Bekijk volle/desktop versie : Moslim directeur rk basisschool

09-01-2004, 11:21
Moslim directeur rk basisschool
2004-01-09

AMSTERDAM -,,Ik sta garant voor de katholieke identiteit van de school'', benadrukt de 31-jarige Marokkaan Moesin Laghmich, die sinds kort benoemd is tot directeur van rk basisschool De Dijsselbloem in Voorburg.

Laghmich is de eerste moslim die de scepter zwaait over een Nederlandse katholieke school. Hij beseft dat zijn benoeming opmerkelijk is, maar is teleurgesteld over de negatieve reactie van mgr. E. de Jong, de hulpbisschop van Roermond die binnen de Nederlandse bisschoppenconferentie verantwoordelijk is voor het katholiek onderwijs.

De Jong meent dat het ongeloofwaardig is om een overtuigd moslim tot boegbeeld te maken van een school met een katholieke identiteit. ,,Identiteit uitdragen is immers geen schil aan de buitenkant'', zegt De Jong op de website van de rk kerkprovincie, ,,geen rol die je op je kunt nemen, maar komt tot uitdrukking vanuit het hart. In een katholieke school wordt van directeur en leraren verwacht dat men voorleeft wat het betekent katholiek te zijn. Ook en juist op de gebieden waar katholieken anders zijn. Dat geldt zeker in een tijd waarin het bijzonder onderwijs onder vuur ligt en veel schoolbesturen aan de leiding van hun school een steeds grotere rol toekennen om de identiteit te bewaren en te versterken.''

Al tijden geleden is er een katholiek benoemd tot hoofd van een islamitische school, maar niemand die aan de benoeming aanstoot heeft genomen. ,,Alsof er met twee maten wordt gemeten'', zegt Laghmich. ,,Het getuigt van weinig respect dat De Jong zich zo negatief uitlaat voordat hij mij heeft gesproken. Als De Jong mij gebeld had, zou ik hem hebben kunnen vertellen dat ik op een katholieke middelbare school heb gezeten, de katholieke pabo heb afgerond, en ook een catechese-akte heb gehaald.''

Laghmich geeft ook catechese. ,,Ik ben vrijzinnig opgevoed, en ben ervan overtuigd dat de islam en het christendom in essentie overeenkomen.''

Laghmich heeft het idee prima op zijn plek te zijn. ,,Het zou voor mij gemakkelijk geweest zijn hoofd te worden van een islamitische school. Maar nu kan ik veel meer doen voor de integratie tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Ik geloof niet in opgelegde integratie. Integratie moet veel terloopser gaan. Nu ontmoeten christenen mij, zien hoe ik werk. En ontdekken vervolgens dat een moslim uitstekend in staat is het katholieke geloof te begrijpen, en een katholieke school te leiden.''

Omdat het bisdom Rotterdam een brief heeft doen uitgaan naar het schoolbestuur van basisschool De Dijsselbloem met een uitnodiging voor nader overleg, wil de hulpbisschop niet reageren op de opmerkingen van Laghmich.

10-01-2004, 13:49

ja dit was gisteren op het nieuws ik heb het ook gezien...

maar jij bent blijkbaar geen moslim dus mijn vraag aan jouw is of jij dit vindt kunnen of niet...

10-01-2004, 14:24

Citaat:
Origineel gepost door CantLet_YouGo
Ik en nog een lid zijn Fan van Scottie

=Mounir, Scottie-fan=
HoezOOOOOOOOOOOOOOOO ?
fan van scottie ?
leg eens uit !

10-01-2004, 14:49

Citaat:
Nee...Hij heeft gwoon goeie uitspraken!!!
Vind je ?
Hij heeft heel vaak opmerkingen waarbij hij de moslims ded grond in boort !
Maar jah jou keuze als je hem goed vind

10-01-2004, 14:54

Citaat:
Nee die opmerkingen heb ik bij hem nooit gezien hoor!!

ik hoop dat je ze ooit ziet
ik ben vaak genoeg met hem in discussie gegaan

10-01-2004, 16:31

Citaat:
Ga door met Goeie uitspraken!!

Maar geen Racistische Uitspraken AUB!!!

Tegen wie heb je dit ?

10-01-2004, 17:11
Oke dan is het goed

11-01-2004, 15:49
Nu, goed, ik zal nooit meer iets negatiefs over de islam zeggen, maar dan wordt het wel saai hier, hoor, dan is er niets meer aan.

Wat leuk, eerst haatte Can'tletyougo mij, en nu vindt hij mij te gek! En gelijk heeft hij ...

Overigens, de islam zoals die door sommige gelovigen wordt gebracht heeft mij helemaal niet nodig om de grond in te boren. Sommigen kennen aan de islam een zelfborend vermogen toe.

Nou, mensen, ik ga het weer doen hoor, een stukje ombouwen zodat ik het hier kan plaatsen. Een moslimMarokkaan die iets positiefs zegt over de homomoslimman- en vrouw.

Scottie.