Bekijk volle/desktop versie : Persoonsbeveiliging Rita Verdonk gestaakt



05-06-2008, 08:39
DEN HAAG - De persoonsbeveiliging van politica Rita Verdonk is per direct gestaakt. Dat heeft het Tweede Kamerlid woensdagavond gezegd. Ze krijgt voorlopig nog wel een vorm van begeleiding.

"Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken", zei ze in het tv-programma Knevel en Van den Brink. "Ik maak genoeg incidenten mee. De dreiging is nog lang niet weg."

Verdonk heeft besloten onmiddellijk haar tournee door het land stop te zetten. "Ik voel me machteloos." Ze vindt de beslissing "onbegrijpelijk en onverantwoordelijk".

Uitleg

De politica beklaagde zich er bovendien over dat ze geen uitleg krijgt over de redenen. "Zaterdag rijd ik weer in mijn eigen auto."

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) weerspreekt dat de beveiliging van Verdonk is stopgezet. Een woordvoerster zegt dat er een nieuwe mix van beveiligingsmaatregelen is samengesteld voor de politica.

Opheldering

Verdonk heeft premier Jan Peter Balkenende vorige week om opheldering gevraagd over haar beveiliging, maar volgens haar beloofde die niet meer dan contact op te zullen nemen met minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie).

Die heeft Verdonk per brief geïnformeerd over de nieuwe beveiligingsmaatregelen. Daarin zou ze uitgebreid op de hoogte zijn gesteld van de nieuwe situatie. De beveiliging zou zijn aangepast omdat de dreiging richting Verdonk is afgenomen.

Risico

Een woordvoerder van Verdonk meldt dat Trots op Nederland (TON) onlangs een eigen risico-analyse heeft opgesteld, waaruit naar voren kwam dat ze nog steeds een groot risico loopt.

Eerder werd er bij bijeenkomsten van haar in het land actie gevoerd. Ook voor geplande bijeenkomsten de komende tijd waren volgens haar al protestacties aangekondigd.

VVD-fractievoorzitter Mark Rutte wil dat het kabinet opheldering geeft over de gang van zaken.

(c) ANP

05-06-2008, 08:42


waar moet zij nu bang voor wezen.

overdreven gedoe

Al die beschemingslui dat staat nu natuurlijk "heel belangrijk" en nu is maar "gewoontjes" zonder de wandelen klerenkasten

05-06-2008, 08:53
Die mensen worden erg bedreigd, terwijl als er eens een bedreiger gevat wordt krijgen ze geen straffen gelijk. Het is ook zo dubbel, dit past goed in haar straatje, ze kan nu zeggen dat de dreiging toeneemt, en onze huidige politiek haar dit aandoet. Koren op de molen voor mensen die al negatief waren over de regering en anderen die bevestigd worden uit welke hoek d bedrigingen komen.

Mijn mening is dat bedreigers veeeeeeel harder aangepakt moeten worden en dan ook echt hard, net als zo ongeveer alles in NL.