Bekijk volle/desktop versie : Hoe lang duurt de Qiyamah?



Pagina's : [1] 2 3

31-03-2008, 18:08
As-Salaam 'alaykom,

Onlangs was er een topic geopend over de Dag Des Oordeels en of dit plaats zal vinden op een vrijdag. Echter, de discussie veranderde koers en sommige forum leden begonnen over de lenge van Dag Des Oordeels te reageren.

Broeder Muwa7eed was van mening dat de lenge van 50.000 jaar alleen voor de ongelovigen geldt en dat het voor de Moslims slechts een tijdspan zal lijken tussen Dhuhr en 'Assr (een aantal uurtjes)... Ik vroeg aan hem of er hier enig bewijs voor was, maar helaas; de topic was al verwijderd door de topicstarter en hierdoor heb ik geen antwoord gekregen van de bro.

Nu heb ik deze topic geopend om aan iedereen hier te vragen of zij van dit eerder hadden gehoord, want ik had het werkelijk nooit gehoord (dat de dag des oordeels alleen voor de kuffar 50.000 jaar zal duren maar voor de Moslims korter is).

Alles is welkom insha'Allah..

Barak Allahoe feekoem,
Wassalaam 'alaykom.

31-03-2008, 18:18


a salaam 'alaykoem wa rahmatoelahi wa barakatoehoe aghi,


Shaykh Muhammad ibn 'Uthaymeen heeft gezegt:''De Dag Des Oordeels zal een dag zijn maar de
lengte ervan zal 50.000 jaar zijn''. [Zie Majmoo' Fataawa Ibn 'Uthaymeen, 2/40]

Koran 70:1. Men vraagt naar de straf, die straks zal vallen

Koran 70:2. Over de ongelovigen, die niemand kan weerhouden,

Koran 70:3. Van Allah, de Heer der wegen die omhoog leiden.

Koran 70:4. De engelen en de geest gaan tot Hem op, in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is.

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei:''Er is geen eigenaar van Goud of Zilver en dat het het niet weggeeft als zakaah, Of het zal voor hem op de Dag Des Oordeels platen van vuur bereid worden die op zijn voorhoofd de zijde en aan de rug geplaatst zal worden. Elke keer als het afkoelt zal het weer warm gemaakt worden. De Dag zal 50.000 jaar duren totdat iedereen klaar is met de berechting''.[Overgeleverd in Saheeh Muslim]


Abu Dharr heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''De verzameling voor de Dag Des Oordeels zal plaats vinden in al-Shaam (Grotere Syria, met Palestina)[Overgeleverd door Ahmad als Saheeh]

Al-Manaawi heeft gezegt: ''Het betekent dat in al-Shaam de mensen zullen worden verzameld voor de berechting, Ze zullen opgewekt worden uit hun graven en zullen geleid worden naar dit gebied. Allah heeft deze land genoemd omdat Allah zegt: ''En Wij redden hem en Lot en voerden hen naar het land dat Wij zegenden voor alle volkeren''(Koran 21:71) De meeste profeten werden van dit land gestuurd om hun boodschap door te geven aan de wereld, dus daarom is deze land gekozen als een plek voor de verzameling voor de Dag des Oordeels''.[Zie Fayd al-Qadeer door al-Manaawi, vol. 4, p. 171]

31-03-2008, 18:22
70:1. Men vraagt naar de straf, die straks zal vallen
2. Over de ongelovigen, die niemand kan weerhouden,
3. Van God, de Heer der wegen die omhoog leiden.
4. De engelen en de geest gaan tot Hem op, in een Dag waarvan de maat vijftig duizend jaren is.

Ibn 'Uthaymeen zei ook in zijn boek(niet van Ibn Taymiyya): Majmu' Al-Fatawaa Ibn 'Uthaymeen: Dat Yawm al Qiyama één dag zal duren maar de lengte ervan (dus het lijkt alsof het) 50.000 jaar is

31-03-2008, 18:32
Bedankt voor jullie reacties, jazakumullahoe ghayran.

Ja, al-Qiyamah zal 1 dag zijn die 50.000 jaar zal duren. Dat is duidelijk.

Maar waar is het bewijs dat deze 50.000 jaar voor de Moslims als slechts een paar uurtjes zal lijken? Want dat is hetgeen je zei broeder Muwa7eed, of heb ik je verkeerd begrepen?

31-03-2008, 18:36


Die fatwa is crystal clear.

