drmohamed
11-06-2008, 02:28
Beste christen,
Het geloof dient niet gebaseerd te zijn op eigen gedachtegangen, ervaringen en proefnemingen. Hij ontleent zijn kracht daarentegen aan de hemelse boeken waarmee de profeten zijn gezonden. De profeten zijn namelijk door God als leidsmannen aangesteld. Ik, als moslimzijnde, hecht slechts waarde aan de woorden van deze door God aangestelde leidsmannen. Dat u de behoefte heeft om stijf en strak te beweren dat Jezus Christus ooit ten behoeve van de gehele mensheid aan het kruis is gestorven, is slechts uw eigen interpretatie. Ik ben vrij om de door u gedane bewering te weerleggen en mijn kant van het verhaal toe te lichten. Dat wij elkaar hierin uiteindelijk niet kunnen vinden, is van ondergeschikte betekenis. Wij leven immers in een land waarin het levendige spel van woord en weerwoord wordt bevorderd.
Beste christen, voordat ik met mijn uiteenzetting begin, wil ik u vragen om tijdens het lezen alleen oog te hebben voor de feiten en u niet te laten beïnvloeden door uw eigen gevoel en vooroordelen. Deze kunnen u behoorlijk tegenwerken in de zoektocht naar de Waarheid.
U zegt en ik citeer: “De Heilige drie-eenheid betekent dat God wel één God is, maar bestaande uit drie personen:
· God, de Vader: Jaweh
· God, de Zoon: Jezus Christus, de Messias en
· De Heilige Geest: De Helper.
Jezus doet drie belangrijke uitspraken over Zichzelf, die de Drie-eenheid aangeven:
1. “Niemand komt tot de Vader dan door mij.” (Johannes 14: 6)
2. “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.” (Johannes 14: 6)
3. “Wie Mij ziet, ziet de Vader.” (Johannes 14: 9)
Als Jezus niet één zou zijn met God en de Heilige Geest, zouden bovenstaande uitspraken niet kloppen. God, de Vader spreekt door de Heilige Geest tot God, de Zoon, Jezus Christus.”, einde citaat.
Wat mijn aandacht trekt is het feit dat u een vraag stelt en deze vervolgens zelf beantwoordt. Aan de ene kant is dit begrijpelijk, omdat u volledig bent opgegaan in de door u voor waar aangenomen doctrine, maar aan de andere kant is het iets dat u een blinddoek voor de ogen bindt en uw voortgang richting de waarheid belemmert. Toen Jezus tegen zijn Apostelen zei:
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
(Johannes 14: 6-14)
Ten eerste, het is onmogelijk om God te kunnen aanschouwen zoals de volgende tekst in Johannes 1:18 ons leert:
“Niemand heeft ooit God gezien.”
Tevens zegt God tegen Mozes:
“Mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.”
(Exodus 33: 20)
Ook zegt Jezus:
“Het werk dat de Vader mij gegeven heeft om te volbrengen. Wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden. De Vader die mij gezonden heeft, heeft dus zelf een getuigenis over mij afgelegd. Maar u hebt zijn stem nooit gehoord en zijn gestalte nooit gezien.”
(Johannes 5: 36-37)
Ook is dit vanuit de ratio niet te verklaren, want u zegt ofwel dat Jezus God is of dat hij een deel van God in zich had. Beide beweringen kunnen echter niet waar zijn, aangezien hij volgens u op een bepaald moment aan het kruis is gestorven. Dit zou dan de volgende vraag moeten opwerpen: “Hoe bestond de wereld voort zonder God of met een incomplete God waarvan een deel is gestorven?” Ook wordt door Jezus zelf in de Bijbel steeds het verschil tussen hem en God onderstreept, zo zegt hij bijvoorbeeld:
“Ik ga immers naar de Vader.”
(Johannes 14: 12)
Laat niemand het wagen om te zeggen dat hij hier op zichzelf doelt zoals sommigen doen!Doelt hij dan op zichzelf wanneer hij zegt:
“Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik.”
(Johannes 14: 28)
Hoe kan Jezus toch de Vader zijn, terwijl de Vader meer is dan Jezus? Ook staat in de bijbel:
“Op één van die dagen trok Jezus zich terug op de berg om te bidden. De hele nacht bleef hij tot God bidden.”
(Lucas 6:12)
Beste christen, kunt u mij vertellen of Jezus hier tot zichzelf bad?
Ook staat er in Marcus 16:19:
“Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God.”
Heeft Jezus hier plaatsgenomen aan de rechterhand van zichzelf? Daarom hebben wij geen andere keuze dan uw bewijsvoering uit de Bijbel in zijn juiste context te plaatsen. Namelijk dat het zien van God hier slaat op het leren kennen van zijn Grootheid. Voordat wij weer worden beschuldigd van het verdraaien van Bijbelse teksten, wijzen wij u erop dat de uitleg van deze woorden door Jezus zelf is gegeven in de daaropvolgende teksten, hij zegt namelijk:
“En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.”
(Johannes 14: 13)
Wie dus de door Jezus uitgevoerde daden heeft gezien, heeft daarmee de grootheid van de Vader gezien, want Hij is Het Die hem in staat stelt om deze wonderen te bewerkstelligen. Ook lezen wij dat Jezus zegt:
“Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek.”
Met deze woorden geeft Jezus duidelijk aan dat het hebben van God in zich niets anders betekent, dan het spreken namens Hem tot de mensen. Zoals alle andere profeten dit ook deden, zij ook de weg vormden naar God, de Waarheid met zich mee droegen en leven schonken aan de dode harten.
...
