Bekijk volle/desktop versie : Staatssecretaris Bussemaker is boos.



09-05-2008, 10:15
Staatssecretaris noemt beschuldiging van ’multiculturele geschiedvervalsing’ van de zotte

Staatssecretaris Bussemaker is boos. Alsof ze heeft gezegd dat Marokkanen een heldenrol speelden tijdens de bevrijding. Nee, ze pleit alleen voor een mondiaal perspectief.

Op 4 mei deed staatssecretaris Bussemaker van vws mee aan een discussie in een uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep. Thema: de rol van allochtonen bij de bevrijding van Europa. Een dag later vroeg Martin Bosma, Kamerlid van de Partij voor de Vrijheid, een spoeddebat aan. Bussemaker zou hebben gezegd dat op pabo’s les gegeven moet worden over de rol van allochtonen in de Tweede Wereldoorlog. De staatssecretaris maakt zich volgens Bosma schuldig aan multiculturele geschiedvervalsing. „De rol van allochtonen tijdens de oorlog is te verwaarlozen, maar de PvdA wil die rol nu opkloppen om haar islamitische achterban te paaien. Dit is onderwijs inzetten voor het linkse populisme gericht op de moslimstem.”

In Trouw deed Ronald Sörensen, fractieleider van Leefbaar Rotterdam, het gisteren nog eens dunnetjes over. Gek. Wie de uitzending van de Moslim Omroep terugziet via uitzendinggemist, kan constateren dat Bussemaker de uitspraken die aan haar worden toegeschreven, nooit heeft gedaan.

Bussemaker: „Het was een beetje de insteek van de discussieleider zelf om de rol van individuele Marokkanen bij de bevrijding van Europa naar voren te halen. Zo liet hij in een reportage zien welke rol zijn eigen opa had gespeeld. Ook kwam opnieuw aan de orde dat er in Zeeland negentien Marokkanen begraven liggen die tijdens de oorlog zijn gesneuveld. Maar het is van de zotte dat ik zou hebben gezegd dat Nederland door de Marokkanen is bevrijd. Wie mij dat in de mond legt, heeft bewust niet willen luisteren. Sörensen schrijft mijn uitspraken ten onrechte ook nog toe aan mijn speech op 4 mei tijdens de herdenking op de Dam.”

De inbreng van de staatssecretaris tijdens de (eerder opgenomen) uitzending op 4 mei was een heel andere. Bussemaker: „Ik heb gezegd dat het in de oorlog niet alleen draaide om de bezetting van Nederland of Europa. Het was een wereldoorlog, met de nadruk op wereld. In zijn ingezonden stuk in Trouw kijkt Sörenson heel traditioneel vanuit het perspectief van Nederland naar die oorlog.

Maar er wonen hier vele allochtonen. Willen we in de toekomst samen met hen de doden herdenken en de bevrijding vieren, dan zullen we bereid moeten zijn ook vanuit wereldperspectief naar die oorlog te kijken.

Wat is er gebeurd in de landen van herkomst van al diegenen die nu in Nederland wonen? Ik heb het over de landen rond de Middellandse Zee, Oost-Europa, Nederlands-Indië, Suriname en de Nederlandse Antillen. Welke betekenis heeft de oorlog voor de mensen die uit die landen stammen en nu hier wonen? Natuurlijk, bij de herdenking hoort de holocaust in Europa voorop te blijven staan. Maar wil je er ook in de toekomst een gezamenlijke herdenking van maken, dan moet je het wereldperspectief erbij betrekken.”

Het Niod onderzoekt dat nu. Bussemaker: „Er zullen niet alleen heldendaden tevoorschijn komen, maar ook minder flatteuze zaken. Het onderzoek is overigens niet mijn initiatief, maar van het Niod. We gaan kijken of onderdelen vertaald kunnen worden naar lesmateriaal voor pabo-studenten. Bij de overdracht van wat er tijdens de oorlog is gebeurd, spelen zij immers een belangrijke rol.”

http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland/article984102.ece/Bussemaker_kwaad_over_aantijgingen

09-05-2008, 10:33


En nu hebben de PVV en Sörensen het weer gedaan.

Dit was toch echt het artikel op de Trouw-site:

Laatste nieuws (Novum/ANP) | laatste nieuws | 04-05-2008 18:01

Bussemaker wijst op rol allochtonen bij bevrijding

(Novum) - Scholen moeten meer aandacht schenken aan de rol die allochtonen in Nederland speelden bij de bevrijding van de nazi's. Dat heeft staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Jet Bussemaker (PvdA) zondag gezegd in een gesprek bij de Nederlandse Moslim Omroep.

De bewindsvrouw wil dat pabo-studenten meer leren over de rol van allochtonen. Zodra zij zelf voor de klas staan, kunnen ze daar dan over vertellen. Naast de geallieerden waren bijvoorbeeld ook Marokkanen, Algerijnen, Surinamers en Antillianen bij de bevrijding van Nederland betrokken.

In Zeeland heeft een groep Marokkanen nog verzet geboden tegen de Duitsers. Het idee om voor dit soort zaken meer aandacht te geven is volgens een woordvoerder van Bussemaker vorig jaar gelanceerd. Samen met het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) wordt nu gewerkt aan een lespakket.

Het NIOD doet een basisonderzoek naar wat allochtonen zoal hebben betekend tijdens de oorlog. De resultaten daarvan worden in oktober verwacht. Dan kan het werk aan het lespakket zelf beginnen.

http://www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieuws/article980818.ece/Bussemaker_wijst_op_rol_allochtonen_bij_bevrijding

Kun je tegenwoordig zelfs niet meer geloven wat er in kwaliteits-kranten staat?