Bekijk volle/desktop versie : Iran overweegt hoofdstad te verplaatsen



Pagina's : [1] 2

05-01-2004, 16:21
Nu, dat bedoel ik nu. Voor de arme mensen in Bam was er geen geld om fatsoenlijke schokbestendige huizen te bouwen. Nu die regering heeft gehoord van het WHO en Nederlands aardbevingsdeskundigen dat er bij een beetje beving in Teheran zeker zo'n 1 miljoen doden zullen vallen, nu willen ze hun regeringsgebouwen verplaatsen.

Of het achterlijk is weet ik niet, maar het is wel schrikbarend te lezen hoe die ajottolaas met mensenlevens omgaan.

Scottie.

Iran overweegt hoofdstad te verplaatsen

TEHERAN - De Iraanse veiligheidsdienst gaat onderzoeken of de politieke hoofdstad van het land moet verhuizen. Teheran ligt in een gebied dat gevoelig is voor aardbevingen, net als de zuidoostelijke stad Bam.

Een woordvoerder van de Hoge Nationale Veiligheidsraad zei maandag op de Iraanse staatstelevisie dat de raad 'serieus het probleem van verhuizing van de hoofdstad gaat onderzoeken'.

Iran overweegt volgens de woordvoerder al sinds 1991 om zijn bestuurscentrum naar een veiliger gebied te verhuizen, maar tot nu toe is er geen diepgaand onderzoek naar gedaan.


Teheran bestrijkt een gebied van 1600 vierkante kilometer en heeft ongeveer twaalf miljoen inwoners. Onder de stad liggen drie belangrijke breuklijnen. Volgens deskundigen kan daardoor eens in de 150 jaar een grote aardbeving plaatsvinden. De laatste vond plaats rond 1830.

Bam werd op tweede kerstdag getroffen door een zware aardbeving, waardoor zeker 30.000 mensen om het leven kwamen en 80 procent van de stad werd verwoest.

05-01-2004, 16:39


Ach, en de inwoners van Bam waren voor de Shiïetische machthebbers natuurlijk een stuk minder belangrijk.

dat waren immers toch maar voornamelijk Soenieten.

05-01-2004, 18:32
Nou, mensen, ik ben blij te lezen dat ik in mijn kritiek niet alleen sta.

Er zou een tribunaal moeten komen, voor leiders die minachting tonen voor de aan hun zorg toevertrouwde onderdanen.

Ik heb gelezen dat de sjah terugkomt. Nee, niet Reza Pahlavi, maar zijn zoon, ook een Reza, toentertijd een knappe jonge Pers om te zien. Maar ja, zijn moeder, Farah Dibah was ook ongelooflijk mooi.

Ik denk dat die voormalige Perzen god op hun blote knieen zouden danken als er een fatsoenlijke koning komt, een mild despoot.

Reza maakt zich, naar verluidt op om terug te keren, als de Iraniers dat willen natuurlijk.

Binnenkort meer.

05-01-2004, 18:41
is toch normaal dat ze op zijn minst hun bestuurlijke infrastructuur verplaatsen naar een veilige lokatie.

wat stel je trouwens voor dat ze moeten doen?

05-01-2004, 19:03


Nou, wel heb ik jou daar? Wat is dat voor een opmerking, Sberdila?

Natuurlijk moeten die janjurken en mensenbeulen hun regeringscentrum verplaatsen. 't liefst naar de hel.

Wel een atoombom, wel een leger, wel geld voor moskeeen. Geen geld voor mensen die op een aardscheur wonen en stikken in hun eigen stof en gruis.

De Rode Halve Maan werkt zich uit de naad, met hulp van de wereld, heidens of gelovig, maar zijn die dictators al komen kijken? Hebben ze al excuses aangeboden of is het nog steeds Allah zijn wil, voor zover we die kunnen kennen?

Den Haag heeft ook een ondergrondse waterbeveiligde bunker. De koningin heeft haar eigen duikboot, de Neeltje Jacoba 2 en kan alleen naar Engeland varen.

Maar mijn huis stort niet in bij een aardbeving en als de dijk bij de Amstel breekt komt het water precies tot onder mijn balkon en kan ik zo in mijn kanoo naar de C 1000 peddelen voor boodschappen...

Het gaat om de discriminatie van arme mede-Iraniers. Daar zuden die mensenhaters voor gestraft moeten worden: wurging met eigen baard!

Heeft Marokko al geld en honden gestuurd? Of denken die nog steeds dat ze het epicentrum van islam zijn?

Grrrrr.

Scottie, snuffelhond.

05-01-2004, 19:18

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nu, dat bedoel ik nu. Voor de arme mensen in Bam was er geen geld om fatsoenlijke schokbestendige huizen te bouwen. Nu die regering heeft gehoord van het WHO en Nederlands aardbevingsdeskundigen dat er bij een beetje beving in Teheran zeker zo'n 1 miljoen doden zullen vallen, nu willen ze hun regeringsgebouwen verplaatsen.

