Bekijk volle/desktop versie : hoe moet ik bidden



10-05-2008, 09:29
Hallo mensen,

ik wil graag bidden op de juiste manier ik probeer het wel maar weet eigenlijk niet hoe het precies moet wie o wie kan mij vertellen hoe het precies moet ik weet wel hoe je wast. en weet iemand misschien een site of een link waar ik ook wat meer soerats kan leren.

reuze dank alvast llueve

10-05-2008, 09:35


ja natuurlijk vraag maar

10-05-2008, 10:10
Hoe leer ik bidden ?

Als eerste, leer de wassing : http://www.risallah.com/islam/gebed.php?g=leer_woedoe

Wanneer je voor Allah staat moet je rein (schoon) zijn, als jij een afspraak met een koning zou hebben zou je ook schoon voor hem staan toch?
Nou Allah is de Koning der Werelden en der Hemelen, dus voor Hem moet je
rein zijn als je Hem aanbid.


Stap 1 Het Gebed beginnen

2 x Allâhoe Akbar
1 x Asjhadoe La Ilâha Ill Allâh wa Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah
1 x Hayâ 'allâ Salâh, Hayâ 'allal Falâh
2 x Qad qamatis salâh
2 x Allâhoe Akbar
1 x La Ilâha Ill Allah

Men heft beide handen op tot aan de oren en zegt: Allahou Akbar

Het is belangrijk dat je het uitspreekt als twee woorden: Allahoe - Akbar, je mag het dus niet uitspreken als een woord aan elkaar (dus niet Allahoewakbar).


Stap 2 As-Sana & Koran recitatie

Het gebed is begonnen, men staat nu in de stand die Qijam genoemd wordt. In deze stand worden drie verschillende gebeden gereciteerd:
1. As-Sana (lofprijzing van Allah)

Soebhanaka Allahoema wa bihamdik wa tabaraka asmoek wa Ta'ala djadoek wa la ilaha ghairoek (Heilig bent U, o Allah, en lof zij U, en gezegend is Uw naam en hoog is Uw roem, er is geen god behalve U)

A'oedoe billahi minasj sjaitaani radjiem (ik zoek mijn toevlucht bij Allah tegen het kwade van Satan de vervloekte)

2. Nu reciteren we het eerste hoofdstuk (Surah) uit de Koran, Al-Fatiha:

Surah Al-Fatiha: Uitspraak in het Arabisch
1. Bismillahi ahraman arahim
2. Alhamdu lillahi rabbi al-'alamien
3. Arahman arahim
4. Maliki yawmi-din
5. Iyaka na'buddu wa iyaka nasta'in
6. Ihdina-sirata al-mustaqim
7. Sirata-ladina an'amta 'alayhim ghayril ma'dubi 'alayhim wa ladali amin

3. Nu reciteren we een ander hoofdstuk uit de Koran

Bijvoorbeeld :

1. Bismillahi arahman arahim
2. Qul huwa Allahu ahad
3. Allahu ssamad
4. Lam yalid walam youlad
5. Walam yakun lahukufu an ahad

Meer korte verzen op : http://www.risallah.com/koran/index.php?k=verzen
( let op verzen mogen alleen in het arabisch!)


Stap 3 Roekoe (buiging)

Gelijk na de laatste recitatie buigen we ons naar de gebogen houding met de woorden:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Nu bevinden we ons in Roekoe, in deze positie zeggen we drie maal:

3x

Soebhana rabbi-al 'adiem
(Heilig is mijn Heer de grote!)

Vervolgens gaan we terug naar de staande houding (Qijam) met de woorden:

Sami allahoe liman hamidah
(Allah verhoort hem, die Hem looft)


Stap 4 Staande houding

In deze positie zeggen we:

Rabbana wa lakal hamd
(Onze Heer, alle lof zij U)

Vanaf de staande positie gaan we naar de Sadjdah. Terwijl we dit doen zeggen we:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)


Stap 5 Sadjdah (knielende houding)

In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:

3x
Soebhana rabbi-al a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)

Tijdens deze houding mogen je ellebogen niet de grond raken.

Vervolgens zeggen we:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en nemen de zittende houding aan.


Stap 6 Zittende houding

Hierin zeggen we:

Rabbi Eghfirli warh'amnie
(O mijn Heer! Vergeef me en heb genade met mij)

We zeggen weer:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

en gaan terug naar de Sadjdah (knielende houding)


Stap 7 Sadjdah (knielende houding)

In de Sadjdah houding zeggen we drie keer:

3x
Soebhana rabbi-al a'la
(Heilig is mijn Heer, de allerhoogste)


Stap 8 Meerdere Rak'aht

Let op !

Tot zover de eerste Rak'ah. Wanneer men meerdere Rak'aht moet doen, gaat men weer staan in de Qijam (staande) houding en zegt:

Allahoe Akbar
(Allah is de grootste)

Vervolgens moeten de stappen 2 (vanaf punt 2, punt 1 zeg je alleen aan het begin van ieder gebed) tot en met stap 7 herhaald worden. Als men alle Rak'aht heeft gehad gaat men verder met stap 9.


Stap 9 At-asjah-hoed

Na iedere 2 Rak'aht dient de At-asjah-hoed te worden opgezegd. Dit doet men in de zittende houding. Men legt de linkerhand plat op het been en maakt van de rechterhand aan vuist en steekt de wijsvinger uit. Al op een neer bewegend van de wijswinger zegt men het volgende:


At-asjah-hoed ( na elke 2 rak'aht ) !!!!!! ( uitspraak alleen arabisch!!)


