Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoek: Recht of Verplichting



Pagina's : [1] 2 3 4

03-01-2004, 14:57
Ik dacht vanmorgen laat ik ook een bijdrage leveren aan de belangrijkste discussie in Europa.
Namelijk de discussie over het dragen van de hoofddoek door moslim vrouwen.

Ik zou graag willen weten of jullie het dragen van een hoofddoek als een recht ervaren of als een verplichting.

Ik denk dat het een ieder recht is om zijn geloof te beleiden op de mannier waarop hij dat wil.
Dus de hoofddoek moet dus blijven.

Toch bekruipt mij het gevoel dat uit orthodoxe moslim stromingen de hoofddoek steeds meer als een verplichting wordt gezien om te bewijzen naar de buiten wereld dat iemand een goede moslim is.
Dit is relatief nieuw, 5 jaar geleden was dat kennelijk niet nodig want toen zag ik aanzienlijk minder hoofddoeken iin het straatbeeld.

Door een koppeling te maken tussen de verplichting en het recht ontstaat er bij veel mensen een angstbeeld. Een beeld die de meest orthodoxe christelijke groepen in Nederland niet oproepen omdat deze de koppeling niet maken.(Er zijn maar weinig mensen in Nederland die bang worden van een meisje in een lange zwarte rok in Amersfoort).

Ik zou dan ook willen oproepen, beleef je geloof op jouw mannier en ga daar waar noodzakelijk de dialoog aan, maar ga niet meteen roepen dat het je recht is.
Het recht is sneller aangepast dan je soms denkt, en de dialoog kweekt begrip.

03-01-2004, 16:11


verplichting

03-01-2004, 16:21
Mijns inziens een goed initiatief om dit onderwerp op deze manier aan te snijden. In de poll heb ik geen mening aangekruisd.

Maar het is natuurlijk moeilijk om te zeggen dat je geen mening hebt en om dat daarna toe te lichten.
Ik heb als atheïst te weinig exacte kennis van de Koran om te kunnen beoordelen of het dragen van een hoofddoek een recht of een verplichting is.

in de media zie ik echter zoveel verschillende vormen van belijding van de islam dat ik niet meer weet wat nu de juiste weg is.
Onder de Taliban in Afghanistan waren de vrouwen verplicht om zich buitenshuis te hullen in de eenmansgevangenis (inclusief tralies voor het gezicht) die men burqa noemt.
In veel streng islamitische landen móeten vrouwen een gezichtsbedekkende sluier dragen.
In Iran zijn buitenlandse vrouwen vrplicht om een hoofddoek te dragen als ze de straat op gaan (dat hoorde ik van een Nederlandse verslaggeefster die in Iran haar werk doet).
Maar er zijn ook veel moslimlanden waar de keuze werkelijk aan de vrouw wordt gelaten en waarbij de vrouw kan kiezen om wel of niet een hoofddoek te dragen. Ik heb begrepen dat Marokko één van die landen is. En ook in Indonesié (het grootste moslimland ter wereld) is men zeer vrij in die keuze. ik heb regelmatig contact met een Indonesische moslima en die verteld me dat soort zaken.

Ik ben er ook van overtuigd dat er een hoop moslimmeisjes zijn die hun hoofddoek uit vrije keuze dragen. Maar ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat er veel vrouwen zijn die door hun man, vader of familie verplicht worden om hoofddoek of sluier te dragen. Daarbij is de hierachie in de familie waarschijnlijk zo groot dat deze meiden niet gewend zijn om tegen de familie in te gaan. Deze meiden zullen het dragen van die hoofddoek dan ook verdedigen vanuit het standpunt van hun families. Omdat ze dat zo gewend zijn. Maar zouden ze niet liever stiekem die hoofddoek afleggen?

De interpretaties van de Koran zijn mijns inziens te divers om een duidelijk oordeel te krijgen over de plicht of het recht om een hoofddoek te dragen. Ik vind dat iedereen het recht heeft om een hoofddoek te dragen als zij dat uit vrije wil doen.

Van de andere kant vind ik ook dat mensen respect moeten hebben voor de cultuur waarin ze leven. En als het de wet is dat er op sommige plaatsen (zoals in openbare scholen) geen religieuze tekenen mogen worden meegedragen dient dat gerespecteerd te worden.

