Bekijk volle/desktop versie : Smeekbedes met veel waarde



02-04-2008, 11:59
"O, jullie die geloven, gedenkt Allah veelvuldig!
En prijst Zijn Glorie in de ochtend en in de avond.
Hij is degene die jullie barmhartigheid schenkt,
en Zijn engelen (smeken voor vergeving voor jullie)
opdat Hij jullie uit de duisternissen naar het licht zal brengen:
Hij is barmhartig voor de gelovigen.
(Qoran 33:41-43)

In een hadith qudsi overleverde de Profeet dat Allah zei:
"Ik (zal antwoorden) zoals Mijn dienaar van Mij denkt en Ik ben bij hem als hij Mij gedenkt. Als hij Mij in het geheim gedenkt, zal Ik hem in het geheim gedenken, en als hij Mij in een groep gedenkt, zal Ik hem in een betere groep gedenken."
(Boechari-Moeslim)

"En gedenk (noem de namen) van jouw Heer in jezelf, in deemoed en in vrees en met een niet luide stem, in de morgenstond en in de avond. En behoor niet tot de achtelozen."
(Qoran 7:205)

De Profeet zei:"Als een groep zich verzamelt om Allah te gedenken, omringen de engelen hen, genade wordt over hen uitgestort, vrede daalt op hen neer en Allah gedenkt hen als degenen die met Hem zijn.
(Moeslim)

_______

De Profeet zei: "Iedereen die zegt:

Soebhan Allahi wa bi hamdihi
"Verheerlijkt is Allah en geprezen is Hij"

honderd maal per dag, zal zijn zonden vergeven zien, zelfs als zij zoveel als het schuim van de zee zijn."

_______

De Boodschapper van Allah heeft gezegd:
"Er zijn twee woorden die gemakkelijk van de tong af komen en zwaar in de balans wegen en die door de Genadige gekoesterd worden":

Soebhan Allahi wa bihamdihi, Soebhan Allahil 'Adhiem
"Verheerlijkt zij Allah en geprezen zij Hij, verheerlijkt is Allah de Allergrootste."

_______

De Boodschapper van Allah zei: "Is één van jullie niet in staat om duizend hasanah (beloningen) op één dag te verdienen?" De mensen vroegen hem: "Hoe kunnen wij duizend hasanah op één dag verdienen?" Hij zei: "Verheerlijk Allah honderd maal en er zullen duizend hasanats voor je opgeschreven worden of duizend zonden zullen voor je uitgewist worden."

_______

De Boodschapper van Allah zei: "O Abdallah ibn Qais, zal ik jou een schat uit de schatten van het paradijs wijzen?"
Ik zei: "O ja, Boodschapper van Allah." Dus zei hij: "Zeg:

La hawla wa la qoewata illa billah"
"Er is geen macht en geen kracht behalve bij Allah."

_______

De Boodschapper van Allah zei: "De geliefste woorden voor Allah zijn:

Soebhan Allah
"Verheerlijkt is Allah"

Alhamdoelilaah
"Geprezen zij Allah"

La ilaha illallah
"Er is geen god dan Allah"

Allahoe Akbar
"Allah is de Allerhoogste"

_______

Een arabier kwam naar de Profeet en zei: "Leer mij iets dat ik kan zeggen." De Profeet zei tegen hem:"Zeg:

La ilaha illallahoe wahdahoe la sjarieka lahoe, Allahoe Akbaroe kabieran, wal hamdoe lillahi kathieran, Soebhan Allahi Rabbil 'alamien, la hawla wa la qoewata illa billahil 'Aziezil Hakiem"

"Er is geen god dan Allah alleen, Hij heeft geen deelgenoten, Allah is de Allerhoogste, uitvoerig zij Hij geprezen, verheerlijkt is Allah, de Heer der werelden, er is geen macht en geen kracht behalve bij Allah de Machtige, de Wijze."

Hij zei: "Dat is voor mijn Heer, maar wat is er voor mij?"
De Profeet zei hem: "Zeg:

Allahoemmaghfir lie, warhamnie, wahdinie, warzoeqnie."

"O Allah, vergeef mij en wees mij genadig en leidt mij en voorzie mij."

En toen de Arabier wegging zei de Profeet: "Zijn handen zijn met goedheid gevuld."

_______

Aboe Hoerairah heeft gezegd dat de Profeet heeft gezegd: "Hij die per dag honderd maal zegt:

Laa ilaha illallah wahdahoe la sjariekalah, lahoel moelkoe wa lahoel hamdoe wa hoewa 'ala xxxxxe sjai in qadier.

"Er is geen god dan Allah, de Ene, Hij heeft geen deelgenoten. Al het bestaande is van Hem, en alle lof komt Hem toe. En Hij heeft macht over alle dingen."

zal daarvoor de verdienste ontvangen die gelijk staat aan het vrijlaten van tien slaven en hem zullen honderd goede daden worden toegeschreven en honderd slechte daden van hem zullen worden uitgewist.
Door het uitspreken van de doe'a zal Satan gedurende die dag ver van hem worden gehouden, en niemand is beter dan hij, behalve degene die zich nog meer bezig houdt met het gedenken van Allah.
(Moeslim)
_______

Als iemand moslim werd, leerde de Profeet hem te bidden en hij leerde hem Allah met de volgende woorden aan te roepen:

Allahoemmaghfir lie, warhamnie, wahdinie, wa 'afinie warzoeqnie.

"O Allah, vergeef mij, wees mij genadig, leidt mij, schenk mij gezondheid en voorzie mij."

"Want deze woorden voegen de goedheid van deze wereld samen met die van de voglende."
(Moeslim)
_______