Bekijk volle/desktop versie : # ___ Paardenmelk in je broodje.



Pagina's : [1] 2

08-06-2008, 16:43
Bedacht door uitvinder Rien Kouters uit Oud Gastel en bereid met melk van paarden 'van 't Groeske' uit Castelré.

Een briljante vinding, volgens Kouters. Want paardenmelk, verwerkt in brood, smaakt niet naar paardenmelk en toch heeft het dezelfde positieve effecten op de gezondheid. Kouters en paardenmelker Dina Backx uit Castelré waken er wel voor medische waarden toe te kennen aan paardenmelk, want voor je het weet sleept de Voedsel en Waren Autoriteit je voor de rechter.

Er zijn al veel producten bereid van paardenmelk te koop: van badcrèmes tot likeur. De melk zelf is vers nog best te drinken, volgens kenners, maar vanwege de geringe afzet wordt het veelvuldig ingevroren zodat het langer bewaard kan worden. En dan verliest het aan smaak, om het voorzichtig te zeggen. Toch verbetert het de stoelgang, volgens de overlevering, en helpt het bij kwalen en overgevoeligheden als psoriasis en mygraine.

Backx en Kouters ontmoetten elkaar eind 2006 bij het evenement 'Spelenderwijs ondernemen' van de Rabobank. Backx wilde weten hoe ze haar product het best kon vermarkten. Kouters meldde zich diezelfde dag nog met zijn idee: paardenmelkbrood.

Backx heeft het patent op de vinding. Kouters heeft daarvoor een 'klein bedrag' ontvangen. Inmiddels hebben ze ongeveer 20.000 euro besteed aan onderzoeken naar de positieve effecten van paardenmelkbrood op de gezondheid. Een onderzoeksbureau heeft al aangetoond dat er na verhitting paardenmelksporen achterblijven in brood - wat enkele duizenden euro's moest kosten - en TNO wil ook best onderzoeken of het de gezondheid ten goede komt, maar dan moet er nog twee ton bij.

De hele sector leeft érg mee, volgens Dina Backx. "Vooral mentaal", zegt ze, zonder een spoor van ironie of cynisme. Geld hebben ze nog niet overgemaakt, de 47 andere leden van de Samenwerkende Paardenmelkerijen in Nederland en Vlaanderen. Toch doet ze het allemaal voor de hele sector. Alle paardenmelkerijen mogen er beter van worden, als het aan haar ligt. "We worden er niet stinkend rijk van, maar ik hoop wel dat we een stevige bodem onder het voortbestaan van de hele sector kunnen leggen."

De eerste proefbroden zijn gebakken door bakker Ton van Hees uit Oud Gastel. De definitieve broden voor de Jumbo komen uit een bakkerij in Nieuwkuijk.

Het komt in de kleuren wit en bruin en als kadetjes op de markt. Het wordt wat duurder dan 'gewoon' brood, maar paardenmelk kost dan ook acht euro per liter. Paarden melken is dan ook aanzienlijk arbeidsintensiever dan het melken van koeien

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/3035450/Nieuwe-vinding-broodjes-met-paardenmelk.ece

08-06-2008, 16:45


klinkt niet zo smakelijk.

08-06-2008, 16:57

Citaat door Slaz:
who cares?


The house of bread mischien?

08-06-2008, 16:58

Citaat door Diam0nd_Lady:
The house of bread mischien?

Verrek

08-06-2008, 17:02



Citaat door Slaz:
Verrek



08-06-2008, 17:03

Citaat door Diam0nd_Lady:

House of Bread = Bethlehem

08-06-2008, 17:07

Citaat door Slaz:
House of Bread = Bethlehem


House of Bread


08-06-2008, 17:10
Eerst kamelenkaas en nu paardenmelk. Naja, je horizon verbreiden dan maar. Maar of ik het door mijn strot krijg is een tweede.

08-06-2008, 17:12

Citaat door Blade20:
Eerst kamelenkaas en nu paardenmelk. Naja, je horizon verbreiden dan maar. Maar of ik het door mijn strot krijg is een tweede.


nooit van gehoord, ik vond geitenkaas al vreemd.
maar kamelenkaas. hoe zou het smaken?

08-06-2008, 17:12
ies halal ?

08-06-2008, 17:13

Citaat door ontstopper:
ies halal ?


Ik hoorde van wel, maar ik weet het niet zeker

08-06-2008, 17:17
ik zie een complot theorie;

dit is een signaal richting de protesterende melkveehouders, zo van: "ff dimmen, want jullie zijn vervangbaar."

08-06-2008, 17:22



Citaat door Resurrection:
ik zie een complot theorie;

dit is een signaal richting de protesterende melkveehouders, zo van: "ff dimmen, want jullie zijn vervangbaar."


Jaa nu je het zegt he, echtwel!

08-06-2008, 17:23

Citaat door Diam0nd_Lady:
nooit van gehoord, ik vond geitenkaas al vreemd.
maar kamelenkaas. hoe zou het smaken?


ik geloof niet dat ik dat wil weten.

een vriendin van me maakte een studiereis naar een klooster in de himalaya en kreeg daar thee met zout en jakboter.

ze heeft het uit beleefheid opgedronken, maar volgens haar was het inderdaad JAAAAAAAAAAAAAAAAKKK!!

08-06-2008, 17:26

Citaat door atropos:
ik geloof niet dat ik dat wil weten.

een vriendin van me maakte een studiereis naar een klooster in de himalaya en kreeg daar thee met zout en jakboter.

ze heeft het uit beleefheid opgedronken, maar volgens haar was het inderdaad JAAAAAAAAAAAAAAAAKKK!!


Hahahhaah, smakelijk hoor.

Pagina's : [1] 2