Bekijk volle/desktop versie : Waarom doea verrichten als het al mekteb is?



24-04-2008, 18:58
Assalaam alikoem,

Ik vroeg mij af waarom wij moslims doea moeten verrichten terwijl alles wat er in ons leven gebeurt en gaat gebeuren vast gelegd staat en opgeschreven is (oftewel mekteb)?

Kan iemand mij hierop een juist antwoord geven?

24-04-2008, 19:12


Omdat shaytaan je van alles in kan fluisteren...Dus de keuzes die je maakt in je leven zijn afhankelijk van je beslissing op dat moment. En je kunt nooit weten of het ene je mektab was of juist het andere....Alleen Allah swt weet dit... Begrijp je het een beetje...? Een een doea is ook eigenlijk een verlossing --> zo van ik heb straks een belangrijke toets en ik ben erg zenuwachtig --> door doea zul je je rustiger voelen en insha allah haal je je toets...Het kan op verschillende manieren...En ja alles is mektab maar jij maakt de keuzes op dat moment...Want jij kunt niet in de toekomst kijken. Wat zou een leven zijn als jij in de toekomst kan kijken. Als jij ziet dat je bijv. naar de hel gaat dan heb je toch geen zin meer in het leven? Terwijl je het nu bijv. niet ziet en je kunt altijd een betere moslima worden...En Allah swt is hiervan op de hoogte en geeft jou een plekje in de hemel insha allah...


groet

24-04-2008, 19:16
Djaazaki Allahoe gayren Fatima, dit is voor mij wat duidelijker

24-04-2008, 19:33
Du3a verandert het lot

24-04-2008, 19:54


Du'a (smeekgebed) aan Allah kan inderdaad het Goddelijk besluit veranderen:

De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Niets kan het Goddelijk besluit veranderen behalve du’aa”. (Overgeleverd door Ahmad, 5/677; Ibn Maajah, 90; al-Tirmidhi, 139. Geclassificeerdals hasan.)

De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Eenieder voor wie de poort van du’aa geopend wordt, worden de poorten van genade voor hem geopend. Allah wordt nooit gevraagd om iets dat Hij geeft welke geliefder bij Hem is dan het worden gevraagd om een goede gezondheid en welzijn. Du’aa is nuttig met betrekking tot datgene welke besloten is en wat nog niet besloten is. Aldus, O dienaren van Allah, jullie moeten dua’a maken.” (Overgeleverd door Al-Tirmidhi, 3548)

De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Geen voorzorgmaatregel kan beschermd worden tegen het besluit van Allah. Dua is bevorderlijk met betrekking tot datgene welke besloten is en wat niet besloten is. De dua ontmoet de rampspoed die verordend was en worstelt ermee, tot de Dag der Opstanding.” (Overgeleverd door al-Tabaraani, 2/800 (33), hasan)

Maar daarnaast is het ook een aanbidding, of zelfs de grondslag van aanbidding. Kijk alleen maar naar Surah Al-Fatiha dat gereciteerd dient te worden in elke gebed, bijna de helft bestaat uit duaa. Naast de formules van dua die je opzegt tussen de verschillende bewegingen door tijdens het gebed. Want met dua erken je de heerschapij van Allah, en Zijn unieke positie om de mensen te schenken van Zijn genade. Zo zitten er nog vele onderliggende ahkaam in het verrichten van de duaa.

24-04-2008, 20:15
Noti.

24-04-2008, 20:16
Asalaamu 3alaikum.

Zoals de broeder en de zuster al benoemd hebben, een dua kan je lot veranderen, maar natuurlijk Allah wist van te voren dat het zo zou veranderen door die handeling of dua.

Kijk naar de voorgaande profeten, wanneer zei dua deden werden deze meestal verhoord door Allah , het is pas toen ze deze dua verichtte de daad uitgevoerd werd met verlof van Allah .

wasalaam 3alikum

25-04-2008, 09:45
MashaAllah broeders & zusters, barak Allahoe fiek voor deze informatie!

25-04-2008, 13:11

Citaat door Abu_husayn:
Du3a verandert het lot

\Kort en krachtig Ah7sana Allah ilajk!

23-01-2009, 12:45
noti.

23-01-2009, 13:17
het antwoord is al gegeven, maar ik wil nog wat toevoegen

een du'a maken behoort ook tot het lot, wanneer iemand vraagt om voorspoed bijvoorbeeld, en de persoon zal het krijgen, dan is dat al bepaald door het lot, maar dus ook het feit dat die persoon erom heeft gevraagd

een du'a veranderd het lot, maar dat is ook bepaald door allah