Het geloof dient niet gebaseerd te zijn op eigen gedachtegangen, ervaringen en proefnemingen. Hij ontleent zijn kracht daarentegen aan de hemelse boeken waarmee de profeten zijn gezonden. De profeten zijn namelijk door God als leidsmannen aangesteld. Ik, als moslimzijnde, hecht slechts waarde aan de woorden van deze door God aangestelde leidsmannen. Dat u de behoefte heeft om stijf en strak te beweren dat Jezus Christus ooit ten behoeve van de gehele mensheid aan het kruis is gestorven, is slechts uw eigen interpretatie. Ik ben vrij om de door u gedane bewering te weerleggen en mijn kant van het verhaal toe te lichten. Dat wij elkaar hierin uiteindelijk niet kunnen vinden, is van ondergeschikte betekenis. Wij leven immers in een land waarin het levendige spel van woord en weerwoord wordt bevorderd.
Beste christen, voordat ik met mijn uiteenzetting begin, wil ik u vragen om tijdens het lezen alleen oog te hebben voor de feiten en u niet te laten beïnvloeden door uw eigen gevoel en vooroordelen. Deze kunnen u behoorlijk tegenwerken in de zoektocht naar de Waarheid.
U zegt en ik citeer: “De Heilige drie-eenheid betekent dat God wel één God is, maar bestaande uit drie personen:
· God, de Vader: Jaweh
· God, de Zoon: Jezus Christus, de Messias en
· De Heilige Geest: De Helper.
Jezus doet drie belangrijke uitspraken over Zichzelf, die de Drie-eenheid aangeven:
1. “Niemand komt tot de Vader dan door mij.” (Johannes 14: 6)
2. “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.” (Johannes 14: 6)
3. “Wie Mij ziet, ziet de Vader.” (Johannes 14: 9)
Als Jezus niet één zou zijn met God en de Heilige Geest, zouden bovenstaande uitspraken niet kloppen. God, de Vader spreekt door de Heilige Geest tot God, de Zoon, Jezus Christus.”, einde citaat.
Wat mijn aandacht trekt is het feit dat u een vraag stelt en deze vervolgens zelf beantwoordt. Aan de ene kant is dit begrijpelijk, omdat u volledig bent opgegaan in de door u voor waar aangenomen doctrine, maar aan de andere kant is het iets dat u een blinddoek voor de ogen bindt en uw voortgang richting de waarheid belemmert. Toen Jezus tegen zijn Apostelen zei:
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. Wanneer je iets in mijn naam vraagt, zal ik het doen.
(Johannes 14: 6-14)
Ten eerste, het is onmogelijk om God te kunnen aanschouwen zoals de volgende tekst in Johannes 1:18 ons leert:
“Niemand heeft ooit God gezien.”
Tevens zegt God tegen Mozes:
“Mijn gezicht zul je niet kunnen zien, want geen mens kan mij zien en in leven blijven.”
(Exodus 33: 20)
Ook zegt Jezus:
“Het werk dat de Vader mij gegeven heeft om te volbrengen. Wat ik doe getuigt ervan dat de Vader mij heeft gezonden. De Vader die mij gezonden heeft, heeft dus zelf een getuigenis over mij afgelegd. Maar u hebt zijn stem nooit gehoord en zijn gestalte nooit gezien.”
(Johannes 5: 36-37)
Ook is dit vanuit de ratio niet te verklaren, want u zegt ofwel dat Jezus God is of dat hij een deel van God in zich had. Beide beweringen kunnen echter niet waar zijn, aangezien hij volgens u op een bepaald moment aan het kruis is gestorven. Dit zou dan de volgende vraag moeten opwerpen: “Hoe bestond de wereld voort zonder God of met een incomplete God waarvan een deel is gestorven?” Ook wordt door Jezus zelf in de Bijbel steeds het verschil tussen hem en God onderstreept, zo zegt hij bijvoorbeeld:
“Ik ga immers naar de Vader.”
(Johannes 14: 12)
Laat niemand het wagen om te zeggen dat hij hier op zichzelf doelt zoals sommigen doen!Doelt hij dan op zichzelf wanneer hij zegt:
“Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik.”
(Johannes 14: 28)
Hoe kan Jezus toch de Vader zijn, terwijl de Vader meer is dan Jezus? Ook staat in de bijbel:
“Op één van die dagen trok Jezus zich terug op de berg om te bidden. De hele nacht bleef hij tot God bidden.”
(Lucas 6:12)
Beste christen, kunt u mij vertellen of Jezus hier tot zichzelf bad?
Ook staat er in Marcus 16:19:
“Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God.”
Heeft Jezus hier plaatsgenomen aan de rechterhand van zichzelf? Daarom hebben wij geen andere keuze dan uw bewijsvoering uit de Bijbel in zijn juiste context te plaatsen. Namelijk dat het zien van God hier slaat op het leren kennen van zijn Grootheid. Voordat wij weer worden beschuldigd van het verdraaien van Bijbelse teksten, wijzen wij u erop dat de uitleg van deze woorden door Jezus zelf is gegeven in de daaropvolgende teksten, hij zegt namelijk:
“En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt.”
(Johannes 14: 13)
Wie dus de door Jezus uitgevoerde daden heeft gezien, heeft daarmee de grootheid van de Vader gezien, want Hij is Het Die hem in staat stelt om deze wonderen te bewerkstelligen. Ook lezen wij dat Jezus zegt:
“Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek.”
Met deze woorden geeft Jezus duidelijk aan dat het hebben van God in zich niets anders betekent, dan het spreken namens Hem tot de mensen. Zoals alle andere profeten dit ook deden, zij ook de weg vormden naar God, de Waarheid met zich mee droegen en leven schonken aan de dode harten.
...