Oem_Dawoed
25-03-2008, 19:17
De Voorwaarden van Tawheed:
De Zeven Voorwaarden van Laa Ilaaha Illa Allaah
Uit het boek "Miraatul Anbiyaa";
Erfenis der Profeten verzameld door Abu 'Umar
Een voorwaarde is een noodzakelijke vereiste voor iets om te zijn of om te gebeuren. De voorwaarden van Tawheed zijn van groot belang, het is verplicht voor elke Moslim om ze te weten en ze toe te passen in zijn dagelijkse leven. Dit, omdat wanneer een persoon één van de voorwaarden breekt, zijn Islam wordt vernietigd. Als we bijvoorbeeld bij het gebed één van de voorwaarden breken, zoals bidden in een andere richting dan van de Qiblah, of dat niet de hele 'awrah bedekt is, dan is het hele gebed ongeldig.
Er zijn zeven voorwaarden voor Tawheed:
[1] De eerste voorwaarde is Al-i’lm [kennis].
Het is een verplichting voor een ieder die de Shahaadah uitspreekt, dat diegene weet wat het betekent. Allah Subhaanahu wa Ta'ala zegt in de Quraan:
"Weet, dat er geen god is dan Allaah."
[Muhammad, 19]
Als iemand dus negeert dat Allah 'Azza wa Jal de Enige is Die het waard is aanbeden te worden, dan is zijn Islaam tenietgedaan. Om deze reden is kennis een fundamentele voorwaarde voor de acceptatie van iemand’s Islaam.
'Uthmaan [radia Allaahu 'anhu] heeft overgeleverd dat de Profeet [salla Allahu 'alayhi wa sallam] heeft gezegd:
“ Degene die sterft en weet ‘Laa ilaaha illa Allaah’; dat er niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah, zal het Paradijs binnentreden.”
[overgeleverd door Muslim]
'Abd Ar-Rahmaan Bin Hassan Aal Ash-Shaykh (moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) zei:
"De geleerden van Ahl As-Sunnah Wal Jamaa’ah zijn het overeen gekomen toen zij discussieerden over de betekenis van ‘Laa ilaaha ila Allaah’ en wat de voorwaarden ervan zijn, dat kennis met absoluut geloof verplicht gesteld zijn door Allah 'Azza wa Jal voor iedereen, en dat dit hetgeen is wat de Shahaadah bekrachtigd of ontkrachtigd."
Al-Wazir [Abu l-Muthafar] vermeldt in zijn boek Al-Ifsaah: "Het getuigen dat er geen god is behalve Allaah Subhaanahu wa Ta'ala vereist dat degene die deze getuigenis aflegt, ook de volledige betekenis ervan moet kennen." Zoals de Almachtige zegt:
"Weet, dat er geen god is dan Allaah."
[Muhammad, 19]
Abu l-Muthafar vermeldt ook dat deze verklaring van geloof (Laa ilaaha illa Allaah) de verwerping van de Taghut en het geloof in Allah Subhaanahu wa Ta'ala omvat. Als iemand dus alle ilaah’s [afgoden, godheden enzovoorts] verwerpt behalve Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) alleen, en dan bevestigt dat aanbidding alleen gericht moet zijn niets of niemand dan Allah (Subhaanahu wa Ta'ala), dan heeft deze persoon de Taghut verworpen en gelooft hij in Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) Alleen.
'Abd-Allah Bin 'Abd Ar-Rahmaan Aba Bittien (Moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) heeft gezegd:
Allah 'Azza wa Jal zegt:
"Dit is een verkondiging voor de mensen, opdat zij daardoor gewaarschuwd zullen worden, en opdat zij weten dat Hij de Enige god is en opdat de bezitters van verstand de vermaningen ter harte zullen nemen."
[Ibraheem, 52]
Het is erg belangrijk te vermelden dat Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) niet zei:” Opdat zij zeggen dat Hij Eén is”, Hij zei: “Opdat zij weten dat Hij Eén is.”
Allah 'Azza wa Jal zegt ook:
"Behalve wie van de Waarheid getuigen terwijl zij kennis hebben."
[Az-Zukhruuf, 86]
Dit is om te zeggen dat zij moeten weten in hun harten waar zij getuigenis over afleggen met hun tongen. De Boodschapper van Allah (salla Allahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
"Degene die sterft met de kennis dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah, zal het Paradijs binnentreden.”
