Bekijk volle/desktop versie : Wilders onderschat kracht westerse cultuur



Pagina's : [1] 2 3

02-04-2008, 18:46
Wilders heeft gelijk dat wij in oorlog zijn. Onze vijand is echter niet de islam, maar een kleine minderheid van religieuze fanaten, zegt Ahmed Marcouch. x)

De Nederlandse vrijzinnigheid brengt mensen voort als Geert Wilders die zich door niets en niemand de mond laten snoeren. Hij en ik hebben de vrijheid van meningsuiting even lief.
Maar berust de film van Wilders op waarheid? Fitna zit vol beelden van waargebeurde moorddadige acties, verricht door moslimextremisten die wel degelijk hebben uitgeroepen uit naam van Allah te handelen. Ook hier in Nederland, bij de moord op Theo van Gogh.
Geert Wilders en anderen moeten al jaren beveiligd worden en zelfs een fotografe wordt om haar compromitterende artistieke uitingen met de dood bedreigd. Terecht zijn wij bang voor agressieve fanatici.
Maar die angst leeft net zo sterk onder moslims als onder andere mensen. Ook moslims lopen gevaar en zijn bang. De meeste slachtoffers van terrorisme zijn moslims in islamitische landen.
Zie de Islamitische Gardes in Iran en zie de Taliban in Afghanistan, zie de burgeroorlogen in Soedan en in Irak en zie de onafzienbare reeks aanslagen in onder meer Marokko, Indonesië en Pakistan.
Inderdaad zijn wij sinds 11/9 in oorlog. Niet iedereen wil dat onder ogen zien. Geert Wilders wel. Ik heb het idee dat de ontkenning van de oorlog door een deel van onze landgenoten veel van het politieke handelen van Wilders motiveert.
Hij wil waarschuwen.

Maar Wilders maakt een tragische vergissing. Zijn angst is reëel, maar de richting van die angst is fout. Nederland en het Westen zijn niet in oorlog met de islam. De westerse én de islamitische beschaving zijn beide in oorlog met de kleine minderheid van gewelddadige religieuze fanatici die terreur uitoefent. Van hen moeten wij winnen. Gelukkig zijn wij met ons allen ver in de meerderheid – mos - lims, christenen, joden, humanisten en atheïsten. Dat maakt de strijd nog steeds grimmig en gevaarlijk, maar het wordt een stuk minder hopeloos als we met elkaar optrekken.
Tragisch genoeg kiest Wilders de verkeerde vijand, namelijk de islam en niet het moslimterrorisme.

De islam is fascistisch, zegt hij. Een tragische fout. Het fascisme is een politieke en anti-religieuze beweging uit de 20ste eeuw die een totalitaire staat nastreeft op etnische grondslag: één volk, één staat, één leider. De islam is een godsdienst die geen staatsleer kent, een godsdienst die door al die dertien eeuwen van zijn bestaan heen, verbonden is geweest met heel verschillende staatsvormen. De islam richt zich niet tot een specifiek volk of ras, maar tot alle mensen en maakt de zorg voor de zwakkeren tot een religieuze plicht. Ik zie een religie die zijn verwantschap met christendom en jodendom uitdrukkelijk erkent.

Wilders stelt dat het de islam is die niet deugt, niet zozeer de moslims. Ik zie juist een islam die een weg zoekt naar de moderniteit. Men zegt wel dat de islamitische beschaving daar laat mee is begonnen.Dat had ik ook graag anders gezien. De geschiedenis leert dat het niet gaat zonder onderbreking en terugval, niet zonder debatten en conflicten, niet zonder pijn en moeite en verdriet. Er wordt in de moslimgemeenschap heftig geworsteld met onderwerpen als de positie van de vrouw en de opvattingen over homoseksualiteit en eerwraak. Ook de christelijke en joodse godsdienst hebben niet zonder slag of stoot vrede met de moderne tijd gesloten.

Naast het geweld en het vermeende fascisme is de derde grote zorg van Wilders dat Nederland islamiseert en een samenleving wordt als Iran, Saoedi-Arabië of Pakistan, een samenleving die de wezenlijke verworvenheid van de westerse beschaving opgeeft.Ik weet zeker dat dit niet gaat gebeuren.

