Bekijk volle/desktop versie : Huwelijkse Lot



16-06-2008, 18:02
Salaam ou alaikoum mensen..

Ik zit met een vraag in mijn hoofd.

Je heb in het verleden veel gezien... mensen die een einde maken aan hun huwelijk of relatie en na een tijd weer bijeen komen.

De ene persoon wordt dan weer benaderd door de andere partner en deze wil niks meer helemaal niks... tot het ene moment dat de andere partner toch instemt... tot hoeverre kunnen we hierin het LOT zien of bepalen?

Ik snap helemaal niks van het LOT... leg eens uit....

groet,

19-06-2008, 11:40


lezing Qadr

--------------------------------------------------------------------------------

Geloven in de voorbestemming, al Qadar
Door oegt Nadia

Amana rasoeloe bi maa oenzila ilayhi min rabihi wal moe’minoen.
Koeloen aamana billahi wa malaa’ikatihi wa koetoebihi waroesoelihi. Laa noefariqoe bayna ahadien min roesoelieh. Wa qaloe sami3na wa ata3na. 3oefranakarabana wa ilaykal masier. La joekalifoe allahoe nafsan illa woes3aha. Lahamaktasabat wa 3alaiha maktasabat. Rabana la toeaagidna in nasiena aw agta’na. Rabanawala tahmiel 3aleina isran kama hamaltahoe 3alaladina min qablina. Rabana walata hamilna ma laataa qatalana bih. Wa3foe3anna wa3firlana warhamna anta mawlaana vansoerna 3alal qawmil kafirien.

O zus/broer, de tijd is aangebroken om je twijfels door geloof te vervangen en je afwijkende gedachten leiding te geven. Je moet de sluier van de duisternis die je bedekt, en waardoor je het licht van de zon niet kunt zien, verwijderen.
Je moet de bitterheid van het verdriet door de zoetheid van de tevredenheid vervangen.

O zus/ broer, die vanwege zijn slapeloze nachten, in de late uren van de nacht schreeuwt, denk hieraan:
'Is de ochtend niet nabij’
O mens wiens geest ronddwaalt in verdriet, kom zonder haast tot je daden, want bij de horizon van het onzichtbare ligt de oplossing en een manier om uw moeilijkheden op te lossen.
O jij wiens ogen met tranen overladen zijn, veeg je tranen af en geef je oogleden wat rust.
Ontspan en weet dat je Schepper je beschermt en helpt, en dat Zijn genade je vrede brengt.
Heb rust, O dienares van Allah, want de Goddelijke verordening is geschreven en over alle zaken is al een beslissing genomen.
En weet dat je beloning veilig is bij Hem Die degene die Zijn genoegen zoekt niet teleur zal stellen.
Wees gerust, want na armoede komt welvaart.
Na dorst komt drinken.
Na scheiding komt een vreugdevolle ontmoeting en na slapeloosheid komt een diepe rust.

Bekijk de volgende aya goed: ' Jij weet niet, het kan zijn dat Allah daarna iets nieuws laat gebeuren.'

Moslims moeten zich op hun gemak voelen als zij over de islam leren, en wel in het bijzonder omdat de islam gekomen is om de mensen van hun innerlijke strijd te redden.

Bedenk bij elk probleem de volgende aya:
'La yoekalifoe Allahoe nafsan illa woeshaha'... ('Allah belast niemand boven zijn vermogen')

'Wees tevreden met de qadr van Allah je zult tot de rijkste mensen behoren..'

Maar wat betekent nou eigenlijk? Daar zal ik insha Allah mijn lezing over houden.

De betekenis van het geloven in de voorbestemming:
Stellig geloven dat elke vorm van goed en kwaad is bepaald en voorbestemd en van Allah swt komt.
Dat Hij doet wat hij wil en dat er niets plaats vindt zonder Zijn instemming of buiten Zijn wil. Niets in deze wereld gaat boven Zijn beslissing en Hij is het die alles bepaalt. Niemand kan afwijken van de voorbestemming. Men kan ook dat wat al vaststaat in Al- Lauh el mahfoud niet bestrijden.

Het geloven in de voorbestemming is 1 van de hoekstenen van het geloof. Dit is terug te vinden in het antwoord van de profeet saws op de vraag van Djibriel as over het geloof;
Dat je in Allah geloofd, in zijn engelen, in zijn boeken, in zijn gezanten en de laatste dag en in de voorbestemming, het goed en het kwaad ervan(overgeleverd door Moslim)

Ook heeft de profeet saws gezegd:
“Als Allah swt de bewoners van de hemelen en de aarde zou bestraffen dan zou hij hun geen onrecht aandoen en als hij hen van Zijn barmhartigheid schenkt, dan zou Zijn barmhartigheid meer waard zijn dan de daden die zij hebben verricht. Als je de hele Uhud-berg van goud bezit en je geeft het uit op Allah’s weg, dan zal dat pas geaccepteerd worden als je in de voorbestemming gelooft en je er zeker van bent dat wat jou heeft getroffen je nooit had kunnen missen en wat jou mist je nooit had kunnen treffen. Als je met een andere overtuiging overlijdt kom je in de hel terecht.
(overgeleverd door imaam Ahmad)


Het geloven in de voorbestemming kent 4 aspecten:
1. Het geloven dat Allah op de hoogte is van alles tot in de details. Dat hij zijn schepselen kende voordat Hij hen had geschapen en al wist van hun levensonderhoud, termijnen, uitspraken en daden, bewegingen stilstaan of lopen, hun geheimen en hun openbaarheden, wie naar de hel gaat en wie naar de hemel etc.

