Voorwaarden om t evegen over leren en normale sokken.
1. Voorwaarden om t emogen vegen is dat men zin (leren) sokken heeft aangetrokken nadat hij Wudu heeft gedaan. (Men moet in staat van reinheid zijn).
2. Waar veegt men? DE Volgende overlevering duidt erop dat men veegt over de bovenkant van de sok: Ali Ibn Talib heef gezegd:
'Als men gelooft onderhevig zou zijn aan verstand, dan zou men de onderkant van zijn leren sok ook vegen en niet de bovenkant. Ik heb de Profeet (vrede zij met hem) zien vegen over de bovenkant van zijn leren sokken.' (Authentiek, overgeleverd oor Abu Daawood en Addaraqtni)
3. Preiode van het vegen: degene die zich thuis bevindt mag maar één dag en één nacht vegen. De reiziger veegt drie dagen en drie nachten. De reiziger veegt drie dagen en drie nachten. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:
''Voor de reiziger drie dagen en hun nachten. Een dag en nacht voor de inwoner.''
(overgeleverd door Moslim)
4. Manier van vegen: Degene die Wudu heeft verricht en daarop zijn (leren) sokken aantrekt, mag hij vervolgens elke keer dat hij Wudu verricht over zijn sokken vegen in plaats van zijn voeten te wassen. Als hij wordt getoffen door Janaabah (onreinheid na gemeenschap), dan moet hij zijn sokken uitdoen om de grote wassing (Gushl) te verrichten.
5. Wat maakt het vegen ongeldig:
- Het verlopen van de periode
- Janaabah (onreinheid na gemeenschap)
- Het uittrekken van de (leren) sokken.
Staat in het zelfde boek alleen dan blz. 91/92