Bekijk volle/desktop versie : Wat is communicatie????



13-09-2002, 15:47
jah je leest het goed. wat is communicatie???. veel mensen denken te weten wat het woordt inhoudt, mar daar blijft het ook bij. hoe vaak zie je dat mensen niet met elkaar kunnen communiceren vandaar deze vraag, kijk maar naar de werel leiders. kan iemand me zonder in een of ander boek te kijken wat het betekent.




de engel wil weten of de mens nog normaal met elkaar kan praten

13-09-2002, 15:49


informatie uitwisselen

13-09-2002, 15:59

Citaat:
Origineel gepost door mimi_tangaouia
informatie uitwisselen
informatie uitwisselen ja, dat is het letterlijke betekenis ervan. maar veel mensen weten nit wat dat betekend. het woord communicatie houdt veel meer in.
volgens mij ben jij de eenige hier die weet wat het betekend(letterlijke betekkenis dan)




de engel vraagt zich af of er nog meer mensen het weten

13-09-2002, 16:07
Communicatie is meer dan enkel informatie uiwisselen.

Bij communicatie die werkt spelen vele factoren een rol:
1. Lichaamstaal
2. Boodschap van de verzender
3. De ontvanger en zijn/haar referentiekader
4. de vorm van de boodschap (taalgebruik)
5. Niveau van zowel de zender als de ontvanger (is dat op elkaar afgestemd).


Al deze factoren spelen een rol.
Stel ik wil iets zeggen over de Palestijnse onderdrukking.

Situatie 1.

Ik zeg dat tegen iemand met veel scheldwoorden. De manier waarop de ander de boodschap ontvangt is dan niet direct optimaal. De daadwerkelijke boodschap gaat misschien verloren.

2. Ik zeg dat tegen een Israelische Jood. De boodschap zal dan anders aankomen dan wanneer ik het tegen een Palestijn zeg. (de ontvanger dus is hierin relevant)

3. Ik zeg dat tegen een kind van 5 . Die zal de boodschap waarschijnlijk niet begrijpen. (het niveau is dus niet gelijk)

4. Ik zeg bijv.: Alle palestijnen doen zo dom. Maar kijk daar heel sarcastisch bij en lach. De boodschap en mijn lichaamstaal komen dan niet overeen. Afhankelijk van de ontvanger kan de boodschap dan ook verkeerd geinterpreteerd worden.

Goed. Bij communicatie zijn dus een aantal dingen van levensbleang. Hoe ga je de boodschap inpakken. Wie is de ontvanger van de boodschap. Moet je de boodschap aanpassen aan de ontvanger.
De ontvanger speelt ook een belangrijke rol. Namelik. Die moet bij optimale communicatie goed kunnen luisteren...
Dat lijkt makkelijk, maar dat is moeilijker dan het lijkt.
Luisteren is niet enkel stilzitten en je oren open houden.
Je kan iemand aanmoedigen meer te vertellen door op het juiste moment de juiste vragen te stellen bijv. Het is voor degene die luistert (ontvanger) ook belangrijk om de boodschap achter de boodschap te zien soms - of juist niets te zien achter de boodschap.

Commuinicatie is erg ingewikkeld. En niet zo vanzelfsprekend als men wel zou denken.
Mensen zouden er veel meer aandacht aan moeten besteden. IHet zou veel ruzies voorkomen!!!

Nadenken over wat je boodschap is- en wie de ontvanger ervan is zou een goed begin zijn.
Op die manier kan je opvangen wat taal beperkt. Taal is een groot misverstand. Goed communiceren bestaat gelukkig ook niet enkel uit taal.

Bla bla bla bla bla

teveel ge-blaat...
ciaoOOOOooOO

13-09-2002, 16:12


Jeetje Safira, studeer jij communicatiewetenschappen? Ik wilde ook mijn zegje doen, maar dat lijkt me nu overbodig. Chapeau!

13-09-2002, 16:13

Citaat:
Origineel gepost door JunkieXL
Jeetje Safira, studeer jij communicatiewetenschappen? Ik wilde ook mijn zegje doen, maar dat lijkt me nu overbodig. Chapeau!
hahahah nee joh studeer ik niet!!!

thanks

ik draafde weer door

13-09-2002, 16:15
bij communicatie breng je een boodschap over van de ontvanger naar de zender als de zender reageert noem je dat feedback
als de zender niet eens is met hetgeen wat de ontvanger zegt komt er ruzie als ze het eens zijn gaan ze trouwen
hahahaha

13-09-2002, 16:29
Communicatie= de intentie een boodschap over te brengen via een bepaald medium naar ander(e) persoon/personen. Ik zeg er met nadruk bij met de intentie omdat je ook non-intentionele boodschappen hebt, zoals het bijv. krijgen van een rood hoofd.

ff kort c.q makkelijk gezegd.

ciao

13-09-2002, 17:04

Citaat:
Origineel gepost door tetouani79
jah je leest het goed. wat is communicatie???. veel mensen denken te weten wat het woordt inhoudt, mar daar blijft het ook bij. hoe vaak zie je dat mensen niet met elkaar kunnen communiceren vandaar deze vraag, kijk maar naar de werel leiders. kan iemand me zonder in een of ander boek te kijken wat het betekent.




de engel wil weten of de mens nog normaal met elkaar kan praten
hey engeltje...wat betekent het voor jou?

13-09-2002, 17:23
Ik heb hierover een onderzoek gedaan voor mijn opleiding.....moet zeggen...het was niet makkelijk...zoals hierboven genoemd heeft communicatie veel betekenissen....
Communicatie is onmisbaar in het leven..op welke manier dan ook..!!!

13-09-2002, 17:45

Citaat:
Origineel gepost door Safira75

hey engeltje...wat betekent het voor jou?
je hebt niks voor mij achter gelaten. je hebt alles al genoemd.
voor mij betekend het ook elkaar begrijpen. stel je open voor wat de ander te zeggen heeft. luisteren naar elkaar dan kan veel gedonder voorkomen. ik ben dit topic begonen omdat ik het gevoel heb dat er niet wordt gecommuniceerd tussen de moslims en de nedelanders. vandaar dat ze een slecht inzicht hebben op ons geloof.





de engel is tevreden over je jullie

13-09-2002, 18:36
communicatie is dat de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt en er geen RUIS ontstaat.


beslama salaouia

13-09-2002, 18:47



Citaat:
Origineel gepost door salaouia
communicatie is dat de ontvanger begrijpt wat de zender bedoelt en er geen RUIS ontstaat.


beslama salaouia
Dat is Goede communicatie....

13-09-2002, 18:56

Citaat:
Origineel gepost door jimpie


Dat is Goede communicatie....
echt, ik lees dit met en lekker gevoel. er zijn dus genoeg maroc. jeugd die weten wat communicatie is, ze weten ook hoe zze moeten communiceren, want dat doen we nu op een goed manier.



de engel houdt van kleine sara