Bekijk volle/desktop versie : Zwangerschap & vasten



21-05-2008, 16:35
Salaam allemaal,

Ff een vraagje: Hoe zit het met het vasten tijdens de Ramadan als je zwanger bent?
Krijg je nou vrijstelling tot 40 dagen na je zwangerschap, ongeacht in welke maand je zit?
Moet je vasten no matter what?
Of krijg je alleen laatste maand(en) vrijstelling?

Uiteraard moet het ingehaald worden, dat weet ik

Alvast bedankt!

21-05-2008, 16:38


http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=396&zoek=zwanger

22-05-2008, 17:49
Wat betreft voor een vrouw die zwanger is als zij haar vasten verbreekt omdat het te zwaar is voor haarzelf zeggen de meerderheid van de geleerden:

als zij bang is voor haarzelf (dus niet alleen voor haar kindje) dan haalt ze de dagen in dat ze niet heeft gevast, omdat de regelgeving voor haar geldt als de regelgeving voor iemand die ziek is. (Imams Abu 'Hanifa, Maalik, As-Shaafi'iy en Ahmad).

Imam Maalik zegt:

een zwangere vrouw haalt de dagen in zonder 'fidjah' (voor elke dag een arme voeden).

Deze mening is ook te vinden bij de mening van Imam 'Abu Hanifa en de meningen van 'Al-ladjna addaa-imah', Sheich Ibn Baz, en Sheich Al-'Uthaymin, die zeggen dat er geen fidjah hoeft te worden gedaan, ook al is een zwangere vrouw bang voor haarzelf of voor haar embryo, of een vrouw die borstvoeding geeft aan haar kindje. Dus ze hoeven alleen de dagen in te halen en de regel geldt net als die van een zieke. Moge Allah genadig met hen zijn.

En Allah weet het beste.

hieronder in het Arabisch en Engels:

-----------------------------------------------------------------------



قال الشيخ ابن باز في مجموع الفتاو&#160 9; (15/225) :

'الحامل والمرض&#159 3; حكمهما حكم المريض ، إذا شق عليهما الصوم شرع لهما الفطر ، وعليهم&#157 5; القضاء عند القدرة على ذلك ، كالمري&#159 0; ، وذهب بعض أهل العلم إلى أنه يكفيهم&#157 5; الإطعا&#160 5; عن كل يوم : إطعام مسكين ، وهو قول ضعيف مرجوح ، والصوا&#157 6; أن عليهما القضاء كالمساف& #1585; والمري&#159 0; ؛ لقول الله عز وجل : ( فَمَنْ كَانَ مِنْكُم& #1618; مَرِيضا& #1611; أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّ& #1577;ٌ مِنْ أَيَّام& #1613; أُخَرَ ) البقرة/184' اهـ .

وقال أيضا في مجموع الفتاو&#160 9; (15/227) :

'الصواب في هذا أن على الحامل والمرض&#159 3; القضاء وما يروى عن ابن عباس وابن عمر أن على الحامل والمرض&#159 3; الإطعا&#160 5; هو قول مرجوح مخالف للأدلة الشرعي&#157 7; ، والله سبحانه يقول : ( وَمَنْ كَانَ مَرِيضا& #1611; أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّ& #1577;ٌ مِنْ أَيَّام& #1613; أُخَرَ ) البقرة/185 .

والحام&#160 4; والمرض&#159 3; تلحقان بالمري&#159 0; وليستا في حكم الشيخ الكبير العاجز بل هما في حكم المريض فتقضيا&#160 6; إذا استطاعت& #1575; ذلك ولو تأخر القضاء ' اهـ .

وجاء في فتاوى اللجنة الدائم&#157 7; (10/220) :

' إن خافت الحامل على نفسها أو جنينها من صوم رمضان أفطرت وعليها القضاء فقط ، شأنها في ذلك شأن المريض الذي لا يقوى على الصوم أو يخشى منه على نفسه مضرة ، قال الله تعالى : ( وَمَنْ كَانَ مَرِيضا& #1611; أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّ& #1577;ٌ مِنْ أَيَّام& #1613; أُخَرَ ) البقرة/185.

