Bekijk volle/desktop versie : De Wet van Archimedes??!.....iemand die me dat kan uitleggen??

09-01-2004, 19:07
hallo mensen,
ik heb een vraagje, de laatste rijd hebben wij het met verschillende vakken (wiskunde, Latijn, Natuurscheikunde) over de Wet van Archimedes. Ik heb veel informatie gehad van die leraren en heb ook veel informatie gezocht daarover op het internet. Maar toch blijf ik hetniet echt snappen......hoe kan nou iets wat zwaarder is dan het ander, maar wel dezelfde volume hebben...nou meer water uit bijvoorbeeld een emmer met 1L water laten vallen dan iets wat lichter is...maar wel dezelfde volume??
Dat is toch niet zo??? Ik kan dat niet echt bevatten...zou iemand mij dat misschien kunnen uitleggen....en als het kan met een voorbeeld......
alvast bedankt
:blauwkus:WP

09-01-2004, 19:22

niemand die me dit kan uitleggen...???

09-01-2004, 23:21
Het houdt volgens mij in dat je een onderdeel van iets kunt wegen door het in water te dompelen zonder dat onderdeel te verwijderen van het geheel, je kunt dan aflezen aan de verschuiving van het water hoeveel iets weegt...
Zo kun je b.v je arm wegen zonder het te verwijderen...
Ik heb dit alleen op t.v gezien en weet dus niet zeker of ik het correct heb uitgelegd...:jeweetog:

09-01-2004, 23:50

Citaat:
Origineel gepost door v1234
zeker discovery channel
Neej, het was een hollands programma...
Maar ik kijk ook (te) vaak naar Discovery...

10-01-2004, 00:42

Citaat:
Origineel gepost door ~xWoMaNpOwErx~
hallo mensen,
ik heb een vraagje, de laatste rijd hebben wij het met verschillende vakken (wiskunde, Latijn, Natuurscheikunde) over de Wet van Archimedes. Ik heb veel informatie gehad van die leraren en heb ook veel informatie gezocht daarover op het internet. Maar toch blijf ik hetniet echt snappen......hoe kan nou iets wat zwaarder is dan het ander, maar wel dezelfde volume hebben...nou meer water uit bijvoorbeeld een emmer met 1L water laten vallen dan iets wat lichter is...maar wel dezelfde volume??
Dat is toch niet zo??? Ik kan dat niet echt bevatten...zou iemand mij dat misschien kunnen uitleggen....en als het kan met een voorbeeld......
alvast bedankt
:blauwkus:WP
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

Ik hoop dat ik kan helpen.

Ok stel je hebt 2 blokken van het zelfde volume maar die niet even zwaar zijn. Bijvoorbeeld 1 blok hout (licht) en 1 blok goud (zwaar).

Om te begrijpen waarom het blok goud zwaarder is dan het blok hout moeten we kijken naar de dichtheid. Die van goud is groter dan die van hout. Een grotere dichtheid betekent dat de deeltjes van de stof dichter op elkaar zitten. Als deeltjes dichter op elkaar zitten, passen er meer in een bepaald volume.

Als je het blok goud in je ene hand plaatst en het blok hout in je andere dan kun je toch "voelen" dat het blok goud zwaarder op je hand drukt, ondanks dat ze hetzelfde volume hebben?

Als je de blokken niet op je hand plaats maar bijvoorbeeld op water plaatst dan "voelt" het water ook dat het ene blok zwaarder is en meer op het water drukt dan het andere. Omdat water (in tegenstelling tot je hand) niet vast is maar vloeibaar zal er water verplaatst worden als er iets op drukt en hoe meer iets drukt hoe meer water er verplaatst wordt.

Om het helemaal zeker te weten zou je deze uitleg aan je leraren kunnen voorleggen om te kijken of het wel echt klopt.

suc6

Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh

10-01-2004, 01:43
Wat musulman zegt..!

10-01-2004, 16:48

Citaat:
Origineel gepost door musulman
Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh,

Ik hoop dat ik kan helpen.

Ok stel je hebt 2 blokken van het zelfde volume maar die niet even zwaar zijn. Bijvoorbeeld 1 blok hout (licht) en 1 blok goud (zwaar).

Om te begrijpen waarom het blok goud zwaarder is dan het blok hout moeten we kijken naar de dichtheid. Die van goud is groter dan die van hout. Een grotere dichtheid betekent dat de deeltjes van de stof dichter op elkaar zitten. Als deeltjes dichter op elkaar zitten, passen er meer in een bepaald volume.

Als je het blok goud in je ene hand plaatst en het blok hout in je andere dan kun je toch "voelen" dat het blok goud zwaarder op je hand drukt, ondanks dat ze hetzelfde volume hebben?

Als je de blokken niet op je hand plaats maar bijvoorbeeld op water plaatst dan "voelt" het water ook dat het ene blok zwaarder is en meer op het water drukt dan het andere. Omdat water (in tegenstelling tot je hand) niet vast is maar vloeibaar zal er water verplaatst worden als er iets op drukt en hoe meer iets drukt hoe meer water er verplaatst wordt.

Om het helemaal zeker te weten zou je deze uitleg aan je leraren kunnen voorleggen om te kijken of het wel echt klopt.

suc6

Oua 3alaikoum asalam oua rahmatoulahi ta3ala oua barakatouh
eey musulman....shoukran!!! Nu begrijp ik t pas echt, echt superbedankt!! Ik had het namelijk ook aan leraren gevraagd, maar hoe zij het uitlegde kon het er bij mij gewoon niet in.......ik snpate het gewoon niet......maar echt nogmaals shoukran!!! Door die voorbeeld van het "voelen" begrijp ik t nu wel!!
:blauwkus:
WP

10-01-2004, 16:51

Citaat:
Origineel gepost door v1234
Ik weet alleen dat het gewicht van het voorwerp en het gewicht van het water gelijk moet zijn. Zodat het zijn plaats kan innemen.

Archimedes lag in bad toen hij dit uitgevonden had, liep naakt de straat op en riep het bekende 'eureka'. Ik ben echt blij dat ik Na en Sk niet meer heb, weet je al wat voor profiel je volgend jaar gaat kiezen?
uhmm ik ben nog aan het twijfelen tussen Natuur & Gezondheid en Economie & maatschappij.....ik wil namelijk graag insallah hematologie gaan studeren, maar dan moet ik dus N&G gaan kiezen, maar al die belangrijke vakken daar kan ik niet echt....zoals wiskundeB, Natuurkunde en scheikunde en biologie.....
Ook lijkt het me leuk om rechten te gaan studeren.....ik denk dat ik daarvoor ga.......
wat voor profiel heb jij gekozen als ik vragen mag...??

en de rest nog bedankt die mij ook probeerde te helpen