Bekijk volle/desktop versie : Moslimomroep zou kans van slagen hebben



26-12-2003, 17:25
Moslimomroep zou kans van slagen hebben
Bron: De Volkskrant
De Nederlandse Moslim Omroep (NMO) zou een aanzienlijke kans maken om een C-status te verwerven, dat blijkt uit de enquête die de Volkskrant onder jonge moslims hield, en waarover het ANP al eerder berichtte. Van de ondervraagden zegt 19% een financiële bijdrage over te hebben voor meer islamitische programma's op de Nederlandse televisie. Omgerekend naar het aantal moslims in Nederland zouden die 19% veel meer potentiële leden zijn dan de 50.000 die de NMO nodig heeft om een aspirant-C-status te krijgen.

De NMO heeft sinds 9 juni 2000 een uitzendlicentie. Die licentie is verleend op basis van artikel 39f van de mediawet. Dat artikel bepaalt dat kleine levensbeschouwelijke omroepen recht hebben op zendtijd zonder dat zij leden hoeven te hebben. Onder artikel 39f vallen naast de NMO onder meer omroepen als de IKON, het Humanistisch Verbond en BOS (Boeddistische Omroep Stichting). Al die omroepen hebben recht op een paar uur zendtijd per week. Vooralsnog heeft de NMO geen concrete plannen om een publieke omroep met leden te worden.

Uit de enquête blijkt verder dat 39% van de moslims bij verkiezingen op een Moslimpartij zou stemmen, mocht die er zijn. Ruim 17% geeft aan dat zeker niet te zullen doen. Volgens maar 4% van de ondervraagde moslims doet politiek Den Haag genoeg voor de islamitische medemens. Een ruime meerderheid (54%) stelt dat politieke partijen niet genoeg opkomen voor de belangen van moslims.

Van de moslims in Nederland voelt 38% zich geaccepteerd door Nederlanders, 30% voelt zich niet geaccepteerd. Ruim 25% van de Nederlandse moslims heeft enkel vriendschappen met andere moslims; 46% heeft een vriendenkring die voor het overgrote deel islamitisch is. Ruim 25% geeft aan dat sommige vrienden moslim zijn en de rest niet. Bijna de helft van alle moslims meent dat islamitisch onderwijs goed is voor de intgratie, een minderheid van 8% vindt het juist slecht voor de integratie.

26-12-2003, 18:47


Hoog tijd voor een eigen islamitische zuil, met een eigen omroep, eigen partij en eigen scholen.

Dit bedoel ik positief.

26-12-2003, 23:15
Een tijdje geleden werd er hier geroepen dat de NMO maar helemaal van de buis moest verdwijnen, de onderwerpen zouden niet over de islam gaan.

En nu lees ik dit...

Wat mij betreft mag de NMO blijven, met het liefst meer zendtijd.

28-12-2003, 11:45
Tuurlijk doet de NMO goed werk dus van mij mogen ze ook meer zendtijd maar door een goede digitale schotel (tweekops) kun je al zoveel arabische zenders krijgen dat je al niet weet wanneer en waar je na kijkt.

Dan zou ik wel graag wat meer arabische moderne en natuurlijk klassieke muziek op de tv willen horen ook de koranzingers hebben zeer mooie stukken waar je warm van binnen van wordt.

29-12-2003, 03:22



Citaat:
Origineel gepost door gaviel
Tuurlijk doet de NMO goed werk dus van mij mogen ze ook meer zendtijd maar door een goede digitale schotel (tweekops) kun je al zoveel arabische zenders krijgen dat je al niet weet wanneer en waar je na kijkt.

Dan zou ik wel graag wat meer arabische moderne en natuurlijk klassieke muziek op de tv willen horen ook de koranzingers hebben zeer mooie stukken waar je warm van binnen van wordt.
Dat is natuurlijk ook direct het probleem van de NMO. Jij wilt arabische muziek, maar het is geen arabische omroep, maar een moslimomroep. Als je uitgaat van 1 mailjard moslims inde wereld, dan is slechts 20% arabisch, Het overgrote deel is, Indiaas, Perisch, Indo, en verder Europees en Amerikaans. Onderschat het aantal moslims in de VS niet, dat zijn er ook zo'n 13 miljoen...

Het lijkt mij moeilijk de cuturele diversiteit een stem te geven. De directeur van de NMO is bvb Surinaams. Daarnaast heb je veel verschillen tussen moslims. Ga maar na, n Nederland zijn vier christelijke omroepen (in meerdere omf mindere mate) EO, NCRV, KRO, VPRO...

29-12-2003, 03:30
De Nmo heeft het Intern nu heel zwaar !

Rake klappen vallen er nu !

(De dieven komen boven water)

Will be Continued

29-12-2003, 03:47
Ach, is het wel eens anders geweest bij de NMO...

Die Frank Williams is natuurlijk met recht een flapdrol. Ik heb hem tijdens mijn opleiding wel eens geïnterviewd: en hij maar beweren dat het prima ging om verschillende culturen te vertegenwoordigen. Alsof ik gek was...ff wat geïnformeerd 'aan de andere kant' en het blikt gewoon dat het bijna onmogelijk is die verschillende culturen samen te voegen. En dan heb je het nog niet eens over de islam...

29-12-2003, 04:36
het is altijd zakkenvullerij geweest bij de NMO

wat dacht je van geld wat voor de NMO bestemd is
dat naar een andere zender ging.
(laat ik maar niet zeggen welke zender anders zijn de rapen weer gaar heiro )
En dit is geen onzin, Ik hoop dat de waarheid boven water komt

29-12-2003, 07:56
Het hele publieke stel moet afgeschaft worden: het is volledig uit de tijd: staattelevisie. Ik wil hier als belastingbetaler niet aan meebetalen. Eigen broek ophouden voor alle omroepen: ook de NMO of een nieuw op te richten moslimomroep.