Bekijk volle/desktop versie : Protest CU Utrecht tegen naaktfietsen



14-05-2008, 21:21
UTRECHT - De ChristenUnie in Utrecht protesteert tegen een naaktfietstocht die op 7 juni in de stad wordt gehouden.

De organisator, World Naked Bike Ride (WNBR), zegt met de naaktfietserij aandacht te willen vragen voor het milieu en de waardering en de zorg voor het lichaam.

ChristenUnieraadslid W. Rietkerk wijst erop dat het verboden is om naakt over straat te gaan. Hij omschrijft de actie als „opgefokt en decadent.” „De organisator van deze tocht wil blijkbaar zoiets erotisch als het naakt zijn gebruiken om aandacht voor een zaak te vragen die niets met naakt te maken heeft.”

Rietkerk vindt dat de organisatie met de fietstocht „oneerlijke associaties” maakt. Hij trekt een vergelijking met een omstreden tv-spotje van de SP. Daarin was een bejaarde naakte vrouw te zien. Het spotje had tot doel vermeende misstanden in de thuiszorg aan de kaak te stellen.

CDA-raadslid E. Smid wil bij de burgemeester navraag doen over de naaktfietstocht. „Als het om tien fietsers gaat, wil ik er niet te veel aandacht aan besteden. Mochten er bijvoorbeeld 500 mensen naakt door Utrecht fietsen, dan vraag ik me af in hoeverre de openbare orde en zedelijkheid worden verstoord.”

In 2004 zorgde een naaktfietstocht in Apeldoorn voor commotie. De politie greep toen in en sommeerde de deelnemers hun kleren aan te trekken.

Niet alleen in Utrecht gaan mensen bloot op de pedalen. In meer dan vijftig steden in twintig landen over de hele wereld demonstreren deelnemers voor een positieve houding naar lijf en milieu. „Maar deelnemers mogen zo bloot gaan als ze zelf durven”, aldus de WNBR.
Klik hier!

14-05-2008, 21:27


de moraalridders zijn weer onder ons - wat zeg ik? ze staan boven ons, zelfs.

14-05-2008, 21:30
mmmm, ik herinner me een uitspraak van Jezus in het Thomas evangelie;

"Indien je naakt en barrevoets bent, en je handen ten hemel spreid, en durft te zeggen, "ik ben een kind van de Levende" , dán ben je in het Koninkrijk Gods!

Overigens heeft de profeet Jeremia ook eens 7 jaar lang naakt gelopen als teken van protest.
De Christen Unie zou eens beter het Oude Testament moeten lezen, ipv moraalridders te wilen wezen.

14-05-2008, 21:31
nou, A. da's toevallig? gebruiken we toch onafhankelijk hetzelfde woord?

Maar idd, als het nou een dorpje in de Bible-belt was....maar Utreg..........?