Of het achterlijk is weet ik niet, maar het is wel schrikbarend te lezen hoe die ajottolaas met mensenlevens omgaan.

Scottie.


Het deltaplan bestond al voordat de watersnoodramp zich voltrok op 31 januari 1953. Er stierven 1836 mensen en tienduizenden dieren.

Er was geld om oorlog te voeren in Nederlands-Indie... Was het onverantwoord van de Nederlandse regering om de bouw van de Deltawerken uit te stellen? Is het kwalijk dat die regering dat na 1953 alsnog deed?
Tot zover mijn principe vergelijking.

Je schrijft: "dat bedoel ik nu". Wat bedoel je eigenlijk? Dat het ongehoord is dat Iran anticipeert op een mogelijk dodental van 1 miljoen mensen omdat in het verleden een aantal van 30.000 doden is gevallen door de nalatigheid van de Iraanse regering? Wat een schande inderdaad.

Ga me alsjeblieft niet vertellen dat je je concentreerde op de regeringsgebouwen in deze. Ik heb gelezen wat er staat en we weten dat het overal zo is dat overheidsinstanties een prioriteitsbehandeling ontvangen.

Ik wens verder toe te voegen dat ik het enorme aantal doden in Bam en omgeving ernstig betreur.

Zita.

05-01-2004, 19:23

Citaat:
Origineel gepost door Scottie


Heeft Marokko al geld en honden gestuurd? Of denken die nog steeds dat ze het epicentrum van islam zijn?

Grrrrr.

Scottie, snuffelhond.
Heb je zelf al iets gedaan dan hier je ergernis en kritiek op anderen uiten?
Mocht je het je van mij afvragen, het antwoord is: nee.

Zita.

05-01-2004, 19:41

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, wel heb ik jou daar? Wat is dat voor een opmerking, Sberdila?

Natuurlijk moeten die janjurken en mensenbeulen hun regeringscentrum verplaatsen. 't liefst naar de hel.

Wel een atoombom, wel een leger, wel geld voor moskeeen. Geen geld voor mensen die op een aardscheur wonen en stikken in hun eigen stof en gruis.

De Rode Halve Maan werkt zich uit de naad, met hulp van de wereld, heidens of gelovig, maar zijn die dictators al komen kijken? Hebben ze al excuses aangeboden of is het nog steeds Allah zijn wil, voor zover we die kunnen kennen?

Den Haag heeft ook een ondergrondse waterbeveiligde bunker. De koningin heeft haar eigen duikboot, de Neeltje Jacoba 2 en kan alleen naar Engeland varen.

Maar mijn huis stort niet in bij een aardbeving en als de dijk bij de Amstel breekt komt het water precies tot onder mijn balkon en kan ik zo in mijn kanoo naar de C 1000 peddelen voor boodschappen...

Het gaat om de discriminatie van arme mede-Iraniers. Daar zuden die mensenhaters voor gestraft moeten worden: wurging met eigen baard!

Heeft Marokko al geld en honden gestuurd? Of denken die nog steeds dat ze het epicentrum van islam zijn?

Grrrrr.

Scottie, snuffelhond.
ga even ergens anders op af geven. wat voor onzin kraam je hier nou weer uit.
ze zijn daar wel geweest en hebbengeen geld voor stenen huizen en kern energie is belangrijk voor de toekomstige economie. heb je bewijs dat ze kernwapens hebben? nee dus hou die grote klep dicht die zo veel onzin uitkraamt.

05-01-2004, 19:48
Nou, die Zita gaat werkelijk te ver.

Ten eerste vond die watersnoodramp 50 jaar geleden plaats. Uit die ramp is lering getrokken en daar waren de Deltawerken en de Stormvloedkering. Natuurlijk waren er plannen, met een land als Nederland en met die zee, ben je altijd voorbereid op een ramp. Of die maatregelene worden getroffen hangt van veel af, onder andere geld. Toen jaren geleden de dijken van de Maas instorten en er voor miljoenen schade was, werd pas daarna besloten die dijken te verbreden en te verhogen.

Nederland was na de oorlog heel arm, dat ze een leger op de been bracht was niet uit rijkdom maar uit armoede, het verlies van Indie zou een economische ramp zijn, zoals is gebleken. los van allerlei visies op modern kolonisatie en uitbuiting. Wat Indonesie betreft, veel Indonesiers zouden nu graag zien dat daar een modern Nederlands bestuur zat in plaats van een regering die de gevolgen van natuurrampen niet weet op te vangen en die met de dreigende burgeroorlog niets anders weet te doen dan bloedige onderdrukking.

