Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoek afdoen



Pagina's : [1] 2

21-04-2008, 16:45
Poging 2:

Stel een jongen komt om je hand vragen en hij vraagt je om je hoofddoek af te doen, zou je dit dan doen?

21-04-2008, 16:47


Ik zou het niet doen, pas de dag dat we samen in het huwelijks bootje stapen.. zal hij men haar zien !!

21-04-2008, 16:49
Neee, dit is een test van allah...
En zoiezo hij heeft geen respect voor je als hij dat zegt,, en ook geen respect voor de islam

21-04-2008, 16:50

Citaat door BELLISIMA:
Poging 2:

Stel een jongen komt om je hand vragen en hij vraagt je om je hoofddoek af te doen, zou je dit dan doen?



NOOIT

21-04-2008, 16:50


Ik heb het zelf wel gedaan, omdat het inderdaad moet als hij het vraagt, maar dat neemt niet weg dat het heel raar en vreemd is. Hij is toch een onbekende die je dan zonder hoofddoek ziet.

21-04-2008, 16:50
nee ik zou het nie doen ik vraag hem toch ook nie om zonder zn broek buiten te lopen

21-04-2008, 16:51
Ja maar hij moet toch weten wat ie in de kuip heeft. Straks ben je kaal of heb je een enorm lelijke kroeskop....

Ik snap die man wel!

21-04-2008, 16:52

Citaat door BELLISIMA:
Ik heb het zelf wel gedaan, omdat het inderdaad moet als hij het vraagt, maar dat neemt niet weg dat het heel raar en vreemd is. Hij is toch een onbekende die je dan zonder hoofddoek ziet.


nee het moet helemaal niet als hij het vraagt..
hij vind je togh leuk en wil met je trouwen, dus hij viel op jouu met hoofdoek dus wrom dan opeens afdoen?

21-04-2008, 16:52
En als hij dat dan wil,, kun je foto laten zien minder erg dan in het egt..!!

21-04-2008, 16:56

Citaat door TaNgAoUiAYoUsRa:
nee het moet helemaal niet als hij het vraagt..
hij vind je togh leuk en wil met je trouwen, dus hij viel op jouu met hoofdoek dus wrom dan opeens afdoen?


Toch is het zo meid, als een man om je hand komt vragen en ook vraagt om je te zien zonder hooddoek, dan is het men haq 3lieh om je zo te zien. Het is heel onwennig en vreemd, maar hij wilt natuurlijk zien hoe je er uit ziet.
Wie weet heb je een oranje hanenkam?

21-04-2008, 16:57
Kvind ook dat de man recht heeft voor men haar te zien..
Mss zal hij dan meer intresse hebben eens hij men mooie donkere lokken ziet

21-04-2008, 17:05
Woooow, dat heb ik nog nooit gehoord. Als hij om je hand komt vragen, dan is hij op dat moment nog niks van je, een onbekende om het zo te zeggen!

Stel het was anders gegaan, hij zag je zonder elhijaab en hij zegt opeens gatver, nee haar wil ik niet! Dan wat? Dan heb je haar laten zien naar een niet- ma7hram, en daarnaast.. volgens de Islam mag je haren pas laten zien als je getrouwd bent voor zover ik weet en heb geleerd.

21-04-2008, 17:14


Nooiittttt!!!!!!!!



21-04-2008, 18:16

Citaat door BELLISIMA:
Toch is het zo meid, als een man om je hand komt vragen en ook vraagt om je te zien zonder hooddoek, dan is het men haq 3lieh om je zo te zien. Het is heel onwennig en vreemd, maar hij wilt natuurlijk zien hoe je er uit ziet.
Wie weet heb je een oranje hanenkam?



Heb je misschien een overlevering of fatwa waarin staat dat dit is toegestaan?

21-04-2008, 18:18

Citaat:
As salamoe aleikoem,

Wanneer een broeder een zuster ten huwelijk heeft gevraagd, dat wil zeggen hij is al bij haar ouders langsgeweest om haar hand te vragen, dan is het zijn recht om haar haren te zien zo heb ik begrepen. Mijn vraag hierbij:

Wat mag hij behalve haar haren nog meer zien?

Een broeder vertelde onlangs dat wanneer er sprake is van bovenstaande situatie, de aanstaande bruidegom ook het recht heeft de armen en benen van zijn aanstaande bruid te zien, ongeacht of ze al voor de Islamitische wet zijn getrouwd.

