Bekijk volle/desktop versie : de voorgangers en de dood deel 1



31-03-2008, 22:59
Oemar ibn ‘Abdil-‘Aziez - moge Allah hem genadig zijn - heeft gezegd:



"Als het gedenken van de dood mijn hart een uur zou verlaten, dan zou mijn hart bederven."





‘Ataa- as-Soelamie:



Eén van de mensen zei:



Wij gingen binnen bij ‘Ataa- as-Soelamie tijdens zijn ziekte waarin hij overleed en wij vroegen hem: "In wat voor toestand zie jij jezelf?" Hij antwoordde:



"De dood bevindt zich in mijn nek. Het graf bevindt zich vóór mij. De Opstanding is mijn standplaats. De Brug over het Hellevuur is mijn weg. Ik weet niet wat er met mij uitgevoerd zal worden!"



Daarna huilde hij zo hevig dat hij zijn bewustzijn verloor. Toen hij ontwaakte, zei hij:



"O Allah, wees mij barmhartig. Wees mij barmhartig tijdens mijn eenzaamheid in het graf en mijn val tijdens de dood. Wees mij barmhartig tijdens het staan voor U, o Meest Barmhartige der barmhartigen."





Matraf ibn ‘Abdillaah:



Matraf ibn ‘Abdillaah - moge Allah hem genadig zijn - zei:



"Voorwaar, de dood heeft de genietingen verpest voor de mensen van de genietingen. Streef dus naar een genieting die geen dood kent!"





Kalief ‘Abdoel-Malik ibn Marwaan:



‘Abdoel-Malik ibn Marwaan zei tijdens de ziekte van zijn dood:



"Til mij op."



Daarop tilden zij hem op totdat hij de frisse lucht rook en zei:



"O wereld, wat ben jij mooi. Voorwaar, het lange van jou is kort en het vele van jou is weinig. Wij waren werkelijk misleid door jou!"



Er werd tegen hem gezegd: "Hoe voelt u zich?" Daarop zei hij:



"Ik voel mij zoals Allah - Verheven is Hij - gezegd heeft:



En voorzeker, jullie zijn afzonderlijk tot Ons gekomen zoals Wij jullie voor de eerste keer geschapen hebben en jullie hebben hetgeen Wij jullie geschonken hebben achter jullie ruggen gelaten.

[ Soerah al-An'aam 6:94 ]"





Kalief Aboe Dja'far al-Mansoer:



Toen de dood tot Aboe Dja'far al-Mansoer kwam, zei hij tegen degenen die bij hem waren:



"Dit is de (werkelijke) machthebber (de dood)! Er is geen macht voor iemand die sterft!"





Kalief al-Ma-moen:



Toen de dood tot al-Ma-moen kwam, ging hij op de provisies van zijn rijdier liggen en zei:



"O U Wiens koninkrijk niet vergaat! Wees vandaag barmhartig voor degene wiens koninkrijk is vergaan!"





Een jongen van onder degenen die voor ons waren:



Een man liep eens langs een jongen en vroeg hem:



"O jongen, waar zijn de inwoners?"



De jongen zei:



"Bestijg deze heuvel en dan zul jij hen tegemoet komen."



Dus besteeg de man de heuvel, maar hij trof niets aan dan een begraafplaats. Daarop zei hij tegen zichzelf:



"Voorwaar, die jongen is of een onwetende of een wijze!"



Hij keerde terug naar de jongen en zei tegen hem:



"Ik vroeg jou om de inwoners, waarop jij mij naar de begraafplaats hebt gewezen."



Daarop zei de jongen:



"Waarlijk, dat is omdat ik zie dat de mensen van deze wereld daarheen vertrekken en daarna niet meer terugkeren!"





De moeilijkheid van het sterven:



Voorzeker, er is gezegd:



"Het sterven is zwaarder dan geslagen te worden met zwaarden, gezaagd te worden met zagen en in stukken gesneden te worden met messen!"





Het graf roept:



Het graf roept:



"Vraag je mij niet wat ik met de dierbaren heb gedaan? Ik heb de doodskleden doordrongen en de lichamen verscheurd. Ik heb het bloed gezogen en het vlees gegeten.



Vraag je mij niet wat ik met de ledematen heb gedaan? Ik heb de handen van de onderarmen gerukt. Ik heb de onderarmen van de bovenarmen gerukt. Ik heb de bovenarmen van de schouders gerukt. Ik heb de heupen van de dijbenen gerukt. Ik heb de dijbenen van de knieën gerukt. Ik heb de schenen van de voeten gerukt."





Door: Saalim al-‘Adjmie

Bron: Ayna Anta Ghadan?! (Waar zul jij morgen zijn?!) & Kafaa bil-Mawti Waa'idhan (De Dood is voldoende als waarschuwer)

31-03-2008, 23:59


Baraka Allaahoefiek!

01-04-2008, 00:37
allah fi barkfiek

01-04-2008, 00:54

Citaat door goldenboy1984:
allah fi barkfiek


Ameen,

Heb je dat boekje helemaal uitgelezen (Ayna Anta Ghadan? (Waar zul jij morgen zijn?!) & Kafaa bil-Mawti Waa'idhan (De Dood is voldoende als waarschuwer)?

Wallaahi is een prachtig en leerzaam boekje.

01-04-2008, 18:04


nog niet.

maar inshallah ga ik die lezen