Bekijk volle/desktop versie : Geloof steeds belangrijker voor Marokkaanse jongeren



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

17-04-2008, 19:58
Nederlands Marokkaanse jongeren oriënteren zich steeds meer op het geloof. Volgens antropoloog Martijn de Koning is dat een direct gevolg van de verharding van het debat over de islam. Deze week verdedigt hij zijn proefschrift over dit onderwerp, aldus Wereldomroep.nl.

"Ook vóór 9/11 was er onder de Marokkaanse jongeren al sprake van een toename van de belangstelling voor het geloof", zegt Martijn de Koning. "Maar toen het debat over de islam losbarstte, nam die belangstelling enorm toe."

De Koning was aanvankelijk helemaal niet op zoek naar een spectaculair onderwerp. Hij was huiswerkbegeleider in een moskee in Gouda en studeerde daarnaast. Toen hij eind jaren negentig zijn studie antropologie afsloot, besloot hij in diezelfde moskee onderzoek te doen naar de geloofsbeleving onder Marokkaanse jongeren. De algemene verwachting was toen nog dat die jongeren in rap tempo van hun geloof zouden vallen. Maar dat pakte anders uit.

In de periode dat hij zijn onderzoek deed, van 1999 tot 2005, kwam de islam in het middelpunt van de belangstelling te staan: de aanslagen in New York, Madrid en Londen, de opkomst van de later vermoorde politicus Pim Fortuyn, de moord op filmmaker Theo van Gogh. De Koning, die het vertrouwen had van een groep van zo'n veertig jongens en meisjes, zag hun geloofsbeleving veranderen. Terwijl autochtone Nederlanders over elkaar heen buitelden in een nationale ruzie over de integratie van moslims, gingen de jongeren zich steeds meer verdiepen in het geloof.
De Koning: "Ze werden voortdurend aangesproken op hun moslimidentiteit; niet alleen in de media maar ook door medeleerlingen en leerkrachten op school en door mensen op de sportclub. Ze gingen zich in de islam verdiepen om de vragen van autochtone Nederlanders te kunnen beantwoorden."

De islam van Marokkaanse jongeren, benadrukt Martijn de Koning, heeft nog lang geen vaste vorm aangenomen. De manier waarop die zich verder zal ontwikkelen hangt volgens hem voor een belangrijk deel af van de ontwikkeling van het islamdebat onder autochtone Nederlanders. "Ze reageren voortdurend op dingen die gebeuren in het publieke debat."
Wel verwacht hij dat Marokkaanse jongeren zich meer met het debat zullen bemoeien. Tot nu toe gingen ze de directe confrontatie met de Nederlandse samenleving uit de weg. Dat leidde tot de bizarre situatie dat het Nederlandse islamdebat vooral tussen autochtone Nederlanders onderling werd gevoerd, terwijl moslimjongeren hun mening hooguit non-verbaal kenbaar maakten door zich steeds islamitischer te kleden.
Daar lijkt nu verandering in te komen. "Een groepje van de meer politiek geëngageerde jongeren voelt zich langzamerhand sterk genoeg, verbaal en qua opleiding, om de directe confrontatie aan te gaan."

http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=10239

17-04-2008, 20:54


Elhamdoelilah, bedankt Wilders, Rita, Jami, Theo en Pim

17-04-2008, 21:11

Citaat door BaDGuY:
Elhamdoelilah, bedankt Wilders, Rita, Jami, Theo en Pim



Jij bent nog iemand vergeten

17-04-2008, 21:14

Citaat door Rachid_Breda:
Jij bent nog iemand vergeten


Mevrouw Hirsi Ali, hoe kan ik haar nou vergeten

17-04-2008, 21:14


alhamdollilah er is een verbetering tov vroeger

17-04-2008, 21:17
en natuurlijk de islam haters op dit forum, die moeten we ook bedanken, dankzij onder andere hun ben ik me nog meer gaan verdiepen in de koran om te checken of het wel klopt met wat hun beweerden over een bepaalde vers, nou er klopte niks van, en het heeft me ook versterkt in m'n islam

17-04-2008, 21:17

Citaat door BaDGuY:
Mevrouw Hirsi Ali, hoe kan ik haar nou vergeten



Thats the one

17-04-2008, 21:20
rachid breda, dat was geen gescheld was me mening a sahbi

17-04-2008, 22:13
ISLAM 4 LIFE fock de kaffers. moge HOLLANDA ISLAMITISCH WORDEN

17-04-2008, 22:35
sure, je ken het ook héél anders anders benaderen....

Hoe meer opleiding marokkanen krijgen, hoe stommer hun vroegere gedrag hen lijkt, om als apen op hun borst te slaan "wij zijn Marokkanen"....Thuis in Marokko sla je jezelf toch ook niet op de borst, tussen al die marokkanen?

Temeer natuurlijk, omdat je in een Nederlandse multi-culti natuurlijk ook andere bevolkingsgroepen zichzelf op de borst ziet slaan...Wat schiet je er eigenlijk mee op?
"Whooeeeaaaaahhh, kijk mij, ik ben een échte Surinamer", "Grrgrrgr, ik ben een échte Turk", en méér van dat soort primitief gedrag om je te onderscheiden, en je ik-gevoel op te waarderen, jezelf zéker te voelen, in al je onzekerheid, als minderheid, tussen minderheden.

Dus wat ga je dan doen?
Nadenken....

Wat ben ik eigenlijk nou nog méér, dan turk of marokkaan, of surinamer, chinees, irakees of hollander?

Aha...ik ben MOSLIM!!!

