Bekijk volle/desktop versie : Waarom wachten vrouwen langer om een kind te krijgen?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

29-04-2008, 11:51
De cijfers zijn duidelijk. De gemiddelde leeftijd waarom vrouwen kinderen krijgen neemt toe. En dat terwijl de kans op een zwangerschap met de leeftijd daalt. Dat maakt dat de zwangerschap en de gezondheid van het kind gevoeliger zijn. E-gezondheid vertelt u deze en volgende week meer over de redenen waarom er almaar langer gewacht wordt op een eerste kind.

Waarom is het almaar langer wachten op de eerste zwangerschap?

Omdat tijden veranderen. Toen er nog geen contraceptie was, hield elke vrijpartij onvermijdelijk een risico op zwangerschap in. “Vandaag zijn vrouwen minder spontaan. Ze denken veel meer na over de haalbaarheid van een zwangerschap. Ze praten met hun partner over de vraag of ze klaar zijn voor een kind”, zo zegt Fanny Marteau (2), klinisch psycholoog in een perinataal centrum.

Is er plaats voor kinderen?

Als men helemaal klaar wilt zijn voor een kind, als men een kind in ideale en perfecte omstandigheden in de wereld wilt brengen, dan kan men heel lang moeten wachten. Veel mensen denken dat er een plek moet zijn voor het kind en zo’n plek is niet altijd voorhanden, zowel materieel als psychologisch.
Maar een kind kan een plaats krijgen. De negen maanden van de zwangerschap geven tijd om zich voor te bereiden, aan te passen, in te grijpen en klaar te zijn tegen dat de baby op de wereld komt.

Moederschap is een mysterie

Een ander aspect dat een rol speelt bij de moeilijkheid om een beslissing te nemen omtrent een zwangerschap is het feit dat het moederschap vandaag voor veel vrouwen een onbekende factor is. Fanny Marteau wijst er op dat vrouwen nu veel minder vaak in contact zijn met baby’s. Families zijn veel kleiner. Er zijn een of twee kinderen per gezin en grote gezinnen zijn eerder uitzonderlijk. Heel wat vrouwen hebben nooit iemand dag in dag uit voor een kindje zien zorgen. Dat maakt dat het moeder-zijn een theoretisch concept is. Het moederschap wordt bij wijze van spreken niet meer doorgegeven. En wat onbekend is, is vaak ook angstaanjagend.
Dit aspect geldt overigens ook voor potentiële vaders. Een klein jongetje dat een zusje of broertje kreeg op de leeftijd van een of twee jaar, kan zich niet herinneren hoe zijn moeder voor de baby zorgde en als er later in zijn naaste omgeving geen jonge mama was, dan zijn moederschap en vaderschap hem totaal vreemd.


De perfecte baby bestaat niet

Zo wordt een denkbeeldige baby een object. Het gaat niet langer om een reële baby, maar om een geïdealiseerd mensje. Dit fenomeen is typisch voor de huidige consumptiemaatschappij. Ouders willen een perfecte baby met een perfecte partner op het perfecte moment. Met een dergelijke visie is het niet verbazingwekkend dat men aarzelt en dat men bang is. Bang om het ideaalbeeld niet te kunnen waarmaken. “Mensen willen nu alles controleren, en dat is fout”, zo besluit Fanny Marteau.

29-04-2008, 11:53


Ze willen carriere maken .De meeste krygen later spijt,omdat ze niet veel eerder met kinderen zijn begonnen.

29-04-2008, 11:54
wat is lang wachten....? de een vind vijf jaar lang en de ander 10

29-04-2008, 11:54
Misschien willen ze nog langer van hun vrijheid zonder kinderen genieten

Ik denk maar zo: hoe eerder je ermee begint hoe eerder je er klaar mee bent. en het is voor je gezondheid ook beter.. hou ouder een vrouw hoe moeilijker de zwangerschpa en bevalling is.

29-04-2008, 12:00


Paar dagen geleden was dit onderwerp te zien bij zembla op nederland 2.

