Bekijk volle/desktop versie : Weet jij al welke studie je wilt gaan volgen?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

07-01-2004, 18:21
Je zit in je laatste jaar van het voortgezet onderwijs (VMBO/HAVO/VWO). En tijdens het vak wiskunde ben je aan het dagdromen (want dat vak is toch zo verschrikkelijk saai). âOver een paar maanden haal ik mijn diploma inshaAllah, en dan ben ik lekker klaar met deze schoolâ (zeg Fatima in haarzelf met een bigsmile). âWelke opleiding ga ik eigenlijk daarna volgen?â. En toen ging de schoolbel. Hup naar economie (zegt Fatima blij)! En daarna heeft het haar eigenlijk ook niet meer bezig gehouden (welke opleiding ze wilt gaan volgen)â¦.

In deze topic ga ik er vanuit dat je verder wilt studeren na het voortgezet onderwijs, en dat het beroepsgericht is.

Welke studie wil je nou gaan volgen? En welke beroep wil je uiteindelijk gaan beoefenen?

Het is belangrijk om te weten waar jouw interesses liggen. Dit kun je het beste doen door een lijst te maken met een aantal opleidingen die jou (een beetje) interesseren. En daarna ga je informatie verzamelen over deze opleidingen.

Welke informatie over een opleiding moet je nou precies verzamelen?

Ik heb hieronder een aantal punten (in het vet gedrukt) neergezet waar je eventueel wat aan kunt hebben.

Hoelang duurt de opleiding?
Voor sommige mensen kan de duur van een opleiding een afknapper zijn. Denk maar eens aan de beroepen: dokter, chirurg, piloot en dergelijke.

Welk beroep (nadat ik mijn diploma heb behaald) kan ik hiermee beoefenen?
Stel je behaald je diploma van de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD), en denkt meteen aan de slag te kunnen gaan als advocaat, wat dus niet het geval is. Dat wil je natuurlijk van te voren weten. En niet halverwege je studie.

In welke vakken wordt er les gegeven (en sluit dat wel aan op mijn profiel)?
Stel je hebt voor een opleiding waar jouw interesses liggen het vak wiskunde B nodig. Maar jij hebt alleen wiskunde A in je vakkenpakket. Dan is het (misschien) nog wel mogelijk om de opleiding te gaan volgen. Maar dan zou je daar eerst meer informatie over op moeten vragen.

Het is dus raadzaam om ver van te voren uit te gaan zoeken welke opleiding je wilt gaan volgen. Dan kun je de juiste vakken kiezen zodat het aansluit op de opleiding die je wilt gaan volgen (en dus niet net als Fatima hierboven een paar maanden voor het eindexamen dagdromen tijdens het vak wiskunde, welke opleiding ze wilt gaan volgen na het behalen van haar diploma)

Waar is deze opleiding te volgen?
Helaas zijn niet alle opleidingen dicht bij huis te volgen. En dit kan dus voor een aantal studenten een afknapper zijn. Iedere ochtend om 6 uur vechten met je bed, omdat je om half 9 op school moet zijn in Nijmegen en dat 5 keer per week (als je in Amsterdam woont)! Dat zou IK niet vol kunnen houden. Ik zou mijn bed namelijk gesloopt hebben

Is het een deeltijd of een voltijd studie?
Een deeltijd studie is een paar dagen in de week naar school gaan, en de rest van de week gaan werken (hier wordt een werkweek bedoeld, dus maandag t/m vrijdag). Het werk dat je verricht moet wel aansluiten op je studie. Dit is voor studenten die het gehad hebben op school, en dus zo snel mogelijk aan de slag willen gaan. Een deeltijd studie duurt 1 á 2 jaar op het MBO. Op het HBO en universiteit verschilt het per studie.

En een voltijd opleiding is 5 dagen per week naar school gaan.

Ik raad jullie aan om ten alle tijden een voltijd studie te nemen. Deeltijd studies alleen als het wegens omstandigheden niet mogelijk is om een voltijd studie te volgen. En dan bedoel ik niet âik heb geen zinâ, als âwegens omstandighedenâ.

En verder is het belangrijk om te weten of het een goede school (waar jij je opleiding wilt gaan volgen) is. Het âuiterlijkâ van een schoolgebouw kan al heel veel zeggen. Maar, het beste is toch om bij een aantal studenten op die school te vragen wat hun ervaring is op die school.

Je kunt ook een topic hier openen met de vraag "wie zit of zat op "die (de naam van de school)" school?".

Soms is het ook wel belangrijk om te weten of er wel werkgelegenheid is in die sector. Denk maar eens aan de sector: automatisering (ICT). Daar is op dit moment weinig werk in te vinden.

Op de volgende website vind je een heleboel studies, vanaf het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) tot het Wetenschappelijk Onderwijs (WO/universiteit).

http://www2.schoolweb.nl/skp/boom/boom.asp?intdoelgroep=1&intSelectedMenu=626

Zijn er nog vragen en/of onduidelijkheden (aanmerkingen/opmerkingen)? Ben ik wat vergeten neer te zetten? Of heb jij nog bruikbare informatie over studies, bijvoorbeeld een website? Aarzel dan niet met reageren! En gooi het in de groep!

Dan resteert mij jullie alleen nog heel veel succes te wensen bij het vinden van de juiste studie die bij jou past!

