Bekijk volle/desktop versie : Soera 109



31-03-2008, 21:24
De hele Soera 109 wordt toegerekend als zijnde in de tijd van Mekka. Hij is eeuwen onopgemerkt gebleven omdat hij voor de doctrine van de islam niet van betekenis was. Maar plotseling wordt hij, nog geen 10 jaar geleden, herontdekt door moslims die hier een lichtpuntje in zien om zich te weer te stellen. Laat ik dan bij deze maar eens voor goed en voor altijd afrekenen met dit vers dat, met het zweet op het voorhoofd, door moslims volledig uit zijn context wordt gehaald. Ik moet beknopt zijn op een forum, maar in een korte schets zal ik het verhaal ophalen achter de 6 opmerkingen van Allah. Het is hier van niet te onderschatten betekenis, en zo moet men de koran ook lezen, dat het Allah is die aan het woord is en niet zijn profeet Mohammed.

Zijn profeet krijgt geen voet aan de grond in Mekka. Allah doet wanhopig zijn best om zich via zijn profeet te laten gelden in een Mekka waar men niet zit te wachten op een opperwezen, die zich middels het ‘Akbar’ de grootste acht, en verordineert om de rest van zijn tegenstrevers tot stukken te slaan. Allah wordt derhalve getrotseerd door mensen. Mensen nota bene, die hijzelf geschapen heeft.

Mohammed neemt de houding aan van ‘don’t kill the messenger’ en vraagt Allah wat nu te doen. Het is toch een grote belediging verondersteld Mohammed en het zou daarom op zijn plaats zijn als Allah deze belediging met een bliksemstraal uit de hemel recht zou zetten. Maar Allah weet het beter en verteld Mohammed dat ‘zijn’ tijd nog wel komt. Laat ze maar in de waan zegt Allah. En zo gaat Allah verder in vers 6, via Mohammed, ‘no hard feelings’, jij je godsdienst, ik de mijne. En inderdaad Allah weet het beter, want Mekka zou zijn straf niet ontlopen zoals we allemaal weten uit de koran.

En zo zit het en niet anders! Dit is de context van dit vers! Nu is het ook meteen duidelijk waarom deze Soera nooit de pers heeft gehaald in die 1300 jaar. Het was vanzelfsprekend voor Allah om de Mekkanen iets voor te houden. Immers, zo’n belediging moest gewroken worden. En dat deed het ook.