Bekijk volle/desktop versie : De Qoraan of Aadhaan als ringtone nemen in plaats van muziek?



Pagina's : [1] 2

26-03-2008, 13:27
De Qoraan of Aadhaan als ringtone nemen in plaats van muziek?


Door Ash-Sheikh Saalih al-Fawzaan.

Vraag:

Wat is jullie mening over degene die de Qoraan of Aadhaan als ringtone neemt in plaats van muziek?

Antwoord:

Dit behoort tot het degraderen van de Adhaan en gedenking van Allaah, en van de Qor'aan. Dit dient niet als iets genomen te worden waarmee men wordt gewezen (op een telefoontje), de Qor'aan hoort niet genomen te worden als een manier om iemand ergens op te wijzen. Men zegt: 'Dit is beter dan muziek!' Ok, is het dan perse nodig om muziek te gebruiken? Kies een ringtone die jou erop wijst dat je wordt gebeld, zonder muziek en zonder Qor'aan.

Bron: Bandje met als titel: 'Liqaa Maftoeh ma'a ash-Sheikh al-Fawzaan'. Datum: 23-10-1426


Ibn ul-Qayyim [rahiemehoellaah] heeft gezegd:

"Weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit zoals water planten laat ontspruiten. Het leidt het hart af van het overpeinzen en begrijpen van de Qor’aan en verhindert het naleven van de Qor’aan. Dit is zo omdat Qor’aan en muziek nooit samen in het hart kunnen bestaan; ze zijn immers tegenstrijdig aan elkaar. De Qor’aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het onder controle houden van de nafs (ego); zijn wensen, lusten en verlokkingen naar het slechte. Maar muziek doet het tegenovergestelde; het prikkelt en windt de nafs op en verleidt hem tot iedere schaamteloze lust en wens...."



Over Anaashied

Vraag:

"Er wordt gesproken van overleveringen over Islaamitische anaashied, en er word gezegd dat het is toegestaan en er word gezegd dat het een alternatief is voor muziek bandjes, dus wat is uw edele visie ?"

Antwoord:

"Deze benaming is niet juist, en haar benaming is een casus, want er wordt geen Islaamitische anaashied genoemd in de boeken van de selef (voorgangers). En het is bekend dat de Soefiyyah (soefies) degenen zijn die al-anaashied namen tot hun geloof en zij noemen het as-Samaa`. En in onze tijd zijn er vele groeperingen en sekten. Er is reeds voor elke groep of sekte opzwepende anaashied en zij noemen het Islaamitische anaashied, deze benaming daarvoor is niet juist, het is dus niet toegestaan om deze anaashied te nemen en te verspreiden tussen de mensen. Wa billaahit-Tawfieq."

Shaych Saalih al-Fawzaan
Bron: http://www.Sahab.com
Vertaald door: `Iesaa aboe Yoesoef al-Oeroebie


Over Anaashied (deel 2)

Shaych Saalih al-Fawzaan (hafidhahoellaah) zegt in zijn boek 'al-Khoetoeb al-Mimbarieyah':

... en het is nodig om hierover een verduidelijking te geven, en dat is (betreffende) de toename van circulatie van bandjes met anaashied onder de religieuze jeugd en zij noemen ze Islaamitische anaashied. En het is een soort muziek en soms is het met mooie stemmen die fitnah zullen veroorzaken voor de mensen. En ze worden verkocht in de cassette-winkels naast bandjes met Qor'aan en Islaamitische voordrachten. En om deze 'anaashied' Islaamitisch te noemen is verkeerd. De Islaam heeft voor ons immers geen anaashied voorgeschreven, maar Dhikr van Allaah (het gedenken van Allaah) en het reciteren van de Qor'aan en het leren van profijtvolle kennis. Wat anaashied betreft, die zijn van de religie van de afgedwaalde Soefies, die hun religie tot vertier en spel genomen hebben. En om de anaashied als onderdeel van onze religie te nemens is een imitatie van de Christenen ,die hun religie tot gezang, liederen en melodieuze klanken hebben gemaakt. Dus de oplossing is een waarschuwing tegen deze anaashied en een verbod op de verkoop en distributie ervan.

Shaych Saalih al-Fawzaan

Vertaald door: Aboe Yoesoef

Engelse bron: http://www.therightiouspath.com in een voetnoot van het artikel:
The innovation of Mawlidun Nabi (Eid Milaad) with the deviant Sufi sect of Barailwiyyah

Bron: al-Khoetoeb al-Mimbarieyah

26-03-2008, 17:14


er was tijdje terug ook een 3alim op tv die mensen er op wees, de koraan niet als beltoon te gebruiken..

28-03-2008, 23:03
bismillah
up


barkallaho fieki

28-03-2008, 23:19
Wa feekoem baraakaAllaah, ameen. (L)!

UP!

01-04-2008, 21:53


bismillah
up

01-04-2008, 22:12
Bedankt lieverd! hihi

UP

01-04-2008, 22:45
Oegtie kom online insha Allah!!

enBaraka Allah fieki voor het plaatsen sis(f)

Wa Salaam

02-04-2008, 06:53

Citaat door Zustertje__:
Oegtie kom online insha Allah!!

enBaraka Allah fieki voor het plaatsen sis(f)

Wa Salaam

Te laat haha.
Ik spreek je straks InshaAllaah.
Wa feekie baraakaAllaah, ameen. (f)

Wa3alaikoemsalaam.

26-06-2008, 21:15
Ke3ed Yallaah!

26-06-2008, 22:53
Djazzak Allah voor het plaatsen zus.


Ik snap alleen dat stuk over Anasheed niet. Wat wordt er bedoelt met islamitische anasheed die je niet mag verspreiden?

27-06-2008, 12:06

Citaat door Flowepower_:
Djazzak Allah voor het plaatsen zus.


Ik snap alleen dat stuk over Anasheed niet. Wat wordt er bedoelt met islamitische anasheed die je niet mag verspreiden?


Sorry oegt maar waar staat dat dan?

27-06-2008, 13:03
"... Dus de oplossing is een waarschuwing tegen deze anaashied en een verbod op de verkoop en distributie ervan."

Dit..zolang er geen instrumenten worden gebruikt die haram zijn, is het toch toegestaan.

02-07-2008, 22:13


Dit..zolang er geen instrumenten worden gebruikt die haram zijn, is het toch toegestaan.[/QUOTE]



maar welke instrumenten zijn haram en waarom

03-07-2008, 12:42
Op mijn mobiel staan geen "geluiden" die halal zijn inderdaad en heb daarom de aadhaan.. Maar nu ik dit weet zal ik een andere zoeken!

03-07-2008, 15:01

Citaat door dutchSaliha:
Op mijn mobiel staan geen "geluiden" die halal zijn inderdaad en heb daarom de aadhaan.. Maar nu ik dit weet zal ik een andere zoeken!


Bij mij ook niet maar heb gewoon trilfunctie :goedZo :

Pagina's : [1] 2