29-04-2008, 12:05
rond je 30e vind ikzelf gezond, je lichaam is er klaar voor en je geest ook.

tegen je 40e is al weer een extra onnodig risico

29-04-2008, 12:16
sommige vinden 1 kind al duur zat het moet financieel ook kunne passen

29-04-2008, 14:43
cariere gaat voor he.. en bij mannen ook. Maar ongeveer op je 30e je eerste kind krijgen is gezond

29-04-2008, 15:45
ik ben zelf een jonge moeder, maar als het anders was gelopen, had ik zelf ook liever ouder geweest om bepaalde redenen, carriere, de wereld zien( op mn gemakje), huisje, leuke man samen dingen doen en DAN pas een kindje...
maar ik zie ook veel voordelen aan jong moeder zijn... maar goed de maatschappij vind nu een moeder al jong als ze 22 is, terwijl dat vroeger de norm was...

29-04-2008, 15:55
Voor Noona

29-04-2008, 16:00
op je 30e je eerste vind ik beetje ehm... niet te laat, maar wel laat...

snap je m... niemand boos worden.. is mijn mening...

ik ben zelf 24 en ik vind mezelf al oud... maar ik heb ze BEWUST nog niet....

maar sommige dagen denk ik... oooooooooooooooooh wa doe ik moeilijk, ik begin er gewoon aan .... en dan denk ik weer: NO YOU 'VE GOT TO BE PREPAIRed.!!!!

en ik heb geen babykriebels....

stom he..


maja daar ging t nie over...

vrouwen beginnen tegenwoordig vaak later met kinderen omdat ze nog van alles willen bereiken in t leven, zoals studies en cariere...

vroeger waren meiden klaar met school op hun 22e, dat is nu vaak nog 26 of 28...

dus ze moeten eerst nog andere dingen doen...

i think...

29-04-2008, 16:08

Citaat door Shimmering:
ik ben zelf een jonge moeder, maar als het anders was gelopen, had ik zelf ook liever ouder geweest om bepaalde redenen, carriere, de wereld zien( op mn gemakje), huisje, leuke man samen dingen doen en DAN pas een kindje...
maar ik zie ook veel voordelen aan jong moeder zijn...
voor mij is dat precies ook zo.

ik heb een dochter die begint met puberren terwijl ik zelf net klaar ben met puberren. is ook niet echt geweldig.

maar aan de andere kant ik ben 29 en heb hele baby gedoe allemaal al achter de rug. en staan mensen verbaasd dat ik al zulke grote kinderen heb. terwijl sommige van mijn leeftijd nog aan hun eerste beginnen.

tja... alles heeft z'n voor en nadelen.

29-04-2008, 16:17


Hou oud is jouw kindje roumaisa?

29-04-2008, 16:31

Citaat door Maghrebiya:
op je 30e je eerste vind ik beetje ehm... niet te laat, maar wel laat...

snap je m... niemand boos worden.. is mijn mening...

ik ben zelf 24 en ik vind mezelf al oud... maar ik heb ze BEWUST nog niet....

maar sommige dagen denk ik... oooooooooooooooooh wa doe ik moeilijk, ik begin er gewoon aan .... en dan denk ik weer: NO YOU 'VE GOT TO BE PREPAIRed.!!!!

en ik heb geen babykriebels....

stom he..


maja daar ging t nie over...

vrouwen beginnen tegenwoordig vaak later met kinderen omdat ze nog van alles willen bereiken in t leven, zoals studies en cariere...

vroeger waren meiden klaar met school op hun 22e, dat is nu vaak nog 26 of 28...

dus ze moeten eerst nog andere dingen doen...

i think...


Hier sluit ik me volledig bij aan.

29-04-2008, 16:41
Ik wou op mn 18e al een kind...maar hamdollilah bepaalt Allah dit en niet de mens...Maar persoonlijk vind ik nu 30 een mooie leeftijd om een kind te krijgen...Je bent volwassen, hebt meer inzicht in wat kinderen hebben inhoudt, je hoeft jezelf niet meer zo nodig te bewijzen in carriere en opleiding, je hebt meer geduld, etc...

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6