1.

At ta hijatoe lillahi was-salawatoe wa tajjibatoe
(Alle aanbidding in woorden, daden en bezittingen weergegeven komt Allah toe)
2.

Assalamoe alaika ajoehan nabi-oe
(Vrede zij met U, O Profeet)
3.

Wa rahmatoelahi wa barakatoehoe
(En de genade van Allah en Zijn zegeningen)
4.

Assalamoe alaina wa 'ala 'ibadilla-hi-salihiena
(Vrede zij met ons, en met de ware dienaren van Allah)
5.

Ashadoe ella Ilaha Illa Allah
(Ik getuig dat er geen god is dan Allah)
6.

Wa ashadoe anna Mohammadan ‘abdoehoe wa rasoeloeh
(En ik getuig dat Mohammed zijn dienaar en boodschapper is)

2de deel

Allâhoemma salli'alâ Moehammad wa 'alâ âli Moehammad, Kamâ salleyta 'ala Ibrâhîm wa 'alâ âli Ibrâhîm innaka hamîedoen madjîed wa bâriek 'alâ Moehammad wa'alâ âli Moehammad Kamâ bârakta 'alâ Ibrâhîm wa 'alâ âli Ibrâhîm innaka hamîedoen madjîed


Stap 10 Tasliem (de vredeswens)

bij ieder mens zijn constant twee engelen aanwezig die alle daden vanaf de geboorte tot aan de dood optekenen. Allah leert ons dat niets hen ontgaat. Zij schrijven het levensboek van de mens tot aan het kleinste detail. Het boek zal als getuige dienen in het hiernamaals op de Dag des Oordeels, en ieder mens die op aarde heeft geleefd zal zijn levensboek kunnen lezen. Bij de afsluiting van het gebed worden deze engelen dan ook begroet

Men wendt eerst het hoofd naar rechts en zegt tegen de engel aan de rechterkant:

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah
(Vrede zij met U en de genade van Allah)

Dan wendt men het hoofd naar links en zegt tegen de andere engel:

Assalamoe alaikoem wa rahmatoellah (Met dank aan PrinceMysterio!)
(Vrede zij met U en de genade van Allah)

El gair insha'Allah!

10-05-2008, 11:06
ik ken een video waar ze het voordoen ff zoeken voor je

10-05-2008, 11:07


http://www.arabacademy.com/prayers_tashahhud_e.htm

10-05-2008, 11:20

Citaat door Refkih:
ze roept maar wat, ze wil niet bidden

oordelen over iemand is verboden in de islam Je moet haar juist nu stimuleren, ze wil in ieder geval de 1e stap nemen, aan ons de moslims is het juist om haar nu op te vangen.

12-05-2008, 21:21

Citaat door m_e_h_m_e_t:
Illueve is exact hetzelfde als wat R achida heeft staan alleen zie je hier afbeeldingen http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1723743

refkih mijn vraag aan jou, waarom die vragen?



dank je zeer mijn dank is groot lleuve

12-05-2008, 21:22

Citaat door .:Nadia:.:
http://www.arabacademy.com/prayers_tashahhud_e.htm



dank je wel ik heb zelf ook veel gegoogled en kwam ook op een site alhamdoelilah genaamd nogmaals mijn dank is groot llueve

12-05-2008, 21:29

Citaat door Refkih:
ik vroeg wat haar afkomst is:

dit omdat ze soerrats wil leren.
en ik op deze manier kan inschatten welke quran recitaties het beste zullen zijn voor haar. als ze nederlands is, zul je een heel slome recitatie kunnen geven.

haar leeftijd:

als ze al in de 20 is of bijna 20, wil ik graag weten wat haar van het bidden heeft weerhouden tot heden.

enne als ze geen marokkaanse is, de reden:

als ze het voor een jongen doet, wil ik haar dat afraden



oordeel niet over me want je kent me niet wat ik ben van afkomst en hoe oud ik ben doet er niet aan toe als iemand om hulp vraagt help je diegene ik zou er niet om vragen als ik wist hoe ik moest bidde.
waarom ik nu pas ga bidden gaat jou ook niets aan die verantwoording keg ik alleen aan god af. ik oordeel ook niet over jou of over een ander je hebt me zeer diep gekwets door te zeggen dat ik zomaar iets roep ik ben nl zelf gaan googlen en heb site gevonden waar het op omschreven werd zonder eerst mijn te verantwoorden of vragen te beantwoorden dus als je een goede moslim bent oordeel dan niet over mensen daarvoor hebben we Allah.

En bidden doet men alleen voorzichzelf en god

ghair insallah llueve

12-05-2008, 21:55

Citaat door Refkih:
ik schaam me diep, mijn oprechte excuses



sorry maar ze heeft groot gelijk ,je hebt niet te oordelen over andere mensen ,het enige wat je mag doen is mensen helpen als ze dat vragen ,zelf al doen ze dat voor een andere jongen dan nog heb jij het recht niet om dat af te gaan raden ,je bent Allah niet en je weet ook niet wat de reden is ,mss gaat zelf die persoon nog de beste moslim of moslima worden ,maar jij wil dan nog redens gaan zoeken ,als mensen een stap naar islam zetten help hun dan en begin nooit redens of uitleg of ... te zoeken ,voor zo een zaken zal je later voor Allah uitleg mogen geven !!!