Bekijk volle/desktop versie : 'Oemdat oel-Ahkaam: Hadieth 65



Pagina's : [1] 2 3

10-05-2008, 16:03
'Oemdat oel-Ahkaam: Hadieth 65

Uitleg hadieth 65:

[SIZE="4"][SIZE="4"]عَنْ عَبْدِ الله بْنِ عُمَرَ رضي الله عَنْهُم& #1614;ا : أنَّ رَسُول&#161 4; الله صلى الله عليه وسلم كَانَ يُسَبِّ& #1581;ُ عَلَى ظَهْرِ رَاحِلَ& #1578;ِهِ حَيْث كَانَ وجْهُهُ& #1548; يومئ برأسه، وَكَان&#161 4; ابن عُمَرَ يَفعَلُ& #1607;ُ.
وفي رواية: كَانَ يُوتِر&#161 5; عَلى بَعِيرِ& #1607;ِ. ولـ ' مسلم ': غَيْر أنّهُ لا يُصَلى عَلَيْه& #1614;ا الْمَكْ& #1578;ُوبَةَ. وللبخار& #1610; ' إلا الْفَرَ& #1575;ئِضَ '.[/SIZE] [/SIZE]

De Qiblah van de moslims is de Ka'bah. De Qiblah staat voor de richting waarnaar zij zich moeten wenden tijdens het verrichten van het gebed.

Allah heeft het zich wenden daar naartoe verplicht gesteld in het tweede jaar van al-Hidjrah. Daarvóór bad de Profeet , voor de duur van 15 maanden, richting Bayt ul-Maqdis te Jeruzalem. En deze wijziging van de qiblah wordt bekend gemaakt in soerat al-Baqarah, vers nummer 144:

[SIZE="4"]قَدْ نَرَى تَقَلُّ& #1576;َ وَجْهِك& #1614; فِي السَّمَ& #1575;ء فَلَنُو& #1614;لِّيَن&# 1617;َكَ قِبْلَة& #1611; تَرْضَا& #1607;َا فَوَلّ&#161 6; وَجْهَك& #1614; شَطْرَ الْمَسْ& #1580;ِدِ الْحَرَ& #1575;مِ وَحَيْث& #1615; مَا كُنتُم&#161 8; فَوَلُّ& #1608;اْ وُجُوِه& #1614;كُمْ شَطْرَه& #1615;[/SIZE]

“Waarlijk, Wij hebben gezien hoe jouw gezicht zich voortdurend tot de hemel wendde, daarom wenden Wij jou (nu) naar een qiblah die jou welgevallig is. Wend jouw gezicht in de richting van de Masjid al-Haraam (de Gewijde Moskee te Mekkah). En waar jullie je ook bevinden (en de salaat gaan verrichten), wendt jullie gezichten in de richting ervan.”
(soerat al-Baqarah: 144)


Het zich wenden tot de Qiblah tijdens het verrichten van het gebed, behoort tot de voorwaarden (shoeroet) van het verrichten van het gebed. Wanneer men niet aan deze voorwaarde voldoet, dan is het gebed ook niet correct. Behalve natuurlijk, wanneer men daartoe niet in staat is. Maar daar zullen wij later in dit artikel meer toelichting aan geven inshaAllah.

De eerste overlevering die wij onder de loep zullen nemen, is de overlevering van 'Abdoellah ibnoe cOmar (moge Allah hen beiden welgevallig zijn), die terug te vinden is in Sahieh al-Boekhaari. Daarin staat dat de Profeet het aanbevolen gebed plachte te verrichten, terwijl hij op zijn rijdier zat. Dus zodoende ook niet met zijn gezicht naar de Qiblah was gericht. En hij plachte tijdens het verrichten van dit gebed, zijn hoofd naar beneden te brengen.

In een overlevering van Moeslim wordt te kennen gegeven dat de Profeet dit alleen deed in geval van een aanbevolen gebed. Hij plachte het verplichte gebed niet op zijn rijdier te verrichten.

Het behoort tot de Wijsheid van Allah dat Hij de wijze van de aanbevolen daden van aanbidding, die Hij naast de verplichte daden van aanbidding heeft voorgeschreven, enigszins heeft versoepeld in vergelijking met de verplichte daden van aanbidding. Dit zodat het makkelijker is voor de mensen om met deze aanbevolen daden van aanbidding te komen. En in deze overlevering zien wij hier dus een voorbeeld van.