31-03-2008, 18:39
Barak Allahoe feek broeder Ibnoe AbdSalaam, dat is het antwoord dat ik zocht.

Het is wel vreemd dat ik deze mening niet kon vinden in het boek 'De Dag Des Oordeels in het Licht van de Koran en Soennah' van Sh. Sulaymaan al-Ashqar. Of mischien heb ik het gemist of niet goed gelezen, wallahoe ta3ala a3lem. Het is dus duidelijk nu; Dag Des Oordeels zal gemakkelijk worden gemaakt voor de gelovigen; en het zal voor hun lijken alsof het is afgelopen in slechts één dag, insha'Allaah.

Nogmaals bedankt broeder voor je hulp.

31-03-2008, 18:41

Citaat door Umm_Noussaiba:
Excuses dat ik de topic heb verwijderd.


Jazaki Allahoe ghayran, haha dat maakt niks uit insha'Allah.

31-03-2008, 18:45

Citaat door Ibnoe AbdSalaam:
Wa 'Alaikoem Salaam wa ra7matoe Allahi Wa barakatoe

Misschien heb je aan het volgende iets:


Question:
Will there be any difference in the length of the reckoning of the Muslim and of the kaafir on the Day of Resurrection?

Answer:

Praise be to Allaah.

Without a doubt, because Allaah says about the Day of Resurrection (interpretation of the meaning): “The sovereignty on that Day will be the true (sovereignty), belonging to the Most Beneficent (Allaah), and it will be a hard Day for the disbelievers.” [al-Furqaan 25:26]. The fact that the kaafirs will be singled out for hardship on the Day of Resurrection indicates that it will be easy for the believers.

The words (interpretation of the meaning), “Truly, that Day will be a hard Day, far from easy for the disbelievers.” [al-Muddaththir 74:9-10] also indicate that it will be easy, not difficult, for the believers. This is also indicated by the aayah (interpretation of the meaning): “Hastening towards the caller, the disbelievers will say, ‘This is a hard Day.’” [al-Qamar 54:8]. This means that the Day of Resurrection will be long for the kuffaar and short for the Muslims.

Allaah, may He be glorified and exalted, has mentioned in His Book the length of time the reckoning will take on the Day of Resurrection. He said (interpretation of the meaning): “Those who have earned the Garden [Paradise] on that day will be better in their home and happier in their place of noonday rest” [al-Furqaan 25:24 – Pickthall’s translation]. This aayah indicates that the reckoning will be completed in half a day, because al-maqeel (translated as “noonday rest&rdquo refers to a siesta or rest from the heat of mid-day.

Among those who said that the reckoning will be completed in half a day are Ibn ‘Abbaas, Ibn Mas’ood, ‘Ikrimah and Ibn Jubayr, because this is what is indicated by this aayah, as was reported by Ibn Katheer and others. (Daf’ Ayhaam al-Idtiraab by al-Shanqeeti, p. 172).

Another clear indication that the reckoning of the believer on the Day of Resurrection will be easy is the hadeeth of Abu Hurayrah who reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “For the believers, the (length of) the Day of Resurrection will be like the time between Zuhr and ‘Asr.” (Reported by al-Haakim in al-Mustadrak and classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh al-Jaami’, 8193). And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid



Juistttt je bent me net voor broeder hahah net als Elias ahah.

Dit bedoelde ik broeder Islam4you2

31-03-2008, 18:58

Citaat door Umm_Noussaiba:
Wa ghairen djazaak. Al7amdoelilaah.

Als het goed is staat het ook in het boek; 'De Dag der Opstanding'.


Is dat het boek van Ibn Kathir of Al-Ashqar?


Citaat door Ibnoe AbdSalaam:

Wa Feeka Baraka Allah!

Ik heb de boek zelf niet, maar het zou er eigenlijk wel in moeten staan, aangezien het een belangrijke feit is.

Graag gedaan broeder : )


Ja, ik heb net effe weer gechecked maar kan het niet vinden.

Ik kan niet zeggen 'het staat er niet in' want mischien heb ik het gemist...

Net zoals ik niet had gezegd 'deze mening bestaat niet' want dat zou al snel verkeerd blijken... daarom zei de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem);

''Het middel voor verwarring is vragen stellen.''


Citaat door Muwa7eed:
Juistttt je bent me net voor broeder hahah net als Elias ahah.

Dit bedoelde ik broeder Islam4you2


Hayakumullah.