03-01-2004, 16:24

Citaat:
Origineel gepost door alhoceima_boy15
verplichting
Zou je dat eens wat beter kunnen onderbouwen, 16-jarige Marokkaanse nep-"macho".

Op de manier waarop jij het brengt LIJKT het er meer op dat jij je eventuele vrouw de verplichting op wilt leggen om een hoofddoek te dragen. Geef eens aan waaróm het een verplichting is.

03-01-2004, 16:33


Salam Aleikom,

in de eerste plaats is het een verplichting, ten tweede een recht...

Ik draag alhamdoelilah een hijaab omdat het verplicht is, maar buiten dat is het ook een bescherming voor mij. dus ook al zou het niet verplicht zijn, zou ik niet zonder kunnen.

Allah swt zegt dat het ook als herkenning dient; zodat mensen zien dat ik een moslim ben en we met rust worden gelaten, in de zin van dat ik bijvoorbeeld geen slechte mensen aantrek.

Je moet ook weten waarom het een verplichting is, dat het een verplichting is, dat is wel duidelijk, maar belangrijker nog is de waarom-vraag..... Dat neemt gelijk de reactie van ''onderdrukking'' weg......

wa aleikom salam warahmatoelahi wabarakatoe

03-01-2004, 16:35

Citaat:
Origineel gepost door Peej
Zou je dat eens wat beter kunnen onderbouwen, 16-jarige Marokkaanse nep-"macho".

Op de manier waarop jij het brengt LIJKT het er meer op dat jij je eventuele vrouw de verplichting op wilt leggen om een hoofddoek te dragen. Geef eens aan waaróm het een verplichting is.
Omdat het in de Koraan staat misschien?????

03-01-2004, 16:44
verplichting omdat het in de koran staat

03-01-2004, 16:50
Het is een verplichting voor elke moslim om te gehoorzamen aan Gods Woord.

Het is een recht van iedere moslim om zich te onderwerpen aan Allah in functie van zijn zwakheden en zijn kunnen.

Het is niemands recht om het dragen van een hoofddoek te verplichten, noch om het dragen ervan te beletten. Dat recht komt enkel de gelovige toe die enkel verantwoording schuldig is aan Allah.

Het feit dat sommigen het dragen van de hoofddoek proberen te verbieden, creëert een zekere bewustwording bij de moslims om de Islam (nog) beter te leren kennen: vele moslima's dragen hun hoofddoek dan ook uit oprechte overtuiging en het hen belemmeren hiervan, sterkt hen alleen maar in hun overtuiging....

Beweren dat de plicht zou komen van streng islamitische groepen is dan ook niet meer dan een goedkope fabel van anti-islamitische groepen die moslims in een zwart daglicht willen stellen....Dit zou immers tegen de essentie zijn van de Islam: je gelooft uit overtuiging en niet omdat iemand anders het je oplegt, want dit zou betekenen dat je buigt voor de persoon i.p.v. voor Allah....wat uiteraard een grote zonde zou betekenen aangezien je Allah deelgenoten toekent (te vergelijken met de heidense beeldenverering).

Vergelijkingen treffen met sommige islamitische landen is al helemaal uit den boze, want totaal irrelevant....het dragen van bijvoorbeeld een gezichtssluier of een burka is niet wat Allah aan de mensheid heeft geopenbaard....alles wat de mens erbij verzint, is tegenstrijdig aan Gods Woord en bijgevolg zondig.

Religie mag nooit oppressief zijn of de menselijke vrijheid belemmeren...dat is de Islam in geen enkel opzicht: de mens is van nature een wezen dat zich revolteert wanneer het ook maar een teken van onderdrukking vaststelt...Overtuiging is gebaseerd op vrijheid, niet op onderdrukking...Allah aanbidt je met je hart, niet omdat het moet.

Kortom, het dragen van een hoofddoek is een verplichting, maar het is een recht van iedere moslima om hem te dragen wanneer ze dat zelf wil en wanneer ze er zelf klaar voor is. Niemand kan en mag het haar opleggen, noch verbieden.

MELILLENSE

03-01-2004, 17:44
Mooi gezegd Melillense!

03-01-2004, 19:25

Citaat:
Origineel gepost door Norah
Mooi gezegd Melillense!
Shokran, Norah

Ma3a salama

MELILLENSE

03-01-2004, 19:38
Sinds ik 'm draag heb ik mij nog nooit zo vrij en gelukkig gevoelt!!

