Bekijk volle/desktop versie : Geen doek, maar een feestdag ... !



12-12-2003, 11:09
Nou, die doek kan inhet voorjaar wel weer de kast in, dan kunnen moslimhomo's er ook eens uit en echte feestdagen voor moslims, iets waar ik al jaren voor pleit. Wij een Kerstmis, dan zij ook, of zo iets ...

Nederland wordt gezien als het rampenland waar alles is misgegaan. Waren we maar een republiek gebleven met een lange schiedenis. Dertig jaar watjespolitiek heeft van Nederlanders vreemdelingen in eigen huis gemaakt en van met name Marokkanen mensen die voortdurend voor mislukkeling worden aangezien.

Wat in Frankrijk komt, komt ook vast naar Nederland, tenzij fanatieke moslims hun verstand eens gebruiken.

Scottie.

Onderwijs / Frankrijk koerst af op verbod hoofddoek

van onze correspondent
2003-12-12

PARIJS - 'Openlijke tekenen van religie' moeten voortaan verboden zijn op Franse scholen en overheidsinstellingen. Die aanbeveling deed een commissie gisteren aan de Franse regering. President Chirac noemde de islamistische hoofddoek onlangs een 'aanval op de republiek'.

De commissie benadrukte dat ook keppeltjes en katholieke kruizen voortaan in de ban moeten worden gedaan, maar uit alles blijkt dat het advies vooral draait om de hoofddoek: Commissie-voorzitter Bernard Stasi sprak gisteren expliciet over de noodzaak 'jonge meisjes te beschermen tegen de druk van hun broers, vaders en ooms om bepaalde kleding te dragen'.

De commissie werd deze zomer benoemd door president Chirac, toen het debat over de hoofddoek zijn zoveelste felle opleving beleefde. Het is nu aan Chirac om het advies van de commissie presidentiële allure te geven, waarna het Franse parlement de wet zal moeten goedkeuren. Tijdens zijn bezoek aan Tunesië vorige week, nam hij al een voorschot op de bevindingen van de commissie. Over de hoofden van een groep scholieren (zonder hoofddoek want in Tunesië is die verboden) verklaarde hij dat 'de Franse republiek zich op een bepaalde manier voelt aangevallen door de hoofddoek'. De verwachting is dat Chirac aanstaande woensdag met een verklaring zal komen.

Als de wet er komt zal die gelden op openbare scholen, waar 80 procent van de Franse scholieren heen gaan. De rest van de leerlingen zit op privé-scholen. Conflicten op openbare scholen tussen leerlingen die weigerden hun hoofddoek af te doen en hun leraren kregen de afgelopen tijd veel aandacht in de Franse media.

Behalve op scholen regelt het voorstel ook de situatie in ziekenhuizen en overheidsinstellingen. Patiënten zouden niet langer op godsdienstige gronden mogen weigeren om door een arts van het andere geslacht te worden onderzocht. Ook bedrijven moeten volgens de commissie-Stasi de mogelijkheid krijgen religieuze tekenen te verbieden 'als dat nodig is in verband met de veiligheid, het contact met de klanten of de interne sociale vrede'.

De 'adviescommissie voor de toepassing van het principe van religieuze neutraliteit in de republiek' noemt Nederland als voorbeeld van mislukte integratie. Het gebrek aan contact tussen de verschillende gemeenschappen, de slechte kennis van de Nederlandse taal onder immigranten en het fenomeen van de 'zwarte scholen' heeft geleid tot segregatie, schrijft de commissie in haar rapport. ,,De kracht van onze Franse culturele identiteit'' moet voorkomen dat het in Frankrijk ook zover komt.''

,,Het openlijk dragen van tekenen van religie is een impliciete vorm van opdringerige bekeringsijver'', verklaarde Henri Pena-Ruiz, filosoof en lid van de commissie die op verzoek van president Chirac de religieuze neutraliteit onderzocht. Voorzitter Stasi van de commissie toonde zich 'geschokt' door het resultaat van zijn eigen werk. De 'integratieproblematiek' en de 'acties van extremistische groepen die het incasseringsvermogen van de Republiek willen testen', het blijkt allemaal veel erger dan hij dacht.