Zo vertelt 'Abdoellah ibnoe 'Omar dat de Profeet het aanbevolen gebed verrichtte, terwijl hij op zijn rijdier zat. Ook voegde hij daaraan toe, dat de Profeet (vrede zij met hem) niet met zijn gezicht gericht was naar de Qiblah. Tevens sloeg hij tijdens de Roekoe' en de Soedjoed alleen zijn hoofd te neer. Dit deed hij alleen in het geval van een aanbevolen gebed. Als het ging om een verplicht gebed, dan verrichtte de Profeet dit zoals het hoort.



[SIZE="4"]Leerstellingen van deze overlevering:[/SIZE]

1. Dat het toegestaan is om tijdens het reizen een Soennah gebed te verrichten, behalve de soenan gebeden die verbonden zijn aan een verplicht gebed, zoals raakibat adh-Dhohr, al-Maghrib en al-'Ishaa’. En het behoort tot de Soennah om de soenan van deze laatstgenoemde gebeden, oftewel rawaatib, niet te verrichten tijdens het reizen. Andere soenan mogen gerust verricht worden.

2. Degene die de intentie heeft om een aanbevolen gebed te verrichten tijdens het reizen, hoeft zich niet perse te richten naar de Qiblah en hij hoeft tijdens Roekoe' en Soedjoed slechts zijn hoofd iets te neer te slaan.

3. Het is toegestaan om de aanbevolen gebeden, waaronder ook al-Witr, op je rijdier te verrichten tijdens het reizen.

4. Het is niet toegestaan om de verplichte gebeden op je rijdier te verrichten.

5. De uitgestrektheid van de Genade van Allah de Verhevene, aangezien Hij de aanbevolen daden van aanbidding enigszins heeft versoepeld om het verrichten ervan makkelijker te maken voor de mensen.

10-05-2008, 19:01


UPPPP!! Jazak Allahu khayran!!

10-05-2008, 19:02

Citaat door m_angel:
UPPPP!! Jazak Allahu khayran!!

Wa ieyaaki sis

Iwa is lang geleden hé

10-05-2008, 19:28

Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Wa ieyaaki sis

Iwa is lang geleden hé

ja man! (Gister!:hihi

10-05-2008, 19:32



Citaat door m_angel:
ja man! (Gister!:hihi

Sry, ik ben kort van geheugen de laatste tijd


10-05-2008, 19:40

Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Sry, ik ben kort van geheugen de laatste tijd


Gekkerd! Ze zijn niet leuk...ik had nog gereageerd bij die kortebroek topic maar ze zijn saai

10-05-2008, 19:42

Citaat door m_angel:
Gekkerd! Ze zijn niet leuk...ik had nog gereageerd bij die kortebroek topic maar ze zijn saai

Aaah juist, die sukkelaars die geen smaak hadden



10-05-2008, 19:46

Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Aaah juist, die sukkelaars die geen smaak hadden



juist! Ik d8 al dat ik de gekke was!

10-05-2008, 19:46

Citaat door m_angel:
juist! Ik d8 al dat ik de gekke was!

Marokkanen en mode

10-05-2008, 19:51

Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Marokkanen en mode

msaken

10-05-2008, 20:12

Citaat door mocroroosje15:
Om welk redenen werd de gebedsrichting veranderd van Jeruzalem naar Mekka? Men zegt om de hypocrieten van de ware gelovigen te onderscheiden, maar ik denk niet dat dit dé werkelijke reden is.

Who cares?

10-05-2008, 20:15

Citaat door mocroroosje15:
Om welk redenen werd de gebedsrichting veranderd van Jeruzalem naar Mekka? Men zegt om de hypocrieten van de ware gelovigen te onderscheiden, maar ik denk niet dat dit dé werkelijke reden is.


Wat joden denken hé kan den hoogste boom in lieve schat

10-05-2008, 20:19



Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Aldus een jodin
Wat joden denken hé kan den hoogste boom in lieve schat

Hoogste berg op en dan draf vallen in de diepste put en daar verbrand worden.

10-05-2008, 20:25

Citaat door m_angel:
Hoogste berg op en dan draf vallen in de diepste put en daar verbrand worden.

Zoiets ja

10-05-2008, 20:27

Citaat door mocroroosje15:
Serieus, wat is de reden van de gebedsrichtingwijziging? Vind het echt zonde dat het niet meer Jeruzalem is gebleven.....




soubhanalah.....de reden daar van om jouw zelfde gevoel aan de joden van toen te geven !!! soubhanalah deze gevoel hebben jullie nog steeds !!

ewa alhamdoelilah dat we naar mekka bidden wat onze vader ibrahim en ismael bouwden !!

Pagina's : [1] 2 3