03-01-2004, 22:50

Citaat:
Origineel gepost door Peej
Zou je dat eens wat beter kunnen onderbouwen, 16-jarige Marokkaanse nep-"macho".

Op de manier waarop jij het brengt LIJKT het er meer op dat jij je eventuele vrouw de verplichting op wilt leggen om een hoofddoek te dragen. Geef eens aan waaróm het een verplichting is.
zoals de meeste al zeiden het staat in koran en hou die woorden beter voor je eigen

03-01-2004, 22:52



Citaat:
Origineel gepost door Leila1982
Sinds ik 'm draag heb ik mij nog nooit zo vrij en gelukkig gevoelt!!

04-01-2004, 13:26
Ik vindt het dus een recht, het recht om te geloven wat je wilt en op de manier waarop je dat wilt.

Ik vindt ook dat je het recht niet mag misbruiken, een rechter zal altijd (en dat hoort ook zo) rekening houden met de maatschaapij waarin hij rechtspreekt, dus moet je als je gebruik wilt maken van het recht zelf ook rekening moeten houden met de maatschappij waarin je leeft.

Het zal iedereen duidelijk zijn dat de situatie voor moslims in Nederland of Belgie anders is dan die in Iran.

Vindt het dan dus niet meer dan logisch dat europese vrouwen in Iran een hoofddoek moeten dragen, maar vind ook dat de situatie in Nederland zo is dat op sommige momenten de hoofddoek niet gedragen kan worden.

En uiteindelijk is het de verplichting van de moslima's om hierin de gulden middenweg te zoeken en te vinden.

Dat betekend dus dat wanneer het dragen van een hoofddoek weerstand oproept je niet moeten zeggen dat dit je recht is, maar dat je moet uitleggen waarom dit maatschappelijk zou moeten kunnen.

04-01-2004, 14:39

Citaat:
Origineel gepost door rnaj
Ik vindt het dus een recht, het recht om te geloven wat je wilt en op de manier waarop je dat wilt.

Ik vindt ook dat je het recht niet mag misbruiken, een rechter zal altijd (en dat hoort ook zo) rekening houden met de maatschaapij waarin hij rechtspreekt, dus moet je als je gebruik wilt maken van het recht zelf ook rekening moeten houden met de maatschappij waarin je leeft.

Het zal iedereen duidelijk zijn dat de situatie voor moslims in Nederland of Belgie anders is dan die in Iran.

Vindt het dan dus niet meer dan logisch dat europese vrouwen in Iran een hoofddoek moeten dragen, maar vind ook dat de situatie in Nederland zo is dat op sommige momenten de hoofddoek niet gedragen kan worden.

En uiteindelijk is het de verplichting van de moslima's om hierin de gulden middenweg te zoeken en te vinden.

Dat betekend dus dat wanneer het dragen van een hoofddoek weerstand oproept je niet moeten zeggen dat dit je recht is, maar dat je moet uitleggen waarom dit maatschappelijk zou moeten kunnen.
Rnaj,

Kun jij je homosexualiteit van je afzetten omdat het op sommige momenten niet hoort? Kun jij je identiteit van je afschuiven omdat iemand het van je eist?

Waarschijnlijk niet...

In welk opzicht zou het dragen van een hoofddoek storend kunnen zijn....onafgezien van het niet verdragen door het hart? Er is geen enkele rechtsgeldige reden dat het dragen van een hoofddoek iemand of iets schade zou berokkenen. Het is niet dat moslima's in Nederland in een burka of dergelijke op straat lopen zodat ze onherkenbaar zouden zijn en men, tegen beter weten in, direct de link zou kunnen leggen met potentiële gevaren voor de samenleving.

Het wordt hoog tijd dat de Nederlandse samenleving en vele niet-moslims zich aan het idee wennen dat moslims integraal deel uitmaken van de westerse maatschappij en dat zij, met hun volle identiteit, hebben gekozen om hier hun leven te leiden en samen te werken aan de verdere opbouw ervan.

Als jij respect wilt hebben van iemand voor je eigenheid, moet je bereid zijn om die persoon volledig te respecteren in zijn/haar eigenheid, waar en wanneer ook.

MELILLENSE

PS: Ik vindt schrijf je zonder 't'

Pagina's : [1] 2 3 4