Bekijk volle/desktop versie : ‘Alcohol heeft de hele kuffar gemeenschap in zijn greep'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

06-06-2008, 16:09
Erik Stofferis, ooit verslaafd en nu hulpverlener, schreef een boek over alcohol als maatschappelijk probleem. „Ik kom blijkbaar te dichtbij als ik het onderwerp aanroer."


De maatschappij heeft een alcoholprobleem. Van politieke en zakelijke deals tot alles wat er maar te vieren is, vrijwel altijd komt er drank aan te pas. We kunnen niet meer zonder, maar niemand wil het erkennen.

Dat stelt Erik Stofferis (1960) in zijn boek De Grote Verdoving. Daarin behandelt hij, aan de hand van cijfers en praktijkvoorbeelden, de alcoholproblematiek vanuit het perspectief van de samenleving. Stofferis was zelf verslaafd en is nu directeur van De Helderheid in Utrecht, een stichting voor verslavingsproblematiek. De probleemdrinkers in zijn praktijk hebben vaak een goede baan en een gezin. „Wie niet drinkt, heeft wat uit te leggen."

Waarom nu een boek over alcoholproblematiek?

„In Nederland hebben 1,5 miljoen mensen een alcoholprobleem, dat wil zeggen dat zijzelf of hun omgeving er last van hebben. Het aantal probleemdrinkers groeit, maar het wordt collectief ontkend. Wanneer mensen constateren dat ze een alcoholprobleem hebben, duurt het gemiddeld zeven jaar voor ze hulp zoeken. Ik kom in mijn praktijk allerlei verslavingen tegen, maar alcohol is een geval apart. Het wordt niet geaccepteerd in Nederland. Het wordt pas bespreekbaar als je in het ziekenhuis ligt of voor de derde keer dronken achter het stuur zit. Verder wordt het weggelachen en vergoelijkt."

Wie komen er in uw praktijk?

„Een dwarsdoorsnede van de samenleving. Het idee heerst dat een probleemdrinker een soort zwerver is, een morsige man met een pak wijn in zijn hand en ingevallen wangen. Ik zie bij De Helderheid genoeg mensen met een hoge opleiding, met verantwoordelijke banen. Een typische probleemdrinker is een vrouw van middelbare leeftijd met een gezin en een goede baan. Ze drinkt elke dag een fles wijn leeg. Al jaren lang. Op een bepaald moment gaat haar gezin eronder lijden, ze wordt moe, haar gezondheid takelt af. Maar ze functioneert vaak nog heel aardig, je ziet het niet aan haar. Alcohol is een prachtig medicijn voor het drukke leven. Je ontspant direct, je maakt makkelijker contact. Het werkt te goed eigenlijk."

U ziet het aantal probleemgevallen toenemen. Waar komt dat door?

„De oorzaak ervan ligt in de jaren zeventig, toen alcohol opeens in de supermarktschappen lag tegen prijzen die voor iedereen betaalbaar waren. Sindsdien is alcohol erbij gaan horen, staat het tussen de boter en kaas op het lijstje. Voor het comazuipen van jongeren wordt gekeken naar oplossingen als het verhogen van de minimumleeftijd, maar het probleem is veel ingewikkelder. Mijn generatie is verantwoordelijk, jongeren kopiëren slechts ons gedrag. Daarnaast neemt het alcoholprobleem toe omdat de samenleving steeds drukker wordt, steeds competitiever. Veel mensen zijn op zoek zijn naar zingeving. Ze hebben carrière gemaakt, maar vragen zich af of dit alles is. Vrijwel al mijn cliënten zitten met die vragen."

U schrijft: ‘Dit verdovende middel heeft zijn invloed uitgebreid van de individuele consument tot elk maatschappelijk en economisch niveau.' Wat bedoelt u daarmee?

„De overheid heeft grote belangen bij alcoholconsumptie, door de accijns. Ik ben niet tegen accijns, van mij mag die juist omhoog, maar het doel moet zijn: de bevolking beter maken, niet de schatkist vullen. De accijnzen zijn nu op zo'n niveau dat iedereen zich gemakkelijk drank kan veroorloven, dat is raar. Ook op maatschappelijk niveau is alcohol totaal vervlochten met het dagelijks leven. Als je op een bruiloft komt, loop je als eerste de ober met glazen champagne tegen het lijf en bij vrijwel elke zakelijke deal komt alcohol kijken. Het valt me op dat iedereen met wie ik spreek over alcohol als maatschappelijk probleem het persoonlijk opvat. Ook politici en ambtenaren. Ik kom blijkbaar te dichtbij als ik het onderwerp aanroer."

