Bekijk volle/desktop versie : Huis kopen haram of niet?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

05-05-2008, 15:51
Ik hoor hier verschillende verhalen over.

De een zegt van wel, omdat je met rente te maken hebt.
Maar de ander zegt, dat je 1 huis wel mag kopen.
Maar niet meerdere.
Want die heb je nodig.

05-05-2008, 15:55


Rente is haram, 36 keer erger dan overspel.
Er is geen enkele voorwaarde om daar onderuit te komen, behalve als je doodgaat. Maar dat is niet van toepassing, genoeg huurhuisjes of onderhuur.

05-05-2008, 16:04
Van Jabir ibnu Abdullah: de boodschapper van Allah heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert" (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)

Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder" (overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd "iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel" (Overgeleverd door Ahmed
ibnu Hambel Et-tabarani)




Allah Ta’ala zegt:
“0 jullie die geloven. Vrees Allah en geef (van nu af aan) op wat overblijft van de rente (riba), als jullie ware gelovigen zijn!
En als jullie dat niet doen, hoed jullie dan voor de aankondiging van oorlog van Allah en Zijn Boodschapper...”
(Qor’aan 2:278-9)



Allah Ta’ala zegt:
“Degenen die rente eten zullen niet opstaan behalve zoals iemand die door Sheitan geslagen is...”
(Qor’aan 2:275)

“... maar iedereen die terugkeert (tot de rente), zijn de bewoners van het Vuur.”
(Qor’aan 2:275)

05-05-2008, 16:06
ik had gehoord op tv dat het wel mag als je nood bent (dus je hebt geen huis en je moet lang wachten voor een huurhuis enz).

Maar bijvoorbeeld omdat je groot wilt wonen voor de luxe,dan niet

05-05-2008, 16:19



Citaat door Bitanem:
Ik hoor hier verschillende verhalen over.

De een zegt van wel, omdat je met rente te maken hebt.
Maar de ander zegt, dat je 1 huis wel mag kopen.
Maar niet meerdere.
Want die heb je nodig.



Als je verstand volgt dan weetje dat het niet mag, want er is geen twijfel over deze zaak. Als je begeertes volgt dan is het een andere verhaal.

05-05-2008, 16:23

Citaat door tangia19:
ik had gehoord op tv dat het wel mag als je nood bent (dus je hebt geen huis en je moet lang wachten voor een huurhuis enz).

Maar bijvoorbeeld omdat je groot wilt wonen voor de luxe,dan niet



Als je een hypotheek kunt betalen, kan je ook een huurwoning betalen uit de particuliere sector...

05-05-2008, 16:24
het is verboden klaar uit dus lul er niet om heen voor de mensen die het al hebben

05-05-2008, 16:27

Citaat door RENTMEESTER:
Als je een hypotheek kunt betalen, kan je ook een huurwoning betalen uit de particuliere sector...



dat bedoel ik niet, ik bedoel dus als je echt helemaal niks kan vinden,letterlijk dakloos enz (en ik praat over het algemeen dus niet alleen NL)

05-05-2008, 16:29
je kunt altijd huren

05-05-2008, 16:30

Citaat door I_smahane_I:
het is verboden klaar uit dus lul er niet om heen voor de mensen die het al hebben



IK LUL ER NIET OMHEEN + ik heb geen koophuis. Ik typ enkel wat ik gehoord heb op tv (imam uit SA)

05-05-2008, 16:55

Citaat door I_smahane_I:
het is verboden klaar uit dus lul er niet om heen voor de mensen die het al hebben




Wat een straattaal zeg!

05-05-2008, 17:11

Citaat door tangia19:
dat bedoel ik niet, ik bedoel dus als je echt helemaal niks kan vinden,letterlijk dakloos enz (en ik praat over het algemeen dus niet alleen NL)


Juist ja, soms moet je wel, zelfs in Nederland moet je soms 4 jaar wachten voordat je een huis kan krijgen en wat moet je dan? Maar toch begrijp ik niet altijd waarom rente haram is. Het is geen woekerrente. en als ik rente krijg op mijn spaarrekening dan is dat toch ook geen woekerrente? ik heb er toch niet om gevraagd. veel mensen beweren dat je niet mag sparen op een spaarrekening, ook als ik dat geld (die rente) weggeef of in de prullenbak gooi en dat snap ik dus niet. en de rente van nu is niet hetzelfde als de rente van toen. En ja ik weet wel dat het haram is, maar ik heb nog nooit een duidelijk antwoord op die vragen gekregen.

05-05-2008, 18:40



Citaat door Danisha:
Juist ja, soms moet je wel, zelfs in Nederland moet je soms 4 jaar wachten voordat je een huis kan krijgen en wat moet je dan? Maar toch begrijp ik niet altijd waarom rente haram is. Het is geen woekerrente. en als ik rente krijg op mijn spaarrekening dan is dat toch ook geen woekerrente? ik heb er toch niet om gevraagd. veel mensen beweren dat je niet mag sparen op een spaarrekening, ook als ik dat geld (die rente) weggeef of in de prullenbak gooi en dat snap ik dus niet. en de rente van nu is niet hetzelfde als de rente van toen. En ja ik weet wel dat het haram is, maar ik heb nog nooit een duidelijk antwoord op die vragen gekregen.



Rente van je rekening kan je gewoon bij de bank stoppen. En je kan altijd in Nederland binnen 1 week een huis via de particuliere sector krijgen dan betaal je evenveel als een hypotheek dus praat geen poep

05-05-2008, 18:43
Volgens mij was het in Engeland toch wel mogelijk voor moslims om een huis te kopen? Ze hadden iets kunnen regelen met de hypotheek ofzo.

05-05-2008, 23:26

Citaat door RENTMEESTER:
Rente van je rekening kan je gewoon bij de bank stoppen. En je kan altijd in Nederland binnen 1 week een huis via de particuliere sector krijgen dan betaal je evenveel als een hypotheek dus praat geen poep


Je weet veel, maar nog lang niet genoeg. Uitleg moet je met respect geven en niet met onbeschofte taal. Zo hebben je ouders toch niet opgevoed?

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8