Bekijk volle/desktop versie : Wie heeft haar man leren kennen op de halale manier?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

30-04-2008, 18:26
Ben benieuwd of dat nog bestaat tegenwoordig

30-04-2008, 18:27


wat is precies de halal manier??

30-04-2008, 18:31

Citaat door ikhouvanmijnman:
wat is precies de halal manier??


Niet daten
Niet bellen zonder mahram die mee kan luisteren
Niet afspreken zonder mahram
Niet op MSN
Niet sms-en
Etc

Gewoon niets.. alleen kennismaken met mahram erbij.

30-04-2008, 18:31
mijn vriendin nam haar broertje altijd mee wanneer ze hadden afgesproken.

het bestaat nog wel...t ligt aan je omgeving..

30-04-2008, 18:32


Maar in de twee jaar verlovingstijd hebben we elkaar heel goed leren kennen...we hadden toen wel zewzieje

30-04-2008, 18:33

Citaat door niesj:
Maar in de twee jaar verlovingstijd hebben we elkaar heel goed leren kennen...we hadden toen wel zewzieje


Dus jullie waren eigenlijk al getrouwd dan..

Alleen nog niet bij de instanties of bruiloft gegeven, maar wel getekend voor de moskee dan toch ?

30-04-2008, 18:34

Citaat door LadyRabat:
Niet daten
Niet bellen zonder mahram die mee kan luisteren
Niet afspreken zonder mahram
Niet op MSN
Niet sms-en
Etc

Gewoon niets.. alleen kennismaken met mahram erbij.


Kort maar krachtig inderdaad

30-04-2008, 18:35

Citaat door Bachelorette:
mijn vriendin nam haar broertje altijd mee wanneer ze hadden afgesproken.

het bestaat nog wel...t ligt aan je omgeving..



Masha Allah goed van haar, en leuk dat haar broertje daarvoor openstond.

30-04-2008, 18:57

Citaat door LadyRabat:
Niet daten
Niet bellen zonder mahram die mee kan luisteren
Niet afspreken zonder mahram
Niet op MSN
Niet sms-en
Etc

Gewoon niets.. alleen kennismaken met mahram erbij.


Al die 'broeders' en 'zusters' die mekaar noch bellen, noch zien die zijn volop op het internet actief. Ik begrijp dat dat dan ook niet 'halal' is?

30-04-2008, 19:38

Citaat door Moeskiela:
Al die 'broeders' en 'zusters' die mekaar noch bellen, noch zien die zijn volop op het internet actief. Ik begrijp dat dat dan ook niet 'halal' is?


Ik ben geen geleerde dat ik daar een antwoord op kan geven. Maar hoe ik het tot dusverre begrepen heb, is dat ook niet halal.

Er is ook een hoop info hierover te vinden op internet.. of dat een juiste bron is
Maar ik zal wat plaatsen hieronder.
Als je een definitief antwoord hierop wilt dan raad ik je aan om zelf een geleerde hierover te raadplegen.



Vraag:

Wat is het Islamitische oordeel over correspondentie (bijv. via het internet) tussen jongens en
meisjes, met de wetenschap dat het hier niet gaat om schunnig of verleidelijk taalgebruik?

Vraag ontvangen op 20 mei 2007

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.

Het is voor niemand toegestaan om te corresponderen met een vreemde vrouw, vanwege de verleidingen die hiermee gepaard gaan. Wellicht denkt de persoon zelf dat hier geen sprake van is, maar de shaytaan zal hem blijven bestoken, totdat hij ten prooi valt aan zijn listen. De Profeet (vrede zij met hem) droeg degene die de Daddjaal zou treffen op om hem te mijden en leerde ons dat de Daddjaal deze persoon van zijn geloof zal doen vallen.

Zo ook is correspondentie tussen jongens en meisjes aanleiding tot een grote fitnah en immens gevaar en hiervan dient weggebleven te worden, ook al geeft de vrager te kennen dat het hier niet gaat om verleidelijke en verlokkende correspondentie. Op schriftelijk contact tussen lieden van hetzelfde geslacht is niets tegen, behalve als zich hierbij een verboden zaak voordoet.

En Allah weet het beter.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Al-Fataawa al-Moehimmah, blz. 809

Bron: http://www.al-yaqeen.com/nieuw/va/vraag.php?id=496







Telefonisch contact met het andere geslacht?



Vraag: Salamoe alaykoem

Er is een man die met mij wil trouwen, en ik wil ook met hem trouwen, maar aangezien ik nog niet klaar ben met mijn studies, kunnen we nog niet trouwen. Want ik wil eerst mijn studies afmaken. Wij leren elkaar onder-tussen telefonisch kennen. Alleen telefonisch! Mijn vraag is: is het toegestaan om met hem telefonisch contact te hebben??
Ik dank u vriendelijk en hoop op een snel antwoord, insha ALLAH.
Barakallahoefiek!!!!



