Bekijk volle/desktop versie : Van Hanegem: Scheidsrechters mogen me bellen voor hulp



06-05-2008, 12:58
Zondagavond reed ik bloedchagrijnig van Groningen via Utrecht naar huis.

Chagrijnig omdat we met FC Utrecht uitgeschakeld waren voor de play-offs. Om acht uur reed ik mijn auto naar de kant en bleef twee minuten stilstaan. Dodenherdenking. Voor mij is dat een moment van bezinning. Ik zag dat nog een stuk of tien auto's langs de kant van de weg gingen staan. Ter overdenking. Dat vond ik zó mooi, dat ik er juist op dat moment opgewekt van werd. Goed dat er nog steeds mensen bij zoiets stil willen staan.

Ik kreeg in die gemoedstoestand een goed idee. Na een seizoen waarin ik me blauw heb geërgerd aan de scheidsrechters in de eredivisie, wil ik die mensen tóch een handreiking doen.

Als ze willen, dan draai ik de komende zomer graag een dagje mee op een van hun samenkomsten in Zeist. Ze mogen me bellen als ze daar behoefte aan hebben.

Ik weet zelf het beste dat ik veel kritiek op de scheidsrechters heb gehad. Dat was voor het grootste deel serieus en voor een deel spel. Een keer dollen, moet kunnen, dacht ik. Die kritiek zal ik trouwens blijven leveren, zo steek ik nu eenmaal in elkaar. Ik vind het nogal gemakkelijk om nu ineens te gaan roepen, dat wij scheidsrechters moeten beschermen. Dat vind ik het intrappen van een open deur. Je moet iederéén beschermen tegen onheil. Maar je moet wel kritisch op elkaar kunnen blijven.

Van de aanstaande trainer van Ajax vond ik het zondagavond bij RTL nogal gemakkelijk om te roepen dat we de scheidsrechters moeten helpen. Ja, dat wil ik ook. Maar je helpt ze niet door hun fouten onbesproken te laten.

Verder ga ik hier niet in op de teksten van Van Basten bij Voetbal Insite. Ik kon er zelf niet bij zijn.

Daar kon ik zelf weinig aan doen, maar dan laat je wel je beurt voorbij gaan. Ik bedoel; het is nogal goedkoop om kritiek te leveren op zijn teksten in die uitzending als je zelf niet aan tafel zat.

Op deze plaats heb ik me in de afgelopen jaren vaak in lovende zin over PSV uitgelaten. Die club heeft ons voetbal heel veel goeds gebracht. Ik begin me af te vragen of dat in de toekomst zo blijft. Het heeft me namelijk heel erg verbaasd hoe snel de Raad van Commissarissen van die club de zijde van directeur Jan Reker heeft gekozen. Reker is afgebrand door Gomes, door technisch manager Stan Valckx en door scout Piet de Visser.

Stuk voor stuk zijn dat geen agressieve types, met name Valckx en De Visser ken ik als liefhebbers met wie altijd te praten valt. En toch gaat PSV in een paar dagen tijd aan hun kritiek voorbij.

Het rumoer bij PSV heeft alles te maken met de aanwezigheid van 'huismakelaar' Vlado Lemic.

Reker wil die man weg hebben, in ieder geval weg uit de kantoren op de Herdgang. Ik kan dat nog een beetje begrijpen ook. Ik ben ook niet zo dol op de meeste makelaars. Je hebt goede en ook veel slechte.

Hoe je het ook bekijkt, een huismakelaar kan heel handig zijn. Hij helpt je de spelers te halen, die je hebben wil. Bij Lemic zat het probleem hem in de onduidelijkheid of hij nu voor de club werkt of voor de speler. Dat probleem moet je dan oplossen in het besef dat een club met ambities als PSV een huismakelaar nodig heeft. Tenzij je de knowhow van scouting en transfers in eigen huis hebt.

En daar twijfel ik aan bij PSV, sinds Guus Hiddink er weg is.




Hilarische Column Zoals Altijd

06-05-2008, 17:17


deze man is moeillijk !

06-05-2008, 18:31
Hij is Gataar man.. Wat moeilijk

06-05-2008, 18:35
WIllem is de MAN!!!

06-05-2008, 18:42


ons vriend de kromme

06-05-2008, 18:44
Die columns van hem zijn elke week weer gewoon hilarisch en een genot om te lezen

06-05-2008, 18:45
zondagavond samen niet gegaan

06-05-2008, 18:48
Waar naartoe

06-05-2008, 18:48
voetbal insite

06-05-2008, 18:53
ben je niet gegaan door van basten? Was wel een leuke uitzending