Bekijk volle/desktop versie : Problemen met lezen



23-03-2008, 17:21
بسم الله الرحمن الرحيم

Abd al-Rahmaan ibn Abi Haatim al-Raazi, de schrijver van het belangrijke boek “ al-djarh wa’ l- Ta’ diel” werd beroemd omdat hij dicht bij zijn vader verbleef en zo veel van hem leerde. Hij zei: “ Hij at en ik las hem voor, of hij liep en ik las hem voor, of op zijn weg naar de badkamer las ik hem voor of als hij naar huis ging om iets te halen las ik hem voor.”
(Siyatoe a’laam an-Noebalaa).

Lezen is één van de belangrijkste middelen om verschillende soorten kennis op te doen en om voordeel te verkrijgen van de successen en ondervindingen van anderen, eerdere en latere geleerden. Het is essentieel voor iemand die kennis op wil doen en diegene kan bijna niet zonder. Het is een essentiële noodzaak die bijna net zo belangrijk is als eten en drinken. Individuen – laat staan culturen en beschavingen – kunnen niet vooruitgang boeken zonder te lezen, want lezen brengt de hersenen tot leven, verlicht de hersenen en zet de gedachten op een rij.

Methodische lezers – over het algemeen vormen een verlichte elite die een invloedrijke rol spelen in het vormen van het intellectuele en culturele karakter van de oemmah (gemeenschap).
Door zorg te dragen voor lezen met de intentie kennis op te doen dragen we zorg voor het hart en de ziel van de oemmah die dan in staat is te geven en bij te dragen aan diezelfde oemmah.

Lezen is een bekwaamheid; niet iedereen is er even goed in.
Hoeveel mensen besteden niet veel tijd aan lezen, maar verdienen ondanks dat zeer weinig!

Hier volgen enige problemen die sommige lezers kunnen hebben, speciaal aan het begin van hun pogingen.

- Niet veel geduld hebben als men leest en studeert.
Dit is een oud probleem en komt nu zeer veel voor. Zeker omdat er zoveel andere afleidingen zijn. Veel lezers zijn niet in staat door te zetten met hun studie en het is nodig dat zij tijd ervoor uittrekken en geduldig zijn. Zij hebben niet het geduld te studeren en te onderzoeken en boeken te lezen en de schatten van kennis met diepgang vinden. Als een lezer aan een boek begint legt hij het al gauw weer opzij en wordt weer door iets anders in beslag genomen. Het wetenschappelijk vlak lijdt aan duidelijke tekortkomingen in het bekwaam kunnen lezen en studeren. Vele mensen, waaronder veel die beschouwd worden als gestudeerd en wetenschappelijk onderwezen en universitaire graden bezitten, kunnen niet eens een boek bestuderen buiten hun eigen specialiteit!

We lijden een ernstige crisis waarbij vele geleerde mensen, wat dan de gewone mens, het lezen en onderzoeken hebben opgegeven. Dit is één van de redenen die heeft geleid tot verwarring in het denken van de mens, extreme oppervlakkigheid in meningen van de mensen en een gebrek aan helder inzicht – kortom gebrek aan kennis van de islaam.

Zichzelf trainen en dwingen te lezen en kennis op te doen is één van de succesvolste manieren om deze nobele eigenschap te ontwikkelen, zeker als men nog jong is en aan het begin staat van het zoeken naar kennis. In het begin zal je jezelf misschien niet capabel vinden, of jezelf vervelen, maar door geduld te hebben en door te zetten zal je – insha Allah – deze eigenschap ontwikkelen tot het punt waarop het een tweede natuur voor je wordt en je niet in staat bent het nog te verlaten.De Profeet heeft gezegd
Kennis komt door leren (pogingen te doen om te leren).


23-03-2008, 17:23


Deze gewoonte te vormen en zichzelf aan te leren is één van de belangrijkste dingen waar lezers en onderwijzers aandacht aan moeten schenken.

Hoe kunnen we uitnodigen tot de islaam, en hopen de geschiedenis van de islaam te veranderen als we ons niet richten op boeken met kennis en als we tevreden blijven met een paar bij elkaar verzamelde stukjes informatie die we hier en daar hebben opgepikt…!

Kijk naar het grote voordeel wat onze voorgangers verkregen. Bijvoorbeeld al-Hasan al-Loe’ loe’i , die heeft gezegd: “ Ik bracht veertig jaren door gedurende welke ik nooit opstond of sliep of er lag een boek op mijn borst.”

En Ibn Qayyim heeft gezegd; “ Ik ken iemand die, ook al wordt hij getroffen door hoofdpijn of koorts toch een boek bij zijn hoofd houdt. Wanneer hij zich beter voelt, leest hij en wanneer de ziekte hem weer overweldigt legt hij zijn boek neer.”