[Muslim]
De geleerden verwijzen naar de genoemde Aayah en andere, als bewijs dat de eerste verplichting van een persoon het kennen van Allah 'Azza wa Jal is. Deze Aayah bewijst dat de belangrijkste verplichting kennis hebben van ‘laa ilaaha illa Allaah’ is, en dat de grootste vorm van onwetendheid het niet kennen van de betekenis van ‘laa ilaaha illa Allaah’. Opmerkelijk genoeg zijn er nog steeds mensen die, als zij iemand horen praten over de betekenis van ‘laa ilaaha ila Allaah’ als verwerping en bevestiging, zij het daar niet mee eens zijn omdat zij denken dat het niet hun taak is om over mensen te oordelen.
Wij antwoorden hen door te zeggen dat iedereen verplicht is om Tawheed te leren, de reden waarom Allah 'Azza wa Jal de Jinn en de mens geschapen heeft, en al Zijn Profeten en Boodschappers hiernaar hebben uitgenodigd. Je bent verplicht te weten wat het tegenovergestelde is van Tawheed, namelijk Shirk, en dat Allah 'Azza wa Jal dit niet vergeeft, noch excuseert uit onwetendheid, en het is ook verboden om blindelings iets te volgen, omdat dit de hoeksteen en de wortel is van iemand’s Islam. Dus iedereen die niet het slechte verbied en het goede beveelt is zeker ver afgedwaald, vooral omdat Tawheed het grootste goede is en het slechtste kwaad is Shirk.
'Abd all-Lateef Bin 'Abd ar-Rahmaan Bin Hassan Aal Ash-Shaykh (Moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) heeft gezegd:
Muhammad Bin 'Abd al-Wahhaab (moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) zei:
"Eenieder die de Shahaadah uitspreekt zonder de betekenis te kennen en zonder dat diegene zich overeenkomstig gedraagt of leeft, is geen Moslim. In feite zou het zelfs tegen hem gebruikt worden, anders dan Al-Karaamiyah die beweren dat imaan is volbracht door alleen maar kennis of Al-Jahriyyah die beweren dat imaan is behaald simpelweg door te geloven."
Allah 'Azza wa Jal heeft de Munaafiqeen leugenaars genoemd nadat zij een valse getuigenis hadden afgelegd dat zij Moslims waren. Zij hadden mondeling de Islaam geaccepteerd, maar Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) ontmaskert hen als leugenaars toen Hij zei:
"Wanneer de huichelaars tot jou komen dan zeggen zij: "Wij getuigen dat jij zeker de Boodschapper van Allaah bent." En Allaah weet dat jij zeker zijn boodschapper bent en Allaah getuigt dat de huichelaars zeker leugenaars zijn."
[Al-Munaafiquun, 1]
Hieruit kunnen we concluderen dat imaan is bereikt door geloof in theorie én praktijk. Zoals degene die zegt ‘laa ilaaha illa Allaah’ en hierna anderen dan Allah 'Azza wa Jal aanbid, zijn Shahaadah is ongeldig, zelfs wanneer hij bidt, zakaat betaald, vast en andere Islamitische rituelen naleeft. Allah Subhaanahu wa Ta'ala zegt over hem in de Quraan:
"Geloven jullie in een gedeelte van het Schrift en in een ander gedeelte niet?"
[al-Baqarah, 85]
[2] De tweede voorwaarde van Tawhied is Al-Yaqeen [Zekerheid].
Wanneer een persoon over Tawheed geleerd heeft en de betekenis van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ begrijpt, moet hij absolute zekerheid hebben over het feit dat alle aanbidding alleen aan Allah 'Azza wa Jal gericht mag zijn en hij mag hierover niet twijfelen.
Allah 'Azza wa Jal zegt:
Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen die in Allaah en Zijn Boodschapper geloven, die vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun leven strijden op de Weg van Allaah. Zij zijn de waarachtigen."
[Al-Hujuraat, 15]
In een hadith van de Profeet (salla Allahu ‘alayhi wa sallam) is overgeleverd dat hij heeft gezegd
"Ik getuig dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allaah en dat ik de Boodschapper van Allaah ben. Elke slaaf die zijn Heer ontmoet en geen twijfel over deze twee verklaringen heeft zal worden geplaatst in Jannah."
[3] De derde voorwaarde van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ is Al-Qubuul [acceptatie].
Wanneer een persoon heeft geleerd over Tawheed en de betekenis van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ en Al-Yaqeen heeft, moet hij vervolgens mondeling getuigen dat hij de Shahaadah accepteert en dit om geen enkele reden ontkent, behalve onder Ikraah (dwang).
Allah 'Azza wa Jal zegt:
"Voorwaar, toen er tot hen gezegd werd: "Er is geen god dan Allaah", toen waren zij hoogmoedig. En zij zeggen: "Zullen wij dan onze goden achterlaten vanwege een bezeten dichter?" "
[As-Saaffaat, 35-36]
."