Hij is Allah, er is geen god dan Hij, de kenner van het verborgene en het waarneembare. (Al-Hashr, aaya 22)!!!!!!!

En dat Allah alles met Zijn kennis omvat. (At-talaaq aaya 12)

2. Het geloven dat alles is opgeschreven en vaststaat in Al-lauh Al-Mahfoudh.

Geen onheil valt op de aarde of bij jullie zelf voor of het staat in een boek voordat wij het laten gebeuren. (Hadieth aaya 22)

3. Het geloven dat de wil van Allah swt effectief is en er niets is dat die wil tegen kan houden. Zijn macht kan door niets verzwakt worden, alle schepselen zijn voortgebracht door Zijn wil en Macht. Wat hij wil gebeurt en wat hij niet wil gebeurt niet.

Maar jullie willen het slechts als Allah het wil. (Al-Ihsaan aaya 30)

4. Het geloven dat Hij, de Verhevene, uitsluitend de Schepper van alles is. Alles behalve Hij zijn slechts schepselen. Hij is de Almachtige.

De voorbestemming ligt binnen de macht van Allah, de Barmhartige, de Verhevene en gebeurt volgens Zijn planning. Alles wordt gerealiseerd naar Zijn wil, Zijn dienaren hebben een wil in zoverre Hij dat wil. Wat Hij van hen wil vindt ook plaats en anders niet.
De voorbestemming is het geheim van Allah swt voor zijn schepselen. Zelfs de engelen die zich in de nabijheid van Allah bevinden zijn daarvan niet op de hoogte, noch de profeten.

Allah swt wordt ook De Volmaakte genoemd. Daarom moeten we ook geloven dat alles wat plaatsvindt volgens de wijsheid van Hem behoord. Pas als wij gaan inzien dat we de goddelijke wijsheid niet vatten dan zijn we pas bewust van onze onwetendheid ten opzichte van het weten van onze Heer, dat alles omvat. Wij hoeven dan ook niet meer bezwaar te hebben tegen de Wijze, de Welingelichte, de Wetende die Zich niet hoeft te verantwoorden over Zijn daden maar wij wel.

Gebruik de voorbeschikking niet als excuus om de opdrachten van Allah swt na te laten:
Ten eerste:
Het geloven in de voorbeschikking is niet tegenstrijdig met het feit dat een dienaar ook zelf zijn daden kan bepalen en daartoe machtig is.

Wie het wil kan zich begeven op de terugweg naar zijn Heer(soerat Annaba’vers 39)

Allah legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij heeft verdiend en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan.(soerat el bakara 286)

Ieder mens weet dat hij een wil of een zekere macht heeft waarmee hij dingen kan doen of nalaten. Je kan ook het verschil ervaren tussen eigen wil en geen eigen wil; bijvoorbeeld lopen en trillen. Toch valt deze wil binnen de wil van Allah de Verhevene want hij zegt:

Maar jullie willen het slechts als Allah swt het wil.(alinsaan vers 30)

Het heelal is het bezit van Allah en er kan daarom ook geen activiteit plaatsvinden zonder Zijn weten en wil.

Het geloven in de voorbestemming mag niet als excuus worden gebruikt om een zonde te begaan
De profeet saws heeft gezegd:
Voor een ieder van jullie is een plek bepaald in het paradijs of in de hel. Een van de aanwezigen vroeg:”wij stellen toch onze vertrouwen op Allah?”. Hij zei:”Nee, je moet je inspannen want een ieder wordt het mogelijk gemaakt waarvoor hij is geschapen”.(Buchari en Muslim)

De profeet heeft ons dus opgedragen daden te verrichten en niet alleen op de voorbestemming van Allah te vertrouwen.

Ten tweede:
Allah heeft bepaalde zaken opgedragen en afgeraden. Hij heeft de mens ook alleen opgedragen wat in zijn vermogen ligt.
Allah de verhevene heeft gezegd:

Vrees dus Allah zo goed als jullie kunnen (soerat At-taghaabon vers 16)

Ten derde:
De voorbestemming zoals net is verteld is een geheim van Allah. De wil van iemand om een bepaalde daad te doen gaat vooraf aan de daad. De wil om de daad te verrichten is niet gebaseerd op voorafgaande kennis op Allah’s voorbestemming. Je weet dus niet wat er voor jou voorbestemd was om daarnaar te handelen.
Het gebruiken van deze voorbestemming als argument wordt dan ongeldig want men kan niet argumenteren met feiten waarvan men niet op de hoogte is.
Als iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan een zonde zegt: Deze zonde was voor mij voorbestemd. Wordt er dan tegen hem gezegd: Voordat je die zonde beging, wat wist je van de alwetendheid van Allah? Zolang je daarvan niets weet, de keuze hebt en de macht en alle paden voor je zijn uitgezet (verteld in koran en sunna); het goede en het slechte pad; in dit geval is het je eigen keuze en draag je dus de gevolgen van je eigen zonde, want die heb je verricht in plaats van goede daden.

Ten vierde:
Indien je de voorbeschikking van Allah swt als argument gebruikt om Allah’s opdrachten na te laten of om te zondigen is dit fout.
Bv. Je zal indien je wordt word beroofd door iemand anders of indien iemand je eer schaadt niet accepteren dat diegene zal zeggen sorry ik deed dit omdat het was voorbestemd door Allah. Dit accepteer je niet omdat een ander je onrecht heeft aangedaan. Maar indien het over je eigen zonde gaat gebruik je graag het excuus/argument van de voorbeschikking.

