Bekijk volle/desktop versie : Het Oordeel over de Jihaad voor Vrouwen



25-03-2008, 19:19
Het Oordeel over de Jihaad voor Vrouwen

Door Shaykh Naseer Ibn Hamd al-Fahd
Moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala zijn vrijlating bespoedigen, Ameen.

Vertaald door Oum Dujanah




Vraag:

As-Salamu 'Alaykum Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh,

Op welke wijze mengt een vrouw zich in de Jihaad en mag een vrouw naar de Jihaad vertrekken zonder de toestemming van haar ouders?

En is de Jihaad in mijn geval aanvallend of defensief? Ik zou graag een antwoord willen. Jazaakum Allahu khayran.



Antwoord:

“Wa ‘Alaykum As-Salaam Wa Rahmatu Allahi Wa Barakatuh en vervolgens,



De oorsprong hiervan is dat de vrouw geen verplichting heeft tot het voeren van de Jihaad, echter, betreffende haar aanwezigheid onder de Mujahideen om de gewonden te verzorgen en hen van water te voorzien en dergelijke noodzakelijkheden, wordt er in de hadeeth van Ibn ‘Abbas, in de collectie van Muslim, gezegd: De Boodschapper, salla Allahu ‘alayhi wa sallam, streed in de Jihaad samen met de vrouwen en hun taken waren het verzorgen van de gewonden en het beheren van de oorlogsbuit, en in de hadeeth van Umm ‘Atiyyah wordt overgeleverd: “Wij streden samen met de Boodschapper van Allah, salla Allahu ‘alayhi wa sallam, en wij verzorgden de zieken en wij behandelden de gewonden en ontvingen ook een deel van de oorlogsbuit.” Evenzo, is het voor de vrouw ook toegestaan om in sommige gevallen openlijk op het slagveld te strijden, zoals Safiyyah bint ‘Abdulmuttalib deed toen een Jood haar persoonlijke ruimte binnen drong en zij hem met een knuppel sloeg en hem doodde. En ongetwijfeld is er toestemming nodig van de voogd en is de aanwezigheid van de mahram noodzakelijk in de offensieve Jihaad en in de defensieve Jihaad als het op dat moment geen verplichting is voor de vrouw om te strijden want als die verplichting er wel is, dan is het niet noodzakelijk om toestemming te hebben van de voogd of in aanwezigheid te zijn van een mahram, zoals in het geval van Safiyyah, die angst had voor de Jood en uit haar beschermde plek kwam, naar een knuppel greep, de Jood ermee sloeg en hem doodde.

En Allah weet het het beste.”



Shaykh Naseer Ibn Hamad al-Fahd


Extra toevoeging uit een andere fatwah van Shaykh Ul Islaam Ibn Taymiyyah, rahimahu Allah, waarin hij zegt: ”Het is verplicht voor de vrouwen om Jihaad te doen met hun eigendommen als zij deze zegening hebben en hetzelfde geld voor het eigendom van de kinderen. Als de vijand aanvalt, dan is het verdrijven van hun kwaad voor de religie, leven en eer verplicht volgens de consensus.”