Bekijk volle/desktop versie : Vlees met barqok



14-05-2008, 10:49
Salam dames,

wie kan me helpen aan het recept van vlees met barqok en looz? je weet wel hoe het op feesten wordt gemaakt??
Ik heb verschillende recepten gevonden maar ze verschillen allemaal!!!

wie kan me helpen?? heb het voor vrijdag nodig!!!
pleazzz help me...

shoukran...

14-05-2008, 13:34


Wa alaikoem salam,

Iedereen maakt het op z'n eigen manier meid, daarom zijn er zoveel verschillden recepten.

14-05-2008, 13:34
Zie insaan_3aadi's topic.

14-05-2008, 14:27
hallo,ik maak het zo......ik marineer eerst het vlees met zwarte peper

saffraan poederen saffraan draadjes,gemberpoeder dit laat ik ongeveer een hele ochtend staan.
daarna pak ik een pan doe er olijfolie en zonnebloemolie beetje meer.
dan bak het even aan en dan doe ik ongeveer drie knoflook teentjes
en vier uien gesnipperd.
en dan derekt water erbij tot het vlees onder staat.
en danheb ik halve bosje kosbar en maknouz......peterselie
dat doe ik erbij en laten op een zacht vuurtje koken.

als het vlees gaar is dan pak je het uit de pan doe je het in schaal en dan in de oven om mooi bruin te worden.de saus laat je indikken.
ik zeef de saus altijd en dan opdienen maar.
ik hoop dat je het begrijpt het is heel lekker ik heb het nog laatst gemaakt de bord kwam leeg terug zo lekker vonden ze het.

15-05-2008, 22:11


- Vlees
- Uien
- Tomaat
- Knoflook
- Peterselie (liefst verse)
- Blokje Knorr
- Zout, peper, safraan, rode paprikapoeder, gember, kaneel
- Olijfolie en gewone Olie

Bak het vlees (ik gebruik kleine brokjes omdat dit sneller kookt) in een beetje olijfolie en gewone olie aan en versnipper daarna de uien en snij de tomaat in hele kleine stukjes. Doe dan de geperste/geraspte knoflook en de peterselie erbij die je zeer fijn gesneden hebt en laat dit even bakken. Dan doe je de kruiden en Knorr erbij (gebruik wel veel kaneel omdat dit een lekkere smaak geeft). Hutsel dit door elkaar heen en doe er dan een klein bekertje water bij en laat dit eventjes op hoog vuur (zonder deksel) goed intrekken. Daarna de deksel er op en op laag vuur laten koken (wel iedere keer het water in de gaten houden!).

De pruimen maak ik als volgt klaar:
Doe de pruimen in een pannetje met boter (wel een flinke klont boter) en roer ze op laag vuur door elkaar heen. Dan doe je er suiker (kristalsuiker) en kaneel doorheen en een bekertje water. Laat dit op laag vuur bakken en roer regelmatig door. Binnen een paar minuten zijn ze lekker zacht en smeuig.

Wanneer ik vlees opdien doe ik eerst een beetje jus op het bord alvorens ik het vlees erop leg. Dan leg ik het vlees erop en dan de pruimen verspreid over het vlees. Als laatste strooi ik er een klein beetje sesamzaad overheen (vind ik altijd wel gezellig staan, maar het hoeft niet).

Je kunt ook eieren koken in water en deze samen met de pruimen op het vlees presenteren...het is maar hoe je het wilt.

Succes!!

15-05-2008, 22:30
ik zie dat jullie knoflook gebruiken voor barqoq?
ik zou het eerder gebruiken voor pittige zoute gerechten
bargoq is toch best een zoetgekruid gerecht.
ui is eigelijk wel genoeg.

en paprika poeder laat ik ook achterwege.
ik heb altijd geleerd dat het geel moet zijn met een tikkeltje kaneel.
blokje knorr, beetje zout, gepureerde tomaat,zwarte peper,koriander,peterselie,safraan 3or en een safraan van een zakje, lekker royaal olieen dan op een zacht vuurtje laten pruttelen.

tips_als je je sausje op je bord serveert, zeef het dan een beetje. ziet er lekkerder en netter uit.

barqoq kun je versieren met sesam
daar kun je heel mooi versierding van maken, eventueel gekookte dan gebakken amandelen boven op.

17-05-2008, 01:23
ik kruid het vlees direct nadat ik het in de pan heb geplaatst ik kruid het eerst voor de helft en laterr haverwege weer een keer,als je alles in een keer doet brand de kruiden onderin de pan.

ik zet het vlees voor zn uur of langer te pruttelen als je veeel vlees heb dan .
er komt vet vocht vrij en daardoor kookt het beter, eventueel een scheutje water. niet teveel.
op een zacht vuurtje laten koken.