Wilders onderschat de kracht van de westerse beschaving. De vrijheid, de markt en het individuele streven naar geluk zijn ook voor de Nederlandse moslims enorm aantrekkelijk. En zij waarderen de Nederlandse democratie en gerechtigheid al evenzeer. Zij willen de samenleving helemaal niet veranderen. Ze willen juist aan die samenleving deelnemen, op voet van gelijkheid. De islam laat zich prima met de moderne Nederlandse samenleving verbinden. Dat gaat niet vanzelf. Daar moet theologisch werk binnen de islam voor verricht worden en pastoraal werk binnen de Nederlandse moslimgemeenschappen.

Maar het belangrijkste werk wordt door de gelovigen zelf verricht, in de praktijk van alledag stemmen zij leer en leven voortdurend op elkaar af. De Nederlandse moslims lopen daarin al een hele tijd voorop binnen Europa. Als ik mezelf als voorbeeld mag geven: ik leef die verbinding iedere dag en voel me daar goed bij. Ik beschouw mijzelf als een oprechte moslim, als Nederlander én als erfgenaam van de Verlichting. En kijk ook naar wat zich onder orthodoxe moslims afspeelt. Ook zij worstelen met het leven en de leer en onderzoeken hoe zij tot een vergelijk met de moderne samenleving kunnen komen. Ik denk dat het gaat lijken op hoe orthodoxe christenen en orthodoxe joden dit hebben gedaan. De vergissing van Wilders is tragisch omdat hij de claim van religieuze fanatici dat zij namens de islam handelen, bevestigt. Daardoor maakt hij de 6 procent Nederlandse moslims die als gevaarlijk beschouwd worden sterker en wekt hij angst voor die 94 procent die bezig is te integreren.Want zo ligt het, vertellen ons de reacties van de moslims op Fitna. Moslims in Nederland zijn innerlijk steviger geworden, voelen zich minder snel beledigd en staan met meer zelfvertrouwen in onze samenleving.
Ik vraag alle Nederlanders dit goed tot zich te laten doordringen.

x) Ahmed Marcouch is stadsdeelvoorzitter van Slotervaart. Dit is de bekorte tekst van zijn toespraak bij het Fitna -debat in Slotervaart op zondag 30 maart.

http://ayaanhirsiali.web-log.nl/ayaanhirsiali/2008/04/wilders-ondersc.html

02-04-2008, 18:49


Marcouch ..... volgens mij deugt hij wel. Met Ali B. heb ik meer moeite.

Hoe komt hij trouwens aan 6%? ik heb toch stellig de indruk dat 43,5% van de moslims de sharia wil in Nederland.

02-04-2008, 18:54

Citaat door Er1k:
Marcouch ..... volgens mij deugt hij wel. Met Ali B. heb ik meer moeite.

Hoe komt hij trouwens aan 6%? ik heb toch stellig de indruk dat 43,5% van de moslims de sharia wil in Nederland.


Wel een fout. Facisme is niet per definitie anti-religieus, maar eerder anti-seculier. Mussolini met de katholieke kerk bijvoorbeeld.

02-04-2008, 18:55

Citaat:
De islam richt zich niet tot een specifiek volk of ras, maar tot alle mensen en maakt de zorg voor de zwakkeren tot een religieuze plicht.
De dagelijkse praktijk van die 'zorg voor de zwakkeren' in de islamitische landen kunnen we mooi aanschouwen.. een vrijwel totale ongeletterdheid en een medische zorg die vergelijkbaar is met de onze van omstreeks 1920. Om over de veel lagere gemiddelde levensverwachting nog maar niet te spreken..... Wat een zorg...

Of zullen we het hebben over de frauderende bestuursleden van de islamitische zorginstelling U-en-Zo..?

02-04-2008, 19:01



Citaat door Harbi:
De dagelijkse praktijk van die 'zorg voor de zwakkeren' in de islamitische landen kunnen we mooi aanschouwen.. een vrijwel totale ongeletterdheid en een medische zorg die vergelijkbaar is met de onze van omstreeks 1920. Om over de veel lagere gemiddelde levensverwachting nog maar niet te spreken..... Wat een zorg...

Of zullen we het hebben over de frauderende bestuursleden van de islamitische zorginstelling U-en-Zo..?


Volgens Don Vito - die ik nog wel eens spreek op dit forum - heeft dit niks te maken met de Islam.

