Bekijk volle/desktop versie : De Begroeting



Pagina's : [1] 2 3

25-05-2008, 13:03
Hoe vaak bent u uw mede Moslimbroer of –zuster tegengekomen zonder hen te begroeten, omdat u hen niet persoonlijk kent? Of hoe vaak zeggen wij “hey” en “later” tegen onze Moslimvrienden? Voor velen van ons gebeurt dit altijd. Waarom begroeten wij onze Moslimbroes of zusters niet met de Islamitische groet? Misschien is dit omdat wij niet genoeg over de Islamitische groet weten en over het belang van het groeten van een Moslimbroer of –zus.

Toen de Islam kwam, gaf Allah, de Verhevene, de manier van begroeting aan, deze moest onder Moslims worden gebruikt. Deze manier van begroeting is beter dan alle andere manieren van groeten, omdat het een diepe betekenis geeft. De Islamitische begroeting bevat het woord salaam. De diepere betekenis van salaam(letterlijk: vrede) onschadelijk, veiligheid en bescherming tegen kwaad en tegen fouten.
De kortste versie van begroeting is Assalaamoe alaikoem, dit betekent: moge Allah vrede en zegeningen aan u schenken.


Op vele plaatsen in de Qoeraan worden de moslims bevolen salaam aan elkaar te wensen. In de Qoeraan lezen we onder andere:
“O gelovigen, treedt geen andere huizen binnen dan uw eigen huis totdat u toestemming heeft verkregen en begroet de bewoners van het huis. Dat is beter voor u, opdat u er een lering uit zult trekken.” (24:27)

“Wanneer u de woningen binnentreedt groet dan elkander met een groet van uw Heer, die vol van zegen en reinheid is. Zo maakt Allah u de tekenen duidelijk, opdat u het moge begrijpen.”(24:61)

Het gebruiken en zeggen van salaam is een grote zegen van Allah, de Verhevene, voor de moslims. Over de gehele wereld, welke taal zij ook spreken, wensen de moslims elkaar de salaam (vrede). Welke taal, van welk ras, volk of stam men ook behoort iedere moslim deze begroeting te gebruiken. Dit toont ons weer te meer de gelijkheid van de moslims elkaar met Assalaamoe Alaikoem, geven elkaar een hand of omhelzen elkaar en dit met broederlijke/ zusterlijke liefde en vriendschap. Ook al kennen ze elkaar niet en komen ze uit totaal verschillende werelddelen. Een simpel “salaam” is het enige wat de harten direct verenigd in de Islam. En dit is weer een van de voorbeelden van de grootheid van de Islamitische leefwijze. Allah, de Verhevene, heeft alles met een doel geschapen en heeft alles met een reden aan ons gegeven. Daarom moeten wij nooit neerkijken op deze manieren of er gemakkelijk mee omgaan. Allah, de Verhevene, heeft het als een gunst en een zegening aan ons gegeven.

In de Qoeraan lezen we ook dat de begroeting in het Paradijs “salaam”zal zijn:
“Hun smeekbede daarin (in het paradijs) zal zijn: “O Allah, Heilig bent u!” en bij hun ontmoeting het eerste woord van blijdschap “Vrede” zijn. En het einde van hun smeekbede zal zijn: “Alle lof komt Allah toe, de Heer der Werelden.”(10:10)

Aan degenen wiens ziel door de engel wordt opgehaald, wordt gezegd:
“Vrede zij met u. Treedt de Hemel binnen voor hetgeen u deed.” (16:32)

“De Dag waarop zij Hem zullen ontmoeten zal hun groet “Vrede” zijn. En Hij heeft hun een eervolle beloning bereid.” (33:44)

25-05-2008, 19:05



Citaat door Ana_Muslima:
x


25-05-2008, 19:25
DjakaALLAH hoe gairan oeghti !!

Tegewoordig houdt iedereen zijn Salaam voor zich of voor de mensen die hen kennen maar niet spontaan tegen de andere zusters en broeders

dat vindt ik spijtig

Moge ALLAH ons leiden ALLAHOEMA AMIEN

wa3laikoem salaam

25-05-2008, 19:34
Wa djaazaki lieve zuster,,
ja dat is zeker spijtig we moeten er juist voor elkaar zijn en het gevoel geven dat we broeders en zusters voor elkaar zijn maar tegenwoordig draait het alleen om families waar je nog tegen begroet!

Ameen!

17-07-2008, 23:18


Salaam,
ik groet ook de mensen altijd spontaan als ik een moslimma passeer dan zeg ik salaam aleykoum en als het andere mensen zijn dan knik ik gewoon met m'n hoofd

17-07-2008, 23:24
xBedoel je als het geen moslims zijn?

Zodra dat het moslims zijn is het verplicht om
Salaam moe3alaikoem te zeggen tegen je mede moslim,
want dan wens je je zuster of broeder vrede,
en nog ontstaat er een contact tussen hen.

