Bekijk volle/desktop versie : Bevrijdingsdag



Pagina's : [1] 2

05-05-2008, 11:08
Bevrijdingsdag

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


___



(download/info) Op 8 mei wordt Bevrijdingsdag (VE Day (Victory in Europe Day)) in de meeste Europese landen gevierd. Op 8 mei 1945 capituleerde Duitsland waardoor de Tweede Wereldoorlog in Europa aan zijn eind kwam.

1 België
2 Nederland[LIST]
2.1 5 mei als nationale feestdag
2.2 5 mei als vrije dag
2.3 Viering
3 Zie ook
4 Verwante onderwerpen
5 Trivia
6 Externe link
7 Bronnen, noten en/of referenties[/LIST]//
België

In België is 8 mei geen officiële feestdag meer sinds de federalisering van het land; de scholen hebben geen vrije dag, maar sommige overheidsinstellingen (provincie- of gemeentebesturen) en ministeries geven wel een vrije dag.
Op 5 mei 2007 is er wel door de Belgische overheid beslist om eventueel deze feestdag ook als een Belgische feestdag te beschouwen, maar dit zal waarschijnlijk pas zijn in 2010.

Nederland
5 mei als nationale feestdag

In Nederland valt de herdenking van de bevrijdingsdag op 5 mei. Deze wordt vooraf gegaan door de Nationale Dodenherdenking op 4 mei.
Op 5 mei 1945 bespraken de Canadese generaal Charles Foulkes en de Duitse opperbevelhebber Johannes Blaskowitz in het bijzijn van Prins Bernhard (commandant van de Binnenlandse Strijdkrachten) in Hotel De Wereld in Wageningen de capitulatie van de Duitse troepen in Nederland. Blaskowitz vroeg 24 uur bedenktijd. Een dag later (op 6 mei 1945 dus) werden de uitgewerkte voorwaarden van de capitulatie getekend in de naast het hotel gelegen aula van de Landbouwhogeschool. Zowel het Canadian War Museum in Ottawa als De Casteelse Poort in Wageningen menen de pen te bezitten waarmee Foulkes tekende.
Na de bevrijding in 1945 werd bepaald dat Bevrijdingsdag om de vijf jaren gevierd zou worden. Pas in 1990 werd de datum van 5 mei uitgeroepen tot een nationale feestdag, waarop jaarlijks de bevrijding van het Nederlandse koninkrijk in 1945 van de Duitse en Japanse bezetting wordt herdacht en gevierd. In 1999 werd 15 augustus, de dag van de Japanse capitulatie in 1945, tevens een dag waarop uitgebreid gevlagd mag worden.
5 mei als nationale feestdag is ook vastgelegd in de Algemene Termijnenwet.

5 mei als vrije dag
http://www.koninklijkhuis.nl/dsc?s=obj&c=getobject&objectid=21873&!dsname=minaz kh
Eén en ander betekent echter niet dat 5 mei automatisch een vrije dag is. De Nederlandse regering heeft bepaald dat werknemers en werkgevers zelf een regeling moeten treffen. Dit is terug te vinden in Staatscourant 190, 1 oktober 1990.
Werknemers in het bedrijfsleven hebben op 5 mei een vrije dag als dit in de cao is afgesproken. Als dit niet is afgesproken of als de bedrijfstak geen cao heeft, beslist de werkgever over wel of geen betaald vrij. Personeel in (rijks)overheidsdienst heeft voor zover dit in de cao is opgenomen en de dienst het toelaat op 5 mei een vrije dag.
Semi-overheden volgen dit voorbeeld zoveel mogelijk. De kantoren van de Nederlandsche Bank zijn gesloten. Dit betekent dat er geen bankbiljetten kunnen worden ingewissel Viering
Door het gehele land worden doorgaans activiteiten georganiseerd. De Nationale Viering van de Bevrijding op 5 mei vindt plaats in Amsterdam en de twaalf provinciehoofdsteden. Elders in het land zijn er verschillende bevrijdingsfestivals, zoals het Gelderse Bevrijdingsfestival in Wageningen en sinds 1980 het grootste bevrijdingsfestival Bevrijdingspop in de Haarlemmerhout te Haarlem.
Tegenwoordig wordt er in elke provincie en in de hoofdstad een Bevrijdingsfestival georganiseerd in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Dit comité stelt jaarlijks sinds 1991 Nederlandse artiesten aan tot "Ambassadeurs van de Vrijheid". De artiesten treden op in verschillende steden op verschillende festivals en worden per helikopter van festival naar festival vervoerd.

05-05-2008, 11:14


Zal wel uit de hand lopen........................voorspel ik door die mensen die zgn. GEEN VRIJHEID kennen ........... en ook niet willen hebben.

05-05-2008, 11:30

Citaat door ontstopper:
Zal wel uit de hand lopen........................voorspel ik door die mensen die zgn. GEEN VRIJHEID kennen ........... en ook niet willen hebben.


