Bekijk volle/desktop versie : Betekenis Van Hoofddoek

21-12-2003, 14:09
ASSALAMOE ALAIKOEM

WAAROM MAG VROUWEN.
GEEN ZWART HOOFDDOEK DRAGEN.

WAT IS HET BETEKENIS ER VAN.
WIE KAN HET UITLEGGEN.

ASSALAMOE ALAIKOEM WA RAHMATOELLAH.

21-12-2003, 15:28

geen zwarte hoofddoek dragen , heb er nooit van gehoord?????????????????????????????????

21-12-2003, 15:37
salam,
ik weet nie waar je dat vandaan hebt, maar het is juist goed dat een vrouw een zwarte hoofddoek draagt. Zodat het niet verleidelijk is voor de mannen. Zwart is een kleur dat standaart is, waar mensen niet zo snel naar kijken. Als je met een kleurige hoofddoek gaat lopen, heb je nog altijd mannen die naar je kijken.

24-12-2003, 17:38
ik weet echt niet waar je het over hebt maar het is goed van die vrouw die een sluier draagt

24-12-2003, 17:46

Citaat:
Origineel gepost door tkc
Ik zag laatst op de metrohalte zo'n vrouw in een tent (burqa).
Ik zag haar van achter, en de achterkant was oranje. Pas toen ze zich omdraaide zag ik dat ze een burqa/niqaab aan had. En de voorkant was zwart! Moge Allah de vrouwen van de wereld verlossen van de niqaab! Amien!
Salaam
salaam ou halaykoum
myn broeder. ik wil iet zegge op u laatste zin ik weet niet of je het door hebt maar de niqaab of de boerka is meestal een keuze die je zelf maakt en de niqaab is iets heel positief maar noraal gezien als je zoiet draagt draag je die int zwart of in een andere sombere kleur maar niet in het orange want dat trekt de aandacht van de mannen en dat is haram!!! dat is ff wat ik wou zeggen
Asalaam ou halaykoum wa rahmatoellah

24-12-2003, 17:50
ik draag altijd een zwarte hoofddoek.
maar ik draag hem niet helemaal bedekt.

daarmee bedoel ik
ik heb m op de ouderwetse manier van achteren geknoopt
maar mn haar is wel gewoon bedekt
afz Hannan

24-12-2003, 17:56

Citaat:
Origineel gepost door hannan1987
ik draag altijd een zwarte hoofddoek.
maar ik draag hem niet helemaal bedekt.

daarmee bedoel ik
ik heb m op de ouderwetse manier van achteren geknoopt
maar mn haar is wel gewoon bedekt
afz Hannan
salaam ou halaykoum
myn zuster. ja ik vind het heel positief dat je de hoofddoek al draagt mag ik vrage hoelang je hem al draagt??? En de manier waarop u ze draagt ik zeg ni da da slecht is want ik heb int begin myn hoofddoek ook zo gedrage zodat de mensen konder gewoon worden aant zicht van my met een hoofddoek MAAR de islam zegt wel dat een moslimvrouw ALLEEN haar handen en gezicht mag laten zien en dat haar hoofddoek ook haar nek moet bedekken!!! ik zeg je dit gewoon als goede raad dit is niet om je te beoordelen ofzo dus neem et aub niet negatief op myn zuster!!
Asalaam ou halaykoum

25-12-2003, 18:05
NoOit Van Gehoord

25-12-2003, 19:34
Salaam
myn zuster mag ik vrage waar je nog nooit van hebt gehoord???
Asalaam ou halaykoum

25-12-2003, 20:10
MissOujda het is zo hoor

Vrouwen tegenover mannen: Alles behalve het gezicht en handen, voor mannen die niet met desbetreffende vrouw mogen trouwen (een mahram) mogen de haren en voeten van de vrouw gezien worden.

"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtegenoten, of hun vader, of de vaders van hun echtegenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtegenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'auraat van vrouwen letten. En laten zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen" (Soerat An-noer aya 31).

