Bekijk volle/desktop versie : Op weg naar Dubai



22-04-2008, 00:09
BismAllahi El Rahmani El Rahiem


Op weg naar Dubai, stopte mijn man om het Asr gebed te verrichten. Terwijl ik in de auto wachtte zag ik, uit de buurt van een kleine groep huizen, een persoon naderen. Het duurde even voordat ik realiseerde dat het een man was die richting de moskee kroop.


Hij droeg rubberen sandalen aan zijn handen. Zijn onder lichaam sleurde over de harde en rotsachtige grond. Vanwege de hoge temperaturen die rond de 45 á 50°C waren, was zijn lichaam besweet. Tegen de tijd dat hij de binnenplaats van de moskee betrad, zag ik dat zijn gehele lichaam was doordrenkt met zweet en dat zijn gezicht rood was aangelopen vanwege de inspanning en hitte.


Vele personen passeerde hem op weg naar het gebed, waarschijnlijk gewend om hem onderweg te zien. Eén man kwam uit een winkel en bleef een tijdje kijken. Hij ging de winkel weer binnen en kwam terug met een koud flesje frisdrank. Hij opende het flesje voor de kruipende man en ze bleven even samen zitten. Ik hoorde hen praten, de man van de winkel bood aan de kruipende man te helpen maar deze stond erop dat hij zelf in staat was de trap van de moskee te bestijgen. Hij was bezorgd dat hij niet op tijd zou komen, dus verontschuldigde hij zich en zette zijn langzame en moeizame reis, naar het gebed voort.


Ik wende mijn blik af terwijl hij de trap opklom. Ik kon mij niet bedenken hoe ik hem moest helpen. Op dat punt begon ik te huilen, denkend aan de hadith van de Profeet (interpretatie ervan): “De Hypocrieten vinden het verrichten van het gezamenlijke, Fejr en Isha gebed een zware opgave. Als zij de waarde van deze twee gebeden wisten, dan zouden zij het zeker hebben verricht, zelfs als ze (daarvoor) moesten kruipen.” (Boekharie en Moeslim).


Deze man, die letterlijk kruipend, in de hitte van de dag, het gebed wilde verrichten, vond het gezamenlijke gebed helemaal niet zwaar.


Dat Allah al diegene zal belonen die zich inspannen om Hem te behagen en dat Hij ons altijd bewust laat zijn van onze zwakheden via dit soort mensen die zich inspannen hun Schepper te behagen.

22-04-2008, 00:15



Citaat door maroc_reddy:
BismAllahi El Rahmani El Rahiem


Op weg naar Dubai, stopte mijn man om het Asr gebed te verrichten. Terwijl ik in de auto wachtte zag ik, uit de buurt van een kleine groep huizen, een persoon naderen. Het duurde even voordat ik realiseerde dat het een man was die richting de moskee kroop.


Hij droeg rubberen sandalen aan zijn handen. Zijn onder lichaam sleurde over de harde en rotsachtige grond. Vanwege de hoge temperaturen die rond de 45 á 50°C waren, was zijn lichaam besweet. Tegen de tijd dat hij de binnenplaats van de moskee betrad, zag ik dat zijn gehele lichaam was doordrenkt met zweet en dat zijn gezicht rood was aangelopen vanwege de inspanning en hitte.


Vele personen passeerde hem op weg naar het gebed, waarschijnlijk gewend om hem onderweg te zien. Eén man kwam uit een winkel en bleef een tijdje kijken. Hij ging de winkel weer binnen en kwam terug met een koud flesje frisdrank. Hij opende het flesje voor de kruipende man en ze bleven even samen zitten. Ik hoorde hen praten, de man van de winkel bood aan de kruipende man te helpen maar deze stond erop dat hij zelf in staat was de trap van de moskee te bestijgen. Hij was bezorgd dat hij niet op tijd zou komen, dus verontschuldigde hij zich en zette zijn langzame en moeizame reis, naar het gebed voort.