17-07-2008, 23:29
over de diverse wijzen van begroeting bestaan meningsverschillen, ik begrijp dat niet goed maar dat zal wel aan mij liggen

zie:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2067467

Vrede zij met jullie allemaal

17-07-2008, 23:54
De begroeting is iets waarmee je je mede moslim in vrede,
veiligheid en gezondheid wilt achterlaten,
ik weet niet of dat ook bij het christendom geldt...

Je kan er wel hasanats mee krijgen,
maar zodra diegene niet terug antwoordt krijgt diegene geen hasanats!

Ook vrede zij met jou broeder!!

18-07-2008, 00:19

Citaat door el_mar:
over de diverse wijzen van begroeting bestaan meningsverschillen, ik begrijp dat niet goed maar dat zal wel aan mij liggen

zie:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2067467

Vrede zij met jullie allemaal
Wat jij aangeeft (de link) heeft hiermee niks te maken, want daar word er voor iets anders gevraagd dan hier..

18-07-2008, 00:32
slm 3laikoum yoo thnx he voor plaatsen

thallaaa

3laikoum slm

18-07-2008, 07:03

Citaat door mina_undercover:
De begroeting is iets waarmee je je mede moslim in vrede,
veiligheid en gezondheid wilt achterlaten,
ik weet niet of dat ook bij het christendom geldt...

Je kan er wel hasanats mee krijgen,
maar zodra diegene niet terug antwoordt krijgt diegene geen hasanats!

Ook vrede zij met jou broeder!!


ok, wist ik inderdaad van de hasanat, Christenen hebben dat inderdaad niet, maar ik vond het onderscheid in die topic een beetje typisch that's all. Maakt verder niet uit.
Ik vind het in de Islam wel een mooi gebaar elkaar vrede toewensen!

Vrede zij ook met jou

18-07-2008, 12:12

Citaat door el_mar:
ok, wist ik inderdaad van de hasanat, Christenen hebben dat inderdaad niet, maar ik vond het onderscheid in die topic een beetje typisch that's all. Maakt verder niet uit.
Ik vind het in de Islam wel een mooi gebaar elkaar vrede toewensen!

Vrede zij ook met jou

Ja, maar dan tussen de moslim's, want ik ga ook niet buiten lopen zeggen tegen een kufar Salaam Alikoem, logisch toch,.

18-07-2008, 12:58



Citaat door el_mar:
ok, wist ik inderdaad van de hasanat, Christenen hebben dat inderdaad niet, maar ik vond het onderscheid in die topic een beetje typisch that's all. Maakt verder niet uit.
Ik vind het in de Islam wel een mooi gebaar elkaar vrede toewensen!

Vrede zij ook met jou

Daarom zeggen ze toch ook De Islam is de mooiste geloof!
Athans ik vind dat zelf ook een heel mooi geloof,
maar ik weet niet of dat ook bij jullie het geval is.

18-07-2008, 12:59

Citaat door MiiSsz_m0cr0:
Up!

Thanx voor het uppen schatje!!


18-07-2008, 16:46

Citaat door mina_undercover:
Daarom zeggen ze toch ook De Islam is de mooiste geloof!
Athans ik vind dat zelf ook een heel mooi geloof,
maar ik weet niet of dat ook bij jullie het geval is.


even off topic:

Ik vind eerlijk gezegd hele mooie kanten aan de Islam zitten.
Zo vind ik het bijv. het heel mooi hoe de verschillende activiteiten als de Salaat, Ramadan de discipline van de gelovige aanspreken. Dat doet mij beseffen dat ik ook met meer discipline met mijn geloof bezig zou moeten zijn, dat dat goed is.

Verder vind ik het heel mooi als ik op mooie wijze de Koran hoor reciteren, vind ik echt mooi om te horen. Ja ik weet het, ik ben een rare Christen
Soms probeer ik ook met een Nederlandse vertaling erbij te begrijpen wat er gereciteerd wordt.
Het doet me een beetje denken aan het Gregoriaans ( bij Christenen een hele oude manier van zingen die ook oorspronkelijk uit het Midden-Oosten of nog verder komt). Het is alsof je klanken hoort uit een ver verleden en dat vind ik mooi.
Soms zie ik met Ramadan op Salto docu's over Mekka (Hadj en Umrah) dat vind ik ook indrukwekkend mooi om te zien.

Verder vind ik een paar dingen minder mooi aan Islam, vooral de haat die ik hier lees naar niet-Moslims toe, dat zal zijn redenen wel hebben, de niet-Moslims zijn ook niet altijd lieverdjes dat besef ik ook wel, maar teksten als "Jihad tegen de Kuffaar" is niet in overeenstemming met mijn Moslimvrienden, die zijn heel anders. Ook zo'n onderscheid maken in begroeten vind ik ook onzin. Is mijn mening, maar dat moet ieder maar voor zich weten. Iedereen heeft zijn eigen invulling van zijn geloof.

Zo dat was meer tekst dan ik van plan was!

Pagina's : [1] 2 3