31-03-2008, 19:00
Up

31-03-2008, 19:03
Het feit waarom ik zei; Meeste mensen maken die fout van 50.000 jaar is omdat het bijna nooit word gezegt/gehoord door mensen, en 50.000 jaar staat in de Qur'aan en denken sommige gelijk ook dat het ook voor Moslims geldt terwijl daar staat ''En voor de Ongelovigen:....''

Dus het zou me niks verbazen als het er niet bij staat in dat boekje.

31-03-2008, 19:38
ik heb ook een vraag is dat land groot genoeg, voor de gehele mensheid? (van adam tot de laaste persoon die adem haalt?

31-03-2008, 19:52


De Dood[/SIZE]

Ieder mens leeft en gaat dus dood. Niemand zal aan de dood ontkomen. Er is echter wel een verschil tussen de dood bij gelovigen en ongelovigen:
x De gelovigen gaan niet op een pijnlijke manier dood. Als een gelovige doodgaat, komt er een engel naam hem/haar toe. Deze engel zal op een zachte, pijnloze manier de ziel uit het lichaam rukken. Een dergelijke engel noem je een Nashira. Een ander verschil is dat de laatste woorden van een gelovige altijd La ilaha illallah zijn. De Profeet (sala aleyhi wa salaam) zei hierover: Wie La Ilaha Ilallah zegt voordat hy dood gaat, hy/zy zal het Paradijs betreden.
x De ongelovigen zullen bij het doodgaan een hel ondergaan. Een engel zal naar het toekomen en zal zonder genade de ziel er met brute kracht uitrukken. Een dergelijke engel noem je een Nazi'a. De ongelovigen zullen bij het sterven geen "La ilaha illallah" (kunnen) zeggen.

De periode dat je dood bent noem je in het Arabisch Al Barzag. Deze periode kun je een beetje als de voorganger zien van het Paradijs of de Hel. Als je dood bent, zul je namelijk niet bewusteloos zijn:
x De gelovigen zullen het tijdens hun dood goed hebben. Alhoewel een graf normaal ongeveer anderhalf meter is, voor hun gevoel zal het graf heel wijd zijn. Ze zullen via 'raampjes' in het Paradijs kunnen kijken en dus zien wat hen te wachten staat.
x De ongelovigen zullen tijdens hun dood een hel ondergaan. Het graf zal voor hen heel nauw lijken. Ze zullen het heel benauwd hebben, en zullen via raampjes de gruwelijkheden van de Hel kunnen zien.

Tijdens je dood zal je ook worden ondervraagd. Er zullen 2 engelen komen: Munkar & Nakeer. Deze zullen je 4 vragen stellen: Wie is je God? Wie is jouw Profeet? Wat is jouw geloof? Wat is jouw boek? De goede gelovigen zullen natuurlijk direct antwoord kunnen geven, maar de slechte of ongelovigen zullen het antwoord helemaal niet weten.



[SIZE="4"]De Dag Des Oordeels

De Dag Des Oordeels (Ook wel: Yawm Al Qiyamah)is simpel gezegd de Dag waarop Allah beslist of je naar het Paradijs of naar de Hel gaat.

De Dag Des Oordeels komt niet onverwacht. Er zullen eerst een aantal tekenen komen. We kennen kleine tekenen en grote tekenen. De kleine tekenen van de Dag Des Oordeels hebben we inmiddels allemaal al achter de rug! Voorbeelden van deze tekenen zijn: Veel aardbevingen, de tijd gaat snel, veel overspel, mensen van de Ummah zullen zich met de Mushrikeen mengen, veel gierigheid, wrede leiders, etc. Het is nu dus alleen nog maar wachten op de Grote tekenen van de Dag des Oordeels. Dit zijn:

