Bekijk volle/desktop versie : hoe lang mag je geen khôl voor je ogen gebruiken als...



Pagina's : [1] 2

29-04-2008, 10:09
als iemand overleden is in jou familie, hoelang mag je geen khôl aandoen??

29-04-2008, 10:12


Hangt van je familie af. Maar normaal is 3 dagen rauwen ( volgens mij in de islam) Maaar in sommige families is het hchoemaaa dit en dat. Dus hangt van je familie af.

29-04-2008, 10:14
normaal 3 dagen jah maar wij doen 40 dagen niet toen mijn oma allah jerhamha was overleden kon ik het maanden niet aanraken

29-04-2008, 10:19

Citaat door Tamgart_Tamgart:
Hangt van je familie af. Maar normaal is 3 dagen rauwen ( volgens mij in de islam) Maaar in sommige families is het hchoemaaa dit en dat. Dus hangt van je familie af.


ik wil gewoon niet laten wie overleden is maar dit persoon is/was in marokko, en zij is al 4 dagen begraven allah i ahrma

29-04-2008, 10:22


traditie zegt 40 dagen maar islamitisch zou ik het niet weten eerlijk gezegd

29-04-2008, 10:25
Allereerst allah yehdem el ajar.

Maar t is toch zowiezo traditie: geen k7ol of henna heeft toch niets met geloof te maken?

voor een weduwe is het 2 maanden en 10agen rouwen als ik mij ni vergis, voor andere max 3dagen

correctie!:
dit is enkel voor een weduwe: http://www.islam-qa.com/index.php?ref=13966&ln=eng&txt=grieving%20for%20a% 20woman

4 – She should not put on kohl, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade that. If she needs to use it, she should use the kind of kohl whose colour is not obvious, putting it on at night and removing it during the day

29-04-2008, 10:32
40 dagen is het goed is

29-04-2008, 10:35
waarom zou je je zelf niet mogen opmaken. ik vind dat zo'n raar gedoe.

ik bedoel wat heeft mijn man eraan. dat ik me 40 dagen niet opmaak omdat mijn oma is overleden of een tante of wat dan ook.

ik bedoel zelfs als je kind overlijd of je ouders dan ga je toch geen 40 dagen zonder make up zitten.

ik bedoel als het je man die overleden is kan ik me daar wel wat bij voorstellen dat je geen make up mag dragen.

maar zoiezo of er nou iemand is overleden of niet buitenshuis is het niet toegestaan.

29-04-2008, 10:38
allah oe3lem...

maar ff serieus he , kohl wat is dat? ik bedoel welke gebruiken jullie, en gebruiken jullie dit dagelijks :?xx

29-04-2008, 10:43

Citaat door Bridezilla:
Allereerst allah yehdem el ajar.

Maar t is toch zowiezo traditie: geen k7ol of henna heeft toch niets met geloof te maken?

voor een weduwe is het 2 maanden en 10agen rouwen als ik mij ni vergis, voor andere max 3dagen

correctie!:

4 – She should not put on kohl, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade that. If she needs to use it, she should use the kind of kohl whose colour is not obvious, putting it on at night and removing it during the day



voor een weduwe is het 4 maanden en 10 dagen schat,, niet 2 maanden en 10 dagen,, zal ff de daliel zoeken,,insaallah

29-04-2008, 10:44
Voor een weduwe is dat 40, 4 dagen lang en mocht het een ander familielid zijn is het 3 dagen.
Maar het is niet alleen khol. Het is dat rouwen op zich he.

29-04-2008, 10:45
3 dagen niet meer en niet minder

29-04-2008, 10:50



Citaat door OemmyAicha:
Voor een weduwe is dat 40, 4 dagen lang en mocht het een ander familielid zijn is het 3 dagen.
Maar het is niet alleen khol. Het is dat rouwen op zich he.



hier is bewijs..

Overgeleverd door Oem H'abiebah heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd:"Het is voor een vrouw, die gelooft in Allah en in de Laatste Dag, niet geoorloofd om meer dan drie dagen in de rouw te zijn voor de dood van iemand anders behalve voor haar man. Voor hem is zij gedurende vier maanden en tien dagen in de rouw" (Boekhaarie 4921).

Verhaalt door H'afsah heeft Oem 'Atieyya gezegd (moge Allah tevreden met hen zijn):" Het werd ons verboden gesteld om ons voor meer dan drie dagen voor een dode in de rouw te zijn, behalve voor de echtgenoot, voor wie wij deze gedurende vier maanden en tien dagen moesten aanhouden. Wij dienden geen kohl te gebruiken, noch kleurige kleding te dragen, behalve Al-'assab (Een gestreepte Jemenitische gewaad)". (Boekhaarie 4923).

Over het naar buiten gaan van een vrouw die in 'idda-periode is, daar zijn de Foeqahaa-e (Fiqh-geleerden) niet helemaal met elkaar over eens. De juiste mening is dat een vrouw alleen wegens een reden naar buiten mag gaan. Een weduwe kwam naar de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) om toestemming te vragen om haar 'idda in haar ouderlijk huis door te brengen, na de dood van haar man. Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Blijf in je huis waar de dood je man heeft bereikt totdat de termijn afgelopen is." Tiermiedie.

29-04-2008, 10:51
Wanneer de man sterft dient zijn echtgenote gedurende de periode van 'idda te rouwen. Zij mag geen mooie kleding dragen noch allerlei soorten versieringen, make-up, henna, kohl, parfum en sieraden.

Een bepaalde rouwwijze die niet vermeld is in de Qor'aan of de Soenna is niet geoorloofd binnen de islam. Vele volkeren hebben verschillende zaken in de islam toegevoegd terwijl ze niet behoren tot de religie van Allah. Deze worden verworpen en alleen de genoemde fundamenten worden gevolgd.

29-04-2008, 10:51
doe nog extra 10 dagen er bij ....dan hoef je niet zoo te twijfelen

Pagina's : [1] 2