Ik erger mij geheel op eigen kosten en ik uit mijn kritiek op anderen geheel in mijn eigen tijd. Het gaat bij mijn kritiek over de inhoud van hetgeen ik zeg, niet waarvan en waarmee ik dat doe.

Of iemand met een gouden pen of met een griffel schrijft, het gaat om wat die persoon schrijft.

Ik draag hier bij aan een betere wereld met mijn stukjes en ik stem op een fatsoenlijke partij en zorg voor mijn naasten.

Zo.

Zucht.

Scottie.

05-01-2004, 19:55
Nou, Sberdila, ik hak nog liever mijn vingers af dan mijn mond te houden.

Kritiek is een ding waar moslims absoluut niet tegen kunnen. Dat kan ook niet anders bij mensen die geleerd hebben dat elk portret, foto en beeld haram=verboden is. Die mensen hebben dus ook geen spiegel, en daardoor kunnen ze slecht tegen mensen die hen die spiegel voorhouden.

Iran is een achterlijk land, geen geld voor huizen, wel geld voor een kernbomproject. En ook als het het gaat om kernenergie, dan nog is het achterijk, want wat doen die ajatollaas met al die afgewerkte atoomstaven? En waar hebben ze energie voor nodig, het is immers een voornamelijk agrarisch land, heeft geen grote industrieen, olie genoeg voor krachtcentrales en vast wel rivieren voor stuwdammen met energiecentrales erin?

Achterlijk, wel lullen over het geloof, een doek of over de Grote Satan maar geen geld voor hun armste volksdeel. Voor die doden en gewonden in Bam zit de Satan niet in Washington maar in Teheran.

Scottie.

05-01-2004, 20:01
heb je geld voor huizen in iran? want dat geld hebben zij niet.

05-01-2004, 20:09

Citaat:
Origineel gepost door Scottie

Heeft Marokko al geld en honden gestuurd? Of denken die nog steeds dat ze het epicentrum van islam zijn?

Grrrrr.

Scottie, snuffelhond.
Ben je de leukste thuis ?

05-01-2004, 20:10



Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, Sberdila, ik hak nog liever mijn vingers af dan mijn mond te houden.

Kritiek is een ding waar moslims absoluut niet tegen kunnen. Dat kan ook niet anders bij mensen die geleerd hebben dat elk portret, foto en beeld haram=verboden is. Die mensen hebben dus ook geen spiegel, en daardoor kunnen ze slecht tegen mensen die hen die spiegel voorhouden.

Iran is een achterlijk land, geen geld voor huizen, wel geld voor een kernbomproject. En ook als het het gaat om kernenergie, dan nog is het achterijk, want wat doen die ajatollaas met al die afgewerkte atoomstaven? En waar hebben ze energie voor nodig, het is immers een voornamelijk agrarisch land, heeft geen grote industrieen, olie genoeg voor krachtcentrales en vast wel rivieren voor stuwdammen met energiecentrales erin?

Achterlijk, wel lullen over het geloof, een doek of over de Grote Satan maar geen geld voor hun armste volksdeel. Voor die doden en gewonden in Bam zit de Satan niet in Washington maar in Teheran.

Scottie.
Amerika is een achterlijk land, wel geld voor oorlogen, geen geld voor armen, aangezien zij het rijkste land van de wereld zijn!
En van Arabsiche leiders hoef je niets anders te verwachten, als die echt zo solidair waren i.p.v corrupt en egoisitsch dan zaten wij hier bijvoorbeeld niet.

05-01-2004, 20:17

Citaat:


Je schrijft: "dat bedoel ik nu". Wat bedoel je eigenlijk? Dat het ongehoord is dat Iran anticipeert op een mogelijk dodental van 1 miljoen mensen omdat in het verleden een aantal van 30.000 doden is gevallen door de nalatigheid van de Iraanse regering? Wat een schande inderdaad.

Scottie, speciaal voor jou citeer ik een stukje van mezelf, zodat je het nog eens goed kunt lezen. Of je de vraag kunt beantwoorden?

Zita.

05-01-2004, 20:20
Nou, maar in Amerika worden de mensen van wervelwinden en aardschokken door de State en Federale overheid geholpen.

Je moet niet zo vergelijken. Dat helpt niet. Amerika heeft fouten, Finland ook en Vuurland zeker. Het gaat om het feit dat die janjurken wel het geld hebben, de technologie en de kennis maar dat ze er niets mee doen. In het Westen geldt dat als misdadig.

Je gaat niet in op mijn argumenten, maar kritiseert alleen maar het feit dat ik kritiek heb op een van de meest achterlijk gehouden landen uit de islam: Iran.

Hebben jullie de interviews en de gesprekken gezien met de overlevenden van Bam? Nou, daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Dat bewind moet weg, want het is een internationale spookrijder op de weg naar vrede en welvaart.

Daarbij, een echte vent draagt geen jurk.

Scottie.

Pagina's : [1] 2