Bekijk volle/desktop versie : 'Helft leerkrachten op islamschool geen moslim'



Pagina's : [1] 2 3

21-04-2008, 10:33
(Novum) - Zeker de helft van de leerkrachten op islamitische basisscholen is zelf geen moslim. Het aantal islamitische leerkrachten neemt toe. Steeds meer moslims volgen een opleiding tot juf of meester aan de pabo. In 1996 was nog een kwart van de leerkrachten op islamitische basisscholen moslim. Dat schrijft het Nederlands Dagblad maandag op basis van gegevens van de islamitische scholenkoepel Isbo.

De niet-islamitische leerkrachten hebben volgens de directeurs van islamitische scholen vaak een christelijke achtergrond. "Als er geen islamitische leerkracht kan worden aangenomen, genieten mensen van het boek, dus ook christenen, een lichte voorkeur", zegt Isbo-directeur Yassin Hartog in de krant. "Wij verwachten van ons personeel dat ze het algemene gedachtegoed van de islam onderschrijven. In de praktijk blijken de islamitische en christelijke waarden en normen niet ver van elkaar te liggen."

Leerkrachten zonder islamitische achtergrond wordt gevraagd respect te hebben voor de islam en daarnaar te handelen. ,,Dat betekent dat ze meedoen aan het vieren van islamitische feesten. Verder stellen wij kledingregels, maar die wijken niet af van veel christelijke scholen: niet te strak en niet te bloot. Wij verplichten vrouwen bijvoorbeeld niet een hoofddoek te dragen", zegt Cihan Gerdan, algemeen directeur van vier islamitische basisscholen in de regio Rijnmond.

http://binnenland.nieuws.nl/507626/Helft_leerkrachten_op_islamschool_geen_moslim

21-04-2008, 10:39


Het is een luxe om voor de klas de perfecte leeraar te krijgen. Daar kampen alle scholen mee. Daarom moet er maar een alternatief gezocht worden. Ik vind dat ze het nog redelijk goed opgelost hebben.

Natuurlijk is het een beetje onlogisch om mensen met een ander geloof les te laten geven op een school waar een ander geloof de basis vormt, maar ze krijgen dan iig nog les en dat is het belangrijkste.

21-04-2008, 10:42
Waarom een duimpje naar beneden? Wil je dat die lessen dan niet worden gegeven?

Met vr gr.

21-04-2008, 10:59

Citaat door Orandajin:
Het is een luxe om voor de klas de perfecte leeraar te krijgen. Daar kampen alle scholen mee. Daarom moet er maar een alternatief gezocht worden. Ik vind dat ze het nog redelijk goed opgelost hebben.

Natuurlijk is het een beetje onlogisch om mensen met een ander geloof les te laten geven op een school waar een ander geloof de basis vormt, maar ze krijgen dan iig nog les en dat is het belangrijkste.



Oke dan, geen moslims/a op een niet islamitische school les laten geven!!

Was daar niet een topic over???

21-04-2008, 11:01


Het gaat toch om de lesstof en niet om de leraar, een niet moslim kan net zo goed als een moslim les geven over de islaam

Hier maakt rechts Nederland geen probleem van, dit is ideaal natuurlijk....maar een hoofddoek voor de klas?!

21-04-2008, 11:08
[QUOTE=Don Vito;47072265]Het gaat toch om de lesstof en niet om de leraar, een niet moslim kan net zo goed als een moslim les geven over de islaam

Hier maakt rechts Nederland geen probleem van, dit is ideaal natuurlijk....maar een hoofddoek voor de klas?![/QUOTE]

Geen probleem op een islamitische school hoor!!!

21-04-2008, 11:09

Citaat door Don Vito:
Het gaat toch om de lesstof en niet om de leraar, een niet moslim kan net zo goed als een moslim les geven over de islaam

Hier maakt rechts Nederland geen probleem van, dit is ideaal natuurlijk....maar een hoofddoek voor de klas?!


een hoofddoek voor de klas?!

Dat is een prima idee. Goed voor de integratie.