19-06-2008, 22:14
Ik kon die tekst gewoon niet lezen door de tranen.

20-06-2008, 11:57
Mooiii mascha`Allah..

20-06-2008, 13:03



Citaat door Elmagreb:
lezing Qadr

--------------------------------------------------------------------------------

Geloven in de voorbestemming, al Qadar
Door oegt Nadia

Amana rasoeloe bi maa oenzila ilayhi min rabihi wal moe’minoen.
Koeloen aamana billahi wa malaa’ikatihi wa koetoebihi waroesoelihi. Laa noefariqoe bayna ahadien min roesoelieh. Wa qaloe sami3na wa ata3na. 3oefranakarabana wa ilaykal masier. La joekalifoe allahoe nafsan illa woes3aha. Lahamaktasabat wa 3alaiha maktasabat. Rabana la toeaagidna in nasiena aw agta’na. Rabanawala tahmiel 3aleina isran kama hamaltahoe 3alaladina min qablina. Rabana walata hamilna ma laataa qatalana bih. Wa3foe3anna wa3firlana warhamna anta mawlaana vansoerna 3alal qawmil kafirien.

O zus/broer, de tijd is aangebroken om je twijfels door geloof te vervangen en je afwijkende gedachten leiding te geven. Je moet de sluier van de duisternis die je bedekt, en waardoor je het licht van de zon niet kunt zien, verwijderen.
Je moet de bitterheid van het verdriet door de zoetheid van de tevredenheid vervangen.

O zus/ broer, die vanwege zijn slapeloze nachten, in de late uren van de nacht schreeuwt, denk hieraan:
'Is de ochtend niet nabij’
O mens wiens geest ronddwaalt in verdriet, kom zonder haast tot je daden, want bij de horizon van het onzichtbare ligt de oplossing en een manier om uw moeilijkheden op te lossen.
O jij wiens ogen met tranen overladen zijn, veeg je tranen af en geef je oogleden wat rust.
Ontspan en weet dat je Schepper je beschermt en helpt, en dat Zijn genade je vrede brengt.
Heb rust, O dienares van Allah, want de Goddelijke verordening is geschreven en over alle zaken is al een beslissing genomen.
En weet dat je beloning veilig is bij Hem Die degene die Zijn genoegen zoekt niet teleur zal stellen.
Wees gerust, want na armoede komt welvaart.
Na dorst komt drinken.
Na scheiding komt een vreugdevolle ontmoeting en na slapeloosheid komt een diepe rust.

Bekijk de volgende aya goed: ' Jij weet niet, het kan zijn dat Allah daarna iets nieuws laat gebeuren.'

Moslims moeten zich op hun gemak voelen als zij over de islam leren, en wel in het bijzonder omdat de islam gekomen is om de mensen van hun innerlijke strijd te redden.

Bedenk bij elk probleem de volgende aya:
'La yoekalifoe Allahoe nafsan illa woeshaha'... ('Allah belast niemand boven zijn vermogen')

'Wees tevreden met de qadr van Allah je zult tot de rijkste mensen behoren..'

Maar wat betekent nou eigenlijk? Daar zal ik insha Allah mijn lezing over houden.

De betekenis van het geloven in de voorbestemming:
Stellig geloven dat elke vorm van goed en kwaad is bepaald en voorbestemd en van Allah swt komt.
Dat Hij doet wat hij wil en dat er niets plaats vindt zonder Zijn instemming of buiten Zijn wil. Niets in deze wereld gaat boven Zijn beslissing en Hij is het die alles bepaalt. Niemand kan afwijken van de voorbestemming. Men kan ook dat wat al vaststaat in Al- Lauh el mahfoud niet bestrijden.

Het geloven in de voorbestemming is 1 van de hoekstenen van het geloof. Dit is terug te vinden in het antwoord van de profeet saws op de vraag van Djibriel as over het geloof;
Dat je in Allah geloofd, in zijn engelen, in zijn boeken, in zijn gezanten en de laatste dag en in de voorbestemming, het goed en het kwaad ervan(overgeleverd door Moslim)

Ook heeft de profeet saws gezegd:
“Als Allah swt de bewoners van de hemelen en de aarde zou bestraffen dan zou hij hun geen onrecht aandoen en als hij hen van Zijn barmhartigheid schenkt, dan zou Zijn barmhartigheid meer waard zijn dan de daden die zij hebben verricht. Als je de hele Uhud-berg van goud bezit en je geeft het uit op Allah’s weg, dan zal dat pas geaccepteerd worden als je in de voorbestemming gelooft en je er zeker van bent dat wat jou heeft getroffen je nooit had kunnen missen en wat jou mist je nooit had kunnen treffen. Als je met een andere overtuiging overlijdt kom je in de hel terecht.
(overgeleverd door imaam Ahmad)


Het geloven in de voorbestemming kent 4 aspecten:
1. Het geloven dat Allah op de hoogte is van alles tot in de details. Dat hij zijn schepselen kende voordat Hij hen had geschapen en al wist van hun levensonderhoud, termijnen, uitspraken en daden, bewegingen stilstaan of lopen, hun geheimen en hun openbaarheden, wie naar de hel gaat en wie naar de hemel etc.

Hij is Allah, er is geen god dan Hij, de kenner van het verborgene en het waarneembare. (Al-Hashr, aaya 22)!!!!!!!

