Bekijk volle/desktop versie : wat zegt de islam over het permanent verwijderen van haar?



03-05-2008, 22:49
beste lezer,

ik weet niet of bovenstaande vraag in de juiste topic-plaats hoor of niet.

maar ik zou graag op de bovenstaande vraag een antwoord willen hebben....

de laatste jaren hoor ik veel over de mogelijkheid om je (oksel) haren definitief te laten verwijderen (met laser).

maar ik vraag me wel af of zoiets wel toegestaan is in de islam. Allah heeft ons (alle mensen) op bepaalde plekken haar gegeven...ik weet niet wat de reden hiervoor is..maar ik geloof wel dat een reden is.

de vraag is hoe nu om te gaan met dit geval. haargroei zorg vaak voor ongemak enzo....maar is het dus ook toegestaan om deze definitef te verwijderen...of bega je misschien een onomkeerbaar fout?

graag jullie advies en kennisdeling.

mvg.

salima

03-05-2008, 23:13


dat heb ik meestal bij beenhaar? dan vraag ik bij mezelf mag ik dit scheren of niet? bega ik een fout of niet?

04-05-2008, 10:13
ja hoor en ik wil een kale kop

04-05-2008, 11:05

Citaat door salima_for_live:
beste lezer,

ik weet niet of bovenstaande vraag in de juiste topic-plaats hoor of niet.

maar ik zou graag op de bovenstaande vraag een antwoord willen hebben....

de laatste jaren hoor ik veel over de mogelijkheid om je (oksel) haren definitief te laten verwijderen (met laser).

maar ik vraag me wel af of zoiets wel toegestaan is in de islam. Allah heeft ons (alle mensen) op bepaalde plekken haar gegeven...ik weet niet wat de reden hiervoor is..maar ik geloof wel dat een reden is.

de vraag is hoe nu om te gaan met dit geval. haargroei zorg vaak voor ongemak enzo....maar is het dus ook toegestaan om deze definitef te verwijderen...of bega je misschien een onomkeerbaar fout?

graag jullie advies en kennisdeling.

mvg.

salima


Het is Sunnah om okselhaar (in het specifiek) eruit te trekken, epileren dus. Laseren raad ik niet aan, want dit kan ernstig mis gaan, en je kan hierdoor dus voor het leven verminkt raken.

04-05-2008, 22:59



Citaat door Al-Muhajir:
Het is Sunnah om okselhaar (in het specifiek) eruit te trekken, epileren dus. Laseren raad ik niet aan, want dit kan ernstig mis gaan, en je kan hierdoor dus voor het leven verminkt raken.


bedankt voor je reactie.....laser raad je af...dit is meer vanuit de medische gevarenkant bekeken. die angst/risico is inderdaad aanwezig bij het kiezen voor een lasernbehandeling......

met scheren is het zo dat je je haar weer na een week of twee terug hebt....maar bij definitief ontharen is het echt definitief en dus onomkeerbaar......ik weet niet hoe dit vanuit een islamistisch optiek gezien moet worden.....

stel dat de risco dat het laseren fout gaat niet aanwezig is (heel onwaarschijnlijk)...maar zou het dan wel toegestaan zijn je haren definitief te verwijderen?????

05-05-2008, 00:31
Het behoort tot de fitra je okselhaar te verwijderen, maar persoonlijk denk ik dat er geen mogelijkheid is deze definitief te verwijderen (alhoewel dit soort beloften worden gemaakt). En bovendien voor zover ik begrijp is een medische ingreep, die lichamelijke risico's met zich mee brengt, en niet van absolute noodzaak is, niet toegestaan om te ondergaan. Wa Allahu a'lem.

05-05-2008, 12:41
Wat ik heb gehoord op islam channel is dat er 3 dingen zijn.

1)Haram:Wenkbrouwen en baard scheren.

2)Fard of Waadjib: Okselhaar, geslachtdelen, snor

3)Al de rest is u eigen keuze