Klopt dit?


Wa aleikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoe,

We danken u voor het vertrouwen dat u in ons stelt, zoals dit blijkt uit het feit dat u uw vraag tot ons richt. Wij doen ons beste deze zo duidelijk mogelijk te beantwoorden, in naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

بسم الله الرحمن الرحيم

Als een jonge man zich verlooft met een meisje mag hij naar haar kijken, en als hij meer zou kunnen zien dan enkel het gezicht en de hand dan is hem dit niet verboden. Dit gezien het gezegde van de Profeet (saw):

Als iemand zich wenst te verloven met een vrouw, en als hij kan kijken naar hetgeen hem aan zou sporen om haar te trouwen, laat hem dit dan doen.

Djaber, die deze hadith overgeleverd heeft, zei:

"Dus vroeg ik een vrouw me te trouwen, en ik verborg me om te kunnen zien dat wat mij aan zou sporen om met haar te trouwen." (Al Hakiem)

Het "Als iemand kan zien..." geeft aan dat het hier dingen betreft die men gewoonlijk niet mag zien van de vrouw, en ook het feit dat Djaber (moge Allah tevreden met hem zijn) zich verborg om te kunnen zien geeft dit aan.

Tegelijkertijd geven de woorden "als hij kan..." en het gedrag van Djaber aan dat hier gaat om kijken naar de zaken buiten het gezicht en de handen zonder dat de vrouw hiervan op de hoogte is.

Daarentegen is het kijken naar meer dan enkel haar handen en gezicht met haar toestemming, of de toestemming van haar voogd (wali), niet toegestaan. Dit omdat de verzen die de vrouwen het tonen van hetgeen buiten het gezicht en de handen is verbieden, geen onderscheid maken tussen vrouwen die willen huwen of andere vrouwen:

"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen." (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Noer, vers 31)

En gezien wat de Boodschapper van Allah (saw) heeft gezegd:

Als een vrouw de leeftijd van menstrueren heeft bereikt, dan mogen enkel haar gezicht en de handen tot de polsen gezien worden.

Dus de vrouw moet zichzelf altijd bedekken voor vreemde mannen, ongeacht of zij wil huwen of niet.

De eerste hadith van Djaber geeft in feite een uitzondering aan op de algemene regel die stelt dat de man niet mag kijken naar de aura van de vrouw:

"Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden" (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera An Noer, vers 30)

Zoals ook blijkt uit de overlevering van ondermeer Al Boechari en Al Nisa'i:

Al Fadl reed achter de Profeet, toen een vrouw van Al Katha'am tot hem (saw) kwam. Al Fadl bleef naar haar kijken, en zij keek naar hem, en dus draaide de Profeet het gezicht van Al Fadl naar de andere kant. (Boechari)

Al Fadl ibn Abbas bleef draaien om naar haar te kunnen kijken, ze was een mooie vrouw, en dus draaide de profeet het gezicht van Al Fadl naar de andere kant. (Al Nisa'i)

Oftewel, de vrouw die wil trouwen is niet ontheven van de verplichting om haar aura te bedekken ten overstaan van vreemde mannen. Echter, de man die wil trouwen is ontheven van het verbod om te kijken naar de vrouw met wie hij wil trouwen, indien hij - bijvoorbeeld door zich te verbergen - in de mogelijkheid komt om iets van de vrouw te zien zonder haar medeweten. Maar de vrouw mag zichzelf niet tonen tegenover hem, ook niet met toestemming van haar vader.

Dus de man die wil trouwen die maakt een afspraak met de wali van de vrouw zoals gebruikelijk is, om in diens aanwezig met de vrouw te kunnen zitten en spreken, opdat zij elkander kunnen leren kennen. Hierbij mag van de vrouw enkel zichtbaar zijn wat zichtbaar mag zijn in haar contact met vreemde mannen, namelijk de handen tot de polsen en het gezicht. Samen zitten, in afzondering, zonder derde persoon is niet toegestaan. Als de man zonder medeweten van de vrouw dan de haren van de vrouw zou kunnen zien door zich te verschuilen voor haar, of iets anders als een arm of onderbeen, door middel van het kijken door een deuropening misschien, dan is hem dit toegestaan omdat hij wil trouwen.

En Allah weet het best.
.

Pagina's : [1] 2