En dat Allah alles met Zijn kennis omvat. (At-talaaq aaya 12)

2. Het geloven dat alles is opgeschreven en vaststaat in Al-lauh Al-Mahfoudh.

Geen onheil valt op de aarde of bij jullie zelf voor of het staat in een boek voordat wij het laten gebeuren. (Hadieth aaya 22)

3. Het geloven dat de wil van Allah swt effectief is en er niets is dat die wil tegen kan houden. Zijn macht kan door niets verzwakt worden, alle schepselen zijn voortgebracht door Zijn wil en Macht. Wat hij wil gebeurt en wat hij niet wil gebeurt niet.

Maar jullie willen het slechts als Allah het wil. (Al-Ihsaan aaya 30)

4. Het geloven dat Hij, de Verhevene, uitsluitend de Schepper van alles is. Alles behalve Hij zijn slechts schepselen. Hij is de Almachtige.

De voorbestemming ligt binnen de macht van Allah, de Barmhartige, de Verhevene en gebeurt volgens Zijn planning. Alles wordt gerealiseerd naar Zijn wil, Zijn dienaren hebben een wil in zoverre Hij dat wil. Wat Hij van hen wil vindt ook plaats en anders niet.
De voorbestemming is het geheim van Allah swt voor zijn schepselen. Zelfs de engelen die zich in de nabijheid van Allah bevinden zijn daarvan niet op de hoogte, noch de profeten.

Allah swt wordt ook De Volmaakte genoemd. Daarom moeten we ook geloven dat alles wat plaatsvindt volgens de wijsheid van Hem behoord. Pas als wij gaan inzien dat we de goddelijke wijsheid niet vatten dan zijn we pas bewust van onze onwetendheid ten opzichte van het weten van onze Heer, dat alles omvat. Wij hoeven dan ook niet meer bezwaar te hebben tegen de Wijze, de Welingelichte, de Wetende die Zich niet hoeft te verantwoorden over Zijn daden maar wij wel.

Gebruik de voorbeschikking niet als excuus om de opdrachten van Allah swt na te laten:
Ten eerste:
Het geloven in de voorbeschikking is niet tegenstrijdig met het feit dat een dienaar ook zelf zijn daden kan bepalen en daartoe machtig is.

Wie het wil kan zich begeven op de terugweg naar zijn Heer(soerat Annaba’vers 39)

Allah legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij heeft verdiend en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan.(soerat el bakara 286)

Ieder mens weet dat hij een wil of een zekere macht heeft waarmee hij dingen kan doen of nalaten. Je kan ook het verschil ervaren tussen eigen wil en geen eigen wil; bijvoorbeeld lopen en trillen. Toch valt deze wil binnen de wil van Allah de Verhevene want hij zegt:

Maar jullie willen het slechts als Allah swt het wil.(alinsaan vers 30)

Het heelal is het bezit van Allah en er kan daarom ook geen activiteit plaatsvinden zonder Zijn weten en wil.

Het geloven in de voorbestemming mag niet als excuus worden gebruikt om een zonde te begaan
De profeet saws heeft gezegd:
Voor een ieder van jullie is een plek bepaald in het paradijs of in de hel. Een van de aanwezigen vroeg:”wij stellen toch onze vertrouwen op Allah?”. Hij zei:”Nee, je moet je inspannen want een ieder wordt het mogelijk gemaakt waarvoor hij is geschapen”.(Buchari en Muslim)

De profeet heeft ons dus opgedragen daden te verrichten en niet alleen op de voorbestemming van Allah te vertrouwen.

Ten tweede:
Allah heeft bepaalde zaken opgedragen en afgeraden. Hij heeft de mens ook alleen opgedragen wat in zijn vermogen ligt.
Allah de verhevene heeft gezegd:

Vrees dus Allah zo goed als jullie kunnen (soerat At-taghaabon vers 16)

Ten derde:
De voorbestemming zoals net is verteld is een geheim van Allah. De wil van iemand om een bepaalde daad te doen gaat vooraf aan de daad. De wil om de daad te verrichten is niet gebaseerd op voorafgaande kennis op Allah’s voorbestemming. Je weet dus niet wat er voor jou voorbestemd was om daarnaar te handelen.
Het gebruiken van deze voorbestemming als argument wordt dan ongeldig want men kan niet argumenteren met feiten waarvan men niet op de hoogte is.
Als iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan een zonde zegt: Deze zonde was voor mij voorbestemd. Wordt er dan tegen hem gezegd: Voordat je die zonde beging, wat wist je van de alwetendheid van Allah? Zolang je daarvan niets weet, de keuze hebt en de macht en alle paden voor je zijn uitgezet (verteld in koran en sunna); het goede en het slechte pad; in dit geval is het je eigen keuze en draag je dus de gevolgen van je eigen zonde, want die heb je verricht in plaats van goede daden.

Ten vierde:
Indien je de voorbeschikking van Allah swt als argument gebruikt om Allah’s opdrachten na te laten of om te zondigen is dit fout.
Bv. Je zal indien je wordt word beroofd door iemand anders of indien iemand je eer schaadt niet accepteren dat diegene zal zeggen sorry ik deed dit omdat het was voorbestemd door Allah. Dit accepteer je niet omdat een ander je onrecht heeft aangedaan. Maar indien het over je eigen zonde gaat gebruik je graag het excuus/argument van de voorbeschikking.


Laillaha illa Allah!