- Niet in staat zijn zich te concentreren.
Vele mensen lezen alleen met hun ogen niet met hun hersenen en zij concentreren zich niet en doen geen enkele poging iets te begrijpen of te onderzoeken en over iets na te denken. De lezer kan zijn gedachten laten gaan, en denken aan verschillende problemen en zorgen en andere zaken en dan plotseling constateren dat een lange tijd voorbij is gegaan en hij niets heeft onthouden of geleerd van hetgeen hij heeft gelezen. Hij heeft gelezen zonder aandacht voor de tekst en liet zijn gedachten afdwalen.
Ook zijn er mensen die vol interesse en concentratie beginnen, maar na het lezen van een paar bladzijden raken zij verveeld. Totdat zij alle aandacht verliezen voor hetgeen ze lezen. Vervolgens worden ze plotseling wakker geschud uit hun eigen gedachten die niets te maken hebben met het boek. Taha Hoessein zei: “ Vaak lezen we slechts om de tijd te doden en niet om onze hersenen en harten te voeden. Vaak lezen we om onszelf in te laten slapen, en niet om onszelf wakker te houden.”

Dit gebrek aan concentratie kan er soms toe leiden dat we verwarrende of verkeerde informatie tot ons nemen, door verkeerd begrip of verkeerd lezen en dan heeft het een tegenovergesteld resultaat. In plaats van ons tot nut te zijn is het dan schadelijk. En het kan dan zelfs niet alleen schadelijk voor onszelf zijn, maar ook weer voor anderen.

Als iemand het vermogen bezit zich te concentreren, heeft hij het vermogen een onderwerp door en door te bestuderen en te lezen, en dit is het primaire middel om kennis te vergaren. Het vereiste niveau van concentratie hangt natuurlijk af van het niveau van het boek en ook van de intelligentie van degene die het leest. De concentratie die nodig is om een specialistisch academisch boek te lezen verschilt natuurlijk van de concentratie die nodig is om een algemeen boek over de islaam te lezen. Van hieruit kunnen we het lezen in twee soorten verdelen:

- Vluchtig inkijken van de bladzijden.
Dit is een vorm van lezen die wordt toegepast als men wil zien waar het boek over gaat en wat de belangrijkste onderwerpen zijn. Ook als men een algemene indruk van het boek wil krijgen en om te zien hoe de schrijver het onderwerp in grote lijnen behandeld is dit de methode. Deze methode is goed als een introductie tot lezen, omdat het de lezer laat beslissen of hij het boek verder wil lezen en geconcentreerder wil bestuderen of dat dit vluchtig doornemen genoeg is. Deze methode is voldoende om wat algemene informatie te verkrijgen. Maar is geen goede en juiste basis voor solide diepgaande kennis.

- Wetenschappelijk lezen.
Dit is geconcentreerd lezen waarbij de lezer reageert op de inhoud van het boek en het op zich laat inwerken daarbij zijn punten en doelstellingen onderzoekt. Deze vorm van lezen is de juiste manier om een stevige basis van kennis op te bouwen en laat diegene de feiten goed onthouden. Door de grote waarde van het boek zal de lezer het boek steeds opnieuw lezen om de informatie die hij heeft gekregen vast te houden en misschien steed nieuwe kennis op te doen die hij een vorige keer niet heeft gevonden. We hebben het voorbeeld van Dhoe’l Mazani die imaam al-Shaafa’i ’s boek “ al-Risaalah” vijfhonderd keer las!

Een fout die veel mensen maken is het vluchtig lezen van een gedetailleerd geleerd academisch boek. Ze lezen het net zoals ze de krant lezen met als enig doel het boek uit te krijgen. Dan is het makkelijk voor te stellen dat ze zo weinig voordeel verkrijgen en bijna geen kennis op doen. Als dit de manier van lezen en studeren is!
Geleerden en onderwijzers hebben vele zaken beschreven die ons helpen ons te concentreren; bijvoorbeeld het kiezen van de juiste tijd en plaats, vrij van zaken die ons afleiden ons geestelijk te concentreren; geestelijk en lichamelijk voor bereid zijn onze intellectuele mogelijkheden te verzamelen en vele andere suggesties. Maar zij kunnen allen samengevat worden in één zin en wel; serieus en ijverig te zijn met een zuivere intentie de kennis voor Allah alleen te willen vergaren. Als we deze ijver bezitten zullen we insha Allah alle obstakels op zijn pad kunnen overwinnen.

Uit: ‘Madjallat al-Bayaan.’

http://www.eltawheed.nl