We willen graag van ons pintje blijven genieten.

„Natuurlijk, het is ook een genotmiddel. Het hoort bij sommige rituelen in de samenleving, zoals toosten of lekker eten, maar er is mateloosheid ontstaan en ik zie daar de gevolgen dagelijks van. Het is nu gek als je niet drinkt. Dan heb je wat uit te leggen."

Wat verwacht u van de politiek?

„Begin nou eens niet bij wetgeving, maar bij de bestuurders zelf. Als alle politici bijvoorbeeld een half jaar niet zouden drinken; Den Haag zou totaal veranderen. Ze zullen merken dat ze fitter zijn, veel makkelijker een dossier kunnen doornemen. Als ze daarna eens gaan vertellen wat hun ervaringen zijn, maak je de samenleving bewust. Met roken is het gelukt om het als maatschappelijk probleem aan te kaarten. Van de rokers wil 95 procent stoppen en niemand maakt daar een geheim van. Er zijn ook heel veel mensen die willen stoppen of matigen met drinken, maar dat hoor je nooit."

http://www.nrc.nl

06-06-2008, 19:33


En toen was het stil...

06-06-2008, 19:37

Citaat door Status_Quo:
En toen was het stil...


Ik drink ook...............................


heel veel zelfs


wel 2 liter per dag



water


thee

water

thee


o ja en melk met een vleugje koffie maar das alleen smorgen


O ps...ontopic: wat heb ik nu uit te leggen...... ?

In de topic staat: wie niet drinkt heeft wat uit te leggen !

06-06-2008, 19:50
niet drinken als je alleen bent, niet drinken als je je lichamelijk of geestelijk niet helemaak ok voelt, niet drinken als je moet rijden, moet werken of een toespraak moet houden of op kinderen moet passen, niet drinken als je een kater hebt en niet drinken als je moe bent. wat je echt nooit moet doen is jezelf 'moed' indrinken of drinken om te ontspannen.

dat is de regel waar ik me aan houd.

door de week drink ik meestal niet of maximaal 2 glazen. anders ben ik de volgende dag gewoon minder fit. ik drink eigenlijk het liefste bij een gezellige maaltijd met anderen en in de vakantie hanteer ik de kurkentrekker ook iets losser. natuurlijk ben ik weleens aangeschoten, maar echt starnakeldronken ben ik misschien 3x in mijn leven geweest.

er gaan soms weken voorbij dat ik helemaal niet drink. dan vergeet ik het gewoon. overigens zuip ik 2 volwassen kerels onder tafel als het moet.

het klopt dat er overal alcohol wordt geschonken. ik vind het ieders' verantwoordelijkheid daar mee om te gaan. er wordt ons van alle kanten verteld wat de richtlijnen zijn: 2 glazen per dag max, dus wie zich daar niet aan houdt of aan kan houden, moet echt bij zichzelf te rade gaan.

het is vrijdag. ik neem een roseetje. proost.

06-06-2008, 19:53


Op je gezondheid meiske...het schijnt bijzonder gezond te zijn een wijntje voor het slapen gaan

Het zou bijna haram zijn het niet te doen

06-06-2008, 19:55

Citaat door gaviel:
Op je gezondheid meiske...het schijnt bijzonder gezond te zijn een wijntje voor het slapen gaan

Het zou bijna haram zijn het niet te doen


de enige keer dat ik hem nog weleens écht raak, is op een forumbijeenkomst.



06-06-2008, 19:56
Gevaarlijk én gezond

Stelselmatig benadrukt de overheid dat drank veel kapot maakt. Maar zij vergeet te vermelden dat inname met mate zeer goed is voor lijf en leden


Van de overheid mag de burger verwachten dat ze eerlijk is. Overheidsvoorlichting bijvoorbeeld, dient evenwichtig te zijn.

Dat is bij de voorlichting over alcohol echter niet het geval. Stelselmatig benadrukt het gezondheidsministerie (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in zijn campagnes de negatieve aspecten van alcohol en laat de positieve achterwege.

Neem de 'Drank maakt meer kapot dan u lief is’-campagne. Daarin wordt volledig voorbijgegaan aan de vele voordelen die matig alcoholgebruik heeft voor de gezondheid. De uit België overgenomen Bob-campagne, met als boodschap 'alcohol is okay, maar niet als je nog moet rijden’, is een stap in de goede richting, maar nog steeds te negatief.