Antwoord: Wa alaikoem assalam warahmatoellaah
Bismillaahie r-rahmaanie r-rahiem.

Beste zuster in de islaam

Het is voor een man en vrouw toegestaan om een gesprek met elkaar te hebben om te weten te komen wie men aan de andere kant van de lijn heeft dit na het plaats vinden van het huwelijksaanzoek.

Dit gesprek moet geschieden in aanwezigheid van een mah'ram zodat er geen gelegenheid verleend wordt aan de influisteringen van de shaytaan.

Na de eerste gespreken waarin men onderzoekt hoe de andere persoon nadenkt en of men praktiserend is...etc heeft men geen reden de andere persoon nog telefonisch te spreken. Als u met deze persoon wilt trouwen dient u een huwelijkscontract te sluiten zodat alles toegestaan wordt, verder kunnen afspraken onderling gemaakt worden dat u nog uw studie wilt afronden.

Want weet beste zuster, dat de shaytaan diepe gedachten heeft, vandaag is het een telefonisch gesprek, morgen is het een ontmoeding en overmorgen treft men een zonde waardoor de Troon van Allah beeft.

En vaak is de vrouw hier de dupe van, nadat men een grote zonde getroffen heeft, kan de man de vrouw vaarwel zeggen en dan blijft de zuster met een grote probleem wachtend op een prins op een witte paard.

Sheikh Al-Fawzaan (moge Allah hem beschermen heeft gezegd): Het is toegestaan voor de Al-khateeb (degene

die een huwelijksaanzoek gedaan heeft) om zijn Khateebah (de vrouw waarmee hij wil trouwen) telefonisch te spreken als de voogd daar toestemming voor geeft. Het is toegestaan om haar te spreken als men antwoorden wil hebben over belangrijke zaken en het mag niet meer dan hiervoor gebruikt worden. Dit mag alleen als men ervan zeker is dat er geen aanleiding hierin zijn voor verboden gedachten en praktijken. Als deze gespreken via haar voogd geschieden is dit beter.

Wat betreft de gesprekken die tussen jongens en meisjes, mannen en vrouwen plaats vinden, waarbij er geen huwelijksaanzoek van te voren plaats heeft gevonden, en die de bedoeling dragen om verder kennis te maken en elkaar te leren kennen, zoals het wordt genoemd. Dit is een zonde en is verboden. Het is een aanleiding tot onzedelijkheid en het treffen van zondes.

Allah de Verhevene heeft gezegd: "Weest daarom niet minzaam in jullie manier van spreken, waardoor degene in wiens hart een ziekte is begeerte gaat voelen, en spreekt een juist woord." (Soerat Al-Ah'zaab, aayah 32).

De vrouw mag een vreemde man alleen spreken als daar een noodzaak en reden voor is en met normale woorden dat niet gepaard gaat met mooie verleidend woorden (stem). (Fatawa al-mar-ah al-moesliemah, 2/605-605).



En Allah weet het beste.

Cyberimam@al-islaam.com

30-04-2008, 19:50

Citaat door LadyRabat:
Dus jullie waren eigenlijk al getrouwd dan..

Alleen nog niet bij de instanties of bruiloft gegeven, maar wel getekend voor de moskee dan toch ?


W zijn aan elkaar voorgesteld, heb mn jawoord gegeven en toen volgde ongeveer een half jaar kennismakingscontact, dwz hij belde me, kwam bij ons thuis of we gingen weg, bijvoorbeeld shoppen maar er ging wel altijd iemand mee, daarna volgde de Marokkaanse zewjie, dus het officiele trouwen en na ongeveer anderhalf, 2 jaar hebben we de bruiloft gehouden...

30-04-2008, 20:55
kennismakingscontract? Ik ken alleen (islamitisch) trouwen en bruiloft.

30-04-2008, 21:06



Citaat door m0cr0_007:
kennismakingscontract? Ik ken alleen (islamitisch) trouwen en bruiloft.

zonder r....kennismakingscontact

30-04-2008, 21:14

Citaat door Moeskiela:
Al die 'broeders' en 'zusters' die mekaar noch bellen, noch zien die zijn volop op het internet actief. Ik begrijp dat dat dan ook niet 'halal' is?


Die haakjes bij halal kun je anders wel ff weghalen

30-04-2008, 21:20
Ìk heb me man via via leren kennen en hem 1 x gezien met een vriendin erbij ( khad geen ma7ram om mee te nemen) dus kzag geen andere oplossing, heb dingen met hem doorgesproken over hoe en wat en wat mijn eisen aan een man zijn en andersom. Daarna over nagedacht en salat istikhara verricht en een week later zijn we islamitisch getrouwd.

Niet helemaal 100% maar hamdoelilah geen relatie gehad of wat dan ook.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17