29-12-2003, 01:13
Sorry hoor maar die ken ik echt niet..!
Ik heb die nog nooit gehoord..!

29-12-2003, 13:12
Ik zag ook twee vrouwen met een chador in de tram, en ik snap niet waarom ze dat dragen. Als ze en beetje respect willen tonen naar andere mensen moeten ze vooral dat niet dragen. Want er zijn duizenden vrouwen die mishandeld worden ( als zoutzuur in de gezicht ) door mannen die menen dat ze en stukje haar zien bij die vrouwen. ( in Pakistan, Afghanistan)

29-12-2003, 16:44

Citaat:
Origineel gepost door mouna18
Ik zag ook twee vrouwen met een chador in de tram, en ik snap niet waarom ze dat dragen. Als ze en beetje respect willen tonen naar andere mensen moeten ze vooral dat niet dragen. Want er zijn duizenden vrouwen die mishandeld worden ( als zoutzuur in de gezicht ) door mannen die menen dat ze en stukje haar zien bij die vrouwen. ( in Pakistan, Afghanistan)
Triestig he

Maar als die vrouwen het zelf willen dragen

30-12-2003, 08:18

Citaat:
Origineel gepost door mouna18
Dus?

Het is zielig ja, maar omdat onze gehoofddoekte zusters in Turkije bijvoorbeeld in openbare gebouwen geweigerd worden moeten we maar ook geen hijaab meer dragen als steunbetuiging? Of omdat andere zusters met hijaab het leven moeilijk wordt gemaakt?

30-12-2003, 13:16
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet.

Allereerst wil ik ingaan op de vraag van Jom. Mij is ook weleens verteld dat ik geen zwarte hoofddoek mag dragen, omdat alleen geleerde Zusters ze mogen dragen. Ik heb deze Jongedame gevraagd om Daliel (Bewijs) en dat kon ze niet geven.
Je moet niet altijd geloven wat ze je vertellen, maar meteen bewijs vragen aan degene die je iets verteld. Zodra ze zei dat ze geen Daliel had wist ik dat haar uitspraak nergens op gebasseerd is. Als we gaan kijken naar de Islaam dan zien we dat Allah swt twee keer over de Hijaab gesproken heeft. In Soerat an-Noer zoals Lady_moi al zei, en in

Soerat al-Ahzab:
''O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.'' (aya 59)

Overgeleverd door Aboe Hoerayra (Moge Allah tevreden zijn met hem) heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd "...Die vrouwen die er, zelfs wanneer ze gekleed zijn, naakt uitzien, zij die rondlopen te flirten; zij die hun haren vlechten totdat het op de bult van een kameel lijkt en daarmee de aandacht van de mensen opzich vestigen; zij zullen het paradijs niet binnengaan, noch zullen zij de geur kunnen ruiken, zelfs indien die over een lange afstand geroken kan worden" (Moesliem 3971).

Overgeleverd door Aicha (moge Allah's tevredenheid met haar zijn):"Toen Esma' de dochter van Aboe Bakr, in doorzichtige kleding bij de boodschapper van Allah binnenkwam. De boodschapper (Allah's vrede en zegen zij met hem) wende zijn edele gezicht van haar af en zei:"wanneer een vrouw geslachtsrijp is geworden, mag men haar slechts hier en daar zien" daarbij wijzend op zijn edele gezicht en handen" (Aboe Daawoeed).

De meeste Ahadith over de Hijaab zijn lang, bovenstaande ahadith zijn de kortste overgeleverde ahadith. Voor meer informatie over de hoofddoek verwijs ik jullie naar het boek 'awdatoel hi'djab van sheikh Mohammed Ibn ismai'l Al moeqaddam en een boek onder de titel: Attabarroedj van sheikh nie'mat sobh'ie. Of een ander boek de vrouw in de Shari3ah

Als je gaat kijken naar die Ahadith over de hijaab, dan kom je erachter dat er niks wordt gezegd over dat het dragen van een zwarte Hijaab niet toegestaan is. Dit vergt enig onderzoek, maar dan weet je het tenminste zeker. Zekerheid plant tevrendenheid in je hart
De Profeet vrede zij met hem zei:
"Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel."

