Bekijk volle/desktop versie : Mode & Uiterlijk Wie Eet Weleens Roze Koeken



Pagina's : [1] 2 3 4 5

04-06-2008, 04:49
IK HAD ER GISTEREN NOG 2 OP HOOR MIJN MAN JA DAT MOET JE NIET ETEN DAAR ZITTEN VLIEGJES IN VERWERKT IK DACHT BIJ MEZELF JA TUURLIJK.
WAT BLIJKT NOU ER ZITTEN SCHILDLUIZEN IN DE ROZE KOEKEN OM ZE EEN MOOIE ROZE KLEUR TE GEVEN, DIT ZIT TEVENS IN RODE M&M'S NOU NOOIT MEER EEN ROZE KOEK OF RODE M&M' S MEER VOOR MIJ

ROKANA

04-06-2008, 06:45


Hey hallo!

Serieus! Ieuwww schildluizen?! Nou ook voor mij geen roze koek meer, nu heb ik er een extra reden om er vanaf te blijven! Slimme man heb je

04-06-2008, 06:51
Hahaha Nou Hij Zag Het Een Keer Op Discovery En Ik Ben Het Via Google Te Weten Gekomen

04-06-2008, 09:00
ooh gatver!!

weet je hoeveel ik er al op heb gegeten..........

04-06-2008, 09:16


ja nou hier nog 1 en de laatste 2 smaakte ook niet zo lekker ook neveeeeeeeeer meer roze koeken

04-06-2008, 09:58
Ja wist ik al.. Trouwens niet alleen in de rode m&m's hoor.. ik kan je een geheimpje verklappen.. In ALLE m&m's zitten die schildluizen.. die knapperige korstjes dat zijn de vleugels van deze diertjes... hahaha Ik heb vanaf dat ik dit gehoord heb... geen een keer een van die snoep op..

04-06-2008, 10:25
iegggggggggg alle M&M's huh

04-06-2008, 10:30
ieuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww gadverrrrrrrrrrrrrrrr ik hoef het nie meer bah bah,geef maar dit

04-06-2008, 10:32
Karmijn, of eigenlijk karmijnzuur, is een natuurlijk organisch en dierlijk pigment dat in aquarelverf en olieverf wordt gebruikt, maar ook wordt gebruikt als kleurstof voor voedingsmiddelen, of bijvoorbeed in cosmetica zoals lippenstift. De kleurstof wordt ook in alcoholische dranken gebruikt. Het pigment heeft E-nummer E120. In cosmetica heeft de stof nummer CI 75470. Karmijn heeft een naar paars zwemende rode kleur.


Winning en geschiedenis
Karmijn wordt gewonnen uit een soort schildluis, ofwel de cochenille, Dactylopius coccus Costa. Deze luis leeft op schijfcactussen, bijvoorbeeld de Opuntia coccinellifera of de Nopalea cochenellifera. De luis scheidt een witachtige waslaag af. Alleen de vrouwtjesluizen worden gebruikt. De mannetjes hebben vleugels en leven kort, net lang genoeg om de vrouwtjes te bevruchten zodat deze eitjes kunnen leggen. Ook uit de eitjes wordt karmijn gewonnen, ook wel karmijnextract genoemd.

Om karmijn te winnen uit deze luis zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. Er bestaan dan ook in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras plantages van de cactussen waarop de karmijnluizen worden aangebracht. Ook op de Canarische eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Polen (Porphyrophora polonia) en uit Armenië (Porphyrophora hameli). 80% van de wereldproductie (rond 2004) komt echter uit Peru.

Karmijn schijnt al bekend te zijn geweest bij de Inca’s en de Azteken. Na de verovering door de Spanjaarden gingen deze verder met de cochenillecultuur. Hernán Cortés nam de stof waarschijnlijk mee naar Europa, maar het werd voor het eerst beschreven door Mathioli in 1549.

De cochenilleluis wordt in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept. De luizen worden geplet en het vocht wordt gemengd met andere stoffen, zoals tin of aluin om het kleurecht te maken.

Van een hectare kunnen 300-400 kilo luizen gewonnen worden. In één kilo zitten rond de 140.000 luizen.

[
Toepassing
De acceptabele dagelijkse inname (ADI) van karmijn bedraagt 5 mg/kg lichaamsgewicht. Omdat de stof van dierlijke oorsprong is, willen sommige vegetariërs de kleur niet gebruiken.

De kleurstof is vrij slecht lichtecht en heeft geen sterke kleurkracht. Daarom wordt tegenwoordig in de schilderkunst vaker het sterk op deze kleur lijkende kraplak gebruikt, dat uit steenkoolteer wordt gewonnen


De Cochenilleluis, afkomstig uit Zuid-Amerika en Mexico wordt gekweekt om zijn karmijnrode kleurstof.

De luis is als parasiet te vinden op de schijven van de cactussoort Opuntia. Het pigment wordt vooral uit de eitjes en in mindere mate uit het bloed van de schildluis gewonnen.

Kort voordat de luizen eitjes leggen, worden ze handmatig van de cactus afgeschept. Vervolgens worden de luizen gedood. De kleurstof wordt verkregen nadat ze gedroogd, gemalen en gefilterd worden. De kleurvastheid wordt verkregen door toevoegingen van tin of aluin.


Toch ook uit bloed maar in mindere mate en ze worden gefilterd , dus alleen de kleurstof zit in de smarties, niet de pootjes http://www.xxxxxxxxxxx.nl/forum/imag...es/biggrin.gif . Verder zit het tegenwoordig ongeveer overal in in alle rode snoepjes , in xxxxx, in roze koeken, in yoghurt met aardbeiensmaak, in drinkyoghurt etc etc

04-06-2008, 10:40
Echt goor he.. Ik ben nu ook aan de lijn dus heb ik dubbel geen behoefte aan die dingen.. Maar ja
TunesieseKrul.. kijk je wel ff op de achterkant van de verpakking.. k hoop voor je dat het diervrij is..haha.. Maar t ziet er wel lekker uit hoor..

04-06-2008, 10:43
Ja klopt, voor een mooie glans

04-06-2008, 10:50
JAKKESSS!!!

04-06-2008, 10:59



Citaat door powerroses:
Echt goor he.. Ik ben nu ook aan de lijn dus heb ik dubbel geen behoefte aan die dingen.. Maar ja
TunesieseKrul.. kijk je wel ff op de achterkant van de verpakking.. k hoop voor je dat het diervrij is..haha.. Maar t ziet er wel lekker uit hoor..

jaaaaaaaaaaa ga ik zeker doen als ik thuis ben vanaf nu ga ik alles nakijken ik hoef geen beesten in me eten ieuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww

04-06-2008, 11:03
O Ja Een Mens Eet In Zijn Leven Tijdens Het Slapen 6 Spinnen Op Hahaha Voortaan Je Mond Dichtplakken Tijdens Het Slapen

04-06-2008, 11:03

Citaat door Rokana:
O Ja Een Mens Eet In Zijn Leven Tijdens Het Slapen 6 Spinnen Op Hahaha Voortaan Je Mond Dichtplakken Tijdens Het Slapen


Das een fabeltje.

Pagina's : [1] 2 3 4 5