Djazak Allaho ghajran!

20-06-2008, 21:44

Citaat door Elmagreb:
lezing Qadr

--------------------------------------------------------------------------------

Geloven in de voorbestemming, al Qadar
Door oegt Nadia

Amana rasoeloe bi maa oenzila ilayhi min rabihi wal moe’minoen.
Koeloen aamana billahi wa malaa’ikatihi wa koetoebihi waroesoelihi. Laa noefariqoe bayna ahadien min roesoelieh. Wa qaloe sami3na wa ata3na. 3oefranakarabana wa ilaykal masier. La joekalifoe allahoe nafsan illa woes3aha. Lahamaktasabat wa 3alaiha maktasabat. Rabana la toeaagidna in nasiena aw agta’na. Rabanawala tahmiel 3aleina isran kama hamaltahoe 3alaladina min qablina. Rabana walata hamilna ma laataa qatalana bih. Wa3foe3anna wa3firlana warhamna anta mawlaana vansoerna 3alal qawmil kafirien.

O zus/broer, de tijd is aangebroken om je twijfels door geloof te vervangen en je afwijkende gedachten leiding te geven. Je moet de sluier van de duisternis die je bedekt, en waardoor je het licht van de zon niet kunt zien, verwijderen.
Je moet de bitterheid van het verdriet door de zoetheid van de tevredenheid vervangen.

O zus/ broer, die vanwege zijn slapeloze nachten, in de late uren van de nacht schreeuwt, denk hieraan:
'Is de ochtend niet nabij’
O mens wiens geest ronddwaalt in verdriet, kom zonder haast tot je daden, want bij de horizon van het onzichtbare ligt de oplossing en een manier om uw moeilijkheden op te lossen.
O jij wiens ogen met tranen overladen zijn, veeg je tranen af en geef je oogleden wat rust.
Ontspan en weet dat je Schepper je beschermt en helpt, en dat Zijn genade je vrede brengt.
Heb rust, O dienares van Allah, want de Goddelijke verordening is geschreven en over alle zaken is al een beslissing genomen.
En weet dat je beloning veilig is bij Hem Die degene die Zijn genoegen zoekt niet teleur zal stellen.
Wees gerust, want na armoede komt welvaart.
Na dorst komt drinken.
Na scheiding komt een vreugdevolle ontmoeting en na slapeloosheid komt een diepe rust.

Bekijk de volgende aya goed: ' Jij weet niet, het kan zijn dat Allah daarna iets nieuws laat gebeuren.'

Moslims moeten zich op hun gemak voelen als zij over de islam leren, en wel in het bijzonder omdat de islam gekomen is om de mensen van hun innerlijke strijd te redden.

Bedenk bij elk probleem de volgende aya:
'La yoekalifoe Allahoe nafsan illa woeshaha'... ('Allah belast niemand boven zijn vermogen')

'Wees tevreden met de qadr van Allah je zult tot de rijkste mensen behoren..'

Maar wat betekent nou eigenlijk? Daar zal ik insha Allah mijn lezing over houden.

De betekenis van het geloven in de voorbestemming:
Stellig geloven dat elke vorm van goed en kwaad is bepaald en voorbestemd en van Allah swt komt.
Dat Hij doet wat hij wil en dat er niets plaats vindt zonder Zijn instemming of buiten Zijn wil. Niets in deze wereld gaat boven Zijn beslissing en Hij is het die alles bepaalt. Niemand kan afwijken van de voorbestemming. Men kan ook dat wat al vaststaat in Al- Lauh el mahfoud niet bestrijden.

Het geloven in de voorbestemming is 1 van de hoekstenen van het geloof. Dit is terug te vinden in het antwoord van de profeet saws op de vraag van Djibriel as over het geloof;
Dat je in Allah geloofd, in zijn engelen, in zijn boeken, in zijn gezanten en de laatste dag en in de voorbestemming, het goed en het kwaad ervan(overgeleverd door Moslim)

Ook heeft de profeet saws gezegd:
“Als Allah swt de bewoners van de hemelen en de aarde zou bestraffen dan zou hij hun geen onrecht aandoen en als hij hen van Zijn barmhartigheid schenkt, dan zou Zijn barmhartigheid meer waard zijn dan de daden die zij hebben verricht. Als je de hele Uhud-berg van goud bezit en je geeft het uit op Allah’s weg, dan zal dat pas geaccepteerd worden als je in de voorbestemming gelooft en je er zeker van bent dat wat jou heeft getroffen je nooit had kunnen missen en wat jou mist je nooit had kunnen treffen. Als je met een andere overtuiging overlijdt kom je in de hel terecht.
(overgeleverd door imaam Ahmad)


Het geloven in de voorbestemming kent 4 aspecten:
1. Het geloven dat Allah op de hoogte is van alles tot in de details. Dat hij zijn schepselen kende voordat Hij hen had geschapen en al wist van hun levensonderhoud, termijnen, uitspraken en daden, bewegingen stilstaan of lopen, hun geheimen en hun openbaarheden, wie naar de hel gaat en wie naar de hemel etc.

Hij is Allah, er is geen god dan Hij, de kenner van het verborgene en het waarneembare. (Al-Hashr, aaya 22)!!!!!!!