De Zeven Voorwaarden van Laa Ilaaha Illa Allaah
Uit het boek "Miraatul Anbiyaa";
Erfenis der Profeten verzameld door Abu 'Umar
Een voorwaarde is een noodzakelijke vereiste voor iets om te zijn of om te gebeuren. De voorwaarden van Tawheed zijn van groot belang, het is verplicht voor elke Moslim om ze te weten en ze toe te passen in zijn dagelijkse leven. Dit, omdat wanneer een persoon één van de voorwaarden breekt, zijn Islam wordt vernietigd. Als we bijvoorbeeld bij het gebed één van de voorwaarden breken, zoals bidden in een andere richting dan van de Qiblah, of dat niet de hele 'awrah bedekt is, dan is het hele gebed ongeldig.
Er zijn zeven voorwaarden voor Tawheed:
[1] De eerste voorwaarde is Al-i’lm [kennis].
Het is een verplichting voor een ieder die de Shahaadah uitspreekt, dat diegene weet wat het betekent. Allah Subhaanahu wa Ta'ala zegt in de Quraan:
"Weet, dat er geen god is dan Allaah."
[Muhammad, 19]
Als iemand dus negeert dat Allah 'Azza wa Jal de Enige is Die het waard is aanbeden te worden, dan is zijn Islaam tenietgedaan. Om deze reden is kennis een fundamentele voorwaarde voor de acceptatie van iemand’s Islaam.
'Uthmaan [radia Allaahu 'anhu] heeft overgeleverd dat de Profeet [salla Allahu 'alayhi wa sallam] heeft gezegd:
“ Degene die sterft en weet ‘Laa ilaaha illa Allaah’; dat er niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah, zal het Paradijs binnentreden.”
[overgeleverd door Muslim]
'Abd Ar-Rahmaan Bin Hassan Aal Ash-Shaykh (moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) zei:
"De geleerden van Ahl As-Sunnah Wal Jamaa’ah zijn het overeen gekomen toen zij discussieerden over de betekenis van ‘Laa ilaaha ila Allaah’ en wat de voorwaarden ervan zijn, dat kennis met absoluut geloof verplicht gesteld zijn door Allah 'Azza wa Jal voor iedereen, en dat dit hetgeen is wat de Shahaadah bekrachtigd of ontkrachtigd."
Al-Wazir [Abu l-Muthafar] vermeldt in zijn boek Al-Ifsaah: "Het getuigen dat er geen god is behalve Allaah Subhaanahu wa Ta'ala vereist dat degene die deze getuigenis aflegt, ook de volledige betekenis ervan moet kennen." Zoals de Almachtige zegt:
"Weet, dat er geen god is dan Allaah."
[Muhammad, 19]
Abu l-Muthafar vermeldt ook dat deze verklaring van geloof (Laa ilaaha illa Allaah) de verwerping van de Taghut en het geloof in Allah Subhaanahu wa Ta'ala omvat. Als iemand dus alle ilaah’s [afgoden, godheden enzovoorts] verwerpt behalve Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) alleen, en dan bevestigt dat aanbidding alleen gericht moet zijn niets of niemand dan Allah (Subhaanahu wa Ta'ala), dan heeft deze persoon de Taghut verworpen en gelooft hij in Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) Alleen.
'Abd-Allah Bin 'Abd Ar-Rahmaan Aba Bittien (Moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) heeft gezegd:
Allah 'Azza wa Jal zegt:
"Dit is een verkondiging voor de mensen, opdat zij daardoor gewaarschuwd zullen worden, en opdat zij weten dat Hij de Enige god is en opdat de bezitters van verstand de vermaningen ter harte zullen nemen."
[Ibraheem, 52]
Het is erg belangrijk te vermelden dat Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) niet zei:” Opdat zij zeggen dat Hij Eén is”, Hij zei: “Opdat zij weten dat Hij Eén is.”
Allah 'Azza wa Jal zegt ook:
"Behalve wie van de Waarheid getuigen terwijl zij kennis hebben."
[Az-Zukhruuf, 86]
Dit is om te zeggen dat zij moeten weten in hun harten waar zij getuigenis over afleggen met hun tongen. De Boodschapper van Allah (salla Allahu ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
"Degene die sterft met de kennis dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allah, zal het Paradijs binnentreden.”
[Muslim]
De geleerden verwijzen naar de genoemde Aayah en andere, als bewijs dat de eerste verplichting van een persoon het kennen van Allah 'Azza wa Jal is. Deze Aayah bewijst dat de belangrijkste verplichting kennis hebben van ‘laa ilaaha illa Allaah’ is, en dat de grootste vorm van onwetendheid het niet kennen van de betekenis van ‘laa ilaaha illa Allaah’. Opmerkelijk genoeg zijn er nog steeds mensen die, als zij iemand horen praten over de betekenis van ‘laa ilaaha ila Allaah’ als verwerping en bevestiging, zij het daar niet mee eens zijn omdat zij denken dat het niet hun taak is om over mensen te oordelen.