02-04-2008, 19:30

Citaat door Bookie:
Wilders heeft gelijk dat wij in oorlog zijn. Onze vijand is echter niet de islam, maar een kleine minderheid van religieuze fanaten, zegt Ahmed Marcouch. x)
....

http://ayaanhirsiali.web-log.nl/ayaanhirsiali/2008/04/wilders-ondersc.html

Goed verhaal en goed gemeend.

Zelf ben ik niet de mening toegedaan dat slechts een klein gedeelte van de Moslims religieuze fanaten zijn.
Volgens mij is dat een meerderheid.
Inderdaad is slechts een kleine minderheid bereid tot terroristische acties.
Maar die kleine minderheid kan zich ondersteund voelen door een kleine meerderheid Moslims.

DAT is mijn beeld, maar ik kan dat net zo min hard maken als Marcouch kan hard maken dat het maar 6% is.

Ik weet dat alle postings op dit forum geen gemiddeld beeld geven wat de gemiddelde Moslim denkt, maar ik doe het er maar mee. En dat geeft een beeld dat wel 90% het eens is met extremistische denkbeelden (in mijn ogen extremistisch dan).

02-04-2008, 20:15

Citaat door Tat twam asi:
Goed verhaal en goed gemeend.

Zelf ben ik niet de mening toegedaan dat slechts een klein gedeelte van de Moslims religieuze fanaten zijn.
Volgens mij is dat een meerderheid.
Inderdaad is slechts een kleine minderheid bereid tot terroristische acties.
Maar die kleine minderheid kan zich ondersteund voelen door een kleine meerderheid Moslims.

DAT is mijn beeld, maar ik kan dat net zo min hard maken als Marcouch kan hard maken dat het maar 6% is.

Ik weet dat alle postings op dit forum geen gemiddeld beeld geven wat de gemiddelde Moslim denkt, maar ik doe het er maar mee. En dat geeft een beeld dat wel 90% het eens is met extremistische denkbeelden (in mijn ogen extremistisch dan).

een statisticus als jij kan beter contact opnemen met Maurice de Hond..

02-04-2008, 20:19

Citaat door Bookie:


Naast het geweld en het vermeende fascisme is de derde grote zorg van Wilders dat Nederland islamiseert en een samenleving wordt als Iran, Saoedi-Arabië of Pakistan, een samenleving die de wezenlijke verworvenheid van de westerse beschaving opgeeft. Ik weet zeker dat dit niet gaat gebeuren.

Wilders onderschat de kracht van de westerse beschaving. De vrijheid, de markt en het individuele streven naar geluk zijn ook voor de Nederlandse moslims enorm aantrekkelijk.


Met Marcouch eens dat dit niet zal gebeuren.
Als Wilders zegt dat nederland islamiseert dan heeft Wilders ongelijk.
Juist het tegendeel zal gebeuren.
Moslims in nederland zullen verwesteren, en islam in dit land zal ontkerkelijken.

02-04-2008, 20:25
Heb de WOII niet bewust meegemaakt. Toch begin ik langzaamaan te begrijpen hoe de Duitse bevolking tot mateloze Jodenhaat is aangezet. De hetze miste zijn uitwerking niet. Elke dag weer, keer op keer werd de Jodenhaat met de injektienaald ingebracht. Totaal op hol geslagen menigten die alles wat Joods was vernielden met als absolute dieptepunt de systematische vernietiging van “de Joden”. Het eind van WOII voorkwam de totale uitroeing. Een “beschaafd”, blank, Christelijk volk dat ten prooi viel aan een uitgekookte propaganda campagne. Met de huidige hetze tegen DE ISLAM is de geschiedenis zich bezig te herhalen, maar nu op mondiaal niveau! G.W en zijn Fitna hielden en houden miljoenen mensen in de ban. Sluwe manipulanten hanteren weer de injektiespuit-methode. Iedere dag een beetje, en je hebt “het volk” waar je het hebben wil. En het werkt met Joden, Islam, zigeuners, negers, homo’s, met alles. Heel veel blogs gelezen en de schrik slaat me om het hart. Altijd al gedacht dat één van de drie R’s aanleiding tot een wereldwijde clash konden leiden. De R. van ras, de R. van rijk/arm en de R. van religie. Het begint erop te lijken dat het de laatste R. zal zijn.

02-04-2008, 20:42

Citaat door babyjane:
Ach mens, ga koken.



Inderdaad.

Bij overdrijven (als de piepertjes over de panrand dreigen te vloeien) moet je het gas wat lager zetten ...