En dat Allah alles met Zijn kennis omvat. (At-talaaq aaya 12)

2. Het geloven dat alles is opgeschreven en vaststaat in Al-lauh Al-Mahfoudh.

Geen onheil valt op de aarde of bij jullie zelf voor of het staat in een boek voordat wij het laten gebeuren. (Hadieth aaya 22)

3. Het geloven dat de wil van Allah swt effectief is en er niets is dat die wil tegen kan houden. Zijn macht kan door niets verzwakt worden, alle schepselen zijn voortgebracht door Zijn wil en Macht. Wat hij wil gebeurt en wat hij niet wil gebeurt niet.

Maar jullie willen het slechts als Allah het wil. (Al-Ihsaan aaya 30)

4. Het geloven dat Hij, de Verhevene, uitsluitend de Schepper van alles is. Alles behalve Hij zijn slechts schepselen. Hij is de Almachtige.

De voorbestemming ligt binnen de macht van Allah, de Barmhartige, de Verhevene en gebeurt volgens Zijn planning. Alles wordt gerealiseerd naar Zijn wil, Zijn dienaren hebben een wil in zoverre Hij dat wil. Wat Hij van hen wil vindt ook plaats en anders niet.
De voorbestemming is het geheim van Allah swt voor zijn schepselen. Zelfs de engelen die zich in de nabijheid van Allah bevinden zijn daarvan niet op de hoogte, noch de profeten.

Allah swt wordt ook De Volmaakte genoemd. Daarom moeten we ook geloven dat alles wat plaatsvindt volgens de wijsheid van Hem behoord. Pas als wij gaan inzien dat we de goddelijke wijsheid niet vatten dan zijn we pas bewust van onze onwetendheid ten opzichte van het weten van onze Heer, dat alles omvat. Wij hoeven dan ook niet meer bezwaar te hebben tegen de Wijze, de Welingelichte, de Wetende die Zich niet hoeft te verantwoorden over Zijn daden maar wij wel.

Gebruik de voorbeschikking niet als excuus om de opdrachten van Allah swt na te laten:
Ten eerste:
Het geloven in de voorbeschikking is niet tegenstrijdig met het feit dat een dienaar ook zelf zijn daden kan bepalen en daartoe machtig is.

Wie het wil kan zich begeven op de terugweg naar zijn Heer(soerat Annaba’vers 39)

Allah legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij heeft verdiend en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan.(soerat el bakara 286)

Ieder mens weet dat hij een wil of een zekere macht heeft waarmee hij dingen kan doen of nalaten. Je kan ook het verschil ervaren tussen eigen wil en geen eigen wil; bijvoorbeeld lopen en trillen. Toch valt deze wil binnen de wil van Allah de Verhevene want hij zegt:

Maar jullie willen het slechts als Allah swt het wil.(alinsaan vers 30)

Het heelal is het bezit van Allah en er kan daarom ook geen activiteit plaatsvinden zonder Zijn weten en wil.

Het geloven in de voorbestemming mag niet als excuus worden gebruikt om een zonde te begaan
De profeet saws heeft gezegd:
Voor een ieder van jullie is een plek bepaald in het paradijs of in de hel. Een van de aanwezigen vroeg:”wij stellen toch onze vertrouwen op Allah?”. Hij zei:”Nee, je moet je inspannen want een ieder wordt het mogelijk gemaakt waarvoor hij is geschapen”.(Buchari en Muslim)

De profeet heeft ons dus opgedragen daden te verrichten en niet alleen op de voorbestemming van Allah te vertrouwen.

Ten tweede:
Allah heeft bepaalde zaken opgedragen en afgeraden. Hij heeft de mens ook alleen opgedragen wat in zijn vermogen ligt.
Allah de verhevene heeft gezegd:

Vrees dus Allah zo goed als jullie kunnen (soerat At-taghaabon vers 16)

Ten derde:
De voorbestemming zoals net is verteld is een geheim van Allah. De wil van iemand om een bepaalde daad te doen gaat vooraf aan de daad. De wil om de daad te verrichten is niet gebaseerd op voorafgaande kennis op Allah’s voorbestemming. Je weet dus niet wat er voor jou voorbestemd was om daarnaar te handelen.
Het gebruiken van deze voorbestemming als argument wordt dan ongeldig want men kan niet argumenteren met feiten waarvan men niet op de hoogte is.
Als iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan een zonde zegt: Deze zonde was voor mij voorbestemd. Wordt er dan tegen hem gezegd: Voordat je die zonde beging, wat wist je van de alwetendheid van Allah? Zolang je daarvan niets weet, de keuze hebt en de macht en alle paden voor je zijn uitgezet (verteld in koran en sunna); het goede en het slechte pad; in dit geval is het je eigen keuze en draag je dus de gevolgen van je eigen zonde, want die heb je verricht in plaats van goede daden.

Ten vierde:
Indien je de voorbeschikking van Allah swt als argument gebruikt om Allah’s opdrachten na te laten of om te zondigen is dit fout.
Bv. Je zal indien je wordt word beroofd door iemand anders of indien iemand je eer schaadt niet accepteren dat diegene zal zeggen sorry ik deed dit omdat het was voorbestemd door Allah. Dit accepteer je niet omdat een ander je onrecht heeft aangedaan. Maar indien het over je eigen zonde gaat gebruik je graag het excuus/argument van de voorbeschikking.



djazaka ALlahoe Gairen ,,

Amin

Wa3alaikom salaam warhmatoe ALlah

20-06-2008, 23:37
djazak Allahoe Gairen...mashAllah heel mooi

21-06-2008, 03:08

Citaat door Elmagreb:
lezing Qadr

--------------------------------------------------------------------------------

Geloven in de voorbestemming, al Qadar
Door oegt Nadia

Amana rasoeloe bi maa oenzila ilayhi min rabihi wal moe’minoen.
Koeloen aamana billahi wa malaa’ikatihi wa koetoebihi waroesoelihi. Laa noefariqoe bayna ahadien min roesoelieh. Wa qaloe sami3na wa ata3na. 3oefranakarabana wa ilaykal masier. La joekalifoe allahoe nafsan illa woes3aha. Lahamaktasabat wa 3alaiha maktasabat. Rabana la toeaagidna in nasiena aw agta’na. Rabanawala tahmiel 3aleina isran kama hamaltahoe 3alaladina min qablina. Rabana walata hamilna ma laataa qatalana bih. Wa3foe3anna wa3firlana warhamna anta mawlaana vansoerna 3alal qawmil kafirien.