وكذا المرضع إذا خافت على نفسها إن أرضعت ولدها في رمضان ، أو خافت على ولدها إن صامت ولم ترضعه أفطرت وعليها القضاء فقط ' اهـ .

وجاء في 'فتاوى اللجنة الدائم&#157 7;' أيضا (10/226) :

' أما الحامل فيجب عليها الصوم حال حملها إلا إذا كانت تخشى من الصوم على نفسها أو جنينها فيرخص لها في الفطر وتقضي بعد أن تضع حملها وتطهر من النفاس . . . ولا يجزئها الإطعا&#160 5; عن الصيام ، بل لا بد من الصيام ويكفيه&#157 5; عن الإطعا&#160 5; ' اهـ .

وقال الشيخ ابن عثيمين في 'الشرح الممتع' (6/220) بعد أن ذكر اختلاف العلما&#156 9; في حكم المسأل&#157 7; ، واختار أن عليهما القضاء فقط ، قال :

' وهذا القول أرجح الأقوا&#160 4; عندي ، لأن غاية ما يكون أنهما كالمري&#159 0; والمساف& #1585; فيلزمهم& #1575; القضاء فقط ' اهـ .




Shaykh Ibn Baaz said in Majmoo’ al-Fataawa, 15/225.

Pregnant and breastfeeding women come under the same ruling as those who are sick. If it is too difficult for them to fast then it is prescribed for them not to fast, but they have to make up the fasts when they are able to do so, like those who are sick. Some of the scholars are of the view that it is sufficient for them to feed one poor person for every day they missed, but this is a weak view. The correct view is that they have to make up missed fasts, just like travelers and those who are sick, because Allaah says (interpretation of the meaning):

“but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days”

[al-Baqarah 2:184]

He also said in Majmoo’ al-Fataawa, 15/227:

The correct view concerning this matter is that pregnant and breastfeeding women have to make up the fasts, and what was narrated from Ibn ‘Abbaas and Ibn ‘Umar, that pregnant and breastfeeding women have to feed the poor instead, is a weak view that goes against the shar’i evidence. Allaah says (interpretation of the meaning):

“but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days”

[al-Baqarah 2:184]

Pregnant and breastfeeding women are likened to those who are sick, and do not come under the ruling on old men who are unable to fast. Rather they come under the ruling on those who are sick, so they should make up the fasts when they become able to do so, even if that is delayed.

It says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (10/220):

If a pregnant woman fears for herself or her foetus because of fasting in Ramadaan, she may break the fast and she only has to make up the missed fasts. In this regard she is like one who is sick and is unable to fast or fears that fasting will harm him. Allaah says (interpretation of the meaning):

“but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days”

[al-Baqarah 2:184]

Similarly if a breastfeeding woman fears for herself if she nurses her child during Ramadaan, or she fears for her child if she fasts and does not breastfeed him, then she may not fast, and she only has to make up the missed fasts.

It also says in Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah (10/226):

A pregnant woman has to fast when she is pregnant, unless she fears for herself or her foetus if she fasts, in which case she is allowed not to fast, but she has to make up the missed fasts after she gives birth and becomes pure from nifaas… it is not sufficient for her to feed a poor person instead, rather she has to fast and does not have to feed a poor person if she does that.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen said in al-Sharh al-Mumti’, 6/220, after mentioning the difference of scholarly opinion about the ruling on this matter, and expressing his preference for the view that she only has to make up the missed fasts :

This view is the most likely to be correct in my opinion, because at most they are like one who is sick or traveling, who only have to make up missed fasts.

22-05-2008, 21:24
Hmm Oke..

Dus een vrouw die borstvoeding geeft moet de dagen inhalen en mag dus geen x bedrag per dag aan de armen geven.

Ik dacht zelf dat het wel mocht.

22-05-2008, 23:17


nee zodra ze geen borstvoeding meer geeft en het wel aankan dan moet ze het gewoon inhalen...