Du'a (smeekgebed) aan Allah kan inderdaad het Goddelijk besluit veranderen:
De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Niets kan het Goddelijk besluit veranderen behalve du’aa”. (Overgeleverd door Ahmad, 5/677; Ibn Maajah, 90; al-Tirmidhi, 139. Geclassificeerdals hasan.)
De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Eenieder voor wie de poort van du’aa geopend wordt, worden de poorten van genade voor hem geopend. Allah wordt nooit gevraagd om iets dat Hij geeft welke geliefder bij Hem is dan het worden gevraagd om een goede gezondheid en welzijn. Du’aa is nuttig met betrekking tot datgene welke besloten is en wat nog niet besloten is. Aldus, O dienaren van Allah, jullie moeten dua’a maken.” (Overgeleverd door Al-Tirmidhi, 3548)
De Profeet (sallalahoe 'alejhi waselem) zei: “Geen voorzorgmaatregel kan beschermd worden tegen het besluit van Allah. Dua is bevorderlijk met betrekking tot datgene welke besloten is en wat niet besloten is. De dua ontmoet de rampspoed die verordend was en worstelt ermee, tot de Dag der Opstanding.” (Overgeleverd door al-Tabaraani, 2/800 (33), hasan)
Maar daarnaast is het ook een aanbidding, of zelfs de grondslag van aanbidding. Kijk alleen maar naar Surah Al-Fatiha dat gereciteerd dient te worden in elke gebed, bijna de helft bestaat uit duaa. Naast de formules van dua die je opzegt tussen de verschillende bewegingen door tijdens het gebed. Want met dua erken je de heerschapij van Allah, en Zijn unieke positie om de mensen te schenken van Zijn genade. Zo zitten er nog vele onderliggende ahkaam in het verrichten van de duaa.