Ik wende mijn blik af terwijl hij de trap opklom. Ik kon mij niet bedenken hoe ik hem moest helpen. Op dat punt begon ik te huilen, denkend aan de hadith van de Profeet (interpretatie ervan): “De Hypocrieten vinden het verrichten van het gezamenlijke, Fejr en Asr gebed een zware opgave. Als zij de waarde van deze twee gebeden wisten, dan zouden zij het zeker hebben verricht, zelfs als ze (daarvoor) moesten kruipen.” (Boekharie en Moeslim).


Deze man, die letterlijk kruipend, in de hitte van de dag, het gebed wilde verrichten, vond het gezamenlijke gebed helemaal niet zwaar.


Dat Allah al diegene zal belonen die zich inspannen om Hem te behagen en dat Hij ons altijd bewust laat zijn van onze zwakheden via dit soort mensen die zich inspannen hun Schepper te behagen.




Baraka Lahoe fiek broeder!!


Ik zie echter 1 fout in de hadieth, wellicht een typfout. Namelijk:

“De Hypocrieten vinden het verrichten van het gezamenlijke, Fejr en Asr[/SIZE] gebed een zware opgave. Als zij de waarde van deze twee gebeden wisten, dan zouden zij het zeker hebben verricht, zelfs als ze (daarvoor) moesten kruipen.” (Boekharie en Moeslim).




[SIZE="4"]ASR=al3ichaa2.

22-04-2008, 00:23

Citaat door Mo_Real:
Baraka Lahoe fiek broeder!!


Ik zie echter 1 fout in de hadieth, wellicht een typfout. Namelijk:

“De Hypocrieten vinden het verrichten van het gezamenlijke, Fejr en Asr[/SIZE] gebed een zware opgave. Als zij de waarde van deze twee gebeden wisten, dan zouden zij het zeker hebben verricht, zelfs als ze (daarvoor) moesten kruipen.” (Boekharie en Moeslim).




[SIZE="4"]ASR=al3ichaa2.


Subhan'Allah, dat dacht ik ook tijdens het lezen. De gebeden die moeilijk zijn voor de hypocrieten, moge Allah ons daar niet toe laten behoren amien, zijn de fadjr- en ishagebeden.

Asr is verder wel op een andere manier gelinkt, omdat de profeet sal'Allahoe a3laihi wa salaam zei dat wie Assr in de steek laat zijn daden niet meer van nut zullen zijn. Maar dat terzijde..

22-04-2008, 22:10

Citaat door Mo_Real:
Baraka Lahoe fiek broeder!!


Ik zie echter 1 fout in de hadieth, wellicht een typfout. Namelijk:

“De Hypocrieten vinden het verrichten van het gezamenlijke, Fejr en Asr[/SIZE] gebed een zware opgave. Als zij de waarde van deze twee gebeden wisten, dan zouden zij het zeker hebben verricht, zelfs als ze (daarvoor) moesten kruipen.” (Boekharie en Moeslim).




[SIZE="4"]ASR=al3ichaa2.



Wa fiek baraka Allah...

Inderdaad, ik heb die fout over het hoofd gezien, moge Allah mij vergeven.

Wassalaamoe 3alaikoem wara7matullah.

23-04-2008, 15:46


Mooi verhaal, mashaAllah.

23-04-2008, 16:19
Macha allah prachtig verhaal

barak allah fiek we jazak Gair

23-04-2008, 17:37
Is het nou asr of aishaa???

Wa3alaikomo salaam wara7matoellahi wabarakatouho.

23-04-2008, 18:04

Citaat door Sgatige_Moslima:
Is het nou asr of aishaa???

Wa3alaikomo salaam wara7matoellahi wabarakatouho.

Wa3alaykom Wasalaam WarahmatoeAllaah Wabarakato

23-04-2008, 20:26

Citaat door Bi_Iedni_Allaah:
Wa3alaykom Wasalaam WarahmatoeAllaah Wabarakato


Okeej salaat ra3sha dus..
shokran voor je antw. zuster

Wa3alaykom Wasalaam WarahmatoeAllaah Wabarakato

23-04-2008, 20:30
Mooi verhaal.

23-04-2008, 21:05
Masha allah een prachtige verhaal.