Bekijk volle/desktop versie : Amerikaanse soldaat vlucht voor eigen leger



12-06-2008, 10:23
Canadese regering heeft besloten dat hij weer terug moet naar de VS.
door Lula Ahrens

Stel: je meldt je uit humanitaire overwegingen aan bij het leger, maar komt onverwachts terecht in een oorlog die je verafschuwt. Dat overkwam de 25-jarige Glass. Hij wilde mensen te hulp schieten in noodsituaties, maar werd in plaats daarvan in 2005 naar Noord-Irak gestuurd als geheim agent. Glass week daarom in augustus 2006 uit naar Canada, vier jaar nadat hij als soldaat bij het Amerikaanse leger in dienst trad.

De vraag is nu of hij daar mag blijven. De Canadese regering besloot recent dat Glass op 12 juni moet terugkeren naar de VS. Die deadline werd gisteren dankzij zijn advocaat opgerekt tot 10 juli. Verschillende Canadese humanitaire groeperingen oefenen intussen druk uit op de regering om hem een vluchtelingenstatus te verlenen.

Oneervol ontslag
Omdat Glas officieel nog steeds in dienst is van het Amerikaanse leger, wacht hem daar – wegens afwezigheid zonder toestemming – op zijn minst oneervol ontslag. De Amerikaanse legerwoordvoerder Nathan Banks heeft tegenover CNN verklaard dat straffen voor deserteurs variëren van verlaging in rang tot – in extreme gevallen – de doodstraf.

Canada stelt dat in elk individueel geval beoordeeld wordt of iemand risico loopt op vervolging of een wrede, buitengewone straf na terugkeer in eigen land. Amerikaanse deserteurs worden volgens de Canadese regering niet vervolgd in de VS. Bovendien vindt de Canadese regering de situatie van de huidige Amerikaanse deserteurs in Canada anders dan die van de honderdduizend Amerikaanse soldaten die naar Canada vluchtten tijdens de Vietnamoorlog, en wel asiel kregen. Danielle Norris, woordvoerder van Customs and Immigration Canada: ‘Degenen die nu naar Canada komen, hebben zich vrijwillig opgegeven voor het leger.’

Andere verwachtingen
Glass brengt daartegenin dat hij niet wist dat hij zich opgaf voor deelname aan een oorlog. ‘Toen ik bij het leger ging, vertelden ze me ik alleen in een oorlog betrokken kon raken als buitenlandse troepen de VS zouden bezetten. Ik schreef me in om humanitair werk te verrichten, zoals zandzakken vullen in geval van een orkaan. Ik had naar New Orleans moeten gaan, niet naar Irak.’

Het aantal Amerikaanse deserteurs in Canada wordt geschat op tweehonderd. Veertig van hen hebben zich volgens The Guardian aangemeld voor een vluchtelingenstatus sinds het begin van de oorlog in Irak in 2003.

bron..

12-06-2008, 10:29


Als je in het Amerikaanse leger dienst neemt, is de kans ontzettend hoog dat je ook daadwerkelijk moet vechten.
Hoop onzin van deze deserteur dus.

12-06-2008, 10:47

Citaat door _Strider_:
Als je in het Amerikaanse leger dienst neemt, is de kans ontzettend hoog dat je ook daadwerkelijk moet vechten.
Hoop onzin van deze deserteur dus.


en toch zit je daar als mens zijnde maar mooi mee....het is wel naif yes, maar wie zegt dat alle jonge mensen van, pakweg, 21 zo doordrongen van het slechte der aarde moeten wezen?

12-06-2008, 10:53

Citaat door gaviel:
en toch zit je daar als mens zijnde maar mooi mee....het is wel naif yes, maar wie zegt dat alle jonge mensen van, pakweg, 21 zo doordrongen van het slechte der aarde moeten wezen?

Ik heb er geen medelijden mee, je tekent, je vecht.
Wil je helpen dan ga je bij het 'Peace Corps'.
Een grote organisatie die mensen helpt over de hele wereld.