Bekijk volle/desktop versie : Allochtonen hebben vaker bezwaren tegen orgaandonatie



Pagina's : [1] 2 3

07-05-2008, 17:56
Allochtonen hebben vaker bezwaren tegen orgaandonatie

Gemiddeld is één op de acht patiënten op de wachtlijsten voor orgaandonatie van allochtone afkomst. Het aantal allochtonen dat na zijn overlijden organen wegschenkt, bedraagt echter maximaal één procent. Religieuze redenen en een gebrek aan integratie liggen aan de basis van dit verschil, schrijft het medische weekblad de Huisarts.

Iedereen donor
De wetgeving op orgaandonatie maakt van elke Belg een donor, maar in praktijk vragen artsen altijd de toestemming van de familie vooraleer ze de organen van een overleden patiënt wegnemen. Wanneer die weigert, kiezen de artsen er uit ethische overwegingen voor om niet over te gaan tot orgaandonatie.

Geloof speelt een rol
De bereidheid tot orgaandonatie verschilt bij verschillende geloofsgemeenschappen. Bij moslims, joden en hindoes bestaat er een duidelijke discrepantie tussen het beperktere aantal donoren en het aantal mensen op de wachtlijst voor een orgaan.

Ook de integratie van een geloofsgemeenschap lijkt een rol te spelen. Zo ligt het percentage weigeringen a priori veel hoger in sterk besloten gemeenschappen, zoals bepaalde joodse gemeenschappen, dan bij de islamitische gemeenschap. Het valt wel minder op, omdat zij vooraf laten registreren dat ze orgaandonatie weigeren. Bij moslims gaat het eerder om een weigering wanneer het probleem zich stelt.

Begrafenissen
Nochtans gaan in principe alle godsdiensten akkoord met orgaandonatie. Dat religieuzen toch weigeren, komt soms ook door de manier waarop mensen begraven willen worden. Zo wordt een overledene binnen de joodse gemeenschap binnen de 24 uur begraven, worden mensen op een speciale steen gewassen, en zo meer. Dat kan voor problemen zorgen met betrekking tot donatie.

Informatiecampagnes zouden kunnen helpen. "Je moet mensen duidelijk maken dat je deel bent van een geheel, van een maatschappij. Dat je niet positief kunt staan tegenover het krijgen van een transplantatieorgaan zonder ook zelf bereid te zijn te doneren", zegt transplantcoördinator Frank Van Gelder van de K.U.Leuven.

Volgens hem is de beste oplossing te investeren in campagnes via scholen, aangezien 17- en 18-jarigen de donoren van morgen zijn. "Dat lijkt me veel doeltreffender dan het uiteenrafelen van de hele bevolking in afzonderlijke doelgroepen." (belga/gb)

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/268530/2008/05/07/Allochtonen-hebben-vaker-bezwaren-tegen-orgaandonatie.dhtml

07-05-2008, 18:06


Als het haram is om organen te doneren is het toch ook haram om ze te ontvangen

07-05-2008, 18:09
organen doneren is haram... rente betalen is haram.. je vollega's op een borrel trakteren is haram... verjaardagen zijn haram..

allah is gewoon een krentenkakker.

07-05-2008, 18:59
ik doneer hoor...Ik zie niet waar het haram is, je redt mensen toch ermee, anders vind ik het hypocriet om anders wel donoren te ontvangen...

07-05-2008, 18:59



Citaat door atropos:
organen doneren is haram... rente betalen is haram.. je vollega's op een borrel trakteren is haram... verjaardagen zijn haram..

allah is gewoon een krentenkakker.


zwijg over dingen waar je geen kennis van hebt! kakwijf

07-05-2008, 19:03

Citaat door Cinderella9:
zwijg over dingen waar je geen kennis van hebt! kakwijf


is het dan toeval dat alles wat iets kost 'haram' is?

07-05-2008, 19:04

Citaat door atropos:
is het dan toeval dat alles wat iets kost 'haram' is?


zegt de gierige nederlandse....

07-05-2008, 19:05

Citaat door Cinderella9:
zegt de gierige nederlandse....


heb je bewijs voor je beweringen?

ik doe niet aan haram - van mij kun je alles krijgen.

07-05-2008, 19:06

Citaat door atropos:
organen doneren is haram... rente betalen is haram.. je vollega's op een borrel trakteren is haram... verjaardagen zijn haram..

allah is gewoon een krentenkakker.


Ik begrijp je verontwaardiging, maar er is in dit stuk niets besproken over religieuze regels die orgaandonaties verbieden, wel is besproken dat bepaalde geloofsgemeenschappen die dat (opvallend) vaker doen.

07-05-2008, 19:07

Citaat door Ilyaas:
Ik begrijp je verontwaardiging, maar er is in dit stuk niets besproken over religieuze regels die orgaandonaties verbieden, wel is besproken dat bepaalde geloofsgemeenschappen die dat (opvallend) vaker doen.


lieverd, het was een geintje...

assepoes is nu heel boos op me.

07-05-2008, 19:08

Citaat door atropos:
heb je bewijs voor je beweringen?

ik doe niet aan haram - van mij kun je alles krijgen.


welke beweringen?

dat je gierig bent? Ik heb mensenkennis, ik weet zo dat jij zo een gierige nederlandse bent die op 2 eurocent wisselgeld blijft wachten aan de kassa, en het dan nog in haar portemonnee wegstopt

07-05-2008, 19:09

Citaat door atropos:
lieverd, het was een geintje...

assepoes is nu heel boos op me.

ik ben niet boos , de zon schijnt

07-05-2008, 19:09


Deze discussie is bij Hindoes ook geweest.
Aangezien wij gecremeerd worden.

Maar de eindconclusie was vooraf al duidelijk, dat het helpen van de medemens met organen niet de ziel van het lichaam aantast, juist aan te bevelen is.

Natuurlijk zijn er altijd schijnheilige mensen die zich verstoppen achter hun religie die anders menen, tot ze zelf een orgaan nodig hebben.

07-05-2008, 19:10

Citaat door atropos:
lieverd, het was een geintje...

assepoes is nu heel boos op me.


Oke, niets gezegd.

07-05-2008, 19:11

Citaat door Cinderella9:
welke beweringen?

dat je gierig bent? Ik heb mensenkennis, ik weet zo dat jij zo een gierige nederlandse bent die op 2 eurocent wisselgeld blijft wachten aan de kassa, en het dan nog in haar portemonnee wegstopt


Hou ons niet voor de gek Assepoester;
Jouw zogenaamde mensenkennis is niks anders dan dat van een roddelend en anderen napratend viswijf op de markt.

Pagina's : [1] 2 3