Bekijk volle/desktop versie : Is trouwen mektab?



02-04-2008, 20:47
Beste mensen,

Salaam. Is trouwen mektab? Heeft Allah swt al bepaald met wie en wanneer je trouwt?

Ik zou dit graag willen weten.Bewijsstukken uit de koran zijn welkom.

Shokran

02-04-2008, 20:57


Alles is bepaald

Allah zegt: انا كل شيء خلقناه بقدر

02-04-2008, 21:03

Citaat door Muhadjir17:
Alles is bepaald

Allah zegt: انا كل شيء خلقناه بقدر



ik kan het niet lezen..is te klein. Wat staat er?

Dank je.

02-04-2008, 21:07
انا كل شيء خلقناه بقدر

zo goed

03-04-2008, 23:18


kan er iemand aub vertalen wat er op staat
ik kan het wel lezen, maar ik begrijp geen arabisch
chokran

04-04-2008, 03:26
Kan iemand dat vertalen? Danku.

04-04-2008, 10:20
انا كل شيء خلقناه بقدر

Allah s.w. is de enige die alles kan waar maken. allah oe 3allam

Denk ik

04-04-2008, 15:49

Citaat door Saylima:
Ik denk dat alles mektab is dat in het leven gebeurd en Alles is voorgeschreven. Allahswt heeft volgens mij onns leven al bepaald, want
hoe je het ook draait of keert alles ligt in de handen en de wil van Allahswt.

Allah i hawen Inschallah


daar heb je groot gelijk in, ons lot en leven ligt in de handen van Allah swt en alleen Hij bepaalt wat hij ermee doet

inchallah adhi3awneg Allah swt

Asalaamoe 3alaykoem warahmatoel lAllahi ta3ala wabarakatoe

04-04-2008, 22:18

Citaat door Muhadjir17:
De betekenis van de ayah is: is dat Allah hier zegt dat hij alle zaken volgens een bepaalde maatstaf (qadar) heeft geschapen.

Het eerste wat Allah heeft geschapen is de pen, Allah beval de pen om alles op te schrijven wat er zal gebeuren tot aan de dag der Opstanding.

En dat boek waar alles is op geschreven heet Al-Lawh al-Mahfoedh: het Welbewaarde Paneel waarin Allah alles wat Hij heeft bepaald en voorbeschikt, bewaard heeft.



dank u broeder om dit te plaatsen, men kennis is beetje vergroot

04-04-2008, 22:31

Citaat door rwina_zina:
dank u broeder om dit te plaatsen, men kennis is beetje vergroot


elhamdoelillah

We leren allemaal van elkaar

04-04-2008, 22:40
Salaam alaikum,

Ik denk ook dat inderdaad alles elmekteb is, maar iedereen toch nog steeds keuzevrijheid heeft. En dit betekent dus eigenlijk dat jou keuzes al bekend zijn, en dat het elmekteb is wat jij zal kiezen, of die dingen gebeuren die jou een bepaalde keuze laten maken...

oe Allah wa3lem

04-04-2008, 22:44
De Profeet heeft gezegd:

"Voorwaar, Allah heeft vijftigduizend jaar voordat Hij de Hemelen en de Aarde schiep de voorbeschikking van de schepping bepaald."
(Moslim)

Allah zegt in de Qoran:

“Voorwaar, Wij hebben alle zaken met al-Qadar (voorbeschikking) geschapen”
(al Qamar)

“En Hij schiep alle zaken en bepaalde alles nauwkeurig”
(al Foerqan)

“ En Hij heeft jullie en jullie daden geschapen”
(as Saffat)

“En jullie kunnen niet willen tenzij Allah het wil, de Heer van de 'Alamin”
(at Takwier)

Er is overgeleverd van ‘Oebaadah Ibnoe Saamit dat toen hij stervende was, hij tegen zijn zoon zei:
“Mijn zoon, je zult de werkelijke smaak van Al Imaan niet proeven, totdat je weet dat hetgeen jou is overkomen, nooit aan jou voorbij kon gaan en dat datgene wat jou niet is overkomen, jou nooit had kunnen treffen.”
Ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen:
“Het eerste wat Allah geschapen heeft is de pen, en Hij zei tegen hem: “Schrijf!” Hij (de pen) zei: “O mijn Rabb, wat moet ik opschrijven?” Hij zei: “Schrijf alles op totdat het Uur aanbreekt.” O mijn zoon, ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen: “Degene die sterft zonder dit geloofsprincipe, behoort niet tot mij.”

“Maar het kan zijn dat jullie afkeer van iets hebben, terwijl het goed is voor jullie; en het kan zijn dat jullie van iets houden, terwijl het slecht is voor jullie. En Allah weet, terwijl jullie niet weten.”
(al Baqara)

Ibn Omar heeft overgeleverd: “Alles gaat volgens al-Qadar, zelfs zwakheid (van verstand) en intelligentie.”
(Moslim)

Overgeleverd van Anas Ibn Maalik dat de Profeet heeft gezegd:
“Allah (de verhevene) heeft een Engel belast met de baarmoeder die zegt: “O mijn Heer, een druppel, o mijn Heer, een vleesklomp.” Als Allah vervolgens wenst dat zijn schepping voltooid wordt, vraagt hij (de Engel): “Gelukkig of ongelukkig? Wat is zijn levensvoorziening? Wat is zijn (levens)termijn? Vervolgens wordt dat opgeschreven in de buik van zijn moeder.
(Boekhari [318])

Overgeleverd van `Abdallah Ibn Mas`oed dat hij heeft gezegd:
“De Boodschapper van Allah heeft ons verteld:"

“De schepping van een ieder van jullie wordt in de baarmoeder van zijn moeder voor veertig dagen verzameld als een (sperma) druppel. Daarna is hij voor veertig dagen een bloedklonter. Daarna is hij net zo lang een vleesklomp. Vervolgens zendt Allah een Engel, die vier opdrachten krijgt. Er wordt tegen de Engel gezegd: “Schrijf zijn daden op, zijn levensvoorziening, zijn levenseinde en of hij gelukkig of ongelukkig zal zijn. Vervolgens wordt de levensadem in hem geblazen.
Dus een man onder jullie kan (goede) daden verrichten, totdat tussen hem en het paradijs slechts een armlengte (afstand) blijft. Vervolgens wordt hij ingehaald door zijn boek (dat voor hem is voorschreven)en verricht de daden van de bewoners van het vuur. Hij kan ook (slechte) daden verrichten, totdat tussen hem en het vuur slechts een armlengte (afstand) blijft. Vervolgens wordt hij ingehaald door zijn boek (dat voor hem is voorgeschreven) en verricht de daden van de bewoners van het paradijs.
(Boekhari [3208])