De Hijaab is als een bescherming voor de vrouw, de een vindt een Hijaab niet voldoende en besluit om een Niqaab of Burqa te gaan dragen, waarom zouden wij hun keus niet accepteren? Dit is toch een daad gedaan omwille van Allah swt. De Islaam bestaat niet uit onthoudingen maar uit gehoorzaamheid.

Vertel me.. waarom moet een niet-moslim vrouw haar lichaam tentoonstellen aan anderen? Ze wil mannen buiten haar gezin aantrekken en bij hun opvallen. De vrouw in de islam is voor haar man en niet voor iedereen. De vrouw in de islam is buiten het huis bedekt en in het huis een diamant. Waarom zou goud beschermd worden en bewaard worden in een plek waar niet iedereen eraan kan komen? Wanneer iedere persoon aan het stuk goud komt dan zal de waarde van dat goud niet meer hetzelfde zijn. Iedereen doet dit op zijn eigen manier, en dit moeten wij accepteren, of we nou willen of niet.
Zo is het in mijn ogen ook met de vrouw, behalve als ze tawbah doet voor haar daden. Dan kan de waarde hersteld worden.

Allah swt zegt: ''O mijn dienaren die buitensporig zijn tegenover zichzelf, wanhoopt niet aan de Genade van Allah. Voorwaar, Allah vergeeft alle zonden. Voorwaar, Hij is de vergevensgezinde, de Meest Barmhartige''

Er zijn inderdaad plekken op aarde Pakistan en Afghanistan waar misbruik wordt gebruikt van een gebod van Allah swt. Maar de Afrekening is bij Allah swt, allemaal zullen we op een dag moeten verantwoorden bij Allah swt, ook zij! Dat die mensen hun vrouwen daar die dingen aandoen, betekend dat de schuld moet worden gegeven aan de Niqaab of de Burqa? NEE! De Hijaab, Niqaab en Burqa, en alles wat wordt gedaan omwille van Allah swt is iets goeds, mits het wordt gedaan met de juiste intentie en het binnen de bepalingen van Allah swt blijft.
Hijaab is niet alleen een doekje op je kop, die je haren bedekken. Maar het is een Bescherming, een Redding die je draagt uit gehoorzaamheid voor Allah swt, en weet dat Allah swt alleen het Beste voor ons wil. Als je werkelijk zelfrespect en eigenwaarde hebt dan zou je een hoofddoek moeten dragen, want als je werkelijk van jezelf houdt dan wens je het BESTE voor jezelf. Dat is toch zo?
Beste mouna18, we erkennen allemaal dat zulke dingen gebeuren. Maar onthou, in elke mand zitten rotte appels. Wat er gebeurd in die landen komt voort uit Onwetendheid, mensen weten niet beter. Wat jij zegt slaat eigenlijk nergens op. Laat ik een vergelijking maken. In Somalie doen ze aan vrouwenbesnijdenissen, denkend dat dit bij de Islaam hoort. LATEN WE METEEN DIE HELE ISLAM AFSCHAFFEN!! Dat ze die vrouwen zulk leed aandoen!! Je moet eerst Kennis over de Islaam hebben voordat je zulke uitspraken gaat doen, toch? Maar ik begrijp je standpunt ook wel. Maar je moet weten dat zulke dingen niet bij de Islaam horen, en ik keur ze streng af, netals vele andere Broeders en Zusters. In de media wordt de Hijaab vaak bestempeld als teken van onderdrukking. Maar wij Moslima's weten wel beter toch!!

Allah swt verplicht ons alleen dingen die goed voor ons zijn, en verbiedt ons alleen dingen die slecht voor ons zijn!

En Allah weet het Best,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm 'Aqeelah