Yustme

P.S.: iedereen ziet zijn of haar naam in de titel van deze topic. En citeer de topic niet dat maakt onnodig lange pagina's.

07-01-2004, 19:04

Topper....Goede info...

Maar kheb al een keuze gemaakt en nu maar hopen dat ik juist gekozen heb

07-01-2004, 21:01
grappig nu krijg je ook je eigen naam boven te zien...zien jullie dat ook..... dan voel je je wel aangesproken

07-01-2004, 21:36
Hahahahhaaaaaa!!!!

Een topper speciaal voor mij!!!! Ik voel me vereerd!! hahaha.....

Maar deze Fatima heeft dus een heel andere weg bewandeld dan je denkt, en is al aan een studie begonnen, namelijk; B.I. , alleen wilt deze Fatima van studie veranderen omdat die studie te technisch is.

Ik ben daarom van plan om in Februari in te stromen bij de MER, en daarna zie ik wel hoe 't de laatste halfjaar zal gaan.
Maar op het moment ben ik nog steeds aan het uitzoeken of de studie Rechten ergens in deeltijd zal beginnen, want dan heb ik namelijk een voorsprong mocht ik in Sept. beginnen met die studie, snappie??

Maar toch heel erg bedankt voor de info! Je bent topper!!

07-01-2004, 21:50

Ik ben al weer bijna klaar met me opleiding commercieel medewerker marketing en communicatie, en ik ben nu aan het twijfelen tussen de Pabo en cmv..

wie kan me wat vertellen over die twee studie's!!??

Voel me vereerd mijn naam in een topper

07-01-2004, 22:18
ik voel me ook vereerd dat mijn naam in de titel gebruikt wordt...
ik volg al een opleiding die tot ik tot nu toe wel leuk vind en mij ook wel goed doet.
namelijk HBO pedagogiek.

07-01-2004, 22:24
ahlen justme ,

Ik weet niet wie je bent maar ik ben al met een opleiding bezig heb me mavo diploma al en heb ook me ba diploma en doe nu juridisch.

Beslama

07-01-2004, 22:29
maar volg n opleiding waar ik plezier in heb

07-01-2004, 22:46

Citaat:
Origineel gepost door CantLet_YouGo
Hoi allemaal..
Ik heb even goed je hele tekst gelezen en ik heb paar goede tips eruit gepikt. Ik zit namelijk te twijfelen tussen ICT (hardware & Software) en Administratie..

1) ICT vindt ik m'n hele leven al leuk.. Ik vind het eigenlijk meer mijn hobby, want ik weet er veel over en het is nooit saai voor me geweest, en het zal ook denk ik niet saai worden ook!

2) Administratie omdat mijn vader een uitzendbureau heeft en ik hem vaak help daarmee. Daardoor pik ik veel informatie op van dat vak. T lijkt me dus ook leuk om administratie te doen.

Tussen die 2 zit ik dus eigenlijk nog te twijfelen..

=Mounir, Twijfelaar= [/B]
Wat wil je uiteindelijk gaan doen in de ICT?

Hardware en software is nogal breed.

Als je administratie wilt gaan studeren zodat je je vader kunt helpen, is hartstikke goed. Daar niet van.

Maar vind je het leuk?

07-01-2004, 23:05
helemaal nop ik heb het gehad met school al ruim 18 jaar, ik denk ook dat ze niet echt blij met me waren maar dat geeft niet dat was idem dito..........p.s groetjes lilchakir

07-01-2004, 23:43
ik zit in mn 2e jaar heao, dus ik heb er niet veel aan
maar is wel handig voor sommige

07-01-2004, 23:46

Citaat:
Origineel gepost door Samara77
Hahahahhaaaaaa!!!!

Een topper speciaal voor mij!!!! Ik voel me vereerd!! hahaha.....

Maar deze Fatima heeft dus een heel andere weg bewandeld dan je denkt, en is al aan een studie begonnen, namelijk; B.I. , alleen wilt deze Fatima van studie veranderen omdat die studie te technisch is.

Ik ben daarom van plan om in Februari in te stromen bij de MER, en daarna zie ik wel hoe 't de laatste halfjaar zal gaan.
Maar op het moment ben ik nog steeds aan het uitzoeken of de studie Rechten ergens in deeltijd zal beginnen, want dan heb ik namelijk een voorsprong mocht ik in Sept. beginnen met die studie, snappie??

Maar toch heel erg bedankt voor de info! Je bent topper!!
Dat is mogelijk. In welke stad woon je?

Dan zoek ik de dichtsbijzijnde school voor je op die dit biedt.

Yustme

07-01-2004, 23:51

Citaat:
Origineel gepost door MiSsEsKaRiMaa
ahlen justme ,

Ik weet niet wie je bent maar ik ben al met een opleiding bezig heb me mavo diploma al en heb ook me ba diploma en doe nu juridisch.

Beslama
Hartstikke goed!

Deze topic is niet specifiek op jou gericht. Iedereen ziet zijn/haar naam in de titel van de topic.

Yustme

08-01-2004, 01:04
hey hier met lara dus ik volg mode .maar ik weet niet wat ik zal volgen dat zie ik laterwel.
mss ga ik gaan werken dat kan ook maar ik zie wel
alvast bedankt voor je al die uitleg

08-01-2004, 01:09
ik heb mijn keuze al gemaakt.

Ik zit al gebakken... (qua opleiding)

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22