer zo. Integendeel, het is nu zelfs in jou voordeel. Maar ja, Allah weet het het beste.

Asallaamu aleikum wr wb

12-01-2004, 11:20

Citaat:
Asallaamu aleikum

Het enige wat ik kan zeggen op dit moment is Allahu a3lem. Veel geleerden zeggen dat het niet haram is om je baard te scheren. Het is een soenna, zeggen ze. En in deze tijd is niet alles meer hetzelfde als hoe het toen was. Er zijn ook joden die hun baard laten groeien en hun snor bijknippen. Daarom is het moeilijk om dit te bepalen. Het belangrijkste is je Niya (intentie) hierbij.
Er zijn meerdere aspecten waarbij dit het geval is. Bijvoorbeeld, het kopen van een huis met een hypotheek waarover je rente moet betalen. Rente is verboden omdat men vroeger vast zat aan de rente inner. Die liet je steeds meer betalen of verdubbelde telkens de rente of pakte zelfs je zoon af als vergoeding. Nu is dat niet meer zo. Integendeel, het is nu zelfs in jou voordeel. Maar ja, Allah weet het het beste.

Asallaamu aleikum wr wb
"... en jullie zullen veel meningsverschillen zien. Je
moet je dus aan mijn soenna houden en aan de soenna van de rechtgeleide
kaliefen na mij; klamp je daar stevig aan vast." Zelfs al is het met je tanden (Boecharie).

De profeet zei: "De islam begon als iets vreemds en zal weer tot iets vreemds worden, zoals het is begonnen. Dus is Tooba (een boom in het paradijs) voor de vreemden". Er werd gevraagd: "Wie zijn de vreemden?" Hij (vrede zij met hem) antwoordde: "diegene die zuiveren en corrigeren wat de mensen hebben
veranderd aan mijn soennah".

Ik waarschuw je voor nieuwigheden (in de religie), en elke nieuwigheid is een innovatie en ieder innovatie behoort tot dwaling, en elke dwaling is in de hel.(An Nisaa’ee)

08-09-2006, 19:19
ik weet nu al heel lang dat het scheren haram is en alhamdoelilah ik scheer mijn baard ook niet,maar mensen kijken mij raar aan en stellen vragen,en niet alleen
de niet-moslims maar ook gewoone moslim's.

en ze zeggen steeds scheer het weg en ik zeg:nee
en dan zeggen ze waarom?,en dan zeg ik omdat het haram is
en dan zeggen ze :dat is onzin ik heb het nergens gelezen
en dan :laat ik hun het bewijs zien

en dan geloofen ze mij nog steeds niet

en volgens mij ben ik de enige in deze vervloekte stad die zich aan de regels van de islam houdt

en wat raar is er zijn hier veel heel veel moslim's maar niemand weet er van

ik voel me vreemd!!!!!!!!

dus heeft iemand een idee of zoiets

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7