O zus/broer, de tijd is aangebroken om je twijfels door geloof te vervangen en je afwijkende gedachten leiding te geven. Je moet de sluier van de duisternis die je bedekt, en waardoor je het licht van de zon niet kunt zien, verwijderen.
Je moet de bitterheid van het verdriet door de zoetheid van de tevredenheid vervangen.

O zus/ broer, die vanwege zijn slapeloze nachten, in de late uren van de nacht schreeuwt, denk hieraan:
'Is de ochtend niet nabij’
O mens wiens geest ronddwaalt in verdriet, kom zonder haast tot je daden, want bij de horizon van het onzichtbare ligt de oplossing en een manier om uw moeilijkheden op te lossen.
O jij wiens ogen met tranen overladen zijn, veeg je tranen af en geef je oogleden wat rust.
Ontspan en weet dat je Schepper je beschermt en helpt, en dat Zijn genade je vrede brengt.
Heb rust, O dienares van Allah, want de Goddelijke verordening is geschreven en over alle zaken is al een beslissing genomen.
En weet dat je beloning veilig is bij Hem Die degene die Zijn genoegen zoekt niet teleur zal stellen.
Wees gerust, want na armoede komt welvaart.
Na dorst komt drinken.
Na scheiding komt een vreugdevolle ontmoeting en na slapeloosheid komt een diepe rust.

Bekijk de volgende aya goed: ' Jij weet niet, het kan zijn dat Allah daarna iets nieuws laat gebeuren.'

Moslims moeten zich op hun gemak voelen als zij over de islam leren, en wel in het bijzonder omdat de islam gekomen is om de mensen van hun innerlijke strijd te redden.

Bedenk bij elk probleem de volgende aya:
'La yoekalifoe Allahoe nafsan illa woeshaha'... ('Allah belast niemand boven zijn vermogen')

'Wees tevreden met de qadr van Allah je zult tot de rijkste mensen behoren..'

Maar wat betekent nou eigenlijk? Daar zal ik insha Allah mijn lezing over houden.

De betekenis van het geloven in de voorbestemming:
Stellig geloven dat elke vorm van goed en kwaad is bepaald en voorbestemd en van Allah swt komt.
Dat Hij doet wat hij wil en dat er niets plaats vindt zonder Zijn instemming of buiten Zijn wil. Niets in deze wereld gaat boven Zijn beslissing en Hij is het die alles bepaalt. Niemand kan afwijken van de voorbestemming. Men kan ook dat wat al vaststaat in Al- Lauh el mahfoud niet bestrijden.

Het geloven in de voorbestemming is 1 van de hoekstenen van het geloof. Dit is terug te vinden in het antwoord van de profeet saws op de vraag van Djibriel as over het geloof;
Dat je in Allah geloofd, in zijn engelen, in zijn boeken, in zijn gezanten en de laatste dag en in de voorbestemming, het goed en het kwaad ervan(overgeleverd door Moslim)

Ook heeft de profeet saws gezegd:
“Als Allah swt de bewoners van de hemelen en de aarde zou bestraffen dan zou hij hun geen onrecht aandoen en als hij hen van Zijn barmhartigheid schenkt, dan zou Zijn barmhartigheid meer waard zijn dan de daden die zij hebben verricht. Als je de hele Uhud-berg van goud bezit en je geeft het uit op Allah’s weg, dan zal dat pas geaccepteerd worden als je in de voorbestemming gelooft en je er zeker van bent dat wat jou heeft getroffen je nooit had kunnen missen en wat jou mist je nooit had kunnen treffen. Als je met een andere overtuiging overlijdt kom je in de hel terecht.
(overgeleverd door imaam Ahmad)


Het geloven in de voorbestemming kent 4 aspecten:
1. Het geloven dat Allah op de hoogte is van alles tot in de details. Dat hij zijn schepselen kende voordat Hij hen had geschapen en al wist van hun levensonderhoud, termijnen, uitspraken en daden, bewegingen stilstaan of lopen, hun geheimen en hun openbaarheden, wie naar de hel gaat en wie naar de hemel etc.

Hij is Allah, er is geen god dan Hij, de kenner van het verborgene en het waarneembare. (Al-Hashr, aaya 22)!!!!!!!

En dat Allah alles met Zijn kennis omvat. (At-talaaq aaya 12)

2. Het geloven dat alles is opgeschreven en vaststaat in Al-lauh Al-Mahfoudh.

Geen onheil valt op de aarde of bij jullie zelf voor of het staat in een boek voordat wij het laten gebeuren. (Hadieth aaya 22)

3. Het geloven dat de wil van Allah swt effectief is en er niets is dat die wil tegen kan houden. Zijn macht kan door niets verzwakt worden, alle schepselen zijn voortgebracht door Zijn wil en Macht. Wat hij wil gebeurt en wat hij niet wil gebeurt niet.