Gewoon een strategische zet...dan kun je tegen een turk, surinamer, irakees, of afghaan zeggen; "hey broeder, jij bent toch ook moslim?"

Bovendien komt het ook intelligenter over!!!!

Over een tijdje zal je zien, dat autochtonen ook méér en méér op hun christelijke roots gaan terugvallen...vooral daar waar zij minderheden dreigen te worden.

En zó zie je dat de religie een uitvlucht wordt, een psychologische regressie techniek, met een moeilijk woord, een "veilig huis" tegen onzekerheid.
Of dát ooit Gods bedoeling is geweest, denk ik niet.

Maar de mens is nou eenmaal nog steeds vrij primitief, en leeft vooral op z'n (overlevings)instincten.
Kon hij toch maar gebruik maken, van het grootste kado wat God hem óóit heeft gegeven...Liefde voor élk mens, en de ratio, of te wel het verstand.

Immers, uit de laatste komen alle techniese en wetenschappelijke vooruitgang van de laatste 500 jaar.

17-04-2008, 22:38

Citaat door wolfowitzen:
sure, je ken het ook héél anders anders benaderen....

Hoe meer opleiding marokkanen krijgen, hoe stommer hun vroegere gedrag hen lijkt, om als apen op hun borst te slaan "wij zijn Marokkanen"....

Vooral ook, omdat je in een Nederlandse multi-culti natuurlijk ook andere bevolkingsgroepen zichzelf op de borst ziet slaan...

"Whooeeeaaaaahhh, kijk mij, ik ben een échte Surinamer", "Grrgrrgr, ik ben een échte Turk", en méér van dat soort primitief gedrag om je te onderscheiden, en je ik-gevoel op te waarderen, jezelf zéker te voelen, in al je onzekerheid, als minderheid, tussen minderheden.

Dus wat ga je dan doen?
Nadenken....

Wat ben ik eigenlijk nou nog méér, dan turk of marokkaan, of surinamer, chinees, irakees of hollander?

Aha...ik ben MOSLIM!!!

Gewoon een strategische zet...dan kun je tegen een turk, surinamer, irakees, of afghaan zeggen; "hey broeder, jij bent toch ook moslim?"

Bovendien komt het ook intelligenter over!!!!

Over een tijdje zal je zien, dat autochtonen ook méér en méér op hun christelijke roots gaan terugvallen...vooral daar waar zij minderheden dreigen te worden.

En zó zie je dat de religie een uitvlucht wordt, een psychologische regressie techniek, met een moeilijk woord, een "veilig huis" tegen onzekerheid.
Of dát ooit Gods bedoeling is geweest, denk ik niet.

Maar de mens is nou eenmaal nog steeds vrij primitief, en leeft vooral op z'n (overlevings)instincten.
Kon hij toch maar gebruik maken, van het grootste kado wat God hem óóit heeft gegeven...Liefde voor élk mens, en de ratio, of te wel het verstand.

Immers, uit de laatste komen alle techniese en wetenschappelijke vooruitgang van de laatste 500 jaar.


Wat kak je allemaal hond ?

17-04-2008, 22:39

Citaat door wolfowitzen:
sure, je ken het ook héél anders anders benaderen....

Hoe meer opleiding marokkanen krijgen, hoe stommer hun vroegere gedrag hen lijkt, om als apen op hun borst te slaan "wij zijn Marokkanen"....

Vooral ook, omdat je in een Nederlandse multi-culti natuurlijk ook andere bevolkingsgroepen zichzelf op de borst ziet slaan...

"Whooeeeaaaaahhh, kijk mij, ik ben een échte Surinamer", "Grrgrrgr, ik ben een échte Turk", en méér van dat soort primitief gedrag om je te onderscheiden, en je ik-gevoel op te waarderen, jezelf zéker te voelen, in al je onzekerheid, als minderheid, tussen minderheden.

Dus wat ga je dan doen?
Nadenken....

Wat ben ik eigenlijk nou nog méér, dan turk of marokkaan, of surinamer, chinees, irakees of hollander?

Aha...ik ben MOSLIM!!!

Gewoon een strategische zet...dan kun je tegen een turk, surinamer, irakees, of afghaan zeggen; "hey broeder, jij bent toch ook moslim?"

Bovendien komt het ook intelligenter over!!!!

Over een tijdje zal je zien, dat autochtonen ook méér en méér op hun christelijke roots gaan terugvallen...vooral daar waar zij minderheden dreigen te worden.

En zó zie je dat de religie een uitvlucht wordt, een psychologische regressie techniek, met een moeilijk woord, een "veilig huis" tegen onzekerheid.
Of dát ooit Gods bedoeling is geweest, denk ik niet.

Maar de mens is nou eenmaal nog steeds vrij primitief, en leeft vooral op z'n (overlevings)instincten.
Kon hij toch maar gebruik maken, van het grootste kado wat God hem óóit heeft gegeven...Liefde voor élk mens, en de ratio, of te wel het verstand.

Immers, uit de laatste komen alle techniese en wetenschappelijke vooruitgang van de laatste 500 jaar.


Je moet niet zoveel drinken.

17-04-2008, 23:10


Waarom Pim?

die is niet vermoord door een moslim wat een dikke fout.

17-04-2008, 23:57
Het licht van de islam zal nooit gedoofd worden..

18-04-2008, 00:02

Citaat door Daluurman:
Eén kruisraket met nucleaire lading op Mekka, en jullie bek valt open van verbazing.

Alsof Mekka het hart van de islam is. Je zou ook alle Korans kunnen verbranden, maar daar heb je niks aan als de islam voortleeft in de harten van de moslims en hersenen waarin de koranverzen gememoriseerd zijn.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7