Opnieuw durft de overheid de waarheid niet hardop te zeggen. Die waarheid luidt: matig drinken is gezonder dan niet drinken.

Er is de afgelopen decennia een wetenschappelijke consensus gegroeid dat matig alcoholgebruik gezonder is dan geheelonthouding, dat wil zeggen, het afzien van alcoholgebruik.

http://www.elsevier.nl

---


Citaat:
In Nederland hebben 1,5 miljoen mensen een alcoholprobleem
Ik zou wel eens willen weten waar dhr. Stofferis dat aantal vandaan haalt.

06-06-2008, 19:57

Citaat door atropos:
niet drinken als je alleen bent, niet drinken als je je lichamelijk of geestelijk niet helemaak ok voelt, niet drinken als je moet rijden, moet werken of een toespraak moet houden of op kinderen moet passen, niet drinken als je een kater hebt en niet drinken als je moe bent. wat je echt nooit moet doen is jezelf 'moed' indrinken of drinken om te ontspannen. x

dat is de regel waar ik me aan houd.

door de week drink ik meestal niet of maximaal 2 glazen. anders ben ik de volgende dag gewoon minder fit. ik drink eigenlijk het liefste bij een gezellige maaltijd met anderen en in de vakantie hanteer ik de kurkentrekker ook iets losser. natuurlijk ben ik weleens aangeschoten, maar echt starnakeldronken ben ik misschien 3x in mijn leven geweest.

er gaan soms weken voorbij dat ik helemaal niet drink. dan vergeet ik het gewoon. overigens zuip ik 2 volwassen kerels onder tafel als het moet.

het klopt dat er overal alcohol wordt geschonken. ik vind het ieders' verantwoordelijkheid daar mee om te gaan. er wordt ons van alle kanten verteld wat de richtlijnen zijn: 2 glazen per dag max, dus wie zich daar niet aan houdt of aan kan houden, moet echt bij zichzelf te rade gaan. xx

het is vrijdag. ik neem een roseetje. proost.


x Volgens mij hoort warmte er ook bij. Want bij hitte werkt t veel sterker, weet ik uit ervaring.

xx Velen blijken die verantwoordelijkheid niet aan te kunnen. En de samenleving mag voor de gevolgen opdraaien

06-06-2008, 19:57

Citaat door atropos:
de enige keer dat ik hem nog weleens écht raak, is op een forumbijeenkomst.




ken je nagaan hoe gevaarlijk zulke bijeenkomsten zijn

moet er dit jaar toch eens bij zien te zijn....maaar eh dan drink ik alleen spablauw hoor

06-06-2008, 19:59

Citaat door atropos:
niet drinken als je alleen bent, niet drinken als je je lichamelijk of geestelijk niet helemaak ok voelt, niet drinken als je moet rijden, moet werken of een toespraak moet houden of op kinderen moet passen, niet drinken als je een kater hebt en niet drinken als je moe bent. wat je echt nooit moet doen is jezelf 'moed' indrinken of drinken om te ontspannen.



Daarom drink ik nooit

06-06-2008, 20:00

Citaat door Status_Quo:
x Volgens mij hoort warmte er ook bij. Want bij hitte werkt t veel sterker, weet ik uit ervaring.

xx Velen blijken die verantwoordelijkheid niet aan te kunnen. En de samenleving mag voor de gevolgen opdraaien


ja, maar dat geldt ook voor junk food eters, skiers, motorcrossers, blowers en ga zo maar door. ik vind dat geen reden om alcohol te verbieden of te bannen. misschien nóg beter voorlichten.

06-06-2008, 20:01

Citaat door Strewt:


Opnieuw durft de overheid de waarheid niet hardop te zeggen. Die waarheid luidt: matig drinken is gezonder dan niet drinken.

[B]Er is de afgelopen decennia een wetenschappelijke consensus gegroeid dat matig alcoholgebruik gezonder is dan



Ongelovigen worden het oudst?

06-06-2008, 20:01



Citaat door joesoef:
Daarom drink ik nooit



06-06-2008, 20:02

Citaat door gaviel:
ken je nagaan hoe gevaarlijk zulke bijeenkomsten zijn

moet er dit jaar toch eens bij zien te zijn....maaar eh dan drink ik alleen spablauw hoor


ik maak verse nehneh thee voor je.

06-06-2008, 20:03

Citaat door atropos:


Lach maar, jij hebt een glaasje rosé op

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13