Maar jullie willen het slechts als Allah het wil. (Al-Ihsaan aaya 30)

4. Het geloven dat Hij, de Verhevene, uitsluitend de Schepper van alles is. Alles behalve Hij zijn slechts schepselen. Hij is de Almachtige.

De voorbestemming ligt binnen de macht van Allah, de Barmhartige, de Verhevene en gebeurt volgens Zijn planning. Alles wordt gerealiseerd naar Zijn wil, Zijn dienaren hebben een wil in zoverre Hij dat wil. Wat Hij van hen wil vindt ook plaats en anders niet.
De voorbestemming is het geheim van Allah swt voor zijn schepselen. Zelfs de engelen die zich in de nabijheid van Allah bevinden zijn daarvan niet op de hoogte, noch de profeten.

Allah swt wordt ook De Volmaakte genoemd. Daarom moeten we ook geloven dat alles wat plaatsvindt volgens de wijsheid van Hem behoord. Pas als wij gaan inzien dat we de goddelijke wijsheid niet vatten dan zijn we pas bewust van onze onwetendheid ten opzichte van het weten van onze Heer, dat alles omvat. Wij hoeven dan ook niet meer bezwaar te hebben tegen de Wijze, de Welingelichte, de Wetende die Zich niet hoeft te verantwoorden over Zijn daden maar wij wel.

Gebruik de voorbeschikking niet als excuus om de opdrachten van Allah swt na te laten:
Ten eerste:
Het geloven in de voorbeschikking is niet tegenstrijdig met het feit dat een dienaar ook zelf zijn daden kan bepalen en daartoe machtig is.

Wie het wil kan zich begeven op de terugweg naar zijn Heer(soerat Annaba’vers 39)

Allah legt niemand meer op dan hij kan dragen. Hem komt toe wat hij heeft verdiend en van hem wordt gevorderd wat hij heeft begaan.(soerat el bakara 286)

Ieder mens weet dat hij een wil of een zekere macht heeft waarmee hij dingen kan doen of nalaten. Je kan ook het verschil ervaren tussen eigen wil en geen eigen wil; bijvoorbeeld lopen en trillen. Toch valt deze wil binnen de wil van Allah de Verhevene want hij zegt:

Maar jullie willen het slechts als Allah swt het wil.(alinsaan vers 30)

Het heelal is het bezit van Allah en er kan daarom ook geen activiteit plaatsvinden zonder Zijn weten en wil.

Het geloven in de voorbestemming mag niet als excuus worden gebruikt om een zonde te begaan
De profeet saws heeft gezegd:
Voor een ieder van jullie is een plek bepaald in het paradijs of in de hel. Een van de aanwezigen vroeg:”wij stellen toch onze vertrouwen op Allah?”. Hij zei:”Nee, je moet je inspannen want een ieder wordt het mogelijk gemaakt waarvoor hij is geschapen”.(Buchari en Muslim)

De profeet heeft ons dus opgedragen daden te verrichten en niet alleen op de voorbestemming van Allah te vertrouwen.

Ten tweede:
Allah heeft bepaalde zaken opgedragen en afgeraden. Hij heeft de mens ook alleen opgedragen wat in zijn vermogen ligt.
Allah de verhevene heeft gezegd:

Vrees dus Allah zo goed als jullie kunnen (soerat At-taghaabon vers 16)

Ten derde:
De voorbestemming zoals net is verteld is een geheim van Allah. De wil van iemand om een bepaalde daad te doen gaat vooraf aan de daad. De wil om de daad te verrichten is niet gebaseerd op voorafgaande kennis op Allah’s voorbestemming. Je weet dus niet wat er voor jou voorbestemd was om daarnaar te handelen.
Het gebruiken van deze voorbestemming als argument wordt dan ongeldig want men kan niet argumenteren met feiten waarvan men niet op de hoogte is.
Als iemand die zich schuldig heeft gemaakt aan een zonde zegt: Deze zonde was voor mij voorbestemd. Wordt er dan tegen hem gezegd: Voordat je die zonde beging, wat wist je van de alwetendheid van Allah? Zolang je daarvan niets weet, de keuze hebt en de macht en alle paden voor je zijn uitgezet (verteld in koran en sunna); het goede en het slechte pad; in dit geval is het je eigen keuze en draag je dus de gevolgen van je eigen zonde, want die heb je verricht in plaats van goede daden.

Ten vierde:
Indien je de voorbeschikking van Allah swt als argument gebruikt om Allah’s opdrachten na te laten of om te zondigen is dit fout.
Bv. Je zal indien je wordt word beroofd door iemand anders of indien iemand je eer schaadt niet accepteren dat diegene zal zeggen sorry ik deed dit omdat het was voorbestemd door Allah. Dit accepteer je niet omdat een ander je onrecht heeft aangedaan. Maar indien het over je eigen zonde gaat gebruik je graag het excuus/argument van de voorbeschikking.


Dit heeft me erg geholpen...Op een bepaald moment in je leven moet je een moeilijke keuze maken, terwijl die toch al lang vaststond..Je wil er alleen niet aan, het is een soort ontkenning...Toch wel jammer dat het zo lang duurde om dat te beseffen, terwijl het toch zo overduidelijk is...
Ik heb hiermee mijn keuze gemaakt, dank voor het plaatsen...