x Een dik donker rook in de hemelen dat 40 dagen lang de aarde verduistert.
x Een beest dat uit de Safa (heuvel in Mekka) verschijnt en de hoofden van de gelovigen met de staf van Moesa siert met de woorden 'Mumin' en de hoofden van de ongelovigen afschuwelijk maakt met de ring van Suleyman met de woorden 'Kafir'.
x De zon komt uit het westen op.
x Het verschijnen van Dezjaal, een man die probeert zoveel mogelijk mensen te overtuigen ongelovig te worden. Bescherming tegen Dezjaal krijg je door de eerste 10 ayaat van Soerat AL Kahf uit je hoofd te leren.
x Een wind uit Syrië neemt de zielen van alle gelovigen mee. Op aarde zijn er dus GÉÉN MOSLIMS MEER !!! De Profeet (sala aleyhi wa salaam) zei: De Dag Des Oordeels zal pas komen als er geen mens meer 'Allah Allah' zegt.
x Een man uit Ethiopië zal de Kaäba slopen.
x Een vuur uit Jemen zal de mensen bijeengaren naar hun eindbestemming.
x Dan blaast de engel Israfiel keihard op zijn bazuin. Dit betekent de totale verwoesting van het heelal. Alles wordt vernietigt, niets meer zal overblijven, zelfs geen engelen, behalve Allah soubhanala wa ta’ala .


Na de totale verwoesting zal Allah alles opnieuw scheppen. D.m.v. regen zullen alle lijken wakker worden, en vreemd om zich heen kijken. Iedereen is dan naakt, maar dat zal de mensen niets kunnen schelen: ze willen alleen weten wat hun eindbestemming is.

Op de Dag Des Oordeels komen alle mensen elkaar tegen. Er zijn echter 3 momenten waarop je niemand meer zult herkennen:

x Bij de Weegschaal. De Weegschaal geeft al jouw goede en slechte daden weer. Goede daden worden weergegeven dmv Hasanaat, slechte daden dmv Seyyi'aat.
x Bij het Uitdelen van de Boeken. Je hebt 2 Engelen op je schouder staan, die voortdurend al jouw daden hebben opgeschreven. Deze boeken zullen op de Dag des Oordeels worden gegooid naar jou. Als je ze met je rechterhand vangt, weet je dat je in het Paradijs zult belanden. Als je ze met je linkerhand of helemaal niet vangt ('achter je rug'), zul je in de Hel belanden.
x Bij de Siraat. De Siraat is een heel dun bruggetje, dunner dan een haartje, waar de gehele mensheid overheen moet. Onder de Siraat bevindt zich de Hel. De goede gelovigen zullen zonder moeite over de Siraat heen kunnen, ze zullen er zelfs over heen rennen, en zullen bij het Paradijs belanden. De ongelovigen zullen met moeite erover heen kruipen. Bij de helft van de Siraat zullen ze opgelucht zijn, maar dan zullen ze van de brug afvallen in de Hel.

Bij deze 3 momenten zullen voortdurend bekenden komen: Ouders, broers, zussen, iedereen die je kent zal jou smeken om een Hasanaat, maar niemand zal een ander iets gunnen.

Uiteindelijk heb je 3 mogelijkheden waar je in het Hiernamaals zult doorbrengen:
x Het Paradijs: Een geweldig grote tuin, waar je letterlijk alles wat je hartje begeert zult krijgen. Je zult er zelfs het gezicht van Allah te zien krijgen ! Engelen zullen er je dienaren zijn en brengen je alles wat je wilt. Het Paradijs bestaat uit 8 "etages". De allerhoogste etage is voor de beste gelovigen en noem je de Firdaous. Andere onderdelen zijn bijv. de Rayane, een plek in het Paradijs voor de mensen die hebben gevast, of Dohha, een plek voor de mensen die elke dag het Dohha-gebed hebben verricht.
x De Hel: Een vreselijke plek waar Engelen je zullen martelen. De Hel heeft 7 "etages". In de laagste etage zullen de slechtste mensen ooit geleefd verkeren, zoals Fir'aoun.
x Je kunt ook eerst een tijdje in de Hel branden en daarna uiteindelijk in het Paradijs komen. Voor het Paradijs moet je namelijk 'schoon' zijn. In de Hel word je dus 'schoongewassen'. Dit gebeurt vooral met gelovigen die veel fouten hebben gemaakt.

NB. Het Hiernamaals is voor eeuwig.
NB2. In het Hiernamaals heb je geen tijd. Als Allah bijv. zegt dat je 1 dag in de Hel moet, is dat geen 24 uur, maar 50 000 Aardse jaren !!


31-03-2008, 19:53
A salaam 'alaykoem wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

ik heb me altijd al afgevraagd waar de Verzameling van de mensheid zal plaats vinden. Is a Shaam(gebied van Palestina tot Irak) wél groot genoeg voor gans de mensheid van Adam alayhi wa salaam tot de laatste mens?!

31-03-2008, 19:56
Moge allaah ons vergeven op die dag.

Pagina's : [1] 2 3