Bekijk volle/desktop versie : Het zieke hart - hoe deze te genezen (10 tips)



08-06-2008, 01:24
Bismillahm, Alhamdoelillah, Wasalatoe wasalamoe 3ala rasoelilllah

Ik heb hier een aantal tips opgesteld, allereerst voor mij zelf, moge Allah mij leiden, en daarna voor jullie, om hier van te profiteren inshaAllah,... Het zijn tips om het zieke hart te reinigen en te genezen.. moge Allah onze zieke harten genezen van alle zondes.

Als er op of aamerkingen zijn, hoor ik ze graag.

Hoe moet je het zieke hart genezen?[/SIZE]

[SIZE="3"]
Het doen van Duaa' (uiteraard op nummer 1)
Het huilen omwille van Allah
Het regelmatig lezen van de Qoraan met Ghosjoo', de betekenis ervan proberen te snappen
Het wegblijven van de zondes en verboden
Het veelvuldig gedenken van Allah, en goede daden verrichten
Het denken aan zaken van het Hiernamaals
Het opdoen van kennis
Het goede gezelschap (goede vrienden) die aansporen tot het goede en het slechte verbieden
Het luisteren en memoriseren van de Edele Qoraan
Het spreken van goede woorden


Moge Allah ons leiden en ons de kracht geven om Zijn Dien te doen herleven.

Ik hoop dat dit nuttig is voor jullie.

Wasalaam,

08-06-2008, 01:30


Machaallah!

goed om hier aan herinnerd te worden zo blijft het vers..

Moge Allah ons leiden...

08-06-2008, 01:33
Dit komt goed van pas voor mij. Dank je

08-06-2008, 13:46
Djazaka Allaho Al-Djannah.

Wa3aleykom assalaam wara7mato Allah wabarakatuh.

01-10-2009, 13:09


Als je ziek bent, veel leest, maar als dit niet helpt, kun je het volgende bedenken:

- veel gedachten kunnen je ziek maken. Slechte gedachten over ziekte, oorlog, problemen enz...Gods woord zegt: bedenk al het goede

- ziekte innerlijk heeft vaak te maken met onvergeeflijkheid naar de ander toe. Als je zelf anderen neerkijkt, of minderwaardig bejegend, of veroordeeld, kan dit je echt ziekmaken.


Bijbelleessuggesties:

Psalm 32 : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps+32&id18=1&pos=0&l=nl&set=10

Psalm 51 : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ps+51&id18=1&pos=0&l=nl&set=10


Romeinen 7:13-25 : http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+7%3A13-25&id18=1&pos=0&l=nl&set=10


Lukas 5:27-32. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luc+5%3A27-32&id18=1&pos=0&l=nl&set=10

Om over na te denken / gespreksvragen:

1. God noemt Zich Geneesheer en Hartenkenner - wat zegt dit u?
2. Bespreek de overeenkomsten tussen het fysieke en geestelijke braken;
3. Waarom is een zelfberaad voor werkelijk berouw noodzakelijk?;
4. Kan bekering zonder berouw?
Motiveer wat u denkt.

Groei 1999-4

Bron: http://www.groei.org/prod/dataweb/generate.asp?i=439&t=y&l=y&s=levensvragen_home.xsl

01-10-2009, 13:10
Leessuggestie

Leessuggestie:
Heilige Geest gaat het hart bewerken - God is de Hartenkenner, en alleen Hij kan de genezing en vrijmaking van het hart besturen. God zegt door Profeet Ezechiel dat Hij het stenen hart wegneemt, en geeft er een warm kloppend hart voor in de plaats. Een goddelijke harttransplantatie. Geen mens kan God dat nadoen.

Berouw
De weg tot genezing van het hart begint met berouw. Berouw is een van de belangrijkste aspecten van de bekering. Het is die kant van de bekering waar wij ons het sterkst tegen verzetten. Eerst wel, maar door de overtuigingskracht van de Geest later niet meer. Thomas Brooks (1608-1680), een Puriteins prediker maakt de vergelijking met braken. Hij zegt: "Berouw is het braaksel van de ziel; en van alle verrichtingen van het lichaam is geen zo moeilijk en zwaar als braken." Niemand gaat uit zichzelf braken. We moeten ertoe gedwongen worden. Ons lichaam neemt op zo'n moment de leiding over en voorkomt dat het ziek wordt. Lichaamsvijandige stoffen worden weggewerkt, terwijl wij ons met alles wat in ons is tegen het reinigingsproces verzetten. We gruwen ervan - en toch is het noodzakelijk. Evenzo is voor de genezing van het hart geestelijk braken een absolute voorwaarde.

Zielsvijandige stoffen, denk bijvoorbeeld aan wroeging, haat, bedrog en zelfoverschatting, maken ons van binnen ziek. Onze geest tracht ziekte te voorkomen en brengt een zogeheten 'zelfberaad' op gang waarbij de mens in gesprek komt met zichzelf. Hij begint in dat gesprek ook met zichzelf in conflict te komen. Ons geweten wordt in de Bijbel letterlijk een "samen-weten" (Grieks: suneidesis, Latijns conscientia). Met andere woorden: we moeten het samen eens worden, ik en mijzelf. Ook al duurt het gesprek tot in de nacht - we moeten er samen uitkomen. Wat ging verkeerd? Wat moet weg? We zien David soms tot diep in de nacht in zo' n gesprek met zichzelf. Hij kan er niet van slapen en roept Gods hulp in. Tot op zekere hoogte kan de innerlijke vervuiling gedumpt en verschoven worden. Maar dat kan niet blijven gebeuren zonder ernstige gevolgen. Het deksel glijdt vroeg of laat van de beerput. Ziekte breekt uit, van binnen en vaak ook van buiten. Het innerlijke braken moet nu echt gaan beginnen. Hoe belangrijk is nu dat Gods Geest het verzet in ons breekt, dat Hij een diep verlangen in de mens wekt naar bevrijding, genezing, troost en echte vreugde? David zag dit als de zegen van de schuldbelijdenis in Psalm 32. Zolang als hij vocht tegen zijn eigen geweten en God in, slikte hij in wezen zijn eigen braaksel weer naar binnen. Hij werd zieker en zieker. Totdat het verlangen naar reiniging groter werd dan zijn trots en hij zijn zonden beleed.

Pijn
Eindelijk eruit gegooid wat mijn ziel neerdrukte; eindelijk mijn zonden beleden aan God, mijn naaste, mijn man, vrouw, dochter. Het deed pijn, en ik gruwde ervan, maar nu is het van mij af. God de Hartenkenner gaat Zijn weg van genezing. Mijn geweten, maar vooral de Geest van God heeft mij overtuigd. Zij die gezond zijn hebben geen dokter nodig, maar zij die ziek zijn, zei Jezus. Daarom riep Hij zondaars tot bekering. Bekering is dus het begin van een proces van innerlijke genezing. Vroeg of laat zal God de Geneesheer en Hartenkenner het geweten willen zuiveren. Een periode van berouw, ofwel innerlijk braken is aangebroken. Ik denk dat dit proces veelal over het hoofd wordt gezien, terwijl het onverbrekelijk verbonden is met de bekering.

03-10-2009, 20:32
Wat voor wijsheid schuilt er achter het feit dat imaan daalt en stijgt? Misschien een domme vraag van mij, maar daar dacht ik dus over na . Ik vind het zo erg als mijn imaan daalt, voel mij dan echt waardeloos, net zoals nu. Bleef mijn imaan maar altijd op 1 hoogte.