Waarom zorgen we er niet voor dat het niet uit de hand kan lopen??

05-05-2008, 12:46
Er zijn mensen die nergens eerbied voor hebben

05-05-2008, 12:59



Citaat door rikus:
Er zijn mensen die nergens eerbied voor hebben


Ik heb ze voor jouw grijze haren hoor!

05-05-2008, 13:29

Citaat door alrachman1:
Ik heb ze voor jouw grijze haren hoor!
Fijn te horen

05-05-2008, 13:47

Citaat door rikus:
Fijn te horen



Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Ze bekronen je lieve gezicht.
Zij verzachten de sporen der jaren,
na een leven van werken en plicht.
Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Voor je rimpels van zorgen en pijn.
Ik wil trachten voor hen die ze dragen
altijd een bron van vreugde te zijn.

Voor die lieve, oude mensen, met hun diep doorploegt gelaat,
Heeft mijn hart een gastvrij deurtje, dat altijd wijd open staat.
Omdat hen het harde leven zowel leed als vreugde bracht,
hebben zij nu grijze haren en een blik zo wijs en zacht.

Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Ze bekronen je lieve gezicht.
Zij verzachten de sporen der jaren,
na een leven van werken en plicht.
Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Voor je rimpels van zorgen en pijn.
Ik wil trachten voor hen die ze dragen
altijd een bron van vreugde te zijn.

05-05-2008, 16:42

Citaat door alrachman1:
Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Ze bekronen je lieve gezicht.
Zij verzachten de sporen der jaren,
na een leven van werken en plicht.
Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Voor je rimpels van zorgen en pijn.
Ik wil trachten voor hen die ze dragen
altijd een bron van vreugde te zijn.

Voor die lieve, oude mensen, met hun diep doorploegt gelaat,
Heeft mijn hart een gastvrij deurtje, dat altijd wijd open staat.
Omdat hen het harde leven zowel leed als vreugde bracht,
hebben zij nu grijze haren en een blik zo wijs en zacht.

Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Ze bekronen je lieve gezicht.
Zij verzachten de sporen der jaren,
na een leven van werken en plicht.
Ik heb eerbied voor jouw grijze haren.
Voor je rimpels van zorgen en pijn.
Ik wil trachten voor hen die ze dragen
altijd een bron van vreugde te zijn.
Prachtig en je kan het geloven of niet. Gert en Ik hebben op de zelfde school gezeten. Zaten achter dezelfde meiden aan. Dronken samen een stevige pils bij Fokko onz stamkroeg.

05-05-2008, 16:45

Citaat door alrachman1:
Waarom zorgen we er niet voor dat het niet uit de hand kan lopen??

dat moet je aan diegenen vragen die het uit de hand laten lopen.......................

05-05-2008, 16:51

Citaat door ontstopper:
dat moet je aan diegenen vragen die het uit de hand laten lopen.......................


wie zijn dat dan??

05-05-2008, 16:53
Die hele bevrijdingsdag is een en al onzin.

Kijk hoe er opnieuw een bezetting van buitenlanders plaatsvindt in Nederland. Kijk om je heen en denk na.

Zolang dat voortduurt en er niets tegen gedaan wordt, sta ik sceptisch tegenover het uitbundig vieren van onze "vrijheid" op 5 mei.

De helden die ons bevrijd hebben draaien zich om in hun graven als ze zien wat er van ons land terechtgekomen is.

05-05-2008, 17:08

Citaat door qaz1976:
Die hele bevrijdingsdag is een en al onzin.

Kijk hoe er opnieuw een bezetting van buitenlanders plaatsvindt in Nederland. Kijk om je heen en denk na.

Zolang dat voortduurt en er niets tegen gedaan wordt, sta ik sceptisch tegenover het uitbundig vieren van onze "vrijheid" op 5 mei.

De helden die ons bevrijd hebben draaien zich om in hun graven als ze zien wat er van ons land terechtgekomen is.
Hou moed we hebben Wilders en Verdonk en Henk Kamp op de achtergrond. 't kump wel goed!

05-05-2008, 17:13


Ach leuk, heeft maxima "er bestaan geen nederlanders" ook weer ergens een krans neer mogen leggen?

05-05-2008, 17:15

Citaat door rikus:
Hou moed we hebben Wilders en Verdonk en Henk Kamp op de achtergrond. 't kump wel goed!


Als het al ooit iets wordt mogen ze wekelijks bij een foute argentijn en de zoon van een foute duitser op audientie.

Het komt nooit meer goed.

05-05-2008, 17:17

Citaat door rikus:
Hou moed we hebben Wilders en Verdonk en Henk Kamp op de achtergrond. 't kump wel goed!

Stuk voor stuk Jodenpijpers.

Wolven in schaapskleren. Uiteindelijk wordt de blanke Nederlander keihard genaaid door die zionisten.

Pagina's : [1] 2