Ooit ben ik hier wat uitgebreider op ingegaan, maar aangezien bij hoofddoekdiscussies toch meestal zoveel emoties losbarsten, dat niemand meer naar de ander luistert, laat ik het hierbij.

21-04-2008, 11:11

Citaat door zalikhetzeggen:
Oke dan, geen moslims/a op een niet islamitische school les laten geven!!

Was daar niet een topic over???


Ik zie niet in waarom moslims geen les mogen geven op openbare scholen. Daar zijn ze zelf vrij in om te bepalen.

Christelijke en Islamitische scholen horen natuurlijk in eerste instantie Christelijke en Islamitische leerkrachten voor de klas te hebben, maar is voor Christelijke scholen nou eenmaal makkelijker te realiseren dan voor Islamtische scholen.

In hun geval kunnen ze dus niks anders doen dan mensen die niet de Islam aanhangen dusdanig screenen en eventueel bijscholen om toch die waarden over te brengen.

21-04-2008, 11:23

Citaat door Orandajin:
Ik zie niet in waarom moslims geen les mogen geven op openbare scholen. Daar zijn ze zelf vrij in om te bepalen.

Christelijke en Islamitische scholen horen natuurlijk in eerste instantie Christelijke en Islamitische leerkrachten voor de klas te hebben, maar is voor Christelijke scholen nou eenmaal makkelijker te realiseren dan voor Islamtische scholen.

In hun geval kunnen ze dus niks anders doen dan mensen die niet de Islam aanhangen dusdanig screenen en eventueel bijscholen om toch die waarden over te brengen.


Ik zie het probleem wel!!

Openbare scholen dienen elke vorn van geloof en/of uitingen te weren , anders dan een volkomen neutrale benadering bij het vak maatschappijleer.

Geen gristenen en of moslims die de kinderen vergiftigen met religieuze nonzens.

21-04-2008, 15:15
Heb jij ooit gehoord van de SCHOOLSTRIJD?

21-04-2008, 15:17

Citaat door zalikhetzeggen:
Ik zie het probleem wel!!

Openbare scholen dienen elke vorn van geloof en/of uitingen te weren , anders dan een volkomen neutrale benadering bij het vak maatschappijleer.

Geen gristenen en of moslims die de kinderen vergiftigen met religieuze nonzens.


Het openbaar onderwijs is neutraal, en het dragen van een hoofddoek of kruis veranderd niks aan de inhoud van de lesstof.

21-04-2008, 15:20
Weet ik niet, maar ik bedoelde dé schoolstrijd.

21-04-2008, 15:21



Citaat door PresidentQassam:
Het openbaar onderwijs is neutraal, en het dragen van een hoofddoek of kruis veranderd niks aan de inhoud van de lesstof.




21-04-2008, 15:28

Citaat door Dajjal_666:
Als we de moslims helemaal op willen laten gaan in onze samenleving moeten we alle islamitische scholen in ons land sluiten. Alles wat we minder doen is gelijk aan de middelvinger opsteken naar onze cultuur/beschaving.


Moslims zijn al opgegaan in de samenleving. Jij bent hier degene die moet integreren, want je hebt een nogal achterhaald beeld van de samenleving.

21-04-2008, 20:18
Zolang ze zelf maar het godsdienstonderwijs kunnen bepalen en niet te vergeten het geld.
Het aantal islamtische bestuurders dat financieel over de schreef ging is al veel te groot. Vergeet niet dat een aantal mensen dat elders absoluut niet aan de bak komt, zich als "bestuurder" kan presenteren. Zeker met de regeling die bepaalt dat voor leerlingen met ouders uit een achterstandssituatie 1,9 maal zoveel geld wordt uitgetrokken als normaal het geval is, lokt dat flink wat malafide lui aan. De penningmeester van de SIBA-scholen in Amsterdam kan nu vier jaar in de bajes zijn zonden overdenken. En hij is zeker niet de enige. Het enige wat die liden "presteren" is in feite geld, dat voor hun kinderen bestemd was, stelen.

Pagina's : [1] 2 3