Wij antwoorden hen door te zeggen dat iedereen verplicht is om Tawheed te leren, de reden waarom Allah 'Azza wa Jal de Jinn en de mens geschapen heeft, en al Zijn Profeten en Boodschappers hiernaar hebben uitgenodigd. Je bent verplicht te weten wat het tegenovergestelde is van Tawheed, namelijk Shirk, en dat Allah 'Azza wa Jal dit niet vergeeft, noch excuseert uit onwetendheid, en het is ook verboden om blindelings iets te volgen, omdat dit de hoeksteen en de wortel is van iemand’s Islam. Dus iedereen die niet het slechte verbied en het goede beveelt is zeker ver afgedwaald, vooral omdat Tawheed het grootste goede is en het slechtste kwaad is Shirk.
'Abd all-Lateef Bin 'Abd ar-Rahmaan Bin Hassan Aal Ash-Shaykh (Moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) heeft gezegd:
Muhammad Bin 'Abd al-Wahhaab (moge Allah Subhaanahu wa Ta'ala hem genadig zijn) zei:
"Eenieder die de Shahaadah uitspreekt zonder de betekenis te kennen en zonder dat diegene zich overeenkomstig gedraagt of leeft, is geen Moslim. In feite zou het zelfs tegen hem gebruikt worden, anders dan Al-Karaamiyah die beweren dat imaan is volbracht door alleen maar kennis of Al-Jahriyyah die beweren dat imaan is behaald simpelweg door te geloven."
Allah 'Azza wa Jal heeft de Munaafiqeen leugenaars genoemd nadat zij een valse getuigenis hadden afgelegd dat zij Moslims waren. Zij hadden mondeling de Islaam geaccepteerd, maar Allah (Subhaanahu wa Ta'ala) ontmaskert hen als leugenaars toen Hij zei:
"Wanneer de huichelaars tot jou komen dan zeggen zij: "Wij getuigen dat jij zeker de Boodschapper van Allaah bent." En Allaah weet dat jij zeker zijn boodschapper bent en Allaah getuigt dat de huichelaars zeker leugenaars zijn."
[Al-Munaafiquun, 1]
Hieruit kunnen we concluderen dat imaan is bereikt door geloof in theorie én praktijk. Zoals degene die zegt ‘laa ilaaha illa Allaah’ en hierna anderen dan Allah 'Azza wa Jal aanbid, zijn Shahaadah is ongeldig, zelfs wanneer hij bidt, zakaat betaald, vast en andere Islamitische rituelen naleeft. Allah Subhaanahu wa Ta'ala zegt over hem in de Quraan:
"Geloven jullie in een gedeelte van het Schrift en in een ander gedeelte niet?"
[al-Baqarah, 85]
[2] De tweede voorwaarde van Tawhied is Al-Yaqeen [Zekerheid].
Wanneer een persoon over Tawheed geleerd heeft en de betekenis van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ begrijpt, moet hij absolute zekerheid hebben over het feit dat alle aanbidding alleen aan Allah 'Azza wa Jal gericht mag zijn en hij mag hierover niet twijfelen.
Allah 'Azza wa Jal zegt:
Voorwaar, de gelovigen zijn slechts degenen die in Allaah en Zijn Boodschapper geloven, die vervolgens niet twijfelen en die met hun bezittingen en hun leven strijden op de Weg van Allaah. Zij zijn de waarachtigen."
[Al-Hujuraat, 15]
In een hadith van de Profeet (salla Allahu ‘alayhi wa sallam) is overgeleverd dat hij heeft gezegd
"Ik getuig dat niets het waard is aanbeden te worden behalve Allaah en dat ik de Boodschapper van Allaah ben. Elke slaaf die zijn Heer ontmoet en geen twijfel over deze twee verklaringen heeft zal worden geplaatst in Jannah."
[3] De derde voorwaarde van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ is Al-Qubuul [acceptatie].
Wanneer een persoon heeft geleerd over Tawheed en de betekenis van ‘Laa ilaaha illa Allaah’ en Al-Yaqeen heeft, moet hij vervolgens mondeling getuigen dat hij de Shahaadah accepteert en dit om geen enkele reden ontkent, behalve onder Ikraah (dwang).
Allah 'Azza wa Jal zegt:
"Voorwaar, toen er tot hen gezegd werd: "Er is geen god dan Allaah", toen waren zij hoogmoedig. En zij zeggen: "Zullen wij dan onze goden achterlaten vanwege een bezeten dichter?" "
[As-Saaffaat, 35-36]
."