02-04-2008, 20:43
Een voorbeeld van de Westerse cultuur:


Citaat:
26 jr. onschuldig in gevangenis PDF Afdrukken E-mail
woensdag 02 april 2008

CHICAGO - Hij telde de jaren, niet de dagen en de maanden. Alton Logan zat 26 jaar onschuldig in de gevangenis. Pas toen de werkelijke moordenaar onlangs in de gevangenis overleed brachten twee advocaten het nieuws naar buiten over Logan's onschuld, maar zij hadden het al die tijd geweten.

In 1982 werd een beveiligingsbeambte vermoord in een McDonald in Chicago. Alton Logan werd door een jury schuldig bevonden en voor "murder in the first degree" tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Logan werd tenslotte niet ter dood veroordeeld omdat twee van de 12 juryleden tegen stemden. Zij redden zijn leven

Drie mensen konden getuigen dat Logan op het moment van het misdrijf gewoon lag te slapen. Ook twee advocaten van een andere veroordeelde wisten dat Logan onschuldig was maar vanwege hun beroepsgeheim mochten ze dit niet naar buiten brengen. Het was hun cliënt die de beveiligingsbeambte vermoordde, en deze clïent gebood hun te zwijgen. Na het proces - waarbij de twee advocaten ook aanwezig waren - lieten ze een schriftelijke verklaring opmaken dat zij wisten dat hun cliënt volgens zijn verklaring ook schuldig was aan de moord op de de beveiligingsbeambte. Na de dood van hun cliënt "Wilson" mochten ze volgens de Amerikaanse Wet pas vrij spreken. Ze doen er nu alles aan de onschuld van Logan te bewijzen.

Het Amerikaanse rechtssysteem is vaak onrechtvaardig en het beroepsgeheim van advocaten wordt nu door velen afgewezen. Deze zaak is slechts een "tip of the iceberg".

http://www.nieuwsfeit.nl

02-04-2008, 20:44

Citaat door babyjane:
Ach mens, ga koken.

Goede inhoudelijke reactie... Heb je het stuk wat je quote wel begrepen?

Met vr gr.

02-04-2008, 20:47



Citaat door Bookie:
Wilders heeft gelijk dat wij in oorlog zijn. Onze vijand is echter niet de islam, maar een kleine minderheid van religieuze fanaten, zegt Ahmed Marcouch. x)

De Nederlandse vrijzinnigheid brengt mensen voort als Geert Wilders die zich door niets en niemand de mond laten snoeren. Hij en ik hebben de vrijheid van meningsuiting even lief.
...
De islam is een godsdienst die geen staatsleer kent, een godsdienst die door al die dertien eeuwen van zijn bestaan heen, verbonden is geweest met heel verschillende staatsvormen.
...
Dat lijkt me niet helemaal juist, volgens mij is de Islam wel deels een staatsleer, daar het naast religieuze elementen ook elementen kent tot staatsinrichting en persoonlijke zaken, zoals bijvoorbeeld het niet mogen heffen van rente of het niet mogen eten van varkensvlees. Deze zaken hebben naar mijn mening niets met religie te maken. Nu ken ik natuurlijk niet de hele Koran uit m'n hoofd, maar kan een Moslim hier nog meer voorbeelden geven?

Met vr gr.

02-04-2008, 20:48

Citaat door melkisgoed:
Een voorbeeld van de Westerse cultuur:

Prima "on topic" ook? Heb je ook daadwerkelijk iets bij te dragen of commentaar op het stuk?

Met vr gr.

02-04-2008, 21:36

Citaat:

Maar het belangrijkste werk wordt door de gelovigen zelf verricht, in de praktijk van alledag stemmen zij leer en leven voortdurend op elkaar af. De Nederlandse moslims lopen daarin al een hele tijd voorop binnen Europa. Als ik mezelf als voorbeeld mag geven: ik leef die verbinding iedere dag en voel me daar goed bij.
Dat door gelovigen belangrijk werk wordt verricht denk ik ook.

Maar waarom is dat "het belangrijkste werk?"

Hoe kan men dat weten, waaraan wordt dat afgemeten en hoe kan men weten dat ook niet-gelovigen veel belangrijk werk verrichten?
Iedereen levert op zijn manier de meest belangrijke bijdrage.
Het is een wederzijdse inspanning en zeker niet alleen van gelovigen.

Pagina's : [1] 2 3