Verschillende personen die de commissie had uitgenodigd durfden alleen achter gesloten deuren hun verhaal te doen, 'uit angst voor antisemitische of vrouwvrijandige reacties in hun omgeving'. Tegelijk had de commissie duizenden brieven ontvangen van mensen die hun mening wilden geven. Bernard Stasi sprak verder over de 'stedelijke getto's', het 'lijden' van de vrouwen daar en de 'destabiliserende krachten' waaraan Frankrijk blootstaat.

De angst is groot dat de Franse moslimgemeenschap (meer dan 5 miljoen zielen, al dan niet praktiserend) een wet als een blijk van miskenning zal ervaren. Het rapport zit daarom vol blijken van goede wil. Er moet een centrum voor islamstudie komen, islamitische (en joodse) feestdagen moeten officieel erkenning krijgen en voor het ritueel slachten moet de Republiek meer 'faciliteiten' gaan bieden. Om te benadrukken dat het de commissie niet alleen om de islam gaat, werd bij de presentatie van het rapport zelfs meermalen de aanwezigheid van 600000 boeddhisten in Frankrijk gememoreerd, al kunnen die moeilijk als 'destabiliserende kracht' worden aangemerkt.

Een ander bezwaar tegen een wet is dat het Europees Hof voor de Rechten van Mens die ongeldig zou kunnen verklaren als klagende partijen daar hun recht gaan zoeken. Volgens François Baroin, woordvoerder van regeringspartij UMP, is die kans echter gering. ,,Vice-voorzitter Costa van het Europees Hof heeft onlangs gezegd dat het Hof het Franse beginsel van neutraliteit in godsdienstige zaken voor ogen zou houden." Alleen kleine religieuze uitingen zoals een kettinkje met davidsster, crucifix of mini-korans blijven in het voorstel toegestaan.

12-12-2003, 12:14


wat zeg je allemaal xxxxxxx

12-12-2003, 12:20
neeeeeeeeee ik wil niet net als de Franse en de Belge leven ben blij me met hoofddoek en wil die graag over dragen gelukkig accepteert iedereen hem waar ik ook ben maar ik wil niet dat Nederland de regels/wet van Beglie en Frankrijk gaat overnemen echt niet! want dan is er geen leven in nl voor de moslims dames met hoofddoek echt niet!!

ik vind het al erg als ik het op tv zie laat staan als het in je eigen land nl. gebeurt. toch?


p.s. dit bericht van scottie heb ik niet helemaal gelezen want ik weet wat er in de inhoud staat rtl4 doet namelijk wonderen in de ochtend bij het nieuws maar ja mij mening heb je gehoord.

Gr ikrame

12-12-2003, 16:33
Als ze dat doen reken maar dat NL vergaat, dan gaan alle allochtonen inclusief ik NL bombarderen, NL is dan HISTORYYYYYYYYYYY we maken alles KAPOTTTTTTTTTTTTTTTT KAPOTTTTTTTTT KAPOTTTTTTTTTTTT EN VERNEUK.EN ELKE HOLLANDER!!!!!!!!!!!!!

Dus weet waar je aan begint, want er valt niet te spotten met Allochtonen, trouwensssssss als jullie het afschaffen ahummmm dan kun je NL geen Democratisch land meer noemen, maar een land dat mensen comandeert!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, van Masriya die een NL ma heeft t.ering lijer met je samen kerst feesten.

12-12-2003, 16:44


Groetjes, van Masriya die een NL ma heeft t.ering lijer met je samen kerst feesten. [/B][/QUOTE]



schat rustig aan
kifesh niet gelukkig met je ma? je moeder is je alles dat moet je weten maar schelden meid kan niet he

Gr ikrame

12-12-2003, 16:51

Citaat:
Origineel gepost door Masriya
Als ze dat doen reken maar dat NL vergaat, dan gaan alle allochtonen inclusief ik NL bombarderen, NL is dan HISTORYYYYYYYYYYY we maken alles KAPOTTTTTTTTTTTTTTTT KAPOTTTTTTTTT KAPOTTTTTTTTTTTT EN VERNEUK.EN ELKE HOLLANDER!!!!!!!!!!!!!

Dus weet waar je aan begint, want er valt niet te spotten met Allochtonen, trouwensssssss als jullie het afschaffen ahummmm dan kun je NL geen Democratisch land meer noemen, maar een land dat mensen comandeert!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes, van Masriya die een NL ma heeft t.ering lijer met je samen kerst feesten.
Asjemenou?

Ik dacht dat openbare scholen bestemd waren voor mensen van alle religies en stromingen. Op deze manier jaag je mensen alleen maar naar hun eigen islamitische, protestante, rooms-katholieke scholen. Ik zou het jammer vinden als in de toekomst de openbare scholen bevolkt worden door enkel kinderen van atheïsten. Dat biedt zoveel minder uitdaging en variatie.

12-12-2003, 16:53

Citaat:
Origineel gepost door angelrifia
Groetjes, van Masriya die een NL ma heeft t.ering lijer met je samen kerst feesten.


schat rustig aan
kifesh niet gelukkig met je ma? je moeder is je alles dat moet je weten maar schelden meid kan niet he

Gr ikrame [/B][/QUOTE]

Neeeeeee, dat bedoel ik nietttt.....

Ik wou die zemmel laten weten dat ik dus NL bloed heb, en dus NL naar zijn kanker moer breng als ze hoofddoek verbieden zodat die h0eren niet alleen denken Mocro's maken rellen maar ook Nederlanders.

ana ma ten 7as b7al shi hollandia, maar je weet toch misbruik maken van Batata kant.

12-12-2003, 16:57

Citaat:
Origineel gepost door Masriya


schat rustig aan
kifesh niet gelukkig met je ma? je moeder is je alles dat moet je weten maar schelden meid kan niet he

Gr ikrame
Neeeeeee, dat bedoel ik nietttt.....

Ik wou die zemmel laten weten dat ik dus NL bloed heb, en dus NL naar zijn kanker moer breng als ze hoofddoek verbieden zodat die h0eren niet alleen denken Mocro's maken rellen maar ook Nederlanders.

ana ma ten 7as b7al shi hollandia, maar je weet toch misbruik maken van Batata kant. [/B][/QUOTE]

oke ik heb je verkeerd begrepen sorry sorry soryy als je nu denkt dat ik heel anders over je denk dan heb je het mis. ahhaha oke

Gr. ikrame

12-12-2003, 16:57

Citaat:
Origineel gepost door Erwin
Asjemenou?

Ik dacht dat openbare scholen bestemd waren voor mensen van alle religies en stromingen. Op deze manier jaag je mensen alleen maar naar hun eigen islamitische, protestante, rooms-katholieke scholen. Ik zou het jammer vinden als in de toekomst de openbare scholen bevolkt worden door enkel kinderen van atheïsten. Dat biedt zoveel minder uitdaging en variatie.
Je zegt het GOED bestemd zijn voor ALLE religies, dus waarom die hoofddoek afschaffen dan?

Dat hoort bij de Islam-religie, of gaan we zo doen omdat de Islam het meest groeiende geloof is, en jullie het nu zien als een bedreiging???

Oehhhhhhhh NL wordt bedreigt door de Islam oooh please......

ps over dat je jaagt mensen alleen naar hun bla bla bla scholen, lees voortaan 1000 keer voordat je iets post.

Want die HOLLLANDERS JAGEN ZO DIE MOSLIMS NAAR HUN EIGEN SCHOLEN DOOR HOOFDDOEK AF TE SCHAFFEN EN OM NIET TE VERGETEN ER KOMEN RELLEEEEEEEENNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!

12-12-2003, 16:59

Citaat:
Origineel gepost door angelrifia
Neeeeeee, dat bedoel ik nietttt.....

Ik wou die zemmel laten weten dat ik dus NL bloed heb, en dus NL naar zijn kanker moer breng als ze hoofddoek verbieden zodat die h0eren niet alleen denken Mocro's maken rellen maar ook Nederlanders.

ana ma ten 7as b7al shi hollandia, maar je weet toch misbruik maken van Batata kant.
oke ik heb je verkeerd begrepen sorry sorry soryy als je nu denkt dat ik heel anders over je denk dan heb je het mis. ahhaha oke

Gr. ikrame [/B][/QUOTE]

Geeft niks.


12-12-2003, 17:04
Achtergrond
Sociale cohesie Frankrijk ondermijnd
Van onze correspondent Fokke Obbema


PARIJS - Een commissie van wijzen in Frankrijk boog zich over het vraagstuk van hoofddoekjes ja of nee. Zij stuitte op een beerput van ongenoegens over integratie. 'Frankrijk ontbeert sociale cohesie.'

Commissie van wijzen doet aanbevelingen om groepen weer samen te brengen

'Het zijn niet meisjes met hoofddoekjes die op het schoolplein lopen te dealen', riep één van de 140 getuigen de Franse onderzoekscommissie-Stasi toe. Kernachtiger valt de tragiek van de 'enquêtecommissie over het hoofddoekje' niet uit te drukken.
Aangesteld door president Chirac om een voortzeurend politiek probleem op te lossen, kreeg de commissie-Stasi tijdens drie maanden van vaak intense verhoren niet minder dan de hele integratieproblematiek van Frankrijk over zich heen. Een ontluisterend beeld van de samenleving drong zich aan de twintig 'wijzen' op. In hun rapport schetsen zij een portret van een land waarvan de sociale cohesie ernstig is ondermijnd, door gettovorming en de opkomst van zwarte scholen. Discriminatie, vijandigheid jegens moslims, oplevend antisemitisme en beperking van de vrijheid van vrouwen zijn aan de orde van de dag.

Die bevindingen vinden hun weerklank in een recente enquête, waaruit blijkt dat 59 procent van de Fransen vindt dat er 'te veel immigranten' zijn en 44 procent van hen beweert 'zich niet meer thuis te voelen' in eigen land.


Is het hoofddoekje wel het grootste probleem, zo vroegen de twintig wijzen zich af. Zeker gezien het feit dat links en rechts het er over eens zijn dat het hoofddoekje niet op school thuishoort en de enige brandende vraag nog was: is er al dan niet een wet nodig om het te verbieden, of volstaat de bestaande jurisprudentie? Niettemin voelden de wijzen zich gedwongen een uitspraak over de kwestie te doen. De media hadden uitvoerig bericht over de twee zusjes uit een Parijse voorstad die dit najaar vanwege hun sluier van school werden gestuurd. Toen donderdag het advies van de commissie-Stasi openbaar werd gemaakt, doken politiek en media er dan ook onmiddellijk op om het tot 'hoofddoekjesadvies' te reduceren, ondanks alle inspanningen tot verbreding van de discussie.

De eerste poging daartoe is het voorstel om hoofddoek, keppeltje en het (grote) kruis in een wet op voet van gelijkheid te behandelen. Door ook de joodse en christelijke godsdienst in het debat te betrekken, hoopt de commissie het verwijt te kunnen pareren dat er een moslimvijandige wet in de maak is die stigmatiserend zou kunnen werken. Bovendien doet de commissie-Stasi zijn best om haar motto van 'samen leven' ook positief uit te leggen: op scholen moet een joodse en een islamitische feestdag tot vrije dag worden uitgeroepen, naast het bekende rijtje christelijke feestdagen.

In 'het schrappen van discriminerende overheidspraktijken' gaat de commissie-Stasi nog veel verder. De eerste aanbeveling luidt hier niets minder dan 'de vernietiging van getto's door steden te renoveren'. De wijzen waren onder de indruk van Jean-Louis Borloo, minister van Stedelijke Ontwikkeling, die tegenover de commissie had uitgeroepen: 'Natuurlijk moeten we over het hoofddoekje een debat voeren. Maar als we de jongeren in de getto's niet de middelen bieden om een toekomst op te bouwen, dan stevenen we af op een echec'.

De aanbeveling van minister Sarkozy om allochtonen via positieve discriminatie aan een baan te helpen, heeft de commissie naast zich neergelegd - het blijft bij de oproep te strijden tegen alle vormen van discriminatie. Daar kan dan mooi mee begonnen worden bij 27 procent van de Franse jongeren die vinden dat Fransen bij een baan moeten worden voorgetrokken.

Terecht besteedt de commissie aandacht aan dergelijke achterliggende debatten. Helaas vindt die poging in de publiciteit onvoldoende weerklank. De tragiek van deze breed opgezette enquête is dat hij vanzelf weer terugkeert bij dat ene heikele punt waar het allemaal om begonnen